Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 20, 2025, 01:37:35
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....  (Przeczytany 7093 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Filip Ts 350

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Tak brzydkie, że aż piękne...
Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« dnia: Kwietnia 09, 2013, 19:38:03 »

Witam, chciałbym zasięgnąć waszej porady a mianowicie nie jestem zadowolony całkowicie z pracy mojego przedniego zawiasu. Lagi są proste, jak nowe jeszcze widać na nich obróbkę skrawaniem, bez jakichkolwiek rys lub korozji. Pochodzą one z motocykla który nabyłem od byłego sąsiada (78 lat- miał ją od nowości) nigdy nie leżała nawet na boku. Wiem jaka jest procedura ""układania lag"'.
Wymieniłem w nich olej na AGIP 10w i uszczelniacze jakieś po 8 zł NO NAME. Chciałbym upłynnić pracę lag, czyli zrobić tak aby podczas jazdy na prostym asfalcie również wybierało małe nierówności a nie tylko poł metrowe dziury.... Mam na myśli zmniejszenie tarcia samych uszczelniaczy po tłoczyskach przez spolerowanie ich powierzchni pastą polerską lub najpierw najdrobniejszym papierem a potem pastą na lustro, oraz zastosować jakieś droższe simeringi ( dedykowane do przednich zawieszeń) o zmniejszonym współczynniku tarcia (podejrzewam że te za 8 zł robią jakiś tam opór zawsze bo są dosyć twarde i puszczają olej w ogóle szok).  Polecicie mi jakieś dobre uszczelki do tych lag? i co w ogóle sądzicie o tym wszystkim??

Nikt na ten temat nic nie powie? :'(

  Posty pod sobą, scaliłem - Mechanik350
« Ostatnia zmiana: Maja 11, 2015, 18:55:14 wysłana przez mechanik350 »
Zapisane

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3600
  • Smoczyciel
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 09, 2013, 23:46:09 »

Wydaje mi się, że jakbyś dobrze poszukał to byś znalazł odpowiedź na swoje pytanie.
Według mnie z lagami w Jawie nie trzeba jakoś nad wyraz cudować.
Wystarczy po prostu popróbować z "gęstością" oleju.
Ja zawsze robię mieszankę pół na pół hipolu i amortyzolu i jest git (dla niektórych za twarde)...
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)
www.facebook.com/motorozzy

Filip Ts 350

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Tak brzydkie, że aż piękne...
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 09, 2013, 23:55:41 »

Mam wrażenie że coś tam powoduje lekkie tarcie w dolnej części lagi tylko w 1 słychać takie tarcie kiedy naciśnie się je tak z 5 może 6 razy siedząc na moto, nie mocno tak z 2 cm się po pompuje to je chwyta. Trzecia tska i cały czas ten sam problem... Coś jednak musi być krzywe nie ma siły rozbieram to jeszcze raz i dokładniej przyjrze się czy jedno z tłoczysk z którego słychać tarcie nie jest lekko krzywe. Bo jak rury zamoczone w oleju mają się nie suwać, no nie ma takich rzeczy w przyrodzie.
Zapisane

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 10, 2013, 00:21:26 »

może coś masz nie tak złożone ?
ja u siebie mam tak miękko że jawa prawie cały czas mi się buja

uszczelniacze to na pewno warto kupić lepsze

ps. dużo dla kultury pracy daje wymiana sprężyn zawieszenia na progresywne
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 10, 2013, 10:22:44 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

pit

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 57
  • CZ 350 6V 472.5 + 472.6 12V
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 10, 2013, 08:37:15 »

-dziwne nigdy nawet nie pomyślałem o zawieszeniu że coś tam jest nie tak,tzn.widocznie nigdynie małem powodów żeby narzekać.

-wydaje mi się ze spręzyny sa progresywne w jawach i cz,ale nie mam pod reką żeby spawdzić.
 
-jest  tez możliwosc taka ze przy skęcaniu przodu ta laga która jest z nakrętka- albo się haczy na ośce koła albo za wcześnie jest zakręcana.Inaczej mówiąc ta gruba czesć oski musi gładko przechodzić przez otwór i zakrecamy ją na końcu jak już jest założone koło z bębnem,wszystkie dystanse ,oska zakręcona itp. Może masz lekko zkantowany zawiech w ten właśnie sposób czyli odpuściłbym tą nakretkę i na przednim hamulcu kilka razy ją przydusił(zanurkował)może się wtedy rozsunie i ułoży a jak nie to reką po prostu troszke przesunąć na ośce.dla pewności czy cos się zmieniło zaznacz pisakiem permanentnym znaki na ośce zeby widziec przed i po czy się cos rozsuneło -ułożyło i ile.

Zapisane

Marcin_93

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 812
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 10, 2013, 09:37:27 »

Może być też lekko krzywa oś koła przedniego ;)
Zapisane
Bez motóra mina jest ponura

Jeśli zablokowało się - pchaj na siłę. Jeśli się rozleci, to znaczy, że i tak wymagało wymiany.
┌(-_-)┐┌(-_-)┘└(-_-)┘└(-_-)┐

Filip Ts 350

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Tak brzydkie, że aż piękne...
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 10, 2013, 18:53:41 »

OŚ igła. Próbowałem też przesuwać prawą lagę na ośce, robiąc równoległość  albo bardziej na zbieżnie do literki V albo na opak. Tylko gorzej. Próbowałem bez uszczelniaczy żeby oporów nie było, też nie to. Dlatego zakasam rękawy i idę to rozebrać na strzępy i jutro obie lagi idą do specjalnego zakładu TECROL gdzie regenerują i prostują zawieszenia motocyklowe. Pomierzą mi to na wrzecionie czujnikiem zegarowym i jak będzie strzelona o te minimetr może 2 po łuku to na specjalnych prasach prostują i znów mierzą co do setki ponoć.... 60 zł od sztuki i może będę miał święty spokój bo TSkowe zawieszenie to mój słaby punkt. Nie Jeździłem jeszcze na sprawnym a sztywny przód totalnie psuje "komfort'' jazdy...

EDIT:
No i dumnie wyjąłem te tłoczyska z myślą że któreś z nich jest choć odrobinę krzywe i zonk... bawiłem się nimi 15 minut kulając po prostej szybie i ani pół minimetra odchyłki.... jedyne co mi się nie podoba to zatarcia które występują tak z 5 może 6 cm od końca lagi, nie są jakieś tragiczne ale jednak są. Mo ze to chwyta na tych przytarciach u dołu?? Wezmę i pojadę to papierem jutro i pastą na lustro. Jak dalej to nie będzie chodzić to trzeba już będzie tylko egzorcysty... :o

A jakim papierem to przejechać przed pastą??


  No i wypolerowałem lagi na chrom... Najpierw 800, potem 1200, 1500, 2000 i pasta polerska. Nowe uszczelniacze z górnej półki ( dobrej jakości) , olej Agip 10w40 plus trochę hipolu tak jak się zaleca. Składanie odbyło się w sterylnych warunkach. Osobno chodzą ładnie ale tylko w rękach kiedy się je naciska. Po złożeniu wszystkiego kiedy usiądzie się na moto i chce się ze 3 razy bujnąć to za 3cim razem nie odbije bo chwyta lagi. Mam już tego dosyć. 3 popołudnia roboty i zero efektu. Żeby coś było zużyte, porysowane, krzywe, bez oleju, to byłbym szczęśliwy bo wiedziałbym co jest nie tak... Masakra. Już nie wiem co mam z tym począć. . .


  Posty pod sobą scaliłem - Mechanik350

« Ostatnia zmiana: Maja 11, 2015, 18:53:46 wysłana przez mechanik350 »
Zapisane

GROM

  • Gość
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 13, 2013, 07:40:01 »

Może masz zużyte dystanse na przedniej osi i dokręcając nakrętkę osi powodujesz ułożenie lag w literę "V".
Spróbuj pobujać zawieszenie z poluzowaną osią.


Edycja: widzę, że w sumie była o tym mowa.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 13, 2013, 07:53:30 wysłana przez GROM »
Zapisane

Krzysiek

  • Gość
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 13, 2013, 09:01:53 »

Weź poluzuj nakrętki mocujące lagi do dolnej półki potem zamontuj koło na tym luzie a następnie dociągnij w/w śruby - być może one trzymają a dokręcając nakrętkę osi koła robisz nieosiowość lagi poprzez jej lekkie odgięcie, co może być przyczyną przycierek podczas pracy amorów.
Wg mnie przy każdym demontażu przedniego koła powinno luzować śruby półek gdyż nie zawsze dociągamy oś z tym samym momentem a to powoduje zmianę odległości lag na osi koła....
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 13, 2013, 09:13:08 wysłana przez Krzysiek »
Zapisane

Filip Ts 350

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Tak brzydkie, że aż piękne...
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 13, 2013, 15:34:12 »

A o jakich dystansach mowa? W ts nie ma nic prócz osi i nakrętki, tam się samo dystansuje przez konstrukcję osi....


No, i wymyśliłem sobie że zakupię taki specjalny srodek - dwusiarczek molibdenu liQi moli czy jakoś tak za 50zł 300ml, myślałem że po tym będzie się ślizgać jak na opakowaniu napisane, co prawda do silników 4t to był dodatek do oleju ale czy tak czy tak przód się ZACINA. 50zł poszło się paść... No i zespsułem sobie dobrego agipa 10w którym miałem zalane lagi. Powiedzcie tam na dławiku jest taki teflon uszczelniający. Mam ochotę go wyrzucić bo mam wrażenie że tarcie jest wewnątrz slizgacza lagi. Może sprężyna jakoś źle wypycha ten element tłumiący ocierając o ścianki boczne i nic z tym nie zrobie??? Nie odpuszcze zanim to nie będzie funkcjonować jak na motocykl przystało. Psuje mi to idealną całość.....

A i jeszcze próbowałem 3 gęstości oleju od ''wody'' po miód... tłumienie lepsze lub słabsze ale to ze coś chwyta to inna sprawa. Ciekawe czy sztywność całego układu nie ma tu znaczenia, że to się po prostu raz źle ułoży, raz dobrze. Szok w biały dzień.

  Posty pod sobą, scaliłem - Mechanik350
« Ostatnia zmiana: Maja 11, 2015, 18:56:25 wysłana przez mechanik350 »
Zapisane

GROM

  • Gość
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 13, 2013, 18:12:52 »

Czy z poluzowaną osią także się zacina?
Dystans jest o nim mogłeś zapomnieć jest między łożyskami a właściwie być powinien. Przy skręcaniu osi też można co nieco ścisnąć lagi w "V" mimo wszystko. Opisz proszę procedurę jaką wykonujesz przy skręcaniu osi.

Zapisane

Filip Ts 350

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Tak brzydkie, że aż piękne...
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 14, 2013, 12:13:22 »

  Wkładam koło między golenie, przeciskam oś koła, przykręcam nakrętkę tą od strony hamulca, potem na luźnej ladze (tej prawej na której zaciska się oś ) szarpię moto żeby wszystko się ułożyło i kiedy prawa laga która pływała sobie po osi z prawej strony ułoży się na właściwe miejsce ( sama wybiera sobie położenie na osi - wtedy są najmniejsze napręzenia), dokręcam prawą lagę - zaciskam oś. Tak jak kolega pisał wcześniej na poluzowanych półkach też próbowałem. Komedia.

Może błotnik mnie ciula jakoś, tylko probowałem też robić v zbieżne i rozbieżne na prawej ladze zaciskająć oś raz bliżej bębna a raz odciągając ja, tylko gorzej. Problem leży w tarciu wewnętrznym zawieszenia tylko to jest tam tak proste że już naprawdę nie wiem co się tam może przycierać.



Dzień czwarty zmagania się z widelcem. Panowie chyba doszedłem do przyczyny. Po 124 rozebraniu przedniego zawiasku ( lagi w mak ) zobaczyłem brzydkie ale leciutkie ryski na prawym ślizgu na wysokości zaraz tam gdzie jest uszczelniacz - jak pisałem wcześniej lagi są na chrom zrobione więc rysy te powstały tylko przy sprawdzaniu pracy lag w garażu. Po wyczyszczeniu do sucha włożyłem sobie sam goły ślizg do suchej goleni i okazuje się, że mają w stosunku do siebie wystarczający luz (goleń - ślizg) żeby się KANTOWAĆ !! Kiedy patrząc na pustą goleń z góry to u wejścia ( 2 mm pod simmerem) jest normalne wytarcie mocne takie na długości 3 mm a potem dopiero normalna równa powierzchnia do samego dołu. Do rzeczy- kiedy naciskamy moto siedząc na nim- nie naciskamy na lagę centralnie z góry tylko jest ona pod jakimś tam kątem do podłoża, i jeżeli wszystko jest ciasne i na dobrym oleju to pod obciążeniem ładnie laga się chowa kółeczko i idzie '' do tyłu''. Tak jest u WAS.
U MNIE - siadam na moto laga się trochę chowa ok. siadam 2 raz już nie jest jak trzeba ale poruszyła się trochę. Siadam 3 raz przód nie ugina się wcale. I teraz kiedy goleń ( fabrycznie zepsuta wykonana z za dużą tolerancją ) wystarczy że lekko się przekantuje  to nie pracuje całą powierzchnią ślizgu po niej tylko będzie miała punkt styku u wejścia ( z tąd nowe zatarcie) i z dołu co będzie mniej widoczne  i odczuwalne bo ślizg jest z dołu oryginalnie zfazowany . Ale to właśnie tylko tam się wspiera i po 4 naciśnięciach na moto takich po 2 cm góra dół - wypycha z tamtych miejsc olej ( tych w miejscu gdzie się kantuje czyli w jedynych punktach wsparcia w tym momencie) i tworzy się opór a potem zatarcie... Zeby było śmiesznie to tylko na prawej stronie lewa ok...
I co teraz??? Wymyśliłem żeby zanieść t do dobrego tokarza i niech utoczy takie małe pierścienie które będą tworzyć takie ślizgacze- prowadniki u wejścia do goleni z metalu miekkiego lub teflonu a dosyć ciasnym ale suwliwym pasowaniem i to będzie wprowadzało lagę prosto do goleni a nie pod kątem... Jest pod simmerem  6 - 9 mm miejsca na takie cudo. Jutro napisze co dalej bo właśnie wtedy będę miał to gotowe....



Dzień piąty. Wyobraźcie sobie że w prawej goleni mam otwór pod simmering wytoczony pół minimetra nie osiowo w stosunku do otworu w który wkłada się ślizgacz. Obrabiane na 2 mocowaniami, albo nie wiem jak to te knedle robiły chyba w poniedziałek rano albo piątek po południu... W każdym razie dotoczyliśmy ślizgi z teflonu na rozmiar oryg. simmera a tu  zonk lagi nie włożysz ... i musieliśmy stoczyć do po zewnątrz ponad pół minimetra żeby nie blokowało ślizgacza tylko zaś w tej sytuacji taki teflon nie spełnia swojej funkcji bo nie opiera się o ścianki z zewnątrz i dlatego muszę jutro kupić jakiś metal w płynie, klej do gwintów lub coś takiego... Takie rzeczy tylko w JAWIE.

  Posty pod sobą,scaliłem - Mechanik350
« Ostatnia zmiana: Maja 11, 2015, 18:58:23 wysłana przez mechanik350 »
Zapisane

barti

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 134
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 11, 2015, 09:13:57 »

Przepraszam za odkop ale mam identyczny problem jak autor tematu.

Przednie lagi po przeglądzie, wymianie uszczelniaczy i kilku rodzajów oleju.  Na postoju pracują dobrze i bez żadnych zacięć. Na drodze mam wrażenie że po kilkuset metrach "się pompują" i wybierają tylko prawdziwe dziury. Na malutkich nierównościach jest bardzo sztywno.

Miał ktoś podobny problem?
Zapisane
Kiedyś jeździłem motocyklem ...

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 11, 2015, 09:44:00 »

Poluzuj śrubę sciakającą przednią oś, wsadź drewnianego kołka pomiędzy prawą lagę a koło i ostrożnie podważaj tak żeby rozsunąć lagi. Powinny zacząć chodzić coraz lżej w miarę rozsuwania jeśli były ściśnięte.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Jerry

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 604
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 11, 2015, 10:04:16 »

U mnie kiedys bylo tak ze po przykreceniu blotnika zaczynalo przycinac przednie zawieszenie. Okazalo sie ze blotnik musialem podprostowac i wsio.
Zapisane
JAWA TS 350 89r
BMW K 1200 GT 03r

barti

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 134
Odp: Udoskonalenie pracy przedniego zawieszenia w TS....
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 11, 2015, 11:24:18 »

muczos - jakby było ściśnięte to na postoju też by się zacinały.  A lagę zaciskam śrubą dopiero po dokręceniu osi, pobujam motocyklem na przednim hamulcu i dopiero wtedy dokręcam śrubę w goleniu.

Jerry - nie przyszło mi to do głowy, zdejmę na próbę błotnik i zobaczę co będzie.
Zapisane
Kiedyś jeździłem motocyklem ...
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
5 Odpowiedzi
5096 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 22, 2006, 15:24:45
wysłana przez Demonos
3 Odpowiedzi
3554 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 25, 2008, 20:59:00
wysłana przez elomario27
35 Odpowiedzi
13270 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 14, 2009, 06:59:27
wysłana przez Agent 634-7
1 Odpowiedzi
4028 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 24, 2011, 12:00:36
wysłana przez Mcmaker
4 Odpowiedzi
6883 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 09, 2013, 14:32:10
wysłana przez mechanik350