Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 22, 2025, 16:51:18
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Prawy tłok uderza w głowice. O co kaman?  (Przeczytany 9335 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zmiennik

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 70
Odp: Prawy tłok uderza w głowice. O co kaman?
« Odpowiedź #25 dnia: Maja 06, 2013, 19:12:49 »

Dla Jawy 638 (silnik alu) serwisówka zaleca luz montażowy bodajże 0,06 mm.

Może to naiwne, ale ja wolę wierzyć zaleceniom fabrycznym, opartym na badaniach, doświadczeniach i kilkudziesięcioletniej praktyce niż stwierdzeniu, że "zrobić ciaśniej, bo będzie dzwonić". W końcu kiedyś ktoś spędził mnóstwo dni, aby oszacować, jakie pasowanie będzie optymalne i na pewno nie było to 'widzimisię' jakiegoś ambitnego konstruktora.

Kiedyś lało się tylko oleje mineralne, teraz zalewacie full syntetyki na dotarciu, które się spalają niemal w całości - pewnie ma to też swój udział. A że silnik przy luzie 0,06 tracił moc przy podjeździe pod górkę, to hm.. nie chce mi się wierzyć, że akurat z tego powodu...

Z resztą docieranie w myśl zasady "nie przekraczam 2 500 tys. obr./min." to już w ogóle przesada. Przecież jadąc na 4-ce przy takich obrotach aż słychać, że silnik ma ciężko. Dla mnie docieranie to po prostu wlewanie więcej oleju do paliwa, przestawienie zapinki na iglicy i troszkę ostrożniejsze obchodzenie się z silnikiem. A nie jakieś cuda na kiju :P

Ale i tak każdy zrobi jak uważa. :) Lepiej po swojemu, niż potem żałować...
Zapisane

kapitan zbik

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 46
    • Moje dwusuwy
Odp: Prawy tłok uderza w głowice. O co kaman?
« Odpowiedź #26 dnia: Maja 06, 2013, 19:20:45 »

Pisałem o luzach w innym temacie - spójrzcie do serwisówki.
Przykład skrajny, nominał (tłok max tolerancja, cylinder min tolerancja):
58 cylinder
57,972 tłok
różnica to 0,028mm czyli 3 setki

Przykład skrajny w drugą mańkę (tłok min tolerancja cylinder max):
58,01 cylinder
57,952 tłok
różnica to 0,058mm czyli 6 setek

I tak mówi serwisówka fabryczna.
Czyli jeżeli ktoś zrobi szlif na 3 setki to jest OK, na 6 setek również OK!
Błąd w tym że zakłady mówią że fabryka zaleca 6 setek, gówno prawda! Fabryka zaleca od 3 DO 6 setek, czyli średnio na jeża wychodzi luz 0,45mm jakby być dokładnym.

Filip TS 350 - a ten zapłon elektronik masz ze zmiennym kątem wyprzedzenia (Vape, Grom, ruski) czy stałym (Janek)?

Zapisane
FSM Syrena 105L 1976r.
PZL WSK M21W2 Kobuz 1983r.
ROMET Ogar 200 1986r.
ROMET Pony 50-M-2 1987r.
była JAWA 638-0 1988r.

Filip Ts 350

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Tak brzydkie, że aż piękne...
Odp: Prawy tłok uderza w głowice. O co kaman?
« Odpowiedź #27 dnia: Maja 06, 2013, 19:24:33 »

6 setek podaje żółta książka a nie serwisóka..... to po primo. Nowe oleje nie spalają się w całości i o to chodzi żeby były przyczepione do wszystkich metalowych powierzchni to było po drugie primo :D Piszę to wszystko żeby ktoś nauczył się na moich błędach - po 3 primo sekundo. ;D Niech każdy robi jak uważa.... Pozdrawiam.
Zapisane

Filip Ts 350

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Tak brzydkie, że aż piękne...
Odp: Prawy tłok uderza w głowice. O co kaman?
« Odpowiedź #28 dnia: Maja 06, 2013, 19:28:53 »

Grom. ze zmiennym wyprzedzeniem ale to nie ma większego znaczenia. Moja STARA jawa była dobrze wyregulowana na platynach - potem na janku i szła na tym i na tym jak wściekła. Zle zrobiony piec lub  zużyty nie zrobi się nagle żywy od zmainy zapłonu. Podstawa to mechanika i dobre zestrojenie.
Zapisane

kapitan zbik

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 46
    • Moje dwusuwy
Odp: Prawy tłok uderza w głowice. O co kaman?
« Odpowiedź #29 dnia: Maja 06, 2013, 19:41:50 »

Po pierwsze primo to cyfry z których wyliczyłem 0,028 i 0,058mm wziąłem z publikacji pt. "Workshop manual, Jawa 350/638,639,640" wyd JAWA Moto spol. s r.o. Tynec  nad Sazavou.
Po drugie primo, nigdzie nie natknąłem się żeby literatura do Jawy podawała na jaki luz robi się szlif, podane są tylko wymiary + tolerancje z których wyliczyłem sobie 2 skrajne wartości 0,028 i 0,058 dopuszczalne opierając się na fabrycznych tolerancjach wymiarów tłoka i cylindra.
I po trzecie primo i ultimo (cytując klasyka z "Poranku Kojota" :) ) jestem przekonany że jednak elektronik ze zmiennym kątem sporo daje.  Jak kupiłem swoją to szła z dołu jak tur, góra muł. Zmierzyłem wyprzedzenie i było 1mm na jednym garze i 2mm na drugim. Po ustawieniu na 2,5mm dół siadł całkiem ale góra całkiem inna, mimo 28k przebiegu i 2 pierścieniach na prawym garnku.
Może Twoja poprzednia Jawa miała silnik w dobrym stanie, dlatego nie czułeś różnicy. Zresztą czy Janek czy platyny (dobrze wyregulowane) to motor będzie szedł podobnie moim zdaniem.
Załóż sobie teraz na chwilę platyny i zdaj relację jaki jest dół :)

Zapisane
FSM Syrena 105L 1976r.
PZL WSK M21W2 Kobuz 1983r.
ROMET Ogar 200 1986r.
ROMET Pony 50-M-2 1987r.
była JAWA 638-0 1988r.

Filip Ts 350

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 91
  • Tak brzydkie, że aż piękne...
Odp: Prawy tłok uderza w głowice. O co kaman?
« Odpowiedź #30 dnia: Maja 06, 2013, 19:49:31 »

Powiedz mi w takim razie kto to jest RAMBO ?  :o U mnie z dołu szału mie ma jest ok... dzieje się od 2600 dopiero - ale dziś obczaiłem że prawie nic motora nie dotarłem więc czekamy dalej... Ale tak jak mówiłem mam 18z z przodu a różnica jest duża między 17 a 18 dosyć spora dla mnie. Mniej elastyczności ale prędkości większe.
« Ostatnia zmiana: Maja 06, 2013, 19:51:52 wysłana przez Filip Ts 350 »
Zapisane

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1225
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Prawy tłok uderza w głowice. O co kaman?
« Odpowiedź #31 dnia: Maja 06, 2013, 19:56:48 »

http://www.breinride.home.pl/moto/wws/index/katalogi/472_6/pages/019.htm
klasyfikacja cylindra w grópach selektywnych
http://www.breinride.home.pl/moto/wws/index/katalogi/472_6/pages/020.htm
klasyfikacja tłoka
xado wpiszcie sobie na allegro stosowałem to do wielu samochodów i do swojej czesi z pozytywnym skótkiem
Zapisane
    Status GG

kapitan zbik

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 46
    • Moje dwusuwy
Odp: Prawy tłok uderza w głowice. O co kaman?
« Odpowiedź #32 dnia: Maja 06, 2013, 20:42:24 »

O Xado dużo pozytywnych artykułów (i do tego niesponsorowanych zbytnio) było swego czasu w automobiliście. Tyle że to się stosuje do styranych mechanizmów a my tu rozprawiamy do nówkach po szlifie ;)
Zapisane
FSM Syrena 105L 1976r.
PZL WSK M21W2 Kobuz 1983r.
ROMET Ogar 200 1986r.
ROMET Pony 50-M-2 1987r.
była JAWA 638-0 1988r.
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Uszczelki pod głowice

Zaczęty przez bakczysaraj Mechanika

12 Odpowiedzi
7261 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 23, 2008, 23:41:56
wysłana przez zagierr
18 Odpowiedzi
8784 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 26, 2012, 23:41:15
wysłana przez Ziemniak471
Prawy tłok z lewej???

Zaczęty przez kozulec « 1 2 » Mechanika

28 Odpowiedzi
10498 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 13, 2012, 23:54:16
wysłana przez kozulec
2 Odpowiedzi
3161 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 31, 2013, 16:54:30
wysłana przez Rider350
6 Odpowiedzi
4428 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 17, 2013, 09:35:23
wysłana przez ForesT