Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 19, 2025, 21:13:35
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: jak zrobić elektroniczny zapłon  (Przeczytany 12075 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

radzisz

  • Gość
jak zrobić elektroniczny zapłon
« dnia: Stycznia 16, 2010, 14:42:22 »

może wiecie jak ma ktoś patenty schemat itp?
Zapisane

radzisz

  • Gość
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 16, 2010, 15:14:15 »

To ja się pochwalę swoja stronką  :>
http://zion.ajd.czest.pl/~laszlo/cezet/content/tranzystorowy-moduł-zapłonowy
¦migam na tym całe lato, jeszcze mnie nie zawiódł.
W razie awarii łącze 2 kable i mam oryginalny zapłon.
Zapobiega rozładowaniu się akumulatora gdy zostawi się zapłon włączony na zgaszonym silniku.

Wiadomo że nie jest to ful wypas ale fajnie że dba to o akumulator :)
     nie odpala ten link
już mam dzięki
Zapisane

radzisz

  • Gość
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 16, 2010, 15:18:46 »

Poprawiłem.
Dla 350 oczywiście trzeba wykonać dwa takie układy.
no tak słyszałem patenty z cewką od malucha i modułem poloneza ale żadko tak robia a ja wole zrobić coś sam niż 400zł na vape wyłożyć
Zapisane

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 17, 2010, 21:59:15 »

Czy ten moduł sprawi że będę miał mocniejszą iskrę itp?
Ile wyniesie koszt części do wykonania takiego modułu?
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 18, 2010, 17:52:34 »

ja mam zaplon taki jak opisany tu
http://www.gumpal.republika.pl/

smiga bardzo dobrze

o zaplonach bylo czesto na forum poszukaj sobie
jak cos znajdziesz ciekawego i bedzieesz mial dodatkowe pytania dopisz sie do watku
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 19, 2010, 12:08:21 »

Ten układ nie poprawi jakości iskry, szczerze to wątpię by coś poprawiło iskrę układu bateryjnego.
Poprawi w taki sposób, że cewka jest cały czas dobrze nasycona co w efekcie daje dobrą stabilną iskrę.
Co do jeszcze większej iskry to jedynie przetwornica, wtedy otrzymujemy ok. 200V - 300V na zasilaniu cewki i iskrę pewnie ponad 1cm.
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 19, 2010, 12:17:45 »

za SoftJankiem- przy klasycznym zasilaniu na pioruny nie ma co liczyć- Jednak powtarzalność elektroniki i samego wyładowania wzrasta nieporównywalnie w stosunku do klasyka (w przerywaczach jest ogólny problem powyżej jak pamiętam 7000obr/min a problem się pogłębia czym dłuższe ramie przerywacza- w jawie jest ono niestety dosyć długie...)
W ogóle budowanie elektroniki pod klasyczne przerywacze to taka trochę pomyłka... bo zostają nadal najgorsze elementy -jakimi są przerywacze i ich wykonanie

http://demonos.vipserv.org/forum/smf/index.php/board,10.140.html
http://demonos.vipserv.org/forum/smf/index.php/topic,2986.0.html
http://demonos.vipserv.org/forum/smf/index.php/topic,3678.75.html
http://demonos.vipserv.org/forum/smf/index.php/topic,4834.0.html


tu masz część tego co jest na forum -przeszukaj dział elektryka i modyfikacje tam były gotowe schematy kilku rozwiązañ
« Ostatnia zmiana: Stycznia 19, 2010, 12:36:11 wysłana przez Paweł »
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 19, 2010, 19:09:49 »

Po przeczytaniu kilku wątków dochodzę do w wniosku że szkoda zachodu. Przerywacze zostają tyle że "wspomagamy" je układem. Myślę że mojej jawie nie jest to do niczego potrzebne.
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

GROM

  • Gość
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 20, 2010, 07:10:43 »

Po przeczytaniu kilku wątków dochodzę do w wniosku że szkoda zachodu. Przerywacze zostają tyle że "wspomagamy" je układem. Myślę że mojej jawie nie jest to do niczego potrzebne.
Jeśli chodzi o elektronik i nadal przerywacze to masz rację szkoda czasu, ale jeśli chodzi o pozbycie się jeszcze przy tym przerywaczy to jest sens nie jest to takie trudne trzeba tylko trochę główką ruszyć , czujnik wraz z całym modułem można zaadaptować nawet z łady samary.
Zapisane

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 20, 2010, 20:41:18 »

Jeśli dochodzi do tego wyeliminowanie przerywaczy tak ja to zrobiłeś np w swoim module to gra jest warta świeczki ale to nie na moja głowę. Nie chcę zabawkami przewyższać wartości Jawy. Zostaje przy oryginalnym zapłonie. Tyle się na niego Naw***wiałem to jeszcze trochę nie zaszkodzi;]
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 20, 2010, 20:51:47 »

wykonanie elektroniki zamiast przerywaczy to koszt mniejszy niż dwa przerywacze u Ruszczyka... jakieś 8zł
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 20, 2010, 21:09:37 »

Pawle że jak? yy chyba zgubiłeś jakieś 0 za tą ósemką:P Mógłbyś rozwinąć jakoś te 8zł? Wiesz z tym modułem wyżej wychodzi ok 30zł;p
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 20, 2010, 21:43:35 »

Nie, nic nie zjadłem. Niczego nie pominąłem. Oto dowody:

transoptor szczelinowy -koszt 2.5zł x2 = 5zł   (bo są dwa cylindry i chcemy mieć regulacje dla każdego garnka)
Płytka laminatu miedziowego ok             3zł   (za 3zł na trzy  takie moduły starczy)
kawałek przewodu (metr)    ok              2zł
w sumie                                         10zł

do tego jeszcze marker i wytrawiacz- jakieś 8 zł kolejne

plus praca własna no niech będzie 20 zł w sumie gotowe do założenia


Mofiex- na tym polega handel. Gdyby ktoś na aledrogo robił moduły po 50zł a sprzedawał po 60 to wiesz...filantropia
Koszta wykonania samej elektroniki jest naprawdę dość niski,biorąc pod uwagę ceny z aledrogo. A jak ktoś robi to "seryjnie" to koszty dodatkowo idą w dół, ale jak to mówi arabskie powiedzenie "kto ma złoto ten ustala reguły"- cały handel się na tym opiera żeby taniej wyprodukować a jak najdrożej sprzedać  :) a cenę ustalają kupujący :P Gdyby nikt nie kupował modułów na aledrogo po 60zł to może ich cena wynosiłaby 15zł... bo taka jest realna cena wykonania jednego modułu bez obudowy i radiatora- przynajmniej tego który ja zbudowałem(najdroższy element to tranzystor TIP jakiś tam-nie pamiętam 11zł/szt)      
« Ostatnia zmiana: Stycznia 20, 2010, 21:45:19 wysłana przez Paweł »
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 21, 2010, 12:18:44 »

Jak przy tym co wymieniłeś ma się wyeliminowanie przerywaczy? Powiem tak: zainteresowałeś mnie tym Znasz może jakiś link elektroda(albo coś w tym stylu) gdzie jest schemat i opis jak to zrobić? Mógłbym się pobawić jeżeli przy tym wyeliminuje przerywacze (elektronik w jawie bajer xD) Bo bez schematu to raczej leże xD Na tyle nie znam się na elektronice żeby zrobić schemat sam itp jak np (GROM) Ale ze schematem dał bym sobie radę
Tyko pytanie jak taki zapłon ma się do 6V?
« Ostatnia zmiana: Stycznia 21, 2010, 12:24:35 wysłana przez mofeix »
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

Crick

  • Gość
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 21, 2010, 12:25:59 »

Hmmm ciekawe rzeczy tu piszecie :D
Ja tego nie ogarniam jeszcze wszystkiego.

Jakby ktoś kto to ogarnia się poświęcił i napisał instrukcje krok po kroku jak zrobić tego elektronika i tego zamiast przerywaczy to ho ho. :)

Wiem - opieprzycie mnie za brak własnej inwencji, ale cóż... :)
Zapisane

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 21, 2010, 12:31:52 »

Jak wyeliminować przerywacze ? po prostu je wywalić a na ich miejsce wstawić elementy elektroniczne.
Na forum są gotowe rozwiązania (tylko zmusić się i poszukać) - z tego co pamiętam na elementach magneto-indukcyjnych ale żaden problem przerobić to na elementy opto.
Nie pamiętam jakie koszty są wykonania elektroniki "zapłonu wg. Groma" ale podejrzewam że też bez galopady cenowej - z tym że tam dochodzi programowanie układów.
Ja mam gotowy układ pod 6v ale do obsługi przerywaczy jedynie. Z instalacją 6v jest problem bo dzieją się różne dziwne rzeczy z elektroniką (najczęściej spadki napięć są zbyt duże) Wiem, że Grom ogarnął te nieszczęsne 6V dosyć sprawnie w swojej konstrukcji. Nie wiem czy SoftJanek też śmiga w 6 voltówce, ja się za to nie biorę bo temat jest niewdzięczny...

Crick- nie opieprze Cię za brak inwencji:)

Opieprze Cię za lenistwo- wszystko jest napisane na forumie - Szukać szukać a jak będą pytania zadawać....
Czuj się opieprzony

 :P
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 21, 2010, 12:39:19 »

Aha czyli sama umiejętność zbudowania układu nie starczy trzeba się jeszcze znać na jakiś czujnikach optycznych itp? Jeżeli tak to odpadam nie mam o tym zielonego pojęcia.
Pawle u siebie masz sam moduł z przerywaczami pod 6V? Odczuwasz jakąś różnicę? Masz ten moduł co podany wyżej? Czy jakiś inny?
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

Crick

  • Gość
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 21, 2010, 12:49:58 »

Czuj się opieprzony
OK :(

Hmm o to chodzi właśnie że nie bardzo wiem jak te elementy optyczne działają eh a nawet czasu nie ma żeby sobie poczytać elektrode :D jutro kolokwium, po jutrze też, a ja nic nie umiem :( eh ni ma czasu na nic :(

No dobra, ja na razie będę obserwował rozwój wydarzeñ a jak będzie czas i kasa to się poczyta co nieco :)
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 21, 2010, 23:29:13 »

taki "bez obsługowy" układ będzie wymagał czyszczenia w brudnym środowisku wnętrza Jawy.

dlatego ja mam czujnik indukcyjny, czy tam magnetyczny, oryginalny jawy Vape, a reszta to modul polonez/125p, cewka CC700  <yes>
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 21, 2010, 23:59:28 »

Fakt- ideałem jest czujnik magneto-indukcyjny....

ale
aleeeeee (jak ja lubię to słowo)
np prameti lata na optoelektronice :P Zapytajcie Majzla czy mu się coś brudzi....

pancerz linki nie przechodzi prze komorę altka/prądnicy, komora altka/prądnicy to osobna komora pod pokrywą odgrodzona od automatu sprzęgłowego i wałka zdawczego, macie syf w "elektrowni" ??  u mnie jest tam sterylnie czysto, ścierające się szczotki? a brudzą one w sposób widoczny ?, czyszczenie? a jaki problem nabrać powietrza w płuca i dmuchnąć?     
Przerywacz nie tylko zużywa się od płynącego przez jego styki prąd; a tarcie na osi? a wycierający się jego ślizg? a słabnąca sprężyna? a zniszczenie przez tyle lat płytki będącą podstawą przerywaczy? a (w koñcu) gó...na jakoś wykonania tych obecnych przerywaczy ?

AndrewS faktycznie ma ciekawą kombinację -ale przy dzisiejszej cenie elementów vape nieopłacalna taka kombinacja się robi :(
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)

GROM

  • Gość
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 22, 2010, 07:57:11 »

Według mnie (czyli nie koniecznie musi tak być  ;])
Zwykły układ elektroniczny na platynkach ma sens. Platynki zużywają się przeważnie przez wypalanie styków prze co przerwa na nich rośnie wraz z kilometrami. Dzięki układowi elektronicznemu nie ma szans aby się wypaliły bo prawie nie płynie przez nie prąd, jedynie co się może z nimi dziać to ścieranie się od krzywki.

A co do czujników optyczny, to prawdopodobnie taki "bez obsługowy" układ będzie wymagał czyszczenia w brudnym środowisku wnętrza Jawy. Trzeba by było jakoś specjalnie przykładać wagę do do uszczelnienie pokrywy iskrownika, od świata i łañcucha ... a i jeszcze trochę brudku może wpaść przez otwór od linki sprzęgła i ze ścierających się szczotek.

Ja za bardzo nie widzę sensu ładowania czujników w iskrowniku nie wiem w jaki sposób przełączanie przez transoptor jest lepsze od przełączania platynek. Transoptor pewnie ma wielką impedancję. Przez to trzeba będzie stosować tranzystory które nie będą szybko wyłączać cewki co z kolei spowoduje słabszą iskrę.

Laszlo mylisz się z czujnikami optycznymi nie ma ¼le ja ich jak dotąd nie czyściłem a jeśli zajdzie taka potrzeba na wiosnę to raz na sezon to i tak mniej obsługi niż przy przerywaczach. Mówisz przerywacze są ok to jeśli mają taka powtarzalność bez obsługowość i niezawodność to czemu pojawia się tyle problemów przy ich ustawianiu i kontrolowaniu ustawienia zapłonu (mówię o niedoświadczonych), a popatrz zakładasz transoptora i masz, raz ustawisz i nie ma prawa się przestawić!
Ostatniego zdania  o wielkiej impedancji i wolno wyłączanej cewce nie rozumiem zupełnie! Jest to tylko czujnik a uformowanie impulsu dla tranzystora mocy to kwestia kilku elementów  , kolego nie pleć bzdur .
« Ostatnia zmiana: Stycznia 22, 2010, 08:08:55 wysłana przez GROM »
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 22, 2010, 10:17:39 »


aleeeeee (jak ja lubię to słowo)
np prameti lata na optoelektronice :P Zapytajcie Majzla czy mu się coś brudzi....


Heheh , faktycznie , nawet nie myslalem zeby to czyscic ... =) Profilaktycznie tam zagladam raz na jakis czas i kontroluje tylko wyprzedzenie zaplonu , ale w sumie nie zdazylo mi sie zeby wypadaly zaplony ani zadne strzelania w tlumiki czy gaznik , wiec tego nie ruszam jak dziala , nie czyszcze , w sumie tylko patrze czy srubki sa dokrecone =)
Zapisane

GROM

  • Gość
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #22 dnia: Stycznia 22, 2010, 17:26:21 »

Ja podpowiem tylko tyle na temat właśnie szczeliny u mnie to jest tylko szerokość brzeszczota bo czas załączania i wyłączania cewki mam gdzie indziej , ale w zwykłym zapłonie wydaję mi się że szerokość szczeliny powinna wynosić hm ? Może inaczej przy prędkości obrotowej 6 tyś obr mamy czas 1 obrotu 10 ms , "fachowcy" podają że czas ładowania cewki WN np takiej jawy to 4 ms chod¼ spotkałem się z informacją że nawet 3 ms mając te dane wychodzi nam z grubsza że 30 % obrotu przy tej prędkości trzeba przeznaczyć na ładowanie. Dodając do tego jeszcze trochę zapasu czasu ładowania można założyć np 40 % , przekładając to na szerokość szczeliny mamy 60 % obwodu całej krzywki jako szczelinę, można 50/50 itd. Ja w najbliższym czasie będę sprawdzał w praktyce ile czasu wystarczy na ładowania cewki WN zaczynam od 3 ms co według moich obliczeñ zaoszczędzi mi do 50 procent mocy  pobieranej przez zapłon z akumulatora przy 3 tyś obr./min. Ważna rzecz przy całej tej szczelinie to potem wyważenie całej krzywki, więc dla uproszczenia zrób szerokość brzeszczota i już.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 22, 2010, 17:28:26 wysłana przez GROM »
Zapisane

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: jak zrobić elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #23 dnia: Stycznia 22, 2010, 18:07:05 »

A można taki zapłon kupić od trabanta i włożyć go do jawy? Gdzieś czytałem że trabant ma 4,5 tysięcy obrotów i nie podejdzie. Możecie się wypowiedzieć na ten temat?

http://www.youtube.com/watch?v=3cBecVhW9ms Nie no to to juz chyba jakieś SFI. Jakis czujniczek na krzwyce i to działa <eek>
« Ostatnia zmiana: Stycznia 22, 2010, 18:32:42 wysłana przez mofeix »
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
24 Odpowiedzi
11744 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 13, 2006, 17:05:41
wysłana przez nestor.mariusz
8 Odpowiedzi
5845 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 31, 2014, 16:02:23
wysłana przez Dragon on the Blue Sky
8 Odpowiedzi
8078 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 05, 2014, 16:19:42
wysłana przez dziado1
3 Odpowiedzi
2768 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 11, 2014, 13:30:09
wysłana przez marian
2 Odpowiedzi
3459 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 21, 2014, 15:16:10
wysłana przez jack63