Wszyscy na hipol narzekają. Doprowadźcie najpierw sprzęgło do dobrego stanu i wlejcie hipol 15F. Przede wszystkim większość problemów wynika z pracy automatu sprzęgła. Sprawdź jak zachowuje się dźwignia na ręcznym sprzęgle i nożnym.
Co wpływa na złe działanie sprzęgła:
1) zbyt grube tarcze(szczególnie współczesne nówki, raz jedna tarcza mi wyskoczyła z kosza
2) zwichrowane przekładki
3) krzywy docisk sprzęgła
4) zużyte sprężyny, skrzywione podkładki sprężyn
5) defekt zabieraka(rzadko, ale się może zdarzyć)
6) praca samego automatu, jak jest syf jest zużyty na sworzniach to wtedy ciężko sprzęgło wyregulować.
7) zużyty motylek stykający się z rolką dźwigni, wtedy nożne sprzęgło nie będzie działać dobrze.
Zwrócić uwagę na pracę dźwigni, jaki wykonuje skok. Często na lince zgrzyta, ciągnie i ciężko ustawić to śrubą regulacyjną. Dlaczego? Jak luz na lince jest zbyt duży to wtedy skok dźwigni jest mniejszy co powoduje niecałkowite rozłączenie sprzęgła.
Ja ustawiam automat w jeden sposób. Wrzucam 1, ściągam prawą kapę i naciskam nożne sprzęgło i jednocześnie dźwignię sprzęgła. Puszczam sprzęgło nożna, jeżeli dźwignia cofa się w tył to luz na lince jest zbyt duży, trzeba naciągnąć. Wykręcam całkowicie regulację sprzęgła, wkręcam do wyczucia oporu, dokręcam o 1/4 obrotu. Potem odpalam, jazda próbna i korekta ustawienia śrubą.
Wlewałem do swojego motocykla oleje 10w40, ATF itp. Nie próbowałem jedynie 20w50 valvoline. Na 10w40, sprzęgło łapie poślizg, ATF przenosi napęd ok jednak uważam że jest zbyt rzadki. Te motocykle nie lubią jakichś wynalazków współczesnych, próbowałem elfa 80w90 i sprzęgło nie ciągnie, ale przerzucanie biegów i odgłos jaki słyszę wywołuje pękanie mojego serca więc wracam na 15F.
Oczywiście nikt się ze mną nie zgodzi, materiał tarcz ciernych też ma wpływ na dobór oleju. Są motocykle z mokrym sprzęgłem, gdzie leje się 10w40, ale tam nie stosuje się korka tylko inny materiał. Próbowałem na czeskich tarczach i współczesnej produkcji, czy był to repsol do mokrych sprzęgieł 10w40 czy motul czy nawet orlen platinum, sprzęgło łapało poślizg. Mam nowe sprzęgło od ruszczyka łącznie z automatem sprzęgła od 640 i nie uwierzę w brednie, że mam mechanicznie niesprawne sprzęgło. Lałem rzadkie oleje - poślizg, da się to wyregulować ale sprzęgło wtedy ciągnie. Wlałem hipol 15F, wszystkie problemy znikły, wszystko chodzi idealnie.
Nie wiem jakie dodatki daje valvoline do swojego oleju, ale generalnie knedel z moich doświadczeń nie lubi rzadkich olejów. Każdy chwali swoje, ja tylko korzystam z zaleceń eksploatacyjnych z książki. Leję to co fabryka przykazała i problemów nie ma.
Ja bym przejrzał elementy sprzęgła i wtedy myślał o wlaniu innego oleju. Na oleju z instrukcji obsługi ma to jeździć i pracować jak należy, koniec kropka.