Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 11, 2025, 18:00:34
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: CZ 6V wydajność prądnicy  (Przeczytany 10516 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kaminski85

  • Gość
CZ 6V wydajność prądnicy
« dnia: Sierpnia 01, 2007, 14:29:36 »

Witam!  :D
Jako że jestem jedym z Was - miłośników Jaw i Cezet, postanowiłem się czasem poudzielać.

Moją CZ 350 rocznik 1984 kupiłem zeszłą wiosną.
Jedną z pierwszych rzeczy jakie przy niej robiłem, była wymiana całej instalacji elektrycznej na grubokablistą, lutowaną. Mimo to prądnica nie była w stanie dostarczyć wystarczającej liczby amperów by ładować akumulator oraz zapewnić działanie:
- lampa przednia - 45/40W  :-/
- pozycja przód - 5W
- pozycja tył - 5W
- czasem 21W+15W kierunki, oraz 21W - stop
- cewki 6V
- no i jeszcze kontrolki po 2W
Do tej pory tak sobie je¼dziłem, za każdym razem podpinając prostownik do Czesi, ale ostatnio powiedziałem sobie: Dość tego! Najwyżej spali mi się prądnica, to będę kombinował z alternatorami.
I zrobiłem tak:
Postanowiłem dwukrotnie zwiększyć prąd przepływający przez stojan, co powinno dwukrotnie zwiększyć pole magnetyczne indukujące prąd (dwukrotnie większy :) ) w wirniku - tak sobie przynajmniej pomyślałem. Pomyślałem też, że prądnica wytrzyma - wygląda topornie jak na te 75W... Może tak ją projektowali żeby można było ją poprawić.  :>
Jak wiecie na stojan prądnicy w CZ składa się 6 uzwojeñ łączonych szeregowo... Rozkręciłem przewód pomiedzy 3 a 4 uzwojeniem ( <yes> były skręcane) przylutowałem kabelki i podłączyłem po 3 uzwojenia stojana równolegle.
A teraz moje spostrzeżenia...
+Je¼dziłem tak wczoraj parę godzin i nic się nie spaliło <lookaround>.
+Akumulator nareszcie się naładował bez mojej i prostownika pomocy.
+Na wyłączonych światłach i po odłączeniu akumulatora silnik nie gaśnie. (Wcześniej gasł przy 2500 obr/min.)
Moje wrażenie jest takie, że wydajność prądnicy wzrosła gdzieś o połowę.  <thumbup>
No i jeszcze coś. W obawie o elektroniczny reulator napięcia wymieniłem go na stary - mechaniczny.

Co o tym myślicie??? Czy ktoś tego próbował?
Jestem świadomy ryzyka i nie polecam nikomu tego patentu, dopóki go dogłębnie nie przetestuję.

Pozdrawiam
Zapisane

WhitePower

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 01, 2007, 15:26:57 »

no testuj testuj moze to jest dobry sposob na instalke 6 V, tylko pytanie czemu tego nikt wczesniej nie robil  :P
Zapisane

DawidH

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 01, 2007, 18:05:21 »

Ciekawe rozwiazanie, zobaczymy jak bedzie dzialac. A jak nie miales ladowania to probowales regulowac regulator  :>. Bo ja jak mi sie rozladowywal akumulator (takze go musialem co chwile podladowywac) poprostu wyregulowalem regulator (napiecie na akmulatorze bylo przy okolo 2000obr 6.2 V teraz mam okolo 7V) i zaczelo ladowac. Od tego czasu juz minely z 2 lata i jeszcze nic nie kombinowalem (poza wymianami szczotek).
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 01, 2007, 22:34:54 »

Cytuj
Mimo to prądnica nie była w stanie dostarczyć wystarczającej liczby amperów by ładować akumulator oraz zapewnić działanie:

Panie! U mnie 6V działało. Wszytko świeciło. Jeszcze prąd brał obrotomierz elektroniczny. Nigdy prądu nie brakowało mi  ;)
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

grom

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 02, 2007, 09:32:26 »

witam moja 6v pracuje dobrze kierunki dzialaja i swiatlo sie swieci nie mam juz teraz zadnych problemow z nia ale zawsze by sie przydalo pare amper wiecej wiec probuj

pozdrowionka
Zapisane

kaminski85

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 02, 2007, 09:55:58 »

Też się zastanawiam, czemu nikt na to nie wpadł. A może wpadł... i spalił prądnice.  <oops>
Zobacze jeszcze, przy jakich obrotach pojawia się ładowanie na włączonych światłach i pełnym wzbudzeniu.
Zapisane

moonraker

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 02, 2007, 10:20:23 »

A mierzyłes prąd ładowania i napięcie? Przy zwiększonym polu wzbudzenia powinno ci znacznie podskoczyć napięcie. Pozatym napisz jak dokładnie przełączyłeś uzwojenia wzbudzania.
Zapisane

kaminski85

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 02, 2007, 12:06:34 »

Napięcie rzeczywiście podskoczyło, ale i tak ogranicza je regulator.
Zmieniły się za to obroty, przy których prąd płynący przez akumulator zmienia kierunek.
Odłączyłem regulator, aby wyniki były bardziej obiektywne i wyszło mi tak:
Kiedy uzwojenia stojana połączone są szeregowo i światła są wyłączone, ładowanie pojawia się przy 1,5~1,75 k obr/min, zaś przy włączonych światłach - około 2,25. W przypadku uzwojeñ stojana połączonych w dwie równoległe gałęzie po trzy uzwojenia szeregowo na każdą, jest odpowiednio 1,25~1,5 i około 1,75 .
Jak widać, wydajność prądnicy wzrosła dość znacząco.
Wzrósł też niestety prąd płynący przez stojan, co przy niedostatecznym chłodzeniu i długo utrzymujących się niskich obrotach (mocno nagrzany silnik + jazda w korku) może, ale nie musi, doprowadzić do usmażenia emalii i zwarcia.

Rzeczywiście. - Wychodzi na to, że przyczyną moich problemów z ładowaniem był elektroniczny regulator. Jest w nim jakiś potencjometr - czyżby do regulacji napięcia?
Zapisane

moonraker

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpnia 02, 2007, 13:56:10 »

Nie bardzo rozumiem twoje postępowanie, bo jezeli masz sprawny regulator to nie ma możliwości zwiększenia strumienia magnetycznego w stojanie, bo regulacja jest zasadzie sprzezenia zwrotnego, większy strumieñ wyższe napięcie na wyjściu prądnicy i w tym momencie zadziała regulator i zmniejsza prąd/napięcie na stojanie, jedyne co osiągniesz to to że przy niskich obrotach uzyskasz takę wydajnośc prądnicy jaką poprzednio miała powiedzmy na średnich obrotach, ale pamiętaj że to kosztem 2 razy większego pradu wzbudzania a moc która wydziela się w regulatorze i uzwojeniach wzbudzania jest 4krotnie większa więc nie wiem czy to zadziała na dłuzszą metę:). Pozatym nie było najlepszym pomysłem odłaczanie całkiem regulatora (i jak myśle podłaczenie uzwojeñ wzbudzania bazposrednio do wyjścia prądnicy) bo mogło to skutkować naaadmiernym wzrostem napięcia i uszkodzeniem odbiorników (spalenie żarówek i "zagotowaniem" akumulatora) ale to twoja sprawa. Oryginalana prądnica jak jest w dobrej kondycji powinna zaspokoić zapotrzebowanie energetycznie,  możesz też założyć słabszą żarówkę do reflektora (25/20W). A co do przeróbki na alternator sprawa nie jest taka prosta musisz zmienić karter i czop wału żeby altek pasował. Mam informacje (nie potwierdzone jeszcze w 100%) że bezproblemowo mozna zastosować alternator od mz (tylko dokładnie nie wiem jeszcze  której). Wiem to od kolegi któy ma I¯'a w którym to je¼dziła pradnica od cz 6V i na jej miejsce bez przeróbek zamontował alternator mz-tkowski. Pozatym kiedys kupiłem silnik do cz175 i była tam prądnica od iża :)
Zapisane

kaminski85

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #9 dnia: Października 10, 2007, 17:56:36 »

Hellou!
Uprzejmie donosze, ze moja pradnica wytrzymala juz prawie 2,5 miesiaca, nie sprawiajac zadnych klopotow.
Pozdro!
Zapisane

jacu

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 365
  • jawa
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #10 dnia: Października 11, 2007, 22:17:31 »

Zdrastwujtcje Lenin,
Ja mam dwie jawy 6voltowe.
I nie narzekam.
Na początku było trochę zabawy, bo trzeba było doprowadzic do ładu akumulatory.
Poprzedni właściciele chyba rzadko tam zaglądali, jeżeli w ogóle.

Jeżeli kable są zdrowe, styki nie zaśniedziałe, a akumulator zadbany to nie ma problemu.

Mi raz tylko przepalił się kabel przy szczotce i to na zlocie w Piotrawinie.
Było trochę paniki bo w trasie, ale dało się to naprawic.
A przepalił się, tak teraz przypuszczam przez moją głupotę i pośpiech. Bo razu pewnego podłączyłem akumulator odwrotnymi biegunami. I tak odpaliłem motor. Po około 2 minutach się  zorientowałem, podłaczyłem jeszcze raz, tym razem prawidłowo i ...
Po odpaleniu nie było ładowania, ale po przygazówce czerwona lampka (czyt. kurwie oczko :>) zgasło.

Czyli wszystko wróciło do normy. Najpierw rozmagnesowałem nieświadomie prądnicę, a potem udało się jeszcze odzyskac prąd wzbudzania, czy jak go tam zwał.

Pewnie właśnie wtedy kabelek przy szczotce się nadpalił.

Oprócz tej przygody większych problemów nie miałem.

Ale wracając do tematu. Może miałeś rozregulowany regulator (ale to brzmi :))
I jak zmieniłeś na orginalny wszystko wróciło do normy.

Ja mimo wszystko jestem zwolennikiem mechanicznego oryginalnego regulatora.
W moim przypadku przy odwrotnym podłączeniu akumulatora elktronik na pewno by się spalił od razu. 
Zapisane

kaminski85

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #11 dnia: Października 27, 2007, 23:22:01 »

Zdrawstie  :]
"kurwie oczko" ROTFL  <worship>

Faktycznie - z perspektywy czasu sam mogę stwierdzić, że przeróbka ta nie była konieczna, aby motorek działał jak należy.
Doszedłem do wniosku, że regulator elektroniczny nie pozwala na przekroczenie pewnej wartości prądu, obciążającego szczotki prądnicy.
Prąd ładowania bez świateł dochodził do 3A (przynajmniej miernik pokazywał, że bilans jest dodatni), a po włączeniu świateł, oscylował wokół zera nawet przy 6000 obr/min.
Rozebrałem tego elektronicznego cudaka i w środku ujrzałem kontaktron - tak to się chyba nazywa? - taka mała szklana rureczka owinięta 3 zwojami miedzianego drutu. Kiedy przez ten drut przepływa duży prąd, wytwarza na tyle silne pole magnetyczne, że powoduje rozwarcie blaszek wewnątrz rureczki i rozłączenie obwodu. Próbowałem rozciągnąć zwoje na boki, żeby rozwierało przy większym prądzie i w tym momencie rureczka pękła  <blink>.
Wyciągnąłem więc te blaszki ze środka i je po chamsku obciąłem.
Efekt -  brak ograniczenia prądowego i piękne ładowanie.
Może kogoś zainteresuje też fakt, iż pod plastikiem regulatora jest potencjometr regulacji napięcia ładowania.

Trochę wstyd, ale przyznam się, że też zdażyło mi się odwrotnie podłączyć akumulator. - Mój regulator (elektroniczny) na szczęście się nie spalił.
Zapisane

aker6

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 03, 2007, 15:55:00 »

ten potencjometr mnie zaintrygował... jak wyglada Twój regulator?? taki czarny plastik z 3 wyjściami??
Zapisane

Mienki

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2082
  • Jawa Tramp
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #13 dnia: Października 30, 2008, 17:32:23 »

odgrzebuje temat: zależy mi na dogłebnej ale zrozuymiałej dla mnie opini na temat zwiekszenia wydajnosci pradnicy konkretnie chciałbym wiedziec:
-jak to zrobic zeby  uzwojenia były podpiete równolegle.. (wiem co to połaczenie równolegle  ale nie potrafie sobie tego wyobrazic jak to zrobic )
- czy wytrzyma to prądnica?
- czy wytrzyma to regulator elektroniczny?
- czy wytrzyma to wirnik?

prosze szczególnie braci elektryków o opinie....
Zapisane
http://mienki1987.blogspot.com/

_________________________________________________________________

HubertBaran

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #14 dnia: Października 31, 2008, 18:01:08 »

da sie przecież wstawić altek ... nie ma jakiś cudów z tym;] Trzeba sie tylko troche pobawić z karterami.
Zapisane

Mienki

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2082
  • Jawa Tramp
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #15 dnia: Października 31, 2008, 20:13:42 »

nie dosc ze z karterami to i jeszcze z wałem... pytałem bo ostatnio miałem dziwne jazdy z ładowaniem czasem zapalała sie kontrolka ładowania i po jakimś czasie gasła, dzisiaj to sprawdziłem i winny okazał sie elektroniczny regulator napiecia....
Zapisane
http://mienki1987.blogspot.com/

_________________________________________________________________

HubertBaran

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #16 dnia: Listopada 01, 2008, 12:54:27 »

A to nie lepiej wirnik rze¼bic ?
Zapisane

Agent 634-7

  • Jawa 350 634-7 1985 r.
  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 471
  • Jawa 350 634-7-13
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 22, 2009, 17:36:24 »

Przepraszam że odkopuje ten temat ale sam bym chciał zrobić coś takiego jak kolega lenin tylko nie bardzo wiem który to jest przewód 3 i 4 :D:D bo w sumie jest tam 5 przewodów i dokładnie jak to połączyć ?? Można prosić jakieś foty albo dokładne wyjaśnienie ??
Zapisane
Jawa 350 634-7-13
Jawa 350 638-5 (w trakcie odbudowy )

Lejek

  • Gość
Odp: CZ 6V wydajność prądnicy
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 22, 2009, 21:31:32 »

Cytuj
Efekt -  brak ograniczenia prądowego i piękne ładowanie.

To niedobrze dla akumulatora. Aku powinien być ładowny w miarę małym prądem. Można go zagotować.
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
3 Odpowiedzi
4594 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 09, 2008, 11:05:20
wysłana przez Mienki
Zdemontowanie prądnicy

Zaczęty przez wnyku Mechanika

5 Odpowiedzi
4266 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 04, 2008, 07:55:08
wysłana przez manius
10 Odpowiedzi
4990 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 12, 2013, 15:12:05
wysłana przez Mathini
16 Odpowiedzi
9293 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 01, 2013, 18:51:56
wysłana przez Matii-x
40 Odpowiedzi
13914 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 01, 2014, 18:30:46
wysłana przez mostasz