Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 10:37:41
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Zaplatanie kół - offset  (Przeczytany 4841 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

monthereus

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2
  • 634.6 '83
Zaplatanie kół - offset
« dnia: Stycznia 19, 2012, 00:00:39 »

Witam,
rozbierając moją Jawę zauważyłem, że koło tylne było zaplecione inaczej niż przednie. Koło przednie jest symetryczne, natomiast koło tylne miało felgę przesuniętą w lewo względem płaszczyzny symetrii bębna. Koło położone na płaskiej powierzchni stroną hamulca przylegało do tej powierzchni felgą i krawędzią bębna, natomiast położone stroną zębatki przylegało tylko bębnem - widać było przesunięcie felgi w lewo. Stwierdziłem że to jakiś patent i składając motor zaplotłem oba koła symetrycznie. Po założeniu kół do ramy (zgodnie z katalogiem, ze wszystkimi tulejkami na właściwych miejscach okazało się że tylne koło przesunięte jest w prawo (załączam zdjęcie). Czy w waszych sprzętach też jest niesymetrycznie zaplecione tylne koło czy może ja mam krzywą ramę?
Zapisane

Mathini

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1210
  • Jawa 350 634-7 x2; CZ 175/487 Cafe-Racer ;
Odp: Zaplatanie kół - offset
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 19, 2012, 08:43:11 »

Hm, rzeczywiście dziwna sprawa, jak masz jakiś zastępczy wahacz, to załóż go i sprawdź, czy problem pozostał.
Zapisane
    Status GG
Dużo gazu i sprzęgło od razu. o2o

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Zaplatanie kół - offset
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 19, 2012, 10:24:08 »

Koła Cię interesują, nie wahacz, czy rama...
Musisz ustawic koła w jednej płaszczyźnie (przednie i tylne) do tego właśnie służy przesunięcie rafki na szprychach, bądz dopasowanie długości tulejek. Sposób ten powoduje ze możezz ustawić prawidłowo geometrię nawet przy krzywym wahaczu.
Albo wymienić wahacz i ustawić geometrię na prostym wahaczu... jeden ch...j, bo i tak trzeba to ustawić i tak.
Nooo chyba ze wahacz jest na tyle krzywy, że ustawić sie już tego nie da, wtedy musisz go prostować bądz wymienić. Badz krzywa jest rama. Postępowanie analogiczne (wymienić lub prostować).
Przykład?
Prosze bardzo, kuknij sobie na rowery trekkingowe z przerzutkami w tylnym kole. Zobaczysz że w strszych rowerach koło jest przesunięte na szprychach. Podam przykładowe modele: Kometa, Wagant, Ornak.
Te nowsze moga już mieć przesuniecie na ramie. I wtedy koło będzie symetryczne.


To ze koło będzie symetrycznie (bądź nie) w ramie ma się nijak do geometrii motocycka.
Motocycek ma mieć koła w 1 płaszczyźnie- wtedy będzie się dobrze prowadził, jak nie ma- to cóż... w jedną stronę bedzie skręcał lepiej a w drugą gorzej. No i bedzie dwuśladowy... "oszywiście"...  ;D
A tak szczegółowiej... pamiętać nalezy jeszcze o jednym fuckt'cie, że łańcuch (choć raczej koła łańcuchowe zębate silnika i tylengo kółka) też muszą być w jednej płaszczyźnie, zatem tulejkami ustalasz łańcuch, a szprychami koło... mysle ze to jest jasne...
Czyli, jeżeli "rozezbrałeś" motocycka do pierwszej srubki, to koła łańcucowe i geometrię podczas montażu musisz sobie skontrolować, bądź też znać wartości przesunięć poszczególnych elementów "układanki".  :P  Jak Ci wyjdzie przy ustawieniu, że idziesz po za zakres regulacji to... coś jest krzywe... ;) 
Aby ustawić dobrze geometrię koła MUSZĄ być prawidłowo zaplecione... (czyt. nie bić na boki i nie bić na "jajo") i kółeczko sie zamyka.  :P Trochę roboty jest zatem...
Ja u siebie geometrię robię do około 0.5 mm. Ale myslę, że do 2mm to jest już stosunkowo dokładnie. Te 2mm daje odchyłkę ni mniej ni więcej tylko 0.055 stopnia wartości kątowej, czyli stosunkowo dokładnie... nie?  ;)

Hm... Chyba nie istnieje potrzeba opisywac to bardziej szczegółowo?

Miłej zabawy... ;D
« Ostatnia zmiana: Stycznia 19, 2012, 10:46:13 wysłana przez Święty Piotr »
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Zaplatanie kół - offset
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 19, 2012, 11:49:57 »


...pamiętać nalezy jeszcze o jednym fuckt'cie, że łańcuch (choć raczej koła łańcuchowe zębate silnika i tylengo kółka) też muszą być w jednej płaszczyźnie, zatem tulejkami ustalasz łańcuch, a szprychami koło... mysle ze to jest jasne...


Ustawianie poprawnej zbieżności a właściwie "jednopłaszczyzności"  zębatek łańcucha w Jawie i CZ nie jest takie proste szczególnie dla "szeregowego" Jawera.
Wszak zabierak z zębatką tylnego koła jest przykręcony "na stałe" do wahacza.
Jeśli wahacz jest prosty to ok. Jeśli "odpowiednio" krzywy żadne dodatkowe podkładki nie pomogą.

Koło w Jawie  powinno być zaplecione symetrycznie.
I tak jak napisał FIS: Bez względu na ramę czy wahacz koła musz być w jednej płaszczyźnie.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 19, 2012, 11:55:24 wysłana przez jawol »
Zapisane

Karolex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 644
Odp: Zaplatanie kół - offset
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 19, 2012, 17:00:15 »

Zabierak zębatki przykręca się do wahacza i ustawia się go w jednej linii z zębatką przednią.
Jeśli po takim zabiegu koło leci Ci w stronę tej zębatki to daj podkładkę między zabierakiem a kołem.
Zapisane
Ludzie sami sobie utrudniają życie.
A potem pier* że życie trudne.

FIS

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 420
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Zaplatanie kół - offset
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 19, 2012, 18:56:32 »

Cytat: jawol

Wszak zabierak z zębatką tylnego koła jest przykręcony "na stałe" do wahacza.
Jeśli wahacz jest prosty to ok. Jeśli "odpowiednio" krzywy żadne dodatkowe podkładki nie pomogą.


Sie nie zgodze z Jawolem.
Przez zabierak przechodzi os koła. Koło (kątowo ustwiamy wraz z zabierakiem poprzez oś koła na napinaczach, a dopiero potem mocujemy do wahacza.
Zatem zabierak poprzez os koła ma regulację katową.
Jak ucieka w którąś stronę to mozna dac podkladkę (czy pod oś zabieraka, czy pod łozysko zabieraka- wszystko jedno) - czyli tak jak napisał Laszlo.

Odchyłki w jednosladowosci likwidujemy na szprychach uprzednio znajdując oś motocykla.
Zarówno przednie koło jak i tylne powinno znajdować się w osi motocykla.

Zapisane

monthereus

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2
  • 634.6 '83
Odp: Zaplatanie kół - offset
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 22, 2012, 20:59:55 »

Dzięki za pomoc. Mam drugą ramę ale po założeniu koła też jest około 6mm w prawo. Na razie przesunąłem na szprychach i zobaczę jak będzie jeździła.
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
9 Odpowiedzi
4060 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 15, 2016, 21:35:50
wysłana przez Jawolotmen
2 Odpowiedzi
1175 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 02, 2022, 13:43:45
wysłana przez RocketQueen