Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 16, 2025, 19:23:27
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Problem z ustawieniem zapłonu - rozjeżdżanie się płytek  (Przeczytany 8582 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

radek

  • Gość
Problem z ustawieniem zapłonu - rozjeżdżanie się płytek
« dnia: Sierpnia 31, 2011, 21:34:17 »

Witam!

Mam w CZ 350 472.5 problem z zapłonem. Jeden cylinder mi "pstryka", więc zabrałem się za sprawdzenie zapłonu.
Prawy cylinder ustawiony idealnie (wyprzedzenie 2.8mm, przerwa 0.7mm).
Natomiast z lewym mam problem - jedyne poprawne ustawienie jest na skrajnych pozycjach płytek, i w dodatku nie powtarzalne - tzn. ustawione jest na 2.8mm, obrócę 3-4 razy walem i już jest około 4mm. Podpiłowałem otwory w płytkach ale nie pomogło. Czy możliwe, że gość jak mi robił regenerację wału (dałem rozebrany silnik do wymiany łożysk na wale - mechanik miał sam rozpołowić, wymienić, wycentrować i złożyć - łożyska na pewno wymienił bo silnik jest cichy, ale co z resztą to on tylko wie...) źle złożył korbowód i tłoki nie są idealnie w odstępie 180 stopni?

Przerywacz próbowałem zmieniać na inny ale to samo...
Prawy cylinder ustawienia ma mniej więcej w połowie zakresu.

Ewentualnie może jest jakiś "myk" o którym nie wiem przy ustawianiu zapłonu? Już sam nie wiem i desperacja mnie ogarnia...

Krzywki raczej nie da się obrócić o kilka stopni?
« Ostatnia zmiana: Marca 08, 2012, 10:55:17 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 31, 2011, 23:41:45 »

Witaj:) Co to jest przerwa 0.7mm?? Przestawienie wykorbień możesz sam sprawdzić, potrzebujesz suwmiarki albo czujnik zegarowy. Sprawdź czy podczas dokręcania płytek nie rozjeżdża Ci się ustawienie. Zwróć uwagę na takie same przerwy na przerywaczach.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #2 dnia: Września 01, 2011, 01:42:36 »

Czy możliwe, że gość jak mi robił regenerację wału ...źle złożył korbowód i tłoki nie są idealnie w odstępie 180 stopni?


A możliwe. Całkiem możliwe. Jak sprawdzić te 180stopni?
Zapewne nie masz dwóch czujników zegarowych wkręcanych w gwint głowicy.
Ale nic straconego.
Łatwo to sprawdzić  metodą chałupniczą:
Wykręcasz obie świece.
Wkładasz przez otwory dwa odpowiednie pręty i kręcisz wałem.
Jeśli wał jest "nie ten teges" to w pewnym momencie oba pręty zamiast na przemian zaczną się wysuwać lub chować jednocześnie.
Nie muszę chyba dodawać że obserwację należy przeprowadzić z dużą precyzją.
Zapisane

radek

  • Gość
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #3 dnia: Września 01, 2011, 09:34:11 »

Kurde - oczywiście przerwa na przerywaczu ustawiona 0.4mm, z tego wkurzenia na Cześkę popieprzyło mi się :-)

Czujniki zegarowe dwa sobie załatwię i dzisiaj sprawdzę. Jeżeli się okaże, że wał nie jest złożony dokładnie z odstępem 180 stopni to jedynym wyjściem jest rozebranie go i poprawienie?
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #4 dnia: Września 01, 2011, 10:20:44 »

Pomierz najpierw. Oczywiście pomiar będzie obarczonym pewnym błędem, zmierz kilka razy! Jeśli różnica jest niewielka to nie zawracaj sobie głowy wyciąganiem wału.
Tu masz rozpiskę jak to się rozkłada - droga tłoka we funkcji OWK wyrażona w stopniach.
Wartości z minusami to stopnie [OWK]. Wartości obok to droga tłoka w [mm]

-1      0,01
-2      0,02
-3      0,05
-4      0,10
-5      0,15
-6      0,22
-7      0,30
-8      0,39
-9      0,49
-10      0,60
-11      0,73
-12      0,87
-13      1,02

Spójrz jaki musisz być dokładny w pomiarach!! Myślę że 3-4 stopnie można zaakceptować.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

radek

  • Gość
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #5 dnia: Września 03, 2011, 22:20:36 »

Sprawdziłem i wydaje mi się, że wał jest w porządku - czujnikiem zegarowym + suwmiarka.
Dzisiaj znowu wałczyłem i dziwna sprawa (problem dotyczy ustawiania lewego cylindra) - jak śruby mocujące cały zespół (przerywacz itd.) są wykręcone (odstęp między zespołem i korpusem około 2-3mm) to początek rozwarcia udaje się określić idealnie, a jak już całość przylega do korpusu do "dupa zbita" - po wcześniejszym ustawieniu właściwej przerwy nie da się znaleźć punktu początku rozwarcia w dostępnym zakresie regulacji.
Przerywacz zmieniałem na nowy i to samo.

Czy ktoś ma jakiś pomysł?
Zapisane

heaven and hell

  • Gość
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #6 dnia: Września 03, 2011, 22:32:15 »

Czy płytka zapłonu nie jest odkształcona?. Miałem Tak i nie dawało się nic ustawić
Zapisane

Tigras

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 410
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #7 dnia: Września 03, 2011, 22:43:50 »

Dokładnie, jeśli się nie da, to spróbuj regulować na minimalnie poluzowanych płytkach ;] U mnie jest ten sam efekt co u Ciebie, nawet jak ustawie na minimalnie poluzowanej i dokręcę to gubi się cały punkt otwarcia. Z tym że ja mam pokrzywione płytki, obie. W efekcie ustawienie zapłonu z czujnikiem zegarowym zajeło mi 3,5 H, a i tak nie jest tak idealnie jak bym chciał, i raczej niema szans na to by było.

heaven and hell

  • Gość
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #8 dnia: Września 03, 2011, 22:49:15 »

To prawda. To zjawisko często odkształcone płytki powodują. Połóż na czymś płaskim i zobacz czy przylega, u mnie bez tego było widać.
Zapisane

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #9 dnia: Września 03, 2011, 23:04:37 »

Sprawdź czy podczas dokręcania płytek nie rozjeżdża Ci się ustawienie. Zwróć uwagę na takie same przerwy na przerywaczach.

No piszę przecież co masz zrobić. Koledzy piszą to samo. Pewnie masz 6V bo nie doczytałem i tak jak u mnie cały korpus prądnicy ktoś pokrzywił. Do tego podstawa platynek też jest krzywa i dzieją się krzaki. Spróbuj również wyprostować tą prądnicę.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

heaven and hell

  • Gość
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #10 dnia: Września 03, 2011, 23:39:12 »

Słuszna uwaga pietras. A przyczyną powyższego jest zbyt silne dokręcanie stojanu. Gnie się jego obudowa wraz z płytką zapłonu, i wtedy raz masz z jednej strony ok, innym razem z drugiej a potem w ogóle nie ma zakresu. To naprawdę widać już gołym okiem. Jeśli jednak jest tam ok to raczej nie pomogę.
Zapisane

Luki

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 128
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #11 dnia: Września 04, 2011, 11:52:10 »

Krzywka nie ma bicia? U siebie w jawce jak miałem krzywy wał to gdy tłok był w górze to krzywka oddalała się od przerywacza a jak tłok był na dole to przybliżała i praktycznie krzywka nie poruszała przerywaczem. Może u ciebie jest podobnie.
Zapisane
Ogar 205
CZ 175/487
Ogar 200
Jawa 350/638.1

radek

  • Gość
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #12 dnia: Września 05, 2011, 12:19:38 »

Spróbuję dzisiaj załatwić całą podstawę przerywacza lewego cylindra i zmienię.

A odkształcenie prądnicy, krzywki lub wału chyba mogę wykluczyć po prawy cylinder jest idealnie (przerwa 0,35, wyprzedzenie 2.8mm) - chyba, że się mylę?
« Ostatnia zmiana: Września 05, 2011, 12:26:05 wysłana przez radek »
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #13 dnia: Września 05, 2011, 21:03:56 »

Raczej nie możesz tego wykluczyć.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #14 dnia: Września 05, 2011, 21:23:47 »

Pomierz najpierw. Oczywiście pomiar będzie obarczonym pewnym błędem, zmierz kilka razy! Jeśli różnica jest niewielka to nie zawracaj sobie głowy wyciąganiem wału.
Tu masz rozpiskę jak to się rozkłada - droga tłoka we funkcji OWK wyrażona w stopniach.
Wartości z minusami to stopnie [OWK]. Wartości obok to droga tłoka w [mm]

-1      0,01
-2      0,02
-3      0,05
-4      0,10
-5      0,15
-6      0,22
-7      0,30
-8      0,39
-9      0,49
-10      0,60
-11      0,73
-12      0,87
-13      1,02

Spójrz jaki musisz być dokładny w pomiarach!! Myślę że 3-4 stopnie można zaakceptować.

Nie mozna. Albo- nie powinno się.
Przy ZW 1-3 stopnie sa trudne do pomierzenia i to mozna wybaczyć.
Przy wyprzedzeniu 30 pare stopni 2-3 stopnie to róznica 2-3 oktanów- duzo.
Dokładność jest wprost proporcjonalna do kąta od ZW gdyż wartość predkosci tłoka w ruchu posuwisto- zwrotnym jest nieliniowa. To sinusoida.
Zatem przy pomiarze tolerancji obowiazują Cię wzory trygonometryczne. To tak na marginesie.
Hm.. jakby to prościej wyentklarować?
Moze tak:
delta 30-29 st. jest duzo wieksza niż delta 3-2 st. kapiszi?  :>

Zatem proponuje sprawe załatwić na 90 st od ZW i -90 od ZW.
Gdzies już o tym pisałem... <hmm> dałem nawet wartosci o dziwo... <scared>
Poje...ny ten silnik... zeby takie rzeczy trzeba było robic... toż garage to nie labolatorium!!!

Aha- prosze nie zapominac o odchyłkach CR!!!!
Najpierw zerujemy przyrzady na CR!!! Eh...
Zapisane

radek

  • Gość
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #15 dnia: Września 05, 2011, 21:44:36 »

Zagadała Ceśka!

Dzięki wszystkim za rady - wymieniłem całą podstawę zapłonu i udało się go w końcu ustawić.
Dzięki Blenders za pomoc - bez Twojej pomocy byłaby "dupa zbita" :) :) :)

Czyli dla rada dla potomnych - szukajcie zapasowych płytek! :)
Zapisane

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #16 dnia: Września 05, 2011, 22:11:07 »

fuks bo akurat miałem płytkę w zapasie  <thumbup> nie zapomnij kupić mi szczotek i pewnie niedługo poregulujemy moją jawę   <punk>
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #17 dnia: Września 05, 2011, 23:02:23 »

Kolego Świety celowo i w pełni świadomy podałem kilka wartości od zera w dół. Bo tak jest łatwo właśnie pomierzyć i pisząc 3 stopnie miałem na myśli pomiar właśnie w skrajnych położeniach tłoka. I jest to do zaakceptowania i nie wyprowadzajmy już wzorów;) to nie forum laborki z Mechaniki I na PW SiMR;) choć mam jeszcze kilka zszywek ;) Te 3 stopnie dla interesującego nas zakresu mieszczą się w granicach ustawiania zapłonu z serwisówek i wyglądają tak.

-21      2,63
-22      2,88
-23      3,14
-24      3,41

Oczywiście że nie powinno się akceptować ale jak już ktoś ma taki wałek to trzeba sobie chwilowo radzić nie?
Nie wszyscy muszą znać składowe sinusoidalne drogi albo prędkości tłoka lub przyspieszeń (o której wspomniałeś mając chyba na myśli drogę tłoka). Choć zachęcam do chociaż pobieżnego orientowania się forumowiczów że np. droga tłoka jest sumą dwóch przemieszczeń itp. z dziedziny kinematyki układu korbowego. Nie komplikujmy sprawy wydaje mi się, że podany przeze mnie sposób jest prosty i w miarę skuteczny w domowych garażowych warunkach.
Ale widzę że problem tkwił gdzie indziej i został już rozwiązany. Gratuluję:)
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Problem z zapłonem
« Odpowiedź #18 dnia: Września 05, 2011, 23:37:01 »

W sposób który podałes można to zrobic jedynie na dostateczny.
Tak upraszczajac...

Późno juz i nie mam ani siły ani ochoty tego tłumaczyc, może kiedy indziej lub przy innej okazji.
Zakes 13 stopni to za mało... wg mnie. Ale może się myle po prawie 12 godzinach walki w CADzie.

Nie objałes informacją odchyłek CR oraz górnej pow. głowicy, czyli standardowego zerowania przyrzadów i innych dupereli. No chyba że czegos nie rozumiem, to sorry... :-/ nie zawsze i wszedzie mam przecież racje.
Ale, zostawmy temat, szkoda czasu...
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
11 Odpowiedzi
6894 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 29, 2013, 12:28:59
wysłana przez GROM
22 Odpowiedzi
8387 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 26, 2014, 16:58:15
wysłana przez marian
14 Odpowiedzi
6919 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 29, 2014, 22:45:32
wysłana przez Ceśka
12 Odpowiedzi
4263 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 02, 2014, 10:23:21
wysłana przez marian
14 Odpowiedzi
3718 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 12, 2018, 02:29:16
wysłana przez Dragon on the Blue Sky