Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 19, 2025, 21:20:09
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Grubość uszczelki pod cylindry  (Przeczytany 3477 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Qter88

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 58
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Grubość uszczelki pod cylindry
« dnia: Stycznia 15, 2022, 22:08:12 »

Witam. Zastanawiam się jaki wpływ na pracę silnika ma grubość uszczelki pod cylindrami. Jakiej grubości była oryginalna uszczelka. Może ktoś ma jakieś doświadczenia w tym temacie.
Zapisane

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3376
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Grubość uszczelki pod cylindry
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 15, 2022, 22:22:49 »

W tfu muzecie i instrukcji do niej jest podana minimalna i maksymalna pojemność komory w GMP. Reguluje się to podkładkami pod głowicę.
Są podkładki 0.2-1 mm. Więc jak zmienia się grubość uszczelki pod cylindrem to i zmienia się pojemność komory ( albo coś popierdzieliłem)
Niemiaszki bez powodu o tym nie piszą.
Może to też kwestia jakości i odchyleń w wykonaniu części.

W jawie się z czymś takim nie spotkałem, może dlatego że nigdy nie korzystałem z instrukcji.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 15, 2022, 22:24:47 wysłana przez Maliniasty »
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

Qter88

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 58
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Grubość uszczelki pod cylindry
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 15, 2022, 22:30:12 »

Grubość uszczelki zmienia stopień sprężania i fazy rozrządu. Wydaje mi że im cieńsza tym lepiej ale mogę się mylić dlatego pytam.
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1225
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Grubość uszczelki pod cylindry
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 15, 2022, 22:37:30 »

Grubość uszczelki zmienia stopień sprężania i fazy rozrządu. Wydaje mi że im cieńsza tym lepiej ale mogę się mylić dlatego pytam.
a kto z forumowiczów mierzyłem kiedyś sqisza albo stopień sprężania który nie praktycznie nic wspólnego z ciśnieniem.sprezania w 2 t
Zapisane
    Status GG

Adam112

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 338
  • Cz-Jawa
Odp: Grubość uszczelki pod cylindry
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 15, 2022, 22:46:44 »

Dla świętego spokoju można dać uszczelkę 0,5mm, sam takie wycinam z gambitu.
Jeżeli pojemność komory spalania wzrośnie to bardzo nieznacznie i na pewno tego nie odczujemy.
Celowe jest danie grubszej uszczelki pod cylindry jeżeli wymieniamy same pierścienie bez szlifu cylindra. Grubsza uszczelka pod cylinder uniesie go nieznacznie co spowoduje że nowe pierścienie nie będą terkotały o próg.
Zapisane

sebaxll

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 331
  • Cz 350 12V, Jawa 638,1, Jawa 300CL
Odp: Grubość uszczelki pod cylindry
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 16, 2022, 11:38:56 »

Grubsza uszczelka pod cylinder uniesie go nieznacznie co spowoduje że nowe pierścienie nie będą terkotały o próg.
Ale to niema nic wspólnego z tym. Bo przecież tłok dochodzi do tego samego miejsca co wcześniej z cieńszą uszczelką.
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Grubość uszczelki pod cylindry
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 16, 2022, 12:29:30 »

Załóżcie sobie sam cylinder bez uszczelki, ustawcie tłok w DMP i zobaczcie jak wygląda sprawa z oknami kanałów płuczących i wydechowych.

Jeśli będzie widać "przeskok", to trzeba go zmierzyć i dobrać uszczelkę która to skompensuje.

Jeśli przeskoku nie ma, to trzeba możliwie jak najcieńszą.

Pamiętajmy o tym że im grubsza uszczelka, tym bardziej zmniejszamy stopień sprężania i tym bardziej skracamy czas otwarcia kanałów ssących.

Ogólnie trzeba to tak wypośrodkować, żeby wszystkie kanały otwierały się jak w jak największym stopniu. Zarówno wydech, płuczące i ssące.

No i żeby przy obu cylindrach było po tyle samo grubości.

Koniec końców, jakbyście tego nie poskładali to i tak będzie chodzić ;)

Żeby faktycznie poczuć różnicę to wszystko inne musi być ogarnięte w 100% z aptekarską precyzją, a i człowiek testujący musi mieć duże pojęcie i wprawę żeby w ogóle zauważyć jakąś różnicę w pracy silnika.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 16, 2022, 13:40:45 wysłana przez muczos »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Ez57

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 99
  • Jawa 350 TS 638.1
Odp: Grubość uszczelki pod cylindry
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 16, 2022, 13:58:12 »

Grubsza uszczelka pod cylinder uniesie go nieznacznie co spowoduje że nowe pierścienie nie będą terkotały o próg.
Ale to niema nic wspólnego z tym. Bo przecież tłok dochodzi do tego samego miejsca co wcześniej z cieńszą uszczelką.
Tłok zostaje w tym samym miejscu, ale cylinder idzie "wyżej" na grubszej uszczelce pod cylindrem.
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Grubość uszczelki pod cylindry
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 16, 2022, 22:00:37 »

Witam. Zastanawiam się jaki wpływ na pracę silnika ma grubość uszczelki pod cylindrami. Jakiej grubości była oryginalna uszczelka. Może ktoś ma jakieś doświadczenia w tym temacie.

Poza zmianą wysokości okien w wysilonych silnikach utrudnia równomierne nagrzewanie bloku silnika. Dlatego nie masz grubych uszczelek pod cylindry w silnikach pokroju Yamaha YZ, TZR czy Cagiva Mito. To samo tyczy się uszczelek pod głowice.

Grubością uszczelki pod gary regulujesz odległość m.in. tłoka od komory spalania. W "większych" silnikach spokojnie wystarczy mieć te 0,7 mm odległości pomiędzy tłokiem a komorą spalania w GMP,wartość ta określana jest różnie(w KTMach jako "R", w polskiej literaturze spotykałem się z określeniem "squish").
Chyba że ktoś planował głowicę - można wówczas dobrej jakości uszczelkę wykonać z materiału, który przewodzi ciepło pod głowicę i skompensować zebrany materiał(u mnie stukała po planowaniu przylgni cylindrów przez poprzednika)

Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
    • Honda VT700c oraz Jawa 350
Odp: Grubość uszczelki pod cylindry
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 17, 2022, 11:53:23 »

Moim zdaniem uszczelka pod cylindry powinna być na tyle gruba by dała radę uszczelnić mimo nierówności powierzchni ( kartery i cylindry Jawy 634/638 nie są zbyt dokładnie wykonane, dodatkowo dochodzi klocek na środku który potrafi być głębiej lub wystawać ponad katery). Ja stosuję uszczelkę wyciętą z gambitu 0,5 mm. Natomiast uszczelka pod głowice to osobny temat bo głowice mogły być już wcześniej przez kogoś podtoczone.


Rożnicy na podniesieniu cylindrów przez grubszą uszczelkę na czasach rozrządu raczej nie odczujesz na seryjnym silniku. Z moich zabaw z tymi silnikami wynika, że najbardziej moc dławi wydech i dolot. Jak już się ma przelotowy wydech i zestrojony na sensowne obroty to można się bawić w eksperymenty z wysokością okien.
Zapisane
    Status GG
https://hondavt700c.wordpress.com ale też coś o Jawie i Cezecie się znajdzie ;)
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
7 Odpowiedzi
4313 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 26, 2012, 18:10:39
wysłana przez Mofeix
3 Odpowiedzi
2988 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 19, 2013, 18:44:42
wysłana przez Marcin_93
2 Odpowiedzi
2389 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 23, 2015, 10:28:09
wysłana przez Śmobry
12 Odpowiedzi
4869 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 23, 2016, 21:04:40
wysłana przez Spinacz
5 Odpowiedzi
2243 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 13, 2018, 20:01:27
wysłana przez grześ350