Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 10:43:10
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: przeróbka prądnicy Jawa 50  (Przeczytany 8629 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
przeróbka prądnicy Jawa 50
« dnia: Marca 06, 2012, 22:43:53 »

witam, robiąc "standardową" przeróbkę prądnicy na wersje 30W (tak jak to było fabrycznie w jawkach np. golden sport) chciałem was zapytać czy nie da sie z prądnicy od małej jawki wyciągnąć 12V

http://moto.allegro.pl/gmoto-iskrownik-startor-jawa-jawka-romet-ogar2-i2180900340.html
to jest prądnica oryginalna gdzie występują dwie cewki świetlne 3V 10W połączone kabelkiem żółtym i jedna cewka zapłonowa 6V 15W która jest połączona z przerywaczem kabelkiem
http://moto.allegro.pl/iskrownik-stator-zaplon-jawka-ogar-200-kpl-polski-i2155130691.html
lepsze zdjęcie

i teraz moje pytanie - czy jeżeli zamieni się cewki 3V 10W na 6V 15 W i połączy się w ten sam sposób kabelkiem to uzyskamy napięcie 12V 30W ? - a jeżeli nie to wytłumaczcie mi dlaczego nie i na czym polega różnica
tak wygląda cewka zapłonowa - od tej blaszki powinno się wyprowadzić kabelek:
http://www.agmot.pl/sklep/p/3105/CEWKA-ZAPLONOWA
« Ostatnia zmiana: Marca 07, 2012, 09:53:26 wysłana przez Laszlo »
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

Karolex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 644
Odp: przeróbka prądnicy
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 06, 2012, 23:30:29 »

Dwie cewki zapłonowe w szeregu dadzą 12V 15W.
Zapisane
Ludzie sami sobie utrudniają życie.
A potem pier* że życie trudne.

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: przeróbka prądnicy
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 06, 2012, 23:37:08 »

Laszlo to jakim cudem świetlne działają inaczej ? bo już gdzieś taką opinię słyszałem, że będzie 12V 15W ale nic a nic jej nie rozumiem, ponieważ fabryka podaje że świetlne mają tyle co napisałem wyżej
aha i jeszcze jedno - czy warto zastosowaź mostki graetza żeby mieć w motocyklu wyprostowany prąd bez akumulatora ?
« Ostatnia zmiana: Marca 06, 2012, 23:46:15 wysłana przez mostasz »
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

Karolex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 644
Odp: przeróbka prądnicy
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 07, 2012, 00:08:50 »

Nie pamiętam już dokładnie jak papiery podawały, ale chyba 6V 20W.
Tak więc jedne cewka musiała by mieć 3V 20W.

Generalnie ja wątpię w istnienie cewki 6V 15W, mój ogar 200 popierdzielał na samych cewkach świetlnych. Miałeś kiedyś w ręce cewkę zapłonową i świetlną? Różnią się czymś? Drut ma chociaż inną średnicę? Bo ja nie miałem i nie wiem.

Najlepiej będzie, jak sobie skołujesz jeszcze jedną cewkę świetlną i ją rozwiniesz. Zdobyty drut  dowiń na cewki świetlne. Powinno tam się zmieścić jeszcze po 2 warstwy drutu. Pamiętaj że zwoje to nie wszystko. Jak dasz cieńszy drut to nawiniesz więcej zwoi i będziesz miał większe napięcie ale mocy mniej. Bo cieńszy drut to mniejsze natężenie. Dlatego proponował bym właśnie dowinięcie cewki tym samym drutem by ją nie 'kastrować' amperowo.
Zapisane
Ludzie sami sobie utrudniają życie.
A potem pier* że życie trudne.

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: przeróbka prądnicy
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 07, 2012, 08:20:57 »

z cewkami zapłonowymi patent jest sprawdzony na 100 %, ponieważ niektóre czeskie wersje miały prądnicę 30W zrobioną właśnie w ten sposób, przez fabrykę - na zapłonowej jest trochę więcej drutu moim zdaniem i grubszego
« Ostatnia zmiana: Marca 07, 2012, 08:29:47 wysłana przez mostasz »
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

Karolex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 644
Odp: przeróbka prądnicy Jawa 50
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 07, 2012, 09:54:58 »

Tyle że to 30W to nie wiadomo gdzie mają... może to suma mocy wszystkich 3 cewek.

A 12V 15W będzie z tego powodu że cewki te łączy się szeregowo. W łączeniu szeregowym natężenie będzie ograniczone najsłabszą cewką. A skoro obie cewki mają 15W to w takim układzie moc ich będzie 15W, zaś napięcie się ssumuje czyli 12V.

Mostek prostowniczy w pojeździe bez akumulatora to tylko strata energii. Jeśli potrzebujesz prądu stałego do jakiegoś urządzenia to zasil je z mostka, ale nie dawaj mostka do zasilania np. żarówek czy sygnału dźwiękowego.
« Ostatnia zmiana: Marca 07, 2012, 10:02:05 wysłana przez Laszlo »
Zapisane
Ludzie sami sobie utrudniają życie.
A potem pier* że życie trudne.

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: przeróbka prądnicy Jawa 50
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 07, 2012, 10:04:41 »

To by się zgadzało, że 30W to moc prądnicy. Każda cewka ma po 10W. W przednim reflektorze z tego co pamiętam siedzi żarówka 15W a z tyłu 5W. Brak jednej spowoduje spalenie drugiej.
Taki żarówkowy regulator napięcia.
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: przeróbka prądnicy Jawa 50
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 07, 2012, 10:49:07 »

dla ścisłości - cewka zapłonowa, jeżeli jest jedna - tak jak standardowo w tym silniku, daje prąd 6V 15W a jazda bez tylnej żarówki nie powoduje żadnych skutków ubocznych - przednia się nie przepala
od razu zapytam, czy do takich cewek do każdej z nich wystarczy kabel 1,5 mm2 ? bo w okolicach prądnicy jak się jeździ na docieraniu jest bardzo gorąco
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

Marcin_93

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: przeróbka prądnicy Jawa 50
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 07, 2012, 15:30:36 »



Generalnie ja wątpię w istnienie cewki 6V 15W, mój ogar 200 popierdzielał na samych cewkach świetlnych. Miałeś kiedyś w ręce cewkę zapłonową i świetlną? Różnią się czymś? Drut ma chociaż inną średnicę? Bo ja nie miałem i nie wiem.


Laszlo różnią się między sobą liczbą zwoi i grubością drutu. U mnie ogaryna miała lampę przednią z Jawy i żarówkę. Zasilało to jedna cewka zapłonowa a światła świeciły bardzo jasno. Próby były na dwóch cewkach świetlnych i słabo świeciło ;)
Zapisane
Bez motóra mina jest ponura

Jeśli zablokowało się - pchaj na siłę. Jeśli się rozleci, to znaczy, że i tak wymagało wymiany.
┌(-_-)┐┌(-_-)┘└(-_-)┘└(-_-)┐
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
8 Odpowiedzi
8466 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 19, 2009, 19:41:11
wysłana przez elkinio
2 Odpowiedzi
4051 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 02, 2012, 14:27:43
wysłana przez SofCHJanek
16 Odpowiedzi
9303 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 01, 2013, 18:51:56
wysłana przez Matii-x
1 Odpowiedzi
3120 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 09, 2015, 20:40:47
wysłana przez muczos
9 Odpowiedzi
3145 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 08, 2020, 13:36:20
wysłana przez wojtek