Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 18, 2025, 10:19:30
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Ustawienie na dotarcie.  (Przeczytany 23198 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 562
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #25 dnia: Listopada 15, 2012, 17:38:55 »

2500km na dotarcie to sporo. Mam przejechane 640km, moje obserwacje to:
- Silnik długo się rozgrzewa zimny
- Początkowo było mu ok, ale teraz wolne obroty nagle się zrobiły za wysokie(za bogato?)
- Ma buta jak zawsze czy to było zaraz po założeniu baniaków czy po przebiegu jedzie w zasadzie tak samo.


A co u mnie świszczy to się okaże jak kiedyś ściągnę gary. 200 km po szlifie silnik stanął na płaskim, zatrzymałem się i silnik się kręcił i odpalił tylko go mocno zalało. Ja stawiam na to, że przez badziewny filtr brakło mi paliwka, dlatego silnik nagle zgasł potem szarpło, bo kręcić tym silnikiem na 4 trochę ciężko i na sprzęgle w razie ostrożności się zatrzymałem. Koła nie zblokowało, śladów na oponie też nie ma, obejrzałem asfalt tam gdzie mi silnik stanął i śladu żadnego nie było.
Tak więc nie wiem co to za zatrzymanie, ale wsio gra muzyka i knedel ładnie chodzi.
Skład mieszanki, będę musiał zmienić, bo mam zbyt wysokie obroty a lewizny nigdzie nie mam. Raz jest 1250, a często mam obroty 2 tysiące. Premix w zbiorniku zredukowałem do 1:40. Po 1000 przejdę na 1:50. Ciężko powiedzieć ile ma się docierać, ja nie pyrkam 3 tysiące i 75 na 4 jak książka każe, bo młodym człowiekiem jestem to i wrażenia lubię więc kazdy już się domyśli jak w zasadzie wygląda moja "jazda".
Książka od WSK pisze, że wstępne dotarcie to 500km, można zubożyć mieszankę i męczyć bardziej silnik, lecz nadal uważać do przebiegu 1500, po 1500km silnik jest dotarty. I nie wiem czy pepikom wierzyć czy fachmanom ze Świdnika...
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

Krycha

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 677
  • Cz 472.6
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #26 dnia: Listopada 15, 2012, 18:21:59 »

Majzel czy aby na pewno dobrze podpowiadasz z tak dużą ilością oleju w paliwie? Co z nagarem odkładającym się w rowkach pierścieni? Silnik potrzebuje również powietrza. Czy aby taka konfiguracja gaźnika, nie zaleje nam silnika?
Zapisane
ZaKrystian powiedz mi, ile Jawa pali Ci?

Strażak

  • Cezeciarz -
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2028
  • 472.6, 472.6, 472.5
    • PJ
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #27 dnia: Listopada 15, 2012, 18:38:31 »

Ja zatarłem raz silnik bo miałem za bogato. I teraz ślepo nie będę wierzył instrukcjom. Skoro czuję, że mi silnik zalewa cały czas i aż mu zapłony wypadają, nie ma siły jechać a próba rozwinięcia prędkości powoduje multum nieprzyjemnych odgłosów z komory spalania to wolę zubożyć mieszankę i jechać normalnie. Jak się poprawi spalanie to i smarowanie, a nadmiar wachy zmywa olej ze ścianek jak mniemam.
Zapisane
    Status GG

von_Majzel

  • Gość
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #28 dnia: Listopada 15, 2012, 19:16:44 »

- Początkowo było mu ok, ale teraz wolne obroty nagle się zrobiły za wysokie(za bogato?)


Opory ruchu mu zmalały , rozluźnił się =)


 
Co z nagarem odkładającym się w rowkach pierścieni?



Ja tam nie mam nagaru ... dobry olej nie zasyfia . A jak się odkłada to trzeba wyczyścić .


 
Ja zatarłem raz silnik bo miałem za bogato.
 

0.o
Wow , to jesteś dobry . Zrobić hydro-lock i urwać coś da się w jakimś ekstremalnym przypadku ale o zatarciu z powodu większej ilości paliwa nigdy nie słyszałem , jesteś pierwszy .(a olej w paliwie był?)


 

nadmiar wachy zmywa olej ze ścianek jak mniemam.



Mieszanka oleju z paliwem nie zmyje oleju w 2T . W 4T - tak , tam paliwo rozpuści ten olej który osadzi się na ściankach cylindra . Ale w naszych gdy silnikach benzyna z olejem jeszcze nie odparowana trafia na metal w silniku to olej niesie ze sobą i go tam zostawia parując , jak już odparuje to jak para benzyny ma zmyć olej ?? Gdyby to była prawda , to dało by się mieszanką z baku 2T odtłuszczać chyba , a to raczej nie jest możliwe ;P


Oleju spokojnie można dawać dużo (za wyjątkiem fullsyntetyka) , zwłaszcza w wysilonych , zawodniczych silnikach jest go naprawdę sporo , tam na 1:30 sie zaciera przy normalnym ściganiu . Z resztą o paliwach kiedyś było , silnik modelarskie 2T mają nierzadko 12,5% oleju - to daje chyba 1:8 i nagaru tam nie ma . Nagar się tworzy od źle ustawionego zapłonu , co często powoduje zbyt wysokie temperatury . Inna rzeczą jest nagar na głowicach i tłokach który tworzą wszystkie syfy z benzyny które się nie spalą tylko przykleją do ścianek , z oleju trochę też . Ale dobry olej nie zasyfia . Widzieliście moje tłoki i cylindry po 33'000 km ?
http://www.jawacz.pl/opowiesci-warsztatowe/smierc-techniczna-silnika/msg84578/#msg84578
Jest tam narypane nagaru ? Trochę , taki crust na głowicy i na górnej powierzchni tłoka . I tyle . Posypało mi się łożysko na lewym garze i zmasakrowało tłoka , zwróćcie uwagę jak wygląda prawy .


Z resztą - każdy zrobi jak będzie uważać , ja nikomu nic nie każę , to wasze silniki , ja mam swój =)
« Ostatnia zmiana: Listopada 15, 2012, 19:26:26 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #29 dnia: Listopada 15, 2012, 19:18:38 »

Cytuj
Książka od WSK pisze, że wstępne dotarcie to 500km, można zubożyć mieszankę i męczyć bardziej silnik, lecz nadal uważać do przebiegu 1500, po 1500km silnik jest dotarty. I nie wiem czy pepikom wierzyć czy fachmanom ze Świdnika...
Jawolotmen czemu tak się uparłeś tej książki od wsk ?
jawa/cz 350 to nie wsk, tą to w ogóle inne silniki, a jak w instrukcji od kamara by pisało że silnik jest dotarty po 500km to wtedy do jawy 350 też byś to zastosował ?

nie zapominaj też że żeliwniak jest cieplejszym silnikiem i na żeliwniaku zostałbym przy 1:40 a 1:50 może być za mało
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

Biały

  • Grupa Lubelska
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 499
  • Čezet 350 472.5 81"
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #30 dnia: Listopada 15, 2012, 19:54:26 »

Majzel - swoimi postami trafiasz w sedno sprawy . Umiesz każda kwestię wytłumaczyć fachowo , ale jednocześnie tak że każdy to zrozumie .


SZACUN  8) ;D
Zapisane
Z dziewczynami jak z flaczkami ... średnio się prezentują , ale za to jak smakują :D

Čezet 350 4Ever :)

Biały , Puławy , tel 667 145 226



Krycha

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 677
  • Cz 472.6
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #31 dnia: Listopada 15, 2012, 20:09:18 »

Cytuj
dobry olej nie zasyfia
Masz rację. Ale olej ma chyba jakąś granicę mieszania się z benzyną. Nadmiar, nie zdoła już się wymieszać z benzyną. Tak jak zbyt duża ilość cukru w wodzie. Na moje rozumowanie, przy zbyt bogatej mieszance, nadmiar oleju się nie spali i zmostkuje nam świecę, zapiecze pierścienie i zasyfi wydech.
Czyścić rowki pierścieni? ??? Odkłada się właśnie od dużej ilości oliwy. ;)
Cytuj
zatarciu z powodu większej ilości paliwa
Olek pisze o mieszance bogatej w olej, a nie o większej ilości paliwa.
Zapisane
ZaKrystian powiedz mi, ile Jawa pali Ci?

von_Majzel

  • Gość
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #32 dnia: Listopada 15, 2012, 20:33:44 »

Olej wymiesza się z (a nie rozpuszcza w) benzyną nawet pół na pół . To mieszanina , nie roztwór =) No , nalej do szklanki , pomieszaj łyżeczką i sam zobacz =)


Nagar w rowkach pierścieni jest wredny , a pojawia się nie od ilości oleju , ale od grzania się pierścieni , zwłaszcza gdy silnik jest świeży i jeszcze nie rozluźniony - nowe pierścienie się grzeją i to okrutnie , tak że można je rozhartować . Nagar pod pierścieniami jest z oleju - tak to też prawda . Ale nie normalnego , nie spalonego , ale jakby - wysmażonego temperaturą , aż zgęstnieje i stanie się najpierw taką mazią , potem plastelinowaty a na końcu twardy . Trzeba dbać żeby nie upiec silnika , zwłaszcza jak jest świeżo poskładany - bo taki będzie skutek - nagar w rowkach i tego dalsze konsekwencje - ciasnota pierścieni i zwiększone tarcie - daje to znowu większą temperaturę i tak w kółko aż osiągniesz punkt gdzie aluminium tłoka się podda , bo jest z tych materiałów najbardziej miękkie . Dobry olej powinien nie powodować nagaru , ale go wypłukać , takie dodatki są we współczesnych olejach stosowane . Tylko pod warunkiem że inne warunki są spełnione .


Jak on dał za dużo oleju i zatarł to ja nie wiem . HGW . Ale zależy jak się jeździ i jakie temperatury się osiąga . Sam olej w paliwie to też nie wszystko - zbyt wysoką temperaturę można spowodować zbyt wyprzedzonym zapłonem (grzeje się góra tłoka) lub też stylem jazdy , lub wieszając coś nad przednim kołem , np karimatę , stylem piórnika w chopperze - zasłaniamy powietrze chłodzące . Tak samo wystarczy że gorącemu silnikowi braknie paliwa z jakiegoś powodu , lub zmniejszy się dopływ - zawiesi się pływak , syfek wpadnie w dyszę - i też smarowanie mieszanką zanika lub zmniejsza się drastycznie . Zbyt gorące świece też mogą dawać samozapłony i przez to sztucznie wyprzedzić zapłon - i efekt będzie podobny . Nie wiem jak jemu konkretnie to się stało .




Dobra , dość stukania w klawisze , ide sie przejść , już dość naspamowałem dzisiaj =D
« Ostatnia zmiana: Listopada 15, 2012, 20:44:52 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #33 dnia: Listopada 15, 2012, 21:45:12 »

Oleju spokojnie można dawać dużo (za wyjątkiem fullsyntetyka) , zwłaszcza w wysilonych , zawodniczych silnikach jest go naprawdę sporo , tam na 1:30 sie zaciera przy normalnym ściganiu . Z resztą o paliwach kiedyś było , silnik modelarskie 2T mają nierzadko 12,5% oleju - to daje chyba 1:8 i nagaru tam nie ma . Nagar się tworzy od źle ustawionego zapłonu , co często powoduje zbyt wysokie temperatury . Inna rzeczą jest nagar na głowicach i tłokach

dlaczego za wyjątkiem full syntetyka ? ja na takim oleju jeżdżę jawa (midland) i chciałem go użyć do docierania małej jawki
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

von_Majzel

  • Gość
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #34 dnia: Listopada 15, 2012, 22:17:21 »

To info o syntetycznym oleju za p. Graham'em Bell'em :


wpisz to z załącznika w google translator , bo ja jestem trochu zajęty w tym momencie =]
Ja też docierałem swoją (350) tej wiosny na fullsyntetyku i było ok .
Zapisane

SONY

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 198
  • Najlepsze przed tobą !
    • Moja Jawa
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #35 dnia: Listopada 18, 2012, 23:22:49 »

A to ja mam takie pytanko mianowicie zrobiłem szlifa w jawie 50 na II szlif pasowanie 0,05 mm tłok oryginalny czeski udało mi się wychaczyć i powiedzcie ile mam lać oleju na litr paliwa jak długo go docierać sporadycznie przycisnąć czy raczej po lekku kulać
Zapisane
    Status GG

Marcin_93

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #36 dnia: Listopada 19, 2012, 14:01:26 »

Jawce na dotarcie to tak 1:30.
Na samym początku uważaj, jawkę łatwo przegrzać. Tak z 500km spokojnej jazdy. Oczywiście solo. Po 500km możesz mu zacząć przyciskać. Tak jak wcześniej pisałem uważaj żeby nie przegrzać. One mają słabe chłodzenie jak pewnie sam zauważyłeś. Jawki się dociera około 1500km. Miłego turlania po wioskach z zawrotną prędkością 35km/h ;D
Zapisane
Bez motóra mina jest ponura

Jeśli zablokowało się - pchaj na siłę. Jeśli się rozleci, to znaczy, że i tak wymagało wymiany.
┌(-_-)┐┌(-_-)┘└(-_-)┘└(-_-)┐

mostasz

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1290
  • luckystrike
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #37 dnia: Listopada 19, 2012, 14:04:51 »

ona ma normalnie 1:30 - instrukcje czeskie zalecają 1:20 - 1:25 (ja bym dla pewności dał 1:20) i iglica do samej góry (1 ząbek od dołu)
Zapisane
Górnik forumowy :P
Czasami motocykl sprawia, że uśmiech na twarzy się poJAWIA !!!

Marcin_93

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #38 dnia: Listopada 19, 2012, 14:37:52 »

1:30 ma fabrycznie? Ja czytałem jakąś ksiązkę o motorowerach i pisało że 1:40 :o .
1:20 to dosyć syta mieszanka jak na jakość smarowideł XXI wieku :P
Zapisane
Bez motóra mina jest ponura

Jeśli zablokowało się - pchaj na siłę. Jeśli się rozleci, to znaczy, że i tak wymagało wymiany.
┌(-_-)┐┌(-_-)┘└(-_-)┘└(-_-)┐

xPredatorx88

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 137
  • CZ 175/487
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #39 dnia: Listopada 19, 2012, 17:49:31 »

Co to są oleje syntetyczne, pol syntetyczne i mineralne zaczerpane z innego forum jako informacja:i

Oleje syntetyczne
Obecnie najwięcej prac prowadzi się nad olejami
syntetycznymi i to one są najczęściej rozwijane -
dzięki temu są lepiej dopasowane do wymagań
producentów silników, a motory te są bardziej
trwałe i sprawniej pracują.
Syntetyki przewyższają oleje mineralne i
półsyntetyczne pod każdym względem. Mogą
pracować w wyższej temperaturze oraz większych
naciskach na smarowane powierzchnie niż
minerały czy półsyntetyki. Poprzez ich odporność
na wysokie temperatury nie odkładają się w
postaci nagaru na wewnętrznych częściach silnika,
co wydłuża jego żywotność.
Zobacz też: Filtry oleju, paliwa, powietrza -
kiedy i jak je wymieniać? Poradnik
Jednocześnie są wystarczająco płynne w niskich
temperaturach - zachowują płynność nawet do
minus 60 stopni Celsjusza. Ułatwiają więc rozruch
silnika zimą, co przy stosowaniu gęstych olejów
mineralnych bywa trudne podczas siarczystych
mrozów.
Wpływają również na zmniejszenie oporów tarcia,
jak też zużycia paliwa. Lepiej dbają o czystość
silnika, redukując osady w nim. Dłuższe są okresy
ich wymiany, bo wolniej się starzeją. Mogą zatem
pracować w tzw. trybie long life, czyli wydłużonego
przebiegu między wymianami oleju w
aucie. Wszystko to powoduje, że w
większości nowych samochodów stosuje
się syntetyki.
Oleje półsyntetyczne
Półsyntetyki mają wiele właściwości zbliżonych do
syntetyków, zapewniają lepszą ochronę silnika niż
oleje mineralne. Można powiedzieć, że są
pomostem w przejściu z oleju syntetycznego na
mineralny. Nie ma jakichś specjalnych norm, kiedy i
przy jakim przebiegu należy zmienić olej z
syntetycznego na półsyntetyczny. Nawet jeśli
samochód ma przejechane kilkaset tysięcy
kilometrów, ale jednostka napędowa nie wykazuje
żadnych objawow żużycia i jest w pełni sprawna,
nie zaleca się rezygnować z syntetyka.
Półsyntetyk może być za to wyjściem, jeśli
chcemy oszczędzić. Taki olej jest tańszy od
syntetycznego, a zapewnia ochronę silnika na
wysokim poziomie. Litr oleju syntetycznego
kosztuje zwykle powyżej 30 zł, ceny dochodzą
nawet do 120 zł. Za półsyntetyczny zapłacimy
około 25-30 zł, zaś za mineralny - 18-20 zł.
Oleje mineralne
Oleje mineralne nie są już co prawda tak kiepskiej
jakości jak jeszcze kilka lat temu, niemniej jednak to
najgorszy ze wszystkich rodzajów. Wskazane jest
ich używanie w starszych silnikach, o dużych
przebiegach, jak też gdy występuje spalanie oleju,
czyli potocznie mówiąc - kiedy auto bierze olej w
zbyt dużej ilości.
Zobacz też: Rozrząd - wymiana, napęd paskiem i
łańcuchem. Poradnik
Jeśli kupujemy używany, na przykład 10-letni
samochód, w którym silnik jest mocno
wyeksploatowany i dodatkowo nie mamy
pewności, jaki olej był stosowany wcześniej,
bezpieczniej będzie wybrać olej mineralny lub
półsyntetyczny, by uniknąć wypłukania nagarów -
mogłoby to doprowadzić do wycieków lub
zmniejszenia stopnia kompresji, czyli ciśnienia w
silniku.
- Gdy mamy pewność, że auto mimo sporego
przebiegu jeździło na oleju syntetycznym, można
zastosować olej tego samego typu, ale o
zwiększonej lepkości - zaleca Paweł Mastalerek. -
Może on znacząco ograniczyć zużycie oleju przez
silnik, a także wpłynąć na zmniejszenie hałasu
emitowanego przez jednostkę napędową.
Oznaczenia olejów
Najbardziej popularne parametry lepkościowe
(opory oleju przed płynięciem - często lepkość jest
mylona z gęstością) dla syntetyków to 5W-30 lub
5W-40. Półsyntetyki praktycznie występują w jednej
lepkości - 10W-40. Występujące na rynku oleje
mineralne to 15W-40, 20W-40, 15W-50.
Ekspert z Castrolu wyjaśnia, że indeks z literą W
określa lepkość w niskich temperaturach,
natomiast indeks bez litery W w wysokich
temperaturach.
Im lepkość jest niższa, tym mniejszy jest opór
oleju, a więc mniejsze są straty mocy silnika. Z kolei
wyższa lepkość daje lepsze zabezpieczenie silnika
przed zużyciem. Lepkość oleju musi zatem być
pewnym kompromisem międz
y tymi skrajnymi
wymaganiami.

Jeszcze cos z scigacz.pl

Oleje do dwusuwów - jak to
działa i jak dbać o smarowanie
silnika?

Dziś bierzemy na warsztat oleje do silników
dwusuwowych. Te lekkie, wydajne jednostki
napędowe znajdują mnóstwo pożytecznych
zastosowań, a dziś w przypadku jednośladów
królują w małych skuterach i wyczynowych
motocyklach offroadowych. Jak działa silnik
dwusuwowy wiedzą chyba wszyscy, a tych którzy
jeszcze się nie dowiedzieli – odsyłamy do naszej
ściągawki. Starsi czytelnicy zapewne potwierdzą, że
odmierzanie oleju, machanie kanistrem i tego typu
rytuały wiążące się z odpaleniem praktycznie
każdego jednośladu wyprodukowanego w krajach
demokracji ludowej wspomina się jako pierwsze
wracając pamięcią do czasów motocyklowej
młodości. Jak wygląda to obecnie?
Alternative content
Nic wspólnego z czterosuwem
Zacząć należy od tego, że oleje do dwusuwów nie
mają nic wspólnego z olejami do czterosuwów.
Wynika to przede wszystkim z różnych warunków
pracy. Oleje do dwusuwów działają w formie
rozpuszczonej, jako dodatek do paliwa. Mieszanina
oleju, paliwa i powietrza, przepływająca przez
skrzynię korbową smaruje w formie aerozolu
wszystkie newralgiczne elementy silnika – łożyska,
tłok, cylinder. Oleje 2T nie muszą cechować się
trwałością, ponieważ ich cykl życia jest wyjątkowo
krótki. Nie muszą zawierać specjalistycznych
dodatków ponieważ w ich przypadku nie ma
konieczności zapobiegania pienieniu, poślizgowi
sprzęgła, jak również zapobieganiu zakwaszeniu
przed produkty spalania.
Do olejów 2T stosuje się inne dodatki,
niespotykane w olejach do czterosuwów. Przede
wszystkim te zapobiegające dymieniu, ale także
detergenty, które pomagają zachować w czystości
wnętrze silnika oraz dodatek nafty lub innego
rozpuszczalnika (około 20%), który przyspiesza
mieszanie się oleju z benzyną i jednocześnie
upłynnia go w niskich temperaturach (ale który
również obniża „przy okazji” trwałość oleju).
Charakterystyczny zielony, niebieski, albo czerwony
kolor to rezultat dodania barwników
pozwalających wykryć, czy dana porcja paliwa
zawiera olej 2T, czy jeszcze nie.
Dozowanie
Co do zasady dodatek oleju do paliwa wynosi od 2
do 4% ilości paliwa, ale szczegółowo określają go
dane techniczne każdego producenta silnika.
Swego czasu, gdy do paliwa dodawany był zwykły
olej silnikowy (jak np. niezapomniany Lux10),
samo wlanie benzyny do baku poprzedzone było
długotrwałym procesem potrząsania kanistrem.
Mało kto pamięta także, że w krajach demokracji
ludowej (gdzie powszechnie stosowano do
napędu pojazdów dwusuwy) na części stacji
benzynowych można było kupić gotowy premix.
Dziś jest o wiele łatwiej. Automatyzacja pracy
skuterów doprowadziła do zastosowania
dozowników oleju. Do oddzielnego zbiornika
dolewamy odpowiedni olej 2T i urządzenie w
zależności od obrotów i obciążenia silnika samo
automatycznie podaje olej do gaźnika, lub
systemem kanałów bezpośrednio na łożyska i wał
korbowy. Tam olej zamieniony w mgłę smaruje
wszystkie kluczowe elementy układu korbowo-
tłokowego.
Skoro jesteśmy przy dozownikach oleju warto
zwracać uwagę na ich sprawność. Brak
smarowania w dwusuwie kończy się natychmiast
zatarciem silnika. Od czasu do czasu nie zaszkodzi
zatem sprawdzić czy silnik smarowany jest
poprawnie. Wystarczy na określonym dystansie
zmierzyć dokładnie ilość paliwa i ilość oleju. Ze
stosunku jednego do drugiego natychmiast
dowiemy się czy dozownik pracuje prawidłowo.
Jeśli mamy wątpliwości co do sprawności tego
elementu należy go po prostu wymienić na nowy,
szczególnie że ceny zamienników na rynku
zaczynają się już od 50zł.
Jeśli nie ma możliwości naprawy lub wymiany
dozownika można poradzić sobie bez niego - po
prostu przygotowując mieszankę przed wlaniem ją
do baku. Dla uproszczenia konstrukcji oraz dla
poprawienia niezawodności (to czego nie ma nie
może się popsuć) dozowniki oleju nie są
stosowane w wyczynowych motocyklach
sportowych, w szczególności crossowych i enduro.
Za dużo, za mało
Przy stosowaniu olejów 2T warto bardzo dokładnie
trzymać się zaleceń producenta. W tym przypadku
nadmiar oleju może być zabójczy dla silnika. Nawet
w trakcie docierania silnika nowego, lub po
remoncie skład mieszanki jest (poza nielicznymi
wyjątkami) taki jak w przypadku normalnej
eksploatacji. Zbyt hojny dodatek środka smarnego
będzie prowadził do mostkowania świec,
dymienia, gromadzenia się bardzo dużych ilości
nagaru na tłoku oraz „zamulania” układu
wydechowego. Silnik po takiej kuracji po prostu nie
rozwija pełnej mocy.
Zbyt mała ilość oleju to ryzyko zatarcia silnika. W
sytuacjach awaryjnych lejcie każdy olej 2T, który
wpadnie wam w rękę. Na stacjach benzynowych
powszechnie dostępny jest konfekcjonowany w
małych opakowaniach olej do np. sprzętu
ogrodowego i bez obaw można się nim posłużyć
w potrzebie.
Skoro jesteśmy już przy pełnej mocy, to warto też
zauważyć, że aby ją z dwusuwa wydobyć
konieczna jest dobra regulacja gaźnika (jeśli silnik
jest w niego wyposażony), stosowanie czystego
filtra powietrza oraz utrzymywanie we właściwym
stanie układu wydechowego (źle dobrany, pogięty,
albo zapchany produktami
Zapisane
Najlepszy widok na burze? W moim wstecznym lusterku :]

CZ 175/487

xPredatorx88

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 137
  • CZ 175/487
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #40 dnia: Listopada 19, 2012, 17:54:07 »

(Bo się nie zmiesciło)

spalania obniża moc i
podwyższa zużycie paliwa) jak i całego silnika.
Warto wiedzieć
Silnik dwusuwowy powinien mieć prawidłowo
wyregulowane wolne obroty, w tym sensie że nie
mogą być one za niskie. Silnik nie może gasnąć na
wolnych obrotach z powodu niedostatecznej ilości
paliwa i powietrza. Jeśli do cylindra nie dociera
mieszanka, czyli jedyne źródło smarowania układu
korbowo-tłokowego, możecie się nieprzyjemnie
zaskoczyć. Szczególnie dotyczy to długich zjazdów
na zamkniętym gazie, gdzie silnik potrafi
najzwyczajniej w świecie zatrzeć się…
Premixu, czyli benzyny wymieszanej z olejem nie
wolno stosować w silnikach czterosuwowych.
Nawet niewielki dodatek oleju do paliwa
gwarantuje potężne dymienie, obniżenie mocy, a
w ekstremalnych przypadkach zarzucenie nagarem
komory spalania i zniszczenie świec zapłonowych.
W przypadku nowocześniejszych pojazdów nie
uchowa się także potraktowany premixem
katalizator.
Mieszanka nie powinna stać w kanistrze zbyt
długo. Jak już wspomnieliśmy na początku, oleje
do dwusuwów nie cechują się trwałością. Premix
powinien być zużyty w ciągu miesiąca czasu.
Trwałość samego oleju w fabrycznym opakowaniu
oceniana jest na okres od roku do półtora.
Jakość olejów
- FA - najniższa jakość
- FB – pośrednia jakość
- FC – wysoka jakość
- L-EGB - odpowiednik JASO FB
- L-EGS - odpowiednik JASO FC
- L-EGD - najwyższa klasa, nie mająca swego
odpowiednika w JASO

Ta ostatnia info jest ze scigacz.pl i podałem to jako informacje nie pisaną przez mnie
Zapisane
Najlepszy widok na burze? W moim wstecznym lusterku :]

CZ 175/487

SONY

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 198
  • Najlepsze przed tobą !
    • Moja Jawa
Odp: Ustawienie na dotarcie.
« Odpowiedź #41 dnia: Listopada 19, 2012, 18:04:15 »

Więc tak jeżeli chodzi o jawke to zrobiłem iglica na sama górę oleju 1:25 no i znacznie się poprawiło wczoraj przejechałem 10 km i już słabła lekko oczywiście postój a dziś rano to zrobiłem co napisałem i 24 km i elegancko szła 0 równicy czy zimna czy rozgrzana a dziś było cieple wiec jestem pozytywnie zaskoczony
Zapisane
    Status GG
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Dotarcie Jawy.. ile ?

Zaczęty przez Ripi « 1 2 » Mechanika

34 Odpowiedzi
14592 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 01, 2007, 02:01:39
wysłana przez mietek2
Jaki olej na dotarcie?

Zaczęty przez yanko « 1 2 » Eksploatacja

48 Odpowiedzi
18244 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 13, 2018, 09:29:23
wysłana przez Yabaman
6 Odpowiedzi
4255 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 05, 2013, 17:50:49
wysłana przez von_Majzel
1 Odpowiedzi
3065 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 11, 2014, 16:33:09
wysłana przez Karolek
18 Odpowiedzi
4556 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 26, 2016, 21:47:19
wysłana przez marian