Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 16, 2025, 21:26:17
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V  (Przeczytany 16453 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Tomek

  • Knedlarz z wyboru
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • CZ 472.5, 450.01, Jawa p20
Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« dnia: Stycznia 04, 2014, 18:25:40 »

Cześć.
Zastanawiałem się nad problemem z prądnicą i zapłonem w CZ. Jechałem dziś chińczykiem bez akumulatora, było już szaro, a pomimo tego światła spokojnie dawały radę. Na skrzyżowaniach gdy silnik był na biegu jałowym bez problemu zasilał kierunkowskazy, światła i stop.
Pomyślałem, że to może być alternatywa dla bardzo drogiego Vape i innych. Prądnica ma 90-100W mocy, odpalanie bez akumulatora jest proste tak jak z nim. Skoro słabszy zapłon w 50cc dawał radę, to ten stuwatowy powinien rozwiązać problem braku prądu.
Zastanawiam się tylko czy taki zestaw
http://allegro.pl/iskrownik-stator-cewka-zipp-manic-romet-z125-k125-i3814168752.html
wejdzie na wał.  Sprzęgło rozrusznika trzeba wyrzucić, iskrownik montuje się na pokrywie, co nie powinno być wielkim problemem. Jeden impulsator chyba wystarczyłby przy cewce dwubiegunowej... Ja obecnie jestem kompletnie spłukany i nie mogę kupić zapłonu który może nie pasować. Dlatego właśnie założyłem ten temat. Może ktoś z Was przypadkiem ma pod ręką wolny wał od CZ i zapłon od chińczyka?

To na razie luźne rozważania. Mam nadzieję, że rozwinie się z tego ciekawy i ociekający wiedzą wątek. :)
Zapisane

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 04, 2014, 20:18:40 »

Brak Ci prądu? wymień instalacje ładowania na nową o większym przekroju. akumulator na nowy.I podrasuj mechaniczny regulator.

Bo takich tematów była kupa, wszystko umarło w zarodku. Wiec to, albo kup zrób i się pochwal
« Ostatnia zmiana: Stycznia 04, 2014, 20:20:13 wysłana przez Mofeix »
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

motomaciey

  • Jestem hardcorem
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 141
  • JAWA 634 Scrambler '81
    • moje sprzęty na PJ
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 04, 2014, 21:48:47 »

Prądnicą Rometa może nie wejść pod pokrywę i może być problem z zamocowaniem cewek. Koło magnesowe posiada sprzegło rozrusznika przez co jest dość wysokie a cewki mocowane są w pokrywie, nie będziesz miał możliwości regulacji zapłonu. Lepiej zamontuj podobny zapłon z silnika GY6, do stojanu starczy dorobić flanszę a magneto zamocować na odpowiedniej nakladce na czop wału.
Zapisane

13191

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Cezet 175 487, Cezet 350 (silnik 638)
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 04, 2014, 22:10:40 »

No dobra.
Chciałem to skończyć, ale mi czasu braknie przez pisanie pracy inżynierskiej.
Popełniłem tanim kosztem coś w rodzaju Vape. Kupiłem tani stator, koło magnesowe, moduł zapłonowy i regulator. Tokarz zrobił mi przejściówkę pod chińskie koło magnesowe na czop cezetki. Reszta to rzeźba, tzn. podstawa pod stator (musiała być zrobiona, bo zestaw nie jest plug & play) i kawałek instalacji. Odpaliłem moto, ale zapłon jest za późny, a obecna podstawa pod stator nie umożliwia mi przestawienia zapłonu. Zaletą całego układu jest, oczywiście oprócz bezproblemowego odpalania (nawet mimo przestawionego zapłonu) i niezależności od akumulatora, zmienny punkt wyprzedzenia zapłonu :D
Zapisane
    Status GG

Tomek

  • Knedlarz z wyboru
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • CZ 472.5, 450.01, Jawa p20
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 05, 2014, 16:51:05 »

motomaciey, 13191dziękiza podpowiedzi. Możecie powiedzieć mi jak ma mniej więcej wyglądać ta przejściówka pod magneto? Wyobrażam to sobie w postaci stożka pomiędzy wałem i piastą koła, ale nie wiem czy dobrze myślę.
Zapisane

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 05, 2014, 17:22:00 »

załóż sobie alternator do tego zapłon janka lub sovieta i z bani.
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

mazi2008

  • Gość
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 05, 2014, 17:29:45 »

załóż sobie alternator do tego zapłon janka lub sovieta i z bani.
  ALE Z CIEBIE żartowaniś!!! :o :o :o altek +cewki + zapłon elektronik -pewnie , to kosztuje tylko pare złotych !, dobrze radzisz gościowi który pisze że nie ma kasy! :o :o :o , drugie takie moto by za to sobie kupił 8)
Zapisane

13191

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Cezet 175 487, Cezet 350 (silnik 638)
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 05, 2014, 18:04:22 »

motomaciey, 13191dziękiza podpowiedzi. Możecie powiedzieć mi jak ma mniej więcej wyglądać ta przejściówka pod magneto? Wyobrażam to sobie w postaci stożka pomiędzy wałem i piastą koła, ale nie wiem czy dobrze myślę.
Dobrze myślisz - to taki sam patent jak przy przekładce z 6v na altek. Ja wykorzystałem do tego celu stary wirnik z 6v cezety - kupiłem u forumowicza za ok. 15zł. Tyle, że tokarz ze mnie zdarł (aż wstyd się przyznać ile). Dałem mu tulejkę wyciągniętą ze starego wirnika i nowe koło magnesowe, a on to dopasował na tyle, na ile pozwoliła grubość tulejki. Także jeśli coś mi się stanie z magnetem, to spoko, bo nie było toczone.
Z tokarzem cała przeróbka zamknęła się w 200zł. Także myślę, że warto. Jeśli masz znajomego tokarza - to jeszcze bardziej się opłaca, bo mało roboty przy toczeniu :D
Co do silnika dwucylindrowego będziesz musiał zrobić dodatkowy znacznik na kole magnesowym.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 05, 2014, 18:19:33 wysłana przez 13191 »
Zapisane
    Status GG

mazi2008

  • Gość
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 05, 2014, 18:43:42 »

mam też skutera  4T i jakie było moje zdziwienie jak po wyjęciu akumulatora odpaliłem skutera kopnikiem i wszystko działało w nim nawet na niskich obrotach- łącznie z synałem dźwiękowym i załączonych  kierunkach oraz światłach drogowych i świetle stopu 8) ,  Chińskie a nie takie złe ;D , a ten pomysł z zapłonem ze skutera wydaje mi się dobry i coś pomyślę sam nad tym 8)
Zapisane

Tomek

  • Knedlarz z wyboru
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • CZ 472.5, 450.01, Jawa p20
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 05, 2014, 20:41:44 »

załóż sobie alternator do tego zapłon janka lub sovieta i z bani.
Gdybym miał pieniądze, kupiłbym prądnicę elektroniczną za te 800zł i nie kombinowałbym z przeróbkami.
13191, jeszcze raz wielkie dzięki. Jeśli całą przeróbkę ogarnę za ok 200zł, to zabiorę się za to jak tylko odłożę trochę pieniędzy.
 
 
Zapisane

13191

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Cezet 175 487, Cezet 350 (silnik 638)
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 05, 2014, 21:28:57 »

Jakbyś miał jakieś pytania, to pisz śmiało na pw.
Btw też jestem z podlaskiego, mieszkam niedaleko zalewu Siemianówka :D
Zapisane
    Status GG

Tomek

  • Knedlarz z wyboru
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • CZ 472.5, 450.01, Jawa p20
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 05, 2014, 22:21:16 »

Jak zacznę robotę, na pewno się odezwę. Na Siemianówkę mam 50km, może kiedyś wpadnę oglądnąć jak to wygląda na żywo :)
Zapisane

sagajev85

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 67
  • Były:Komar 1, Jawka, WSK 175, WSK 125 Jest CZ 175.
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 08, 2014, 22:04:54 »

Chyba podepnę się do tematu :) Też chce taki tunjing uczynić w CZ. Chciałem na zapłonie od charta z przeróbkami ale jak od chinola daje rade ....Zawsze to taniej
Ale mam jedno ale do kolegi 13191 z czego zastosowana była elektrownia.
To bardzo ważne bo w większości skuterków instalacja jest jak w WSK 125 czyli zapłon działa niezależnie od aku światła również a ładowanie jest z jednej z cewek. Czyli zapłon + światła są na prądzie zminnym a ładowanie na stałym. W naszych maszynach wszytko idzie przez aku... Czyli zostaje modyfikacja instalacji w moto (nie wiem co z przeglądem) albo modyfikacja zapłonu. Pół biedy jak każda z cewek daje po 12V wyprostowac na reg i już ale jak dają po 6 V to można łączyć cewki ale o odpowiednie grupy...Chyba nie wolno tak se jednej do drugiej (w sensie jakkolwiek) Bodajże rodzaj podłączenia bedzie zalezał od romieszczenia magnesów w kole.
Pozdrawiam
« Ostatnia zmiana: Stycznia 08, 2014, 22:49:15 wysłana przez sagajev85 »
Zapisane
    Status GG

13191

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Cezet 175 487, Cezet 350 (silnik 638)
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 09, 2014, 12:55:44 »

Do przeróbki użyłem statora do chińskich 2t, np.:

http://allegro.pl/iskrownik-stator-skuter-2t-keeway-zipp-romet-i3848106658.html

Ogólnie najlepiej zacząć od podejrzenia najlepszych, czyli Vape:

http://www.vape.cz/img/Podpora/Rozmer/A-SZ13-1.pdf

tam są wszystkie wymiary. Najbardziej ograniczającym rozmiarem jest średnica koła magnesowego - tutaj można się wzorować na Vape, czyli 103mm, albo podpatrzeć suwmiarką co nam tam podejdzie pod karter.

Co do instalacji i rozwiązań w skuterkach to jest tak, że:
  • zapłon jest zasilany z cewki wysokiego napięcia znajdującej się na statorze,
  • reszta (światła, itp.) są zasilane prądem stałym z akumulatora, który jest ładowany również prądem stałym z regulatora, który prostuje i ogranicza prąd ze statora
Oczywiście istnieją też inne rozwiązania, ale na tym statorze (który podałem wyżej) to jest domyślny scenariusz.

Tak więc może pozostać oryginalna instalacja tyle, że odbiorniki trzeba wymienić na 12v. Dlatego się też na tą przeróbkę zdecydowałem bo najmniej ingeruje w motocykl i jest w 100% odwracalna (w przeciwieństwie od zmiany na altek z jaw i cezetek 12v).
Zapisane
    Status GG

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 09, 2014, 13:09:25 »

Cytuj
Dlatego się też na tą przeróbkę zdecydowałem bo najmniej ingeruje w motocykl i jest w 100% odwracalna (w przeciwieństwie od zmiany na altek z jaw i cezetek 12v).
dlaczego niby przróbka na altek nie jest odwracalna ?
jest przejściówka na wirnik i stojan, nic się nie wierci i też się nic nie spawa, więc czemu nie jest w 100% odwracalna ?
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 562
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 09, 2014, 15:34:03 »

Nie jest, bo musisz wypiłować dekiel.
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

13191

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Cezet 175 487, Cezet 350 (silnik 638)
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 09, 2014, 15:39:24 »

Może bardziej mi chodziło o ingerencję. Przy przeróbce na altek PAL stosując nawet przejściówki pod wirnik i stojan nadal masz problem z deklem, bo z tego co wiem zestaw nie mieści się pod oryginalny. Nie mogę też ukrywać, że chiński zestaw ma mniejszą moc od PALowskiego altka, ale nie robiłem pomiarów, więc też nie powiem o ile.

edit:
Jawolotmen mnie uprzedził :D
« Ostatnia zmiana: Stycznia 09, 2014, 15:41:10 wysłana przez 13191 »
Zapisane
    Status GG

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 09, 2014, 15:58:12 »

kupujesz prawy dekiel z CZ 12V i tyle
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

13191

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Cezet 175 487, Cezet 350 (silnik 638)
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 09, 2014, 16:20:50 »

Koszty obu rozwiązań porównywalne, ALE kupujesz moduł CDI ze zmiennym punktem zapłonu za 30zł i jedziesz :D
« Ostatnia zmiana: Stycznia 09, 2014, 16:22:31 wysłana przez 13191 »
Zapisane
    Status GG

Turbo

  • Niegdyś Jawer
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1468
  • -
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 09, 2014, 16:30:45 »

tylko że ta prądnica ma 90-100W

Jak ktoś chcę mieć H4 to wtedy-
55W - H4
4W- przenia pozycja
8W- podświetlenie zegarów
5W- tylna pozycja
czyli jakieś 72W, a prądnica nie zawsze daje te 90-100W tylko to jest moc maksymalna

mam jawkę 50 OHC z bardzo podobną prądnicą z przodu mam żarówkę 45W i z tyłu 5W
i jak aku padnie to ciężko go na światłach naładować
jak aku jest naładowany to napięcie dochodzi do 14.5V a jak rozładowany to 12-12.6V

Cytuj
ALE kupujesz moduł CDI ze zmiennym punktem zapłonu za 30zł i jedziesz :D
Czytałem na innym forum o tych modułach, to ten zmienny punkt jest raczej umowny, taki "chwyt marketingowy" ;)
« Ostatnia zmiana: Stycznia 09, 2014, 16:32:22 wysłana przez Turbo »
Zapisane
Czym innym możesz zostać, kiedy świat widzi cię tylko jako MONSTRUM ?

13191

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Cezet 175 487, Cezet 350 (silnik 638)
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 09, 2014, 16:49:58 »

Tak jak piszesz 90-100W, ale to je prądnica na magnesach stałych, więc moc raczej nie powinna się zmieniać w funkcji obrotów także bez problemów powinno uciągnąć wszystko. Z h4 to nie wiem, nie próbowałem - chciałem mieć jak najbardziej niezawodny zapłon i padło na CDI. W gratisie 12v. Też mam wehikuł z takim samym silnikiem, jak u Ciebie w jawce i mam żarówkę od ciągnika - chyba 35W, ale daje radę. Jest jeszcze jeden myk - w moim wehikule OHC nie mam akumulatora, a mam kierunki i stopy i inne światła, dzięki czemu nie boję się o stan akumulatora. Jeżdżąc wehikułem wyniosłem zaufanie do CDI, bo nigdy mnie nie zawiodło i ten sentyment pokierował mnie w tą stronę.
Co do zmiennego punktu, to musi być on realizowany przynajmniej w części zakresu obrotów, bo są to moduły od 4T, gdzie bez wyprzedzenia jak bez ręki - słabo się pracuje.
Wracając jeszcze do tych chińskich części, to jeśli się chce mieć prawie Vapno, to można jeszcze ogarnąć zapłon ducati energa, czy tam energia - ich moc jest pewna i dorównuje Vape.
Zapisane
    Status GG

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 09, 2014, 17:37:43 »

Jakby się nie zmieniała to przy obrotach 1 rpm też by było 100W?
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

13191

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 20
  • Cezet 175 487, Cezet 350 (silnik 638)
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #22 dnia: Stycznia 09, 2014, 17:47:03 »

No bez przesady.
Zapisane
    Status GG

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Online Online
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #23 dnia: Stycznia 09, 2014, 17:52:45 »

Jak są duże luzy w łożyskach wału i rozklekotane przerywacze to też jest zmienne wyprzedzenie :P
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: Prądnica z Rometa 125 do CZ 6V
« Odpowiedź #24 dnia: Stycznia 09, 2014, 18:23:04 »

kupujesz prawy dekiel z CZ 12V i tyle

A nie  :P  bo otwór w deklu obok alternatora nie pasuje (jest przesunięty około 1 cm w strone zdawczej) i trzeba kombinować ale się da!!

Co do pomysłu to można próbować ale do 487 bo tam się altek z ts nie zmieści pod pokrywę, do 472 najlepiej wsadzić alternator.


« Ostatnia zmiana: Stycznia 09, 2014, 18:29:22 wysłana przez Blenders »
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
2 Odpowiedzi
3843 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 16, 2010, 22:55:14
wysłana przez ozzy
16 Odpowiedzi
7836 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 21, 2012, 10:39:25
wysłana przez Marcin_93
28 Odpowiedzi
6282 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 31, 2018, 20:19:22
wysłana przez barty912
6 Odpowiedzi
2863 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 24, 2019, 12:47:47
wysłana przez Lukas
Prądnica

Zaczęty przez Kosmal Elektryka

1 Odpowiedzi
1743 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 13, 2021, 14:49:47
wysłana przez Adam112