Lopez : zegary mam cyfrowe (obr + prędkość - licznik "rowerowy" Sigma , obrotomierz elektronik ze Skody) , ale GPS'u jeszcze się nie dorobiłem , niemniej chcę sprawdzić GPS'em czy mi sie pokrywa z prędkościomierzem jak ktoś mi użyczy .
Zapłon mam prameti .
Linkowe obrotomierze i prędkościomierze , niestety potrafią lekko przekłamywać (zaniżać) o +-1000 obr lub +-15 km/h , więc ja z nich zrezygnowałem już sporą chwilę temu .
Ja mam skrzynie z dolnym wałkiem 13t . Czyli koszową =) Ale to nie gra większej roli dla całkowitego przełożenia (tak jak Jawol mówi - na 4ce jest tak samo - 1:1) , tylko 1 , 2 i 3 sa trochę (o 1/12) bliżej 4-ki . Nie potrzeba dokręcać 3ciego biegu na bardzo wysokie obroty żeby zapiąć 4ke , tak zeby nie zamulać , ale 1 , 2 i 3 są dłuższe i ciut słabsze , ale to sie bez problemu nadrabia troszkę wyższymi obrotami . No i pod górki na 3-ce 65-70 km/h spokojnie można jechać .
Z tego co wiem Jawy bez kosza (634 i późniejsze) miały fabrycznie 18z zębatki zdawcze i skrzynie z wałkiem 12t .
Niemniej różnica w obrotach między zębatką 17t i 18t jest - 1/18 ... przy 80km/h i 4000obr to daje 222 obroty/minutę . Ja radzę pozakładajcie sobie porządne obrotomierze , bo w 3100 obrotów przy 80 km/h trudno mi uwierzyć , gdy moja Jawica na zębatce 18z jest już wyraźnie bardziej zamulona a ma +- 3800obr przy 80km/h . (w drugą strone : przesiadka z 18t na 17t to 6 km/h mniej , zamiast 100 rzeczywiście będzie 96 km/h , na tych samych obrotach , patrz też PS poniżej)
Z takich dodatków - zmniejszenie oporu przepływu tłumików dodaje silnikowi sporo siły na wysokich obrotach , niemniej tracimy wtedy dół . Trzeba sobie to zbalansować odpowiednio , żeby po mieście nie kręcić do 4000 . Trzeba mądrze to robić , żeby nie stracić rezonansu . Niemniej , przy jeździe ze stałą prędkością w trasie używam sporo mniej gazu .
ja mam zębatkę 17 według GPSu przy 4100rpm mam 100km/h przy 5750rpm 139km/h a przy 3250rpm jakieś 80:)
No to wychodzi praktycznie prawidłowo . Przyrost prędkości i obrotów jest LINIOWY . Ludziska , podręczniki do PKM'ów powyciągać i studiować =) Gdy silnik się kręci 2x szybciej to motór jedzie też 2x szybciej .
Przyjmijmy 4100obr = 100 km/h
co daje po prostych obliczeniach :
(dzielimy równańko przez 2) 2050 obr = 50 km/h
(/100 *80) 3280obr = 80 km/h
(/100 *139) 5699 = 139 km/h
(*1,5) 6150 obr = 150 km/h (teoretycznie tyle powinna mieć , nie wiadomo czy ma tyle powera aby aż tak się rozhulać)
Tylko wydaje mi się że takie wyniki powinny być przy 18t i dość dużej tylnej oponie .
- - - - - -
W mojej jest tak że 1000 obr = 20 km/h
2000 obr = 40
3000 obr = 60
4000 obr = 80 km/h
5000 obr = 100
6000 obr = 120
7000 obr = 140 km/h
+- 100obr na wysokich obrotach , trudno się dokładnie wpatrywać w obrotomierz powyżej 100 km/h =)
Do tej pory troszkę ponad 130 moją jechałem (6500obr) , wystarczy mi , trzęsła się już okropnie --> shimma
PS. Pamiętajcie że w fabrycznym rozwiązaniu linka prędkościomierza jest napędzana przez dolny wałek w skrzyni , to znaczy że jak zmieniasz zębatkę z fabrycznej 18t , to prędkościomierz pokazuje źle ! Pomiar prędkości najlepiej brać z koła , bo to uniezależnia pomiar od przełożeń napędu .