Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 19, 2025, 21:30:27
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.  (Przeczytany 1532 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

szkodnik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 139
Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« dnia: Stycznia 07, 2024, 18:07:31 »

Przymierzam się do składania silnika i mam wątpliwości co do otworu na prowadnicę wodzików w prawym karterze. Sama prowadnica ma 7mm średnicy, otwory w automacie zmiany biegów mają jakieś 7,1 może 7,15mm a w prawy karter suwliwie wchodzi wałek o średnicy 7,3mm. Otwór nie jest jajowaty ale jednak wkładając w niego prowadnicę czuć, że ten luz jest większy niż w automacie zmiany biegów. Pytanie czy to jest tak dużo żeby był sens z tym walczyć? Po złożeniu połówek z samą prowadnicą i automatem nie widać zeby ona jakoś mocno latała. Może ktoś ma rozebrany silnik I mógłby sprawdzić jak to wygląda u niego? U siebie mierzyłem to suwmiarką, więc proszę traktować te wymiary trochę z przymrużeniem oka. Jeśli chodzi o czoło wału to zastanawiam się czy poza lepszym samopoczuciem zyskam coś zakładając pełne czoło jeżeli stare nie jest luźne? Pełne teoretycznie lepsze ale z nowymi częściami bywa różnie i czasami to można sobie tylko pogorszyć.   
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1225
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 09, 2024, 12:09:44 »

Niezla rozkmina  :D mogę powiedzieć tak że jak czoło ładnie ciasno siedzi tak że nie dasz rady go wcisnąć ciężarem ciała w karter ( bez grzania  na zimno )  to będzie i orginal spełniał swoje zadanie tak samo jak pełne o pomiarze nie będę mówił bo do tego trzeba mieć średnicówkę i mikromierz zazwyczaj wcisk koło 2- 3 setek tam jest co do prowadnicy się nie wypowiem
Zapisane
    Status GG

Makaron

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 305
  • Cz 350 472-6 jawa 350TS
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 09, 2024, 12:22:00 »

Zapytaj spaceman164 on ostatnio doktorat robił nad prowadnicą i zmieniaczem.
Zapisane

szkodnik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 139
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 09, 2024, 12:25:26 »

Rozkmina z prowadnicą jest głównie dlatego, że ta skrzynia już dwa razy zmieliła wodziki i nie chciałbym żeby stało się to kolejny raz. Była krzywa prowadnica, był mały problem z automatem zmiany biegów i to pewnie były przyczyny ale już jestem przewrażliwiony na to i szukam wszędzie. Powiem tylko na swoją obronę, że nie ja to składałem ostatnio  :)
Zapisane

Adam112

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 338
  • Cz-Jawa
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 09, 2024, 12:32:42 »

U mnie w którejś tam poprzedniej cezecie był luz na prowadnicy wodzików w karterach , ciężko wchodziły biegi i właśnie wodziki  wytarły się a na końcu pogięly. Z tego co pamiętam to ta prowadnica była krzywa a gniazda prowadnicy w karterach były dość mocno rozpieprzone..
Zapisane

KarolCZ164

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 44
  • Cezet 350 472.5 Romet Ogar 200
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 09, 2024, 21:02:49 »

Prowadnica nawet w nowym karterze będzie się gibać na boki w jednym otworze. Najpierw kup nową prowadnicę (Ja kupiłem na 4jawa tą hartowaną). Jeżeli w otworach automatu nie ma dużego luzu to jest dobrze. Lekki musi być. Następna ważna sprawa, przykręć automat w karter i wsadź w niego samą prowadnicę. Musi ona wchodzić swobodnie tzn. Najlepiej jakby sama wpadała w otwór lewego karteru. To znaczy, że płyta automatu jest prosta. Inaczej mogło by wyginać prowadnicę. Ogólnie mówiąc prowadnica w karterze z założonym automatem ma mieć swobodę ruchu, obracania się. Tak jak pisałeś, zamknij oba kartery z prowadnicą i założonym automatem. Luz jak będzie lekki to nie problem. A finalnie to czy wodziki będzie zjadać czy nie to najlepiej złożyć już gotową skrzynię, zdystansowaną itp. skręcić kartery i najważniejsze WCISNĄĆ TULEJKI CENTRUJĄCE. Dopiero wtedy możesz wziąć śrubokręt i od dołu każdy wodzik dotknąć i sprawdzić czy jest luźny i sam opada. jeśli kręcąc skrzynią wodziki cały czas są luźne to będzie dobrze.
Zapisane

Ez57

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 99
  • Jawa 350 TS 638.1
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 10, 2024, 08:09:00 »

Można też spróbować odwrotnie to naprawić, napawać pręt i stoczyć do wymiaru otworu na prowadnice.
Zapisane

szkodnik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 139
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 10, 2024, 09:17:58 »

Myślałem o napawaniu tego pręta i wydaje się to całkiem niegłupie rozwiązanie. I chyba najłatwiejsze do wykonania. W lewym karterze i automacie prowadnica siedzi idealnie, ma niewielki luz.
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1225
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 10, 2024, 20:35:17 »

Ja jak gniazda są zniszczone wstawiam stalowe tulejki w miejsce starego gniazda prowadnicy ale to są skrajne przypadki
Zapisane
    Status GG

szkodnik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 139
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 10, 2024, 21:00:10 »

Nagrałem filmik jak to wygląda u mnie. Luz jest taki sam w każdą stronę.
https://files.fm/u/mgatvr23gh
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 782
  • Ile to już lat ?
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 10, 2024, 21:58:51 »

Od takiego luzu wodziki się nie zużyją tym bardziej że prowadnica jest podparta w jej środku przez zmieniacz . Takie jest moje zdanie .
Zapisane

KarolCZ164

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 44
  • Cezet 350 472.5 Romet Ogar 200
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 10, 2024, 22:55:25 »

Jakiś on jest. Zobacz jaki jest luz razem z założonym automatem i skręconymi karterami. Ale na moje oko nie ma się co przejmować. Powinno śmigać, aż do kolejnego remontu według mnie. Ale w razie czego tulejka Azbescika wydaje się być najlepszym pomysłem na naprawę.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 10, 2024, 23:09:38 wysłana przez Spaceman164 »
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 11, 2024, 11:50:17 »

JA bym nie kombinował, w 354 mam większe luzy na prowadnicy i wodziki się nie wycierają. Skoro zmieliło wodzik w skrzyni już 2 razy przyjrzał bym się zębom kłowym oraz otworom co w nie wchodzą. Może warto dystansować skrzynie.
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

szkodnik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 139
Odp: Luz prowadnicy wodzików i czoło wału.
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 11, 2024, 16:26:49 »

W takim razie zostawię ten otwór w spokoju. Co do sprzęgieł kłowych i całej reszty to to wszystko już mam nowe. Ze starej skrzyni zostaje tylko wałek pośredni bo reszta się nie nadaje.
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
12 Odpowiedzi
5266 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 16, 2012, 17:13:37
wysłana przez kozulec
3 Odpowiedzi
3469 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 03, 2014, 15:42:54
wysłana przez azbescik2
3 Odpowiedzi
2523 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 03, 2016, 22:48:51
wysłana przez lasuch
4 Odpowiedzi
1797 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 08, 2018, 19:53:09
wysłana przez Tomaszek
8 Odpowiedzi
3270 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 14, 2019, 22:39:15
wysłana przez Pawand