Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 19, 2025, 21:19:58
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: CZ 6V, problem z przerywaczem prawego cylindra  (Przeczytany 4085 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Tomek

  • Knedlarz z wyboru
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • CZ 472.5, 450.01, Jawa p20
CZ 6V, problem z przerywaczem prawego cylindra
« dnia: Sierpnia 09, 2014, 12:47:24 »

Cześć.
Krótko wprowadzę Was w temat. Parę dni temu CZ odpaliła mi do tyłu. Odpaliłem ponownie lecz była dośc mułowata. W domu okazało się, że przerywacz prawego cylindra prawie się nie rozwierał, lewy natomiast prawie wcale nie zamykał. Oszlifowałem styki i wyregulowałem oba na 0.3mm. Wyprzedzenie zapłonu sprawdziłem "zgrubnie" suwmiarką, 2.6mm przed GMP. Przejściówkę do czujnika zegarowego będę miał dopiero w poniedziałek.

Właśnie podczas regulacji wyszedł problem z prawym przerywaczem. Punkt jego rozwarcia sprawdzałem multimetrem (młoteczek- obudowa prądnicy). Piszczał cały czas, nawet gdy ręcznie rozwierałem styki. Przełożyłem młoteczek z drugiego cylindra i wciąż to samo, więc przebicie na ośkę odpada. Wyjąłem płytkę kondensatora i włożyłem tam papierek, nie piszczał... W dalszej kolejności zamieniłem kondensatory miejscami, wciąż piszczało. Po założeniu starych, sprawnych Tesli to samo. Na samym końcu podłączyłem stare kondensatory tak jak były, lecz odłączyłem żółty kabelek. Dopiero wtedy obwód został przerwany.
Znając już pośrednią przyczynę odpaliłem Cezetkę i pojechałem ją przetestować. Odzyskała moc, wciąż przerywa blisko obrotów biegu jałowego.

Niepokoi mnie ten kabelek. On idzie bezpośrednio do cewki zapłonowej? Czy może to oznaczać uszkodzenie cewki? Nie mam żadnej 6V na podmianę, a chciałbym mieć chociaż 50% szans przed wydaniem pieniędzy.
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: CZ 6V, problem z przerywaczem prawego cylindra
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 09, 2014, 19:36:42 »

Z cewkami to przeważnie jest tak że albo działa albo nie działa, a nie umiera stopniowo. Sprawdź kabel pomiędzy cewką a przerywaczem, może gdzieś się wytarł i dotyka do masy.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 882
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: CZ 6V, problem z przerywaczem prawego cylindra
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 09, 2014, 20:07:36 »

Wyczyść dobrze tą wkładkę/izolator,do którego sie podłącza przewód od cewki i gdzie jest przymocowany przewód kondensatora.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Tomek

  • Knedlarz z wyboru
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • CZ 472.5, 450.01, Jawa p20
Odp: CZ 6V, problem z przerywaczem prawego cylindra
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 09, 2014, 21:27:57 »

Muczos, nie wpadłem na to... Jutro sprawdzę czy się nie przetarł. Mam nadzieję, że jeśli już, to gdzieś poza wiązką.
Marian, próbowałem w sumie na 3 kondensatorach, ale odtłuszczę płytkę benzyną ekstrakcyjną i spróbuję jeszcze raz.
Zapisane

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: CZ 6V, problem z przerywaczem prawego cylindra
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 09, 2014, 21:57:49 »

Sprawdź też białą tulejkę na której pracuje młoteczek. Zdarza się, że się ona wyrabia i daje zwarę.
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Tomek

  • Knedlarz z wyboru
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • CZ 472.5, 450.01, Jawa p20
Odp: CZ 6V, problem z przerywaczem prawego cylindra
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 20, 2014, 17:13:55 »


Z gory przepraszam za brak polskich znakow.
Czeron, po odpieciu kabelka od plytki nie zwiera, to ewidentnie jego wina.
Dzis zdjalem zbiornik i sprawdzilem ow kabelek. Kiedy odepne go od cewki nigdzie nie zwiera. Podpiety do cewki z jednoczesnym odpieciem niebieskiego takze nie zwiera.  Przesledze schemat, moze dam rade to naprawic. Jesli cos sie ruszy w tym temacie, dam znac.

Przyszla mi przejsciowka do czujnika zegarowego. Pierwsze zdziwienie, wyprzedzenie prawego cylindra nieokreslone, grubo ponad 3mm przed GMP chociaz suwmiarka wyszlo w normie :-\ . Zaczalem regulowac, ustawilem na 2.8mm, delikatnie dokrecilem, kontrolny obrot walem i wyprzedzenie ok 4mm ;D Po wyjeciu plytki mym oczom ukazaly sie "fale Dunaju" na zewnatrz otworow fasolkowych. Probujac ratowac sytuacje wyklepalem delikatnie plastikowym mlotkiem te okolice. Co prawda zmiana wyprzedzenia po dokrecaniu okazala sie mniejsza, jednak w ostatecznosci i tak regulowalem troche na pratyzanta... Doszedlem do ustawienia 2.75mm przed GMP i dalem sobie spokoj. Po godzinie walki ucieszylem sie kiedy lewy cyl ustawilem z pare minut. Dostal 2.75mm przed GMP zeby bylo symetrycznie.

Odpalila za pierwszym kopem, pracowala rowno. W dolnych partiach obrotow jedzie gladziej, ale dalej brakuje jej troche mocy. Nie dala rady dojsc nawet do 110km/h. Mysle, ze to czesciowo wina gaznika jednak postanowilem go nie dotykac dopoki nie kupie nowej plytki. Tymbardziej, ze spalanie miesci sie w granicach 4l, a izolatory swiec maja idealny kolor... i tak zazwyczaj nie przekraczam 80km/h.
To chyba tyle jesli chodzi o moj problem. Dzieki za pomoc tym, ktorzy sugerowali rozwiazania :)

Na koniec jeszcze jedno pytanie. Istnieje jakas tabelka z jaka sila dokrecac poszczegolne sroby w Jawie/ CZ? Chcialbym uniknac wykrzywienia nowej plytki.




Pomyślałem, że zaktualizuję temat.
W poprzednim tygodniu zająłem się elektryką. Wyobraziłem sobie cały schemat układu zapłonowego i nagle dotarło do mnie, że skoro żółty i biały idą z przerywaczy, to niebieskie kable muszą być zasilaniem... Sprawdziłem akumulator, napięcie lekko ponad 6.3V. Co ciekawe + miał połączenie z masą.
Przy regulatorze pierwszy z lewej i środkowy kabel (niebieski i biały? nie pamiętam) łączyły się z masą. Zdjąłem obudowę i nacisnąłem styki, jeden wydawał się lekko przyklejony. W tym momencie  już tylko jeden styk łączył się z masą, nie pamiętam już który ::)
Po otrzymaniu płytki wyszedł na jaw krzywy stator. Obecnie jest wykręcony, z grubsza wyprostowany. Na dniach przyjdą mi też czeskie przerywacze i zacznę montować całość.


Posty scaliłem - mechanik350
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 21, 2014, 08:51:34 wysłana przez mechanik350 »
Zapisane

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: CZ 6V, problem z przerywaczem prawego cylindra
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 20, 2014, 17:48:30 »

Po co sobie wyobrażać masz na forum gotowe schematy :)
http://www.jawacz.pl/index.php?action=dlattach;topic=8660.0;attach=26215;image

Może u ciebie ktoś w tym dłubał ale zwykle w 472.5 do przerywaczy idą czarny i żółty

Co do regulatora to od lewej strony:

Zacisk D lewy dwa niebieskie jeden na D do stojana drugi kontrolka ładowania
Zacisk M środek 1 biały idący do M na stojanie
Zacisk B prawy 3 czerwone 1 do tylnego czujnika stop 2 Aku przez bezpiecznik 3 stacyjka styk 30

Poza tym 2 białe na obudowę regulatora pod śrubą mocującą czyli masa 1 idzie do stojana prądnicy na punkt masy drugi do aku.



Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

Tomek

  • Knedlarz z wyboru
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • CZ 472.5, 450.01, Jawa p20
Odp: CZ 6V, problem z przerywaczem prawego cylindra
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 20, 2014, 18:32:02 »

Dziękuję za schemat, bardzo ułatwi mi pracę. Kabelek do przerywacza faktycznie czarny, musiał pomylić mi się z tym na stojanie.
Przed chwilą wyprostowałem prądnicę. Sprawdzam płaskość prowadnicą suwmiarki, to chyba najdokładniejsza warsztatowa metoda ;D Wydaje się ok. Jedynie niepokoi mnie dołek w górnej wypustce do przykręcania płytki. Jest wytarta, ale nie wiem dlaczego... Może uda mi się to uzupełnić cyną, wtedy byłoby już niemal idealnie.

Dołek w statorze uzupełniłem klejem na gorąco ;D Nalałem go trochę, przycisnąłem płytką i powstała podkładka która blokuje się na śrubie i lekko dystansuje płytkę.
Przyszły mi przerywacze. Na allegro stoją jako Favority i w takich przyszły pudełeczkach, jednak wyglądają mi na jakieś kompletowane. Obydwa kowadełka mają nabite logo Jawy. Jeden młoteczek ma logo PAL, pasuje idealnie, natomiast drugi bez logo, trochę krzywo siedzi. Lekko to naprostowałem i jest ok, ale nie idealnie.
Żeby się nie rozpisywać: regulacja ogarnięta, Cezetka cyka jak trzeba. przerywacze mocno iskrzą...
+ z akumulatora nadal gdzieś styka na masę. Mam nadzieję, że ze schematem to ogarnę. Elektryka to nie jest moja mocna strona.

----
Kolejny dzień walki. Odłączyłem akumulator, Sam kabel + nie styka się z -. Widocznie zwarcie tworzy się pod napięciem. Kiedy sprawdzam połączenie "piszczykiem" między niebieskim kablem (styk D przy regulatorze) i białym (M), multimetr piszczy. Po odłączeniu zasilania od cewek WN przestaje.
Nie rozumiem o co chodzi. Regulator jest ok, kontrolka gaśnie zaraz powyżej obrotów biegu jałowego, aku ma 6.3V. Zwarcie w prądnicy? Wg schematu prądnica i regulator to jedyne miejsce spotkania przewodu niebieskiego z białym..
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 22, 2014, 11:53:21 wysłana przez Tomek »
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
30 Odpowiedzi
15062 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 16, 2013, 16:03:14
wysłana przez lukasv00
1 Odpowiedzi
2717 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 06, 2013, 17:32:13
wysłana przez Kanter
21 Odpowiedzi
7000 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 14, 2014, 01:05:11
wysłana przez bonzots
35 Odpowiedzi
8608 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 11, 2014, 17:33:45
wysłana przez Dragon on the Blue Sky
11 Odpowiedzi
3994 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 28, 2016, 00:57:13
wysłana przez Sneick