Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 21, 2025, 00:26:51
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?  (Przeczytany 13907 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #25 dnia: Stycznia 22, 2007, 12:42:41 »

W wszelkiego rodzaju przedłużaczach i gniazdach hermetycznych itp. nie da się "odpalić" zapalniczki.
Można do nich tylko "wkładać" wtyczki  :] :> ;)
Ja muszę mieć "zwykłe"  samochodowe gniazdo  - bo nie ma sensu gniazdo zapalniczki bez możliwości używania zapalniczki  :] :] :]
Zapisane

wskpan

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #26 dnia: Stycznia 22, 2007, 13:34:59 »

wobec tego zawężyłem zakres poszukiwañ .

http://moto.allegro.pl/item156994074_gniazdo_zapalniczki_ce_w_obudowie_hermetycznej.html

i dlaczego ma w nim nie działac zapalniczka?
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #27 dnia: Stycznia 23, 2007, 23:04:24 »

zastosowanie dwoch aku jest mozliwe, ale nie jest to do konca takie proste
oczywiscie musza to byc aku identyczne, tej samej firmy i pojemnosci

osobiscie nie widzialem aku tak waskiego zeby sie zmiescily dwa w standardowe jego miejsce w jawie

byl na podobny temat mega watek na grupie P.M.S o zastosowaniu dwoch aku w samochodzie, do zdaje sie jakiegos rozbudowanego audio

problemem jest ze te aku z czasem nie beda tak samo sie zuzywac, a wtedy miedzy jednym a drugim plyna spore prady wyrownujace 
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

ekeler

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #28 dnia: Stycznia 23, 2007, 23:19:11 »

Widziałem wojskowe aku 2 wolt, które można łączyć w dowolne układy i uzyskiwać dowolne napięcia. Pamiętam, że były małe, ale wymiarów nie pamiętam :(
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #29 dnia: Stycznia 24, 2007, 00:52:47 »

Zapalniczka samochodowa wymaga specjalnego gniazdka z bimetalową "sprężyną " blokującą wciśniętą zapalniczkę i "uwalniającą" ją po nagrzaniu.
Dodatkowo styk + jest najczęściej izolowany ceramicznym izolatorem odpornym na działanie wysokich temperatur.
Większość przedłużaczy i dodatkowych gniazd  nie posiada takowych "elementów" a więc używanie w nich zapalniczki jest  <no>

A co do prądów wyrównujących - nie jest to chyba aż tak niebezpieczne aby wykluczało zastosowanie patentu z dwoma aku.
Największy problem może być z tymi wymiarami :(
Chyba że ktoś zastosuje aku żelowe. One mają najróżniejsze wymiary.
Tylko,że nie mam jakoś przekonania do stosowania żelowych aku w motocyklach.
Ma ktoś może jakię pozytywne doświadczenia w używaniu żelowych aku w motocyklach?
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #30 dnia: Stycznia 24, 2007, 13:18:10 »

jest watek na ten temat tu na forum poszukaj i tam ewentulanie bedziemy kontynuować rozmowe, ja mam zelowy aku, ale nie jest to wiarygodna opinia, bo wsadzilem go juz starego
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

jacu

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 365
  • jawa
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #31 dnia: Stycznia 24, 2007, 18:56:50 »

Co masz na myśli pisząc że Polak potrafi?
BOSCH to chyba firma niemiecka.
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #32 dnia: Stycznia 25, 2007, 00:12:30 »

Nie pisałem, że nie da się zmieścić tylko, że może być z tym problem.

A dwa akumulatory w tym temacie (wystarczy poczytać)  6V  potrzebne są po to aby uzyskać w 6 woltowym sprzęcie 12V do zasilania urządzeñ z gniazda zapalniczki.

A jakie wymiary ma ten 9 Ah akumulator Boscha - mieści się bezproblemowo w orginalnej skrzynce?
Zapisane

KcPrWWL

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #33 dnia: Lutego 07, 2007, 12:18:47 »

jak dobrze sie orientuje to na aku 5Ah urzadzenie pobierajace 1A moze chodzic 5 Godz a pobierajace 5A godzine, a chyba zadna zapalniczka nie pobiera 1A <unsure> wiec nie powinno byc zle
Zapisane

luk58

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #34 dnia: Lutego 08, 2007, 14:52:50 »

Akumulator może dawać prad nieskonczenie wielki! Zapalniczka sama w sobie działa na zasadzie zwarcia. Im lepiej naladowany akumulator tym szybciej sie nagrzeje i wyskoczy. Co do zastosowania ladowarek to sama ladowarka daje nap. na wyjsciu ok 3,7 V wiec odpoqiednie przerobienie elemantrów ladowarki przystosowanej do 12 V powinno zalatwić problem :> Nie wiem jak by też mogła taka ladowarka działać na dłuższą metę np. gdy silnik będzie włączony, ponieważ w instalacji jawy są dość duże skoki nap. a tel. i ladowarki to urządzenia elektroniczne i raczej nie lubią tego typu skoków.  <cheers>
Zapisane

mmzlot

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #35 dnia: Lutego 15, 2007, 00:03:20 »

Nie wiem jak z zapalniczką, bo na pewno do jej rozgrzania potrzebny jest duży prąd, ale jeżeli chodzi o ładowanie telefonów itp. to chyba najlepszym rozwiązaniem byłaby mała przetworniczka 6V/12V, taka jak np. ta :
http://www.arczer.neostrada.pl/w047.htm. Dla instalacji 12V wystarczy zastosować stabilizatorek napięcia 7812 (koszt 1zł)
http://boss.iele.polsl.gliwice.pl/pdf/Fairchild/lm7812.pdf
i kilka kondensatorków i śmiało wtedy można podłączać urządzenia nawet przy włączonym silniku.
Dwa akumulatory 6V połączone w szereg dają 12V, ale pozostaje problem ładowania jednego z nich. Chyba, że podczas nieużywania gniazdka będziemy je łączyli równolegle.
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #36 dnia: Lutego 15, 2007, 00:22:01 »

Fajny ten link: http://www.arczer.neostrada.pl/w047.htm  <yes>
Rzeczywiście ta przetwornica rozwiązuje problem "niemania" 12V w starszych moto.
Jeśli ktoś ma zacięcie elektroniczne to bez problemu takową sobie "zmajstruje"
Ten stabilizator też jest ok. ale i tak nie polecam korzystać z ładowarek w czasie jazdy. A  to z powodu między innymi: wyższych harmnicznych itp. itd. <blink>

Co do użycia dwóch akumulatorów to wcześniej już pisałem, że niezbędny byłby w tym przypadku przełącznik.
Zapisane

mmzlot

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #37 dnia: Lutego 15, 2007, 00:39:53 »

Harmoniczne spokojnie można wytłumić dając na wejściu i wyjściu stabilizatora odpowiednie kondensatorki. Moim zdaniem śmiało można ładować podczas jazdy. Raczej należy się martwić, żeby nam telefon nie wypadł w pędzie  :D
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #38 dnia: Lutego 15, 2007, 00:50:06 »

Oj tak tak, żeby tylko  nie wypadł    <lol> <lol> <lol>
Zapisane

Xargo1

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 706
  • Budyñ śmierdzi...
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #39 dnia: Lutego 17, 2007, 23:25:29 »

Z tego co mi się wydaje to zapalniczka podłączona pod 6V nie była by aż tak niefunkcjonalna jak się \daje.
Jeżeli chodzi o ładowarki to posiadają one stabilizatory napięcia więc tak czy inaczej na wyjściu jest coś koło 4V. Co do latarek wystarczyłoby wsadzenie 6V żarówek, a zapalniczka rozgrzeje się tak czy inaczej (a tak w ogóle kto pali w kasku podczas jazdy?? ;) ). W koñcu tak czy inaczej gniazdo musisz kupić więc co ci szkodzi zrobić mały test??
Zapisane

Marcineek

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #40 dnia: Marca 04, 2007, 20:04:20 »

Witam,
Sprawa z przetwornicą to idealne rozwiązanie dla instalacji 6V. Niestety schemat zapodany przez mmzlot ma kilka niedopatrzeñ. Mianowicie jest on zbudowany na generatorze astabilnym (znanym jako NE555, bąd¼ poprostu 555) i jego główną wadą (niekiedy zaletą) jest to że częstotliwość na wyjściu (nóżka 3) jest zależna od napięcia zasilania układu. Więc jeżeli jawasaki pracuje sobie na srednich obrotach i napięcie zasilania układu wynosi 6V to jest wszystko ok ale gdy dostaje kopa i napięcie wzrasta to wzrasta też częstotliwośc i tym samym napięcie na wyjściu --> czyli zamiast 12 dostajemy 16V. Nie wiem czy tak jest bo zależy to też czy jawa ma _sprawny stabilizator_ i czy na aku jest dokładnie 6V. Ja bym proponował dać na wyjściu przetworniczki układ 7812 wspartu kondensatorem który rozwiąże problem (w koñcu to chodzi o sprzęt elektroniczny który podłączymy).  Wydajność takiej przetworniczki to (jak pisze autor) 1A po wymianie diód D2, D3 z naładowaniem czego kolwiek nie powinno być problemu ;]
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #41 dnia: Marca 05, 2007, 11:39:14 »

Cytuj
Więc jeżeli jawasaki pracuje sobie na srednich obrotach i napięcie zasilania układu wynosi 6V to jest wszystko ok ale gdy dostaje kopa i napięcie wzrasta to wzrasta też częstotliwośc i tym samym napięcie na wyjściu --> czyli zamiast 12 dostajemy 16V.

Jak kiedyś mierzyłem. To zamiast 6 V prądu bywało nawet 7,5 V
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

mmzlot

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #42 dnia: Marca 05, 2007, 22:29:05 »

Witam! Rzeczywiście, przy zmianie napięcia na wejściu na pewno zmieni się też napięcie na wyjściu przetwornicy. Dodanie stabilizatora na wyjście jest rozwiązaniem, ale wiąże się z obniżeiem sprawności układu. Trzeba wziąć pod uwage do czego będziemy wykorzystywali tej przetwornicy. Z tego co wyczytałem wyżej to do ladowarek telefonów i aparatów fotograficznych, które przystosowane są do zasilania z instalacji samochodowej 12V. Napięcie w gnie¼dzie zapalniczki samochodowej przy włączonym silniku także jest dalekie od 12V, więc tego typu ładowarki powinny sobie bez problemu poradzić z odchyłkami o kilka woltów. Pewnie większość układów ładowarek zawiera stabilizatory więc nie ma sensu utrzymywać napięcia 12 V z dużą dokładnością.
Odnośnie załączonego powyżej układu przetwirnicy, to nie to, że polecam akurat ten. Jedynie dałem przykład. Różnych układów i aplikacji specjalnych scalaków do przetwornic pełno w sieci.   
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #43 dnia: Marca 05, 2007, 22:58:18 »

Inne pytanie.
Przeka¼nik od ładowania co podaje prąd na żaróweczkę ładowania co podaje? + czy - ? Ja bym chciał użyć tego prądu do drugiego przeka¼nika (pod zapalniczke). Chodzi mi o odcięcie gniazdka zapalniczki w przypadku braku ładowania na wolnych obrotach...
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

KcPrWWL

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #44 dnia: Marca 06, 2007, 10:48:17 »

Z tego co wiem podaje +
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #45 dnia: Marca 06, 2007, 11:47:58 »

Cytuj
Z tego co wiem podaje +

W starym układzie 6V lampka ładowania czasem się delikatnie świeciła...
W układzie 12V takie cos nie wystąpi? No nie? Bo jak jest tamten przeka¼nik to może sie tylko świecić lub nie świecić?
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

KcPrWWL

  • Gość
Odp: Gniazdo zapalniczki w Jawie - ale gdzie?
« Odpowiedź #46 dnia: Marca 06, 2007, 12:05:10 »

pewnie dlatego ze w 6v pradnica nie daje za duzo tego pradu i ma slabe ladowanie, wiec czasem sie moze tak robic. przy alternatorze nie powinno tak byc
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
rozrusznik elektryczny w jawie

Zaczęty przez teoroch « 1 2 » Mechanika

36 Odpowiedzi
16077 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 11, 2007, 10:11:49
wysłana przez Jawsim
6 Odpowiedzi
5551 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 20, 2008, 17:55:48
wysłana przez jacu
CZ 350 - gdzie ten prąd ?

Zaczęty przez Anarch Elektryka

13 Odpowiedzi
9439 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 20, 2009, 21:21:14
wysłana przez AndrewS
5 Odpowiedzi
4328 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 17, 2010, 13:32:14
wysłana przez tormentor
24 Odpowiedzi
13640 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 17, 2015, 19:02:49
wysłana przez kielek