Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 15, 2025, 02:24:02
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Jakie tłoki dla klienta?  (Przeczytany 3121 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #25 dnia: Lipca 19, 2020, 10:11:57 »

Nie mieszajcie silników 2t i 4t. Ja mówie o małych dwusuwach i twierdze, że tam siatka nie jest potrzebna, bo przy jej braku nic sie nie dzieje, co jest potwierdzone doświadczalnie (szlif robiony na otworówce "na lustro"). A opowieści, że "dobrze dotarty silnik ma siatke i zostają w niej cząsteczki oleju" przeczytać można w każdym podręczniku do zawodówki. Maserati też nie mieści sie w kategorii małych dwusuwów. I prosze sie odnieść do argumentu pilarki z lustrzanym cylindrem pokrytym chromem i braku siatki w tymże.

Czy to jest chrom napewno? Czy nicasil?

http://www.igte.org.pl/tuleje-chromowane
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

grześ350

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 116
  • jawa 638-1 639 640 Tramp 640 Sport
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #26 dnia: Lipca 19, 2020, 10:17:41 »

No wlansoe chromowanie jest na tulejach zeliwny h czy stalowych a w pił arkach są cylindry tuleje aluminiowe więc tam jest nicasil
Zapisane

wikingc1

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 78
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #27 dnia: Lipca 19, 2020, 10:36:12 »

Nicasil to głównie nikiel  ;) ale coś mi w głowie świta że właśnie nicasil jest porowaty (ale nie jestem tego pewien a nie chce mi się sprawdzać).Co do honowania to teoria teorią ( tak jak olej castrola z tymi magicznymi przylegającymi cząsteczkami oleju) ale z praktyki kto robił ruski remont i złożył na gładki cylinder a kto honował lub z braku laku rysował papierem sciernym?? ja teraz tak robiłem (tak wiem że to dziadostwo itd) i jak dla mnie różnica w dotarciu pierścieni jest znaczna, można to porównać z docieraniem hamulca na gładkim bębnie i na porysowanym. Mi się wydaje że w tych silnikach stosowanie kosmicznej technologi i rozpatrywanie smarowania 2-suwa na poziomie molekuł jest przesadą, tłok dostaje olej od dołu i góry z mieszanką, jak ktoś hamuje silnikiem to nie dostaje oleju prawie wcale, ale tłok tez nie jest suchy ileś tam oleju jest na nim i jakiś czas to wytrzyma. Jak to u mnie w pracy mówią: to ma działać a w końcu i tak się zepsuje (wcześniej czy później), trzeba to zrobić najlepiej jak kto może i jeździć. Na dokładkę szlif po rusku: https://www.youtube.com/watch?v=sXzqtkMABgU&t=504sGdzieś jeszcze był filmik z papierem sciernym i wkrętarką ale nie mogę znaleść.

Zapisane

Tigras

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 410
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #28 dnia: Lipca 19, 2020, 10:38:18 »

Ok. Więc tak, sprostowanie. Fakt, nie powinienem mieszać silnika 2t z 4t tutaj oczywiście Jacku masz rację. W ramach sprostowania - Luz który podałem wyżej (0,06mm) jest dla tłoka o średnicy 86 mm. Przy czym należy mieć na uwadze jakość materiałów jaką tam wykorzystano. Koniec mieszania.
Ostatnio zdarza mi się serwisować pilarki z husqvarny, od tych "budżetowych" po profesjonalne. W żadnej cylinder nie jest honowany. Aluminiowe cylindry (zdaje się w oryginale produkcji Mahle, nie wiem czy te "nowe" także) są pokryte nicasilem, są gładkie (ale czy napewno? może tylko pozornie, a pod mikroskopem zobaczymy coś innego)  i nie ma żadnych śladów po honowaniu. Ten nicasil jest na tyle twardy, że papier ścierny gradacji 100 na szlifierce trzpieniowej nie zrobił na nim wrażenia.  Niestety podejrzewam że porównywanie pilarek do silników motocyklowych typu Jawa, ETZ, WSK, ma się nijak, z tego względu że wolne obroty w pilarkach to  przedział 2800-3000 obr/min, a obroty maksymalne bez obciążenia sięgają 14600. Do tego mamy tylko jeden pierścień na tłoku, więc zapotrzebowanie na środek smarny dla pierścienia jest mniejsze niż w przypadku 3 pierścieni jawy/cz, więc mamy całkiem inne warunki pracy.
« Ostatnia zmiana: Lipca 19, 2020, 10:40:34 wysłana przez Tigras »
Zapisane

Jacek635

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 48
  • jawa 250
    • prototypownia janicki blog
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #29 dnia: Lipca 19, 2020, 12:48:30 »

No właśnie Tigras coś w tym jest. Podałem przykład pilarki, bo tu każdy może sobie sprawdzić sam. Ja taki cylinder widziałem pierwszy raz w ruskiej pilarce Tajga z lat '80 (były tam 2 pierścienie). Natomiast przypuszczam, że w nowoczesnych motocyklach np. japońskich też tak jest. Czyli cylinder na gładko.
Zapisane
prototypownia-janicki.blogspot.com

Jawa353, MZ250, Junak,
WSK125 B3,64,Z2,2xGil,M06L,Pak,
WSK175 M21,S1,S2,
Romet760,50T1 Pegaz710,
IŻ Jupiter, SHL M11W, M06U, WFM,
Harley Davidson Road king, Sportster Ironhead,
Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24
i inne

grzesiek

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 31
  • CZ 175, jawa 50, HONDA CB 750 oraz HONDA CB 1300
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #30 dnia: Lipca 19, 2020, 13:08:30 »

Honda transalp ma honowanie. Robiłem remont całego silnika przy przebiegu ok 200 tyś. W mojej cb 1300 też jest honowanie. Nie wiem jak w sportach. Tu podałem przykłady silnika enduro oraz szosowego. Może jak jakiś sport wpadnie do roboty wtedy powiem. Poprzednia cb 450n oraz cb 750 również miały honowanie.
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #31 dnia: Lipca 19, 2020, 13:24:20 »

Kolegi Jacek635 - masz tutaj link do opisu powierzchni nicasilu, chromowanej itp iyd lacznie z honowaniem. Bledem jest twierdzenie ze chromowana powierzchnia nie jest honowana. Bledne jest zalożenie ze nie potrzeba honować. Błędne jest myślenie, ze metoda Pana Marka jest nieprawidłowa. Ale to już doczytasz z pdfa poniżej. Wszystko jest dostępne w google, jakbyś poszukał 5 min po podaniu przeze mnie frazy tyle postów klepać nie musielibyśmy.
Milej lektury
https://www.google.com/url?q=http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vntu_2012_25_5.pdf&sa=U&ved=2ahUKEwiasJz5l9nqAhVIiIsKHbmNBWQQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw0z-Z1YOhXPYc01rcuTLdN_
EDIT
A tutaj wspomniany temat o honowaniu w Poznaniu:
http://www.jawacz.pl/index.php?topic=30775.msg280619#msg280619

Szukaj, a znajdziesz, błądzić nie będziesz musiał:)
« Ostatnia zmiana: Lipca 19, 2020, 13:36:41 wysłana przez Dragon on the Blue Sky »
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

wikingc1

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 78
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #32 dnia: Lipca 19, 2020, 17:24:56 »

Pisze chyba ostatni post w tym wątku  ;) zmienię zainteresowania itd. Przeczytałem te linki i chyba jestem jakiś ograniczony i nie rozumiem, mają się one nijak do ogólnego tematu mojego zapytania czyli "pasowanie i czy jest to jakoś weryfikowane czy na gębę że jest 5 setek to jest 5".  Podajesz linki do kompletnie odmiennych konstrukcji (silniki okrętowe) albo do dziwnych technologi jak honowanie laserowe.  Przeczytałem też cały post odnośnie szlifów pana Marka i też nic się nie dowiedziałem poza tym że tak ma być i już a volkswagen oszukuje. Widziałeś Jawe  z cylindrem z Nicasilem, chromem itd. czy widziałeś jawę honowaną laserowo??
Wróćmy na ziemię, do tej nieszczęsnej wytaczarki i honownicy i naszych Jaw i CZ i do tłoków które można kupić, jedni mają 4 setki i jest ok inni mają 6 i się zaciera, tłoki pewnie też się gówniane trafiają, a może szlif jednak zrobiony do dupy?? chciałem konkretów ludzi którzy mają to sprawdzone u siebie, ja opisałem jak ja to mam zrobione (do dupy ale działa) i tyle a co mnie obchodzi silnik F1 lub okrętowych, technologi tam stosowanych do mojej jawy??  i tak ich nie zastosuję.

Zapisane

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 791
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #33 dnia: Lipca 19, 2020, 17:37:22 »

Kończąc temat, w książkach podawane były luzy montażowe dla ameliniowego silnika na poziomie 3 setek. Amen
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1225
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #34 dnia: Lipca 19, 2020, 18:35:13 »

Tłok i tak zwany szlif w osi do płaszczyzny przylgni cylinder blok to nie wszystko koniec kropka porządnie zrobiony wał wktorym  korby chodza pod kątem 90 stopni do płaszczyzny ww to podstawa k kto się nad tym rozwodzi pakojac wał w kartery i zakladajac cylindry korbowody też są różne te orginalne wybaczaja niekatowosc wszystkie obecnej produkcji już nie ale tu trzeba pomagać i oblukac bierznia stopy korbowodu to jest moje zdanie
« Ostatnia zmiana: Lipca 19, 2020, 18:50:24 wysłana przez azbescik2 »
Zapisane
    Status GG

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 791
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #35 dnia: Lipca 19, 2020, 19:04:00 »

Kolego kłania się kątowanie korb, przed montażem wału. Zabieg powszechnie znany wśród posiadaczy syren, tutaj bardzo zapomniana
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1225
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #36 dnia: Lipca 19, 2020, 19:33:12 »

Ja to robię ale ilu z obecnych o tym jak wspomniałeś nawet nie myśli ja osobiście jak montoje dół silnika sprawdzam bicie wału w karterach na skrajnych czopach i kto z was to robi to że wał był wyciągnięty z centrowania i nie miał bicia to pikuś zamontowanie go tak żeby i w karterach nie miał bicia to pogadamy a to ma duże znaczenie jeśli chodzi o zaciuchy tłoków nawet pan Marek wam to powie
Zapisane
    Status GG

sebatoja

  • fizykkk
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 158
  • Jawa 250 353 1958r
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #37 dnia: Lipca 19, 2020, 20:31:10 »

Na tym forum wszyscy wszystko wiedzą i wszyscy wszystko robią. A jak zadasz pytanie odbiegające od tego gdzie zrobić wał albo szlif to już problem. Przy okazji nasunęła się taka myśl.
« Ostatnia zmiana: Lipca 19, 2020, 20:38:50 wysłana przez Maliniasty »
Zapisane
Pozdrawiam. Seba
Jawa&Kawa
Moja Jadwiga rocznik 1958
Kawasaki Zephyr 750 2000r
Jawa 250 60r "Złomek"
Jawa 354 56r

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #38 dnia: Lipca 19, 2020, 20:53:16 »

Ja to robię ale ilu z obecnych o tym jak wspomniałeś nawet nie myśli ja osobiście jak montoje dół silnika sprawdzam bicie wału w karterach na skrajnych czopach i kto z was to robi to że wał był wyciągnięty z centrowania i nie miał bicia to pikuś zamontowanie go tak żeby i w karterach nie miał bicia to pogadamy a to ma duże znaczenie jeśli chodzi o zaciuchy tłoków nawet pan Marek wam to powie

Po wsadzeniu wału w kartery i sprawdzeniu, mój wał wrócił na reklamacje.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1225
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #39 dnia: Lipca 19, 2020, 21:00:40 »

Dlatego najchętniej nie robię żadnego wału wysyłkowo wolę go sam wsadzić w kartery i sprawdzić. kto u mnie to robił ten wie o co chodzi biorę cała odpowiedzialność za cały dół silnika po takiej operacji łącznie że składaniem wału .
Zapisane
    Status GG

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Jakie tłoki dla klienta?
« Odpowiedź #40 dnia: Lipca 24, 2020, 23:22:23 »

Decyzja padła na zestaw z 4motor słowackich tłoków. Fajne mają podtoczenia w okolicy zamków, niczym innym się nie różnią od fabrycznych(wizualnie). Pasowanie dam na 0,04 mm. Zobaczymy, jak to będzie chodzić

EDIT: Dopiero przeczytałem komentarze. Kolego wikingc1 - jeśli podanie Tobie pod nos dokłądnych różnic łącznie z wartościami i to badanymi przez osoby o wiele bardziej wykwalifikowane ode mnie nic Tobie nie mówi - to już nie moja wina. Może pora zapoznać się z modelami tarcia oraz ich właściwościami? Podpowiem, że w Jawach, komarkach itp itd występuje model tarcia materiałowy. Nawet w książkach o łożyskach tłokowych silników z '82 roku podane są modele tarcia i ich znaczenie dla silnika. A przynajmniej ja znalazłem bez problemu w antykwariacie za 2 zł w Poznaniu. Na początku też nie rozumiałem do końca wypowiedzi w podanym wątku na forum o polerowaniu powierzchni po honowaniu. Nie będę twierdził, że białe jest czarne, bo ktoś nie potrafi tego zrozumieć, niestety tak to nigdy nie będzie działać:)

Wały osobiście doręczam... jeśli to możliwe. Odpowiedzialność biorę za każdą pracę, o ile to jest zgodnie ze sztuką wówczas gwarancja jest na rok - tyle co na wał korbowy. Dla przykłądu równocześnie robię ETZ 250 i już nie daje żadnej gwarancji - korba po dziwnej regeneracji, właściciel nie chce dać do planowania karterów, składanie skrzynki bez wymiany wodzików(bo pracuje OK do tej pory więc i po co?), aż mnie ciekawi efekt takiej "pracy":)
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 03, 2020, 23:57:40 wysłana przez Dragon on the Blue Sky »
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson