Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 11:19:58
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Jawa coś nie wchodzi na obroty.  (Przeczytany 22708 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #25 dnia: Października 30, 2006, 15:15:42 »

Ja moge powiedzieć ze u mnie przerywacze nie iskrzą. Mozecie sie ze mnie smiać itp,itd.ale jak ja robiłem sobie zapłon na początku sezonu to jeszcze do teraz nie ruszałem. powieszchnie mam tak zrobione zeby stykały sie całą powieszchnią , to czy iskrzy sprawdzałem w nocy i nic nie było widać wiec myśle ze da sie tego dokonać
Ps: nie lubie jak ktoś przeczyta troche na forum i myśli ze wszystko juz wie. i np nie czaje takich ksiazkowych opisów , wole sobie wszystko na swoja głowe wytłumaczyć,a jak byś sie wczytał to zobaczył byś ze praktycznie to samo pisałem co Johnny, tylko inaczej to opisywałwm <hammer>
Pozdro
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

nestor.mariusz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 773
  • TS 350 CZ 350 (żony)
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #26 dnia: Października 30, 2006, 19:54:55 »

Ps: nie lubie jak ktoś przeczyta troche na forum i myśli ze wszystko juz wie.

kogo miales na mysli? w zasadzie nawet ciebie mozna pod to podciagnac jesli Cie nie zna osobiscie. ;P
Ja, Gustaw, Johny itd pewnie potrafimy zrozumiec o czym piszemy i potrafimy odroznic rozne dywagacje, wtracenia itp od konretnej i pewnej informacji na dany temat. Niestety jest sporo osob ktore nie maja o tym zielonego pojecia i z kazdym postem moga miec jeszcze wiekszy metlik w glowie.
dla przykladu ten kondensator. Udało Ci sie tak spasowac styki, ze rzeczywiscie nie iskrza. OK przesadzilem z tym ze MUSZA trosze iskrzec. Ale chodzi o to zeby ktos nie skojarzyl sobie, ze jak styki minimalnie ikrza to moze to powodowac ogromne spadki mocy itp.
Cos jak odzielenie ziarna od plew ;P
reasumujac. jak iskrza nam styki to po pierwsze dokladnie je czyscimy i spasowujemy. Jesli iskrzenie ustalo lub jest minimalne to ok. jesli nie to wymieniamy kondesatory i spawdzamy dalej. itp itd.  bo predzej czy pozniej i tak gustaw te styki zaczna minimalnie iskrzyc bo sie beda wypalac/utleniac co jednak nie powinno tak odrazu negatywnie dzialac na prace silnika szczegolnie nawiazujac do tego watku -przy wysokich obrotach

pozdr
w ogole to sie trzeba spodkac na zlocie i omowic/ zbadac organoleptycznie to przy piwku ;P
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #27 dnia: Października 30, 2006, 19:59:56 »

Jaki książkowy opis!! Książkowy byłby wtedy gdybym zaczął pisać, że aby powstały oscylacje w układzie to wyznacznik trójmianu kwadratowego musi być mniejszy od zera bo wtedy powstają dwa bieguny zespolone sprzężone.

Opisałem problem z zachowaniem fachowej terminologii, starając się maksymalnie uprościć wiele kwestii. Gustwa - jeżeli podajesz się za elektronika to powinieneś takie podstawy znać, a nie pisać że moje tłumaczenie jest do du.... bo zahacza o analizę stanów nieustalonych. Teorii nie przeskoczysz, jeśli wykonujesz jakikolwiek zawód to musisz mieć podstawy teoretyczne ku temu.

Postaram się opisać problem jeszce raz (proszę nie zarzucajcie mi że się powtarzam, ale chciałbym wyjaśnić sprawę do koñca).:)
 
Wysokie napięcie powstaje po stronie wtórnej wtedy gdy szybko przerwany zostanie przepływ prądu w uzwojeniu pierwotnym cewki wysokiego napięcia. Czym szybciej zanika prąd w uzwojeniu pierwotnym tym wyższe napięcie po stronie wtórnej. Cewka ma jednak tendencję do podtrzymywania prądu, zatem gdy przerywacz rozewrze obwód pierwotny to cewka zaczyna indukować napięcie na jego stykach - pojawia się iskrzenie. Czym iskrzenie większe tym mniejsze jest napięcie po stronie wtórnej cewki (na świecy). Zatem należy jakoś to wyeliminować. Dlatego stosuje się kondensator, który powoduje że po stronie pierwotnej napięcie prawie natychmist zanika - nazywa się to obwód z tłumieniem krytycznym (po drodze jest jeszcze obwód w którym powstają tłumione oscylacje - obwód z tłumieniem mniejszym niż krytyczne i dwoma biegunami sprzężonymi, o których pisałem na wstępie, ale to już czysta teoria). Jeśli kondensator jest walnięty to ¼le wytłumia indukowane napięcie i sprawność wytwarzania wysokiego napięcia spada. Jest widoczne coraz bardziej ze wzrostem obrotów silnika, gdyż zwiększa się częstotliwość otwierania przerywacza, a tym samym meleje czas jaki mamy na wytłumienie iskrzenia na stykach, zatem tłumienie to powinno być maksymalnie skuteczne.

W zapłonach elektronicznych zamiast przerywacza stosuje się tranzystor pracujący jako klucz (zamyka/otwiera obwód), zawsze stosuje się jednak diody zabezpieczające (mogą być już w strukturze tranzystora), które powodują zwieranie powstającego po otwarciu klucza napięcia samoindukcji - w przeciwnym razie uszkodzeniu uległby tranzystor.

Co do iskrzenia na przerywaczu. Będzie ono zawsze występowało (często jest niezauważalene, ale z czasem się nasila), nawet przy 100% sprawnych kondensatorach. Spowodowane jest np. przez zanieczyszczenia na stykach, powstające miejscowe wypalenia, drobinki oleju itd, a to są tylko przyczyny "mechaniczne" bo mogą dość do tego jeszcze jekieś zaburzenia natury elektrycznej - to są naprawdę skomplikowane problemy.

Mam nadzieję że teraz nie będzie już żadnych wątpliwości co do działania zapłonu i roli kondensatora. Jeśli coś będzie niejasne piszcie - postram się to wyjaśnić.
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #28 dnia: Października 30, 2006, 20:44:26 »

Ok. ja na sój pusty baniak wiem jak co chodzi ale moze nie potrafie tego powiedziec. Johnny mam ostatnie pytanie:
w przypadku simsona 9bo najwięcej miałem takich) padał kondensator co przejawiało sie tym ze motorek na wplnych obrotach przerywał badz nie palił z kopa(trzeba było pchnąć) po czym jak weszedł na obroty pracował normalnie.wiec dlaczego tak jest?? tego nie rozumie ,bo wg Ciebie jak jest walnięty kondensator to bedzie cały czas przerywał na wolnych a na wysokie wogóle sie nie wkręci. Tego to juz nie rozumie .wybacz ze ja akurat tego nie rozumie i sie z wami kłuce o "podstawy"
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #29 dnia: Października 30, 2006, 20:52:48 »

Po pierwsze - jak padał kondensator bo wyróznić można dwie możliwości: kondensator leci na zwarcie - wtedy moto nie odpali lub kondensator traci pojemność - wtedy zaczyna wszytsko głupieć, ze szczególnym uwzględnieniem całkowitego braky wysokich obrotów. Na zwarcie kondzioł nie poleci raczej w instalacji bateryjnej bo przepływający prąd "wypali" zwarcie i kondzioł będzie znowu stanowił przerwę dla prądu stałego. Inaczej to wygląda w instalacji z zapłonem iskrownikowym. Jaki zapłon był w simsonie - bateryjny czy iskrownikowy - palił bez aku czy nie ??
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #30 dnia: Października 30, 2006, 20:55:40 »

palił
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #31 dnia: Października 30, 2006, 21:04:49 »

Jeśli simek palił bez aku to zapłon był iskrownikowy zakładam że była to wersja "standart" bez elektronicznego modułu - skoro był przerywacz i kondensator.

Ten typ zapłonu to całkiem inna "bajka" bo tam jest cewka w.n. w której napięcie indukuje się w wyniku ruchu obrotowego tzw. magneta. Dopiero ten obwód jest przerywany i tam to może trochę inaczej działać.
Faktycznie w tym przypadku uszkodzenie kondensatora może powodować inne reakcje niż w zapłonie bateryjnym, w szczególności kondensator może robić zwarcia, które są wypalane gdy napięcie indukowane rośnie - pchanie motocykla (wypalanie zwarć ma miejsce w zwijanych kondensatorach foliowych). Bez pomiaru parametrów uszkodzonego kondensatora ciężko cokolwiek konkretnego powiedzieć.
Zapisane

WhitePower

  • Gość
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #32 dnia: Października 30, 2006, 21:05:51 »

jak narazie to w jawie takich problemow na szczescie nie mialem ale w jawce wlasnie jak padl mi kondensator to przerywala i nie miala sily wejsc na wyzsze oborty, a jesli chodzi o przerywanie na nizszych obrotach to z tego co pamietam to byla wina przerywacza zle ustawionego ( np. krzywo zie stykal itp )
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #33 dnia: Października 30, 2006, 21:14:07 »

Widzisz Johnny ja sie spodziewałem ze objawy są takie same i dlatego podwazałem Twoje zdanie. Myślałem ze padnięcie kondensatora zawsze objawia sie w ten sam sposób!Dzieki ze mnie uświadomiłes , w jawie jak padł mi kondensator to moto wkręcał sie na obroty ,ale to pewnie za sprawą dwóch cylindrów. Teraz wiem jakie sa objawy kondensatora w zasilaniu bateryjnym i w zasilaniu magnetowym. Wielkie Dzieki!!! (a myślałem ze mam racje <frusty>) ehh....
Pozdro
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Płosior

  • Gość
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #34 dnia: Października 30, 2006, 21:34:42 »

no panowie nic dodać nic ująć przyznaje że wasza wiedza na temat wszelkich kwestii związanych z elektryka/elektroniką jest gigantyczna ale chyba nie o to tu chodzi :/  bo moto dobrze na luzie sie kreci tylko pod obciążeniem pada  a chyba jak kond padnie to i na luzie i pod obciązeniem silniczek powinien smarkać :/// moze sie myle :)
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #35 dnia: Października 30, 2006, 21:38:10 »

Faktycznie trochę odeszliśmy od meritum, ale teraz do rzeczy....

Nie jest powiedziane, że na luzie moto będzie ¼le chodził, to wygląda jak brak mocy. Silnik na luzie chodzi dobrze bo tej właśnie mocy do kręcenia się  nie potrzebuje. Teraz trzeba tylko poszukać skąd się ten brak mocy bierze, a o tym pisaliśmy już parę postów wyżej.
Zapisane

Płosior

  • Gość
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #36 dnia: Października 31, 2006, 09:00:48 »

cóż jak pisałem wczesniej proponowałbym zajżeć do układu zasilania silnika czyli od filtra powietrza po kranik az na gazniku konczac
Zapisane

p_bogdan

  • Gość
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #37 dnia: Października 31, 2006, 15:30:59 »

Teraz ja, nie mam takiej wiedzy jak Wy co niektórzy, to co trzeba w jawie zrobie bez niczego, ale dla mnie zapłon jest najgorszy. Pośturałem troszke i nawet mi to zaczeło grać. W którejś z odpowiedzi ktoś napisał o chłodzeniu idt, jasne jest, że nie wolno garować jak motor nie jedzie, ale dla sprawdzenia itd tzreba czasem przycisnąć. Panowie mi chodziło o coś takiego:jade sobie chce kogoś wyprzedzić to żeby JAWA sie nie smarkneła, chodzi o coś że jak sie odkręca gaz i w pewnym momemcie gdzie dawniej miała jeszcze zapas ona już nie daje rady, to miałem na myśli, widze, że ten polst wywyłał kilka sporów między macherami i dobrze, każdy sobie teraz popatrzy jak miał coś podobnego i zobaczy, Dla mnie problem sie już skoñczył. Dzięki Panowie za odpowiedzi.
Zapisane

niewinny

  • Gość
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #38 dnia: Stycznia 12, 2007, 23:22:25 »

nie ma co patrzec na wolne obroty, powinien tak samo dobrze chodzic na wysokich jak i na wolnych, to pewnie zapłon. Biorę jescze pod uwage swiece oraz kable wys. napiecia
Zapisane

Piotrex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1155
  • Mustang EBE
Odp: Jawa TS nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #39 dnia: Sierpnia 09, 2010, 23:46:33 »

Odkopałem ten wątek bo jest najbardziej zbliżony do mojego problemu i chyba nie ma sensu żebym zakładał nowy, ale po kolei:

Odpalam, wyprowadzam z garażu , stawiam, zamykam garaż , siadam jedynka i ...kask!  zatrzymuję się chcę postawić na stopce ale przez roztargnienie jej nie otwieram  w konsekwencji motocykl kładę na lewym boku.
Gaśnie, 4-5 kopnięć ( <eek> ) pali . wracam z kaskiem, jedynka moto rusza ale nie chce wejść na obroty, dwójka to samo, trójka nie ma czym jechać. wracam
Pierwsza diagnoza:
 Położyłem na lewej stronie więc może jakiś syf dostał się do kranika a potem mógł do ga¼nika. Po sprawdzeniu i przemyciu zakładam , bez zmian
Druga diagnoza
Trefne paliwo (spuściłem z drugiej jawy która już długo stoi). Do benzyniarni , nowe oktany , bez zmian
Zapłon?
Kontrola ustawienia zapłonu- jest ok
Kondensatory?
zakładam od  drugiej jawy- bez zmian
Wyciągam filtr powietrza- bez zmian
Może jednak ga¼nik? -zakładam od drugiej jawy- baz zmian
Dodam  że w międzyczasie spaliło mi dwie świeczki.£adowanie ok , nowy akumulator.

Jawa chodzi tylko na wolnych obrotach,  na postoju dodaję gazu i jest ok ale po wrzuceniu biegu  czyli pod obciążeniem nie wchodzi na obroty. Nie mówię tu o 5000 obrotów, po prostu nie da się jechać.


Jakie uszkodzenie mogło spowodować położenie motocykla na boku (lewym)?


« Ostatnia zmiana: Sierpnia 10, 2010, 18:10:20 wysłana przez Piotrex »
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #40 dnia: Sierpnia 10, 2010, 00:21:40 »

Może to coś z ga¼nikiem lub kranikiem?ostatnio kumpel kupił jawę chopper i silnik zachowywał się tak jak w Twojej,po wymontowaniu i wyczyszczeniu ga¼nika ( dysze wyglądały jak by się kamieñ osadził) do jawy wróciło życie, i to jakie życie  :D

Piotrex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1155
  • Mustang EBE
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpnia 10, 2010, 18:08:58 »


 Położyłem na lewej stronie więc może jakiś syf dostał się do kranika a potem mógł do ga¼nika. Po sprawdzeniu i przemyciu zakładam , bez zmian

Może jednak ga¼nik? -zakładam od drugiej jawy- baz zmian



więc ga¼nik i kranik wykluczam, może jakieś inne teorie przychodzą Wam do głowy bo nie mam pomysłu gdzie szukać usterki.
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpnia 10, 2010, 22:05:47 »

Zdejmij bak i skontroluj podpiecie cewek plus wtyczkę tą na 8 pinów. zobacz w swoim ga¼niku czy pływak się nie zawiesił- wiem,że zakładałes inny,ale mimo to zobacz ten pływak,jego ośkę i zaworek. W jawach z centralną komora często się dzieją cyry z pływakiem.
Zapisane

Luki

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 128
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #43 dnia: Sierpnia 11, 2010, 09:11:44 »

jeśli na małych obrotach chodzi ładnie to są to świece. nie raz miałem tak w swojej, od kopa pali ładnie silnik równo pracuje delikatne dodanie gazu i buuu... zmiana świecy i jest czym jechać...  <thumbup>
Zapisane
Ogar 205
CZ 175/487
Ogar 200
Jawa 350/638.1

von_Majzel

  • Gość
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #44 dnia: Sierpnia 11, 2010, 09:32:51 »

Problemy ze świecami (lub przerwą na platynkach) mi objawiały sie tak : na niskich obr chodzi w miarę równo , na wysokich przerywa i strzela .
Brak wystarczającej ilości paliwa (przytkany gażnik , kranik) na niskich chodzi równo i w miarę normalnie , a powyżej pewnej prędkości gwałtownie słabnie , i robi BUUUUUU przy otwartej przepustnicy , ale chodzi równo , nie strzela .
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Jawa coÅ› nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #45 dnia: Sierpnia 11, 2010, 11:05:05 »

Zobacz czy do airboxa cos nie wpadlo i blokuje doplyw tlenu.

Piotrex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1155
  • Mustang EBE
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #46 dnia: Sierpnia 13, 2010, 11:29:24 »

No więc tak, kolejny raz rozebrałem ga¼nik i nic, luknołem do airboxa i nic, jeszcze raz zapłon, kranik i nic aż padła kolejna świeczka <furious> i wtedy doznałem olśnienia: może cewki?  Założyłem od drugiej jawki (jeszcze trochę i całą rozkręcę) i jawa dostała skrzydeł!!! <thumbup> Powrócił ciąg! znów wiatr we włosach a w oczach łzy!.
Reasumując : po położeniu jawy na boku cewki zapłonowe mogą ulec  uszkodzeniu. Dlaczego? nie mam zielonego pojęcia.
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #47 dnia: Sierpnia 13, 2010, 12:51:06 »

Bo mogły upaść już siedem razy a tego ósmego nie wytrzymały a pamiętajmy,że w środku jest rdzeñ,olej. Rdzeñ mógł się zruszyć i dotknąc obudowy i zrobi się przebicie i będzie paliło świece.
Zapisane

Piotrex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1155
  • Mustang EBE
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #48 dnia: Sierpnia 13, 2010, 16:38:55 »

No tak, nie wiadomo ile razy poprzedni właściciel położył ją na glebę, ale sądząc po gmolach to minimum 2 razy.
Dobrze Jawsimie że jest na forum ktoś taki jak Ty i zna anatomie nie tylko motocykla ale również cewki zapłonowej. Ja bym na to nie wpadł.
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: Jawa coś nie wchodzi na obroty.
« Odpowiedź #49 dnia: Sierpnia 13, 2010, 17:13:53 »

Kurcze ja kiedyś tez tak miałem , postawiłem motor na trawie na nóżce centralnej i sie przewrócił . Ale spoko , trawnik miękki to luz , strat nie było . A potem jak odjeżdżałem - buba , zwarcie , bezpiecznik . Okazało się że cewka dostała zwarcia ... ale to chyba było ze 4 lata temu , no i dziś sie dowiedziałem dlaczego =D

 <cheers>
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
12 Odpowiedzi
7812 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 24, 2013, 09:23:01
wysłana przez Marcin_93
5 Odpowiedzi
3494 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 13, 2013, 14:58:57
wysłana przez maciej24
43 Odpowiedzi
15355 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 26, 2013, 21:27:20
wysłana przez matizeusz
11 Odpowiedzi
5143 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 27, 2014, 20:34:08
wysłana przez MarcinS
21 Odpowiedzi
3531 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 02, 2021, 11:46:21
wysłana przez Ma_r_i_u_sz