Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 18, 2025, 01:41:50 *
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Jawa 638 TS uszczelka między karterami  (Przeczytany 14558 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

nife

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 35
  • CZ 175/487 JAWA 638 TS Velorex
Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« dnia: Lutego 21, 2014, 15:35:26 »

Panowie!


Zakupiłem Jawę 638 za śmieszne pieniądze. Nie było to w moim planie (szukałem CZ350) ale za taką kasę... Problem polega na tym, że kupiona z wioski i dotykał ją jakiś "dobry" mechanik. Facet lubił spawać (zaspawane tłumiki, kopniak). Jak ją brałem nie miała wałka startera. Dostałem stary nie miał zębów. Dostałem też nowy ale facet nie potrafił go zamontować. Podobno przed próbą wymiany jawa była sprawna tylko szarpała przy ruszaniu. W domciu rozebrałem sprzęgło. Źle złożone brakowało jednej przekładki metalowej, a oring był zjechany. Zamontowałem wałek nie składając sprzęgła postanowiłem odpalić i bestia zagadała. Nic nie stukało, nie pukało. Demontując gaźnik do czyszczenia dopatrzyłem się, że między karterami jest papierowa uszczelka. Teraz moje pytanie. Czy połowić silnik i wyjąć uszczelkę? Cylindry bez progu, wał bez luzów. Facet się zarzeka, że biegi nie wypadały. Nie sądzę, że dystansował skrzynię. Czy możliwe żeby ta skrzynia sprawnie działała? Na razie mam zdjęte cylindry i mam dylemat czy wyjmować silnik i połowić czy składać i próbować jazdy ale pytanie czy ta uszczelka nie dobije jej tak, że będzie cała do wymiany. 
Zapisane

andree

  • MoTóRzysta z PRLu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1665
  • Burek 650, Jawa 638.0
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 21, 2014, 15:49:10 »

Papierowa uszczelka raczej nie zaszkodzi skrzyni, jak olej nie leci to jest Ok, a to szarpanie na jedynce to jest w skrzyni ?, a czasem  nie przeskakuje luźny łańcuch po zużytych zębatkach  ;)
Zapisane
Czasem trzeba długo iść, aby dojść do siebie..  ;)
Motocykl jest jak media markt - nie dla idiotów

nife

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 35
  • CZ 175/487 JAWA 638 TS Velorex
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 21, 2014, 15:53:48 »

Za szarpanie na jedynce myślę, że odpowiedzialny będzie oring (zjechany na równo) i brak jednej przekładki metalowej. Bardziej martwi mnie, że ta papierowa uszczelka spowoduje złą prace skrzyni.
Zapisane

cichy

  • Kamikadze,Boski Wiatr nie ma Przebacz
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 95
  • Była 638-0 jest 638-1
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 21, 2014, 16:08:54 »

Jak nie za gruba,to myslę że nie powinna wpływać na skrzynie.To że szarpie na 1 biegu to może być oring na koszu sprzęgłowym,lub po prostu zęby na skrzyni zjechane.Miałem podobnie w starej 638.
Zapisane
    Status GG

Żyjesz więcej w ciągu pięciu minut przy całkowicie otwartej przepustnicy..
 niż niektórzy w ciągu całego życia...

andree

  • MoTóRzysta z PRLu
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1665
  • Burek 650, Jawa 638.0
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 21, 2014, 16:11:04 »

W mojej cześce szarpało na jedynce, to był dół wodzika uszkodzony.
Zapisane
Czasem trzeba długo iść, aby dojść do siebie..  ;)
Motocykl jest jak media markt - nie dla idiotów

nife

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 35
  • CZ 175/487 JAWA 638 TS Velorex
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 21, 2014, 16:16:58 »

To w takim razie czyszczę nagar, składam do kupy czekam na zamówioną przekładkę i zrobię jazdę próbną. Jeśli z uszczelką będzie ok to zostawiam. 
Zapisane

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 21, 2014, 17:11:39 »

W teorii uszczelki nie ma tam być, a jeśli jest to zmienia ona dystansowanie skrzyni i wału.
W praktyce może rozlecieć się jutru lub za 10 lat. Nikt tego Ci nie powie.
Według mnie nie ma sensu pruć silnika dla jednej uszczelki. Jak zaczną biegi wypadać to możesz sięzastanawiać
Zapisane

Pawand

  • member JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 879
  • Jawa 350 TS 638,
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 21, 2014, 19:56:22 »

Teoria teorią, a praktyce jak dasz grubo silikonem między karterami to efekt jest taki jakby tam była papierowa uszczelka. Ta jedna czy dwie dziesiątki mm nie zmienią niczego w pracy skrzyni.
Jak wszystko będzie działało ok. i szarpanie na jedynce zniknie po doprowadzeniu sprzęgła do porządku i wymianie oringu to nic nie trzeba robić. Chyba, że tryb jest wyjechany i wyskakuje bieg,  to wtedy trzeba będzie połowić i problem uszczelki się rozwiąże sam :D
Zapisane

Kamil350

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 121
  • Cz 350 cross :D
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 21, 2014, 20:04:08 »

Dopóki jest dobrze olej się nie leje to lepiej zostawić złożyć silnik do kupy i zobaczyć jak będzie pracowała skrzynia i czy szarpanie ustąpiło jeśli jednak nadal szarpie to silnik na stół ;)
Zapisane
    Status GG

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 562
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 21, 2014, 20:47:36 »

Cytuj
Papierowa uszczelka raczej nie zaszkodzi skrzyni, jak olej nie leci to jest Ok


Jak nie miałeś silnika na uszczelce to nie pisz, bo przez taki bajer miałem pół skrzyni do wymiany i nagminnie wypadające biegi. Uszczelce mówię nie, jakby jakiś pacan nie dał uszczelki to pewnie skrzynia nadal nadawałaby się do użycia. Z uszczelką wałek główny dostaje luzu co wpływa i również na zmienne położenie kosza sprzęgłowego podczas pracy.


Ogólnie pojeździ na tym, potem trzeba wydać $$ na skrzynię. Najbardziej przy tym ucierpi wałek zdawczy i współpracujące z nim kółko 16z. Pierwszy bieg też będzie zgrzytać przy wrzucaniu, bo już jego pasowanie się zmienia. Weź sobie skrzynię w łapy i zobacz jak ma kółko 24z nachodzić na wałek pośredni. Teraz je minimalnie odsuń, lata na boki? Jak już lata na boki w karterach i chcesz na to nasunąć kółko z 16 to najpierw skrzywi Ci wodzik i zacznie niszczyć krawędź kłów kółka 16z.


Ja przestrzegam przed rozwiązaniem pt. uszczelka jak i kompletami do 638 z uszczelką między kartery. Miałem zniszczoną skrzynię, niech chociaż inni się uratują przed tym. Pisanie, że nic się nie stanie jest błędne. Najlepsze wytłumaczenie jest takie: weź sobie kompletną skrzynię w ręce, zobaczysz o co mi chodzi.
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

nife

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 35
  • CZ 175/487 JAWA 638 TS Velorex
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 22, 2014, 09:35:41 »

No to jestem w kropce. Właśnie tego się obawiałem, że jak nie zlikwiduje uszczelki teraz to zemsci się to później. Skrzynia długo nie chodziła z uszczelką (oceniając cylindry) więc chyba lepiej teraz wywalić uszczelkę i zaoszczędzić na skrzyni za jakiś czas.
Zapisane

Pawand

  • member JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 879
  • Jawa 350 TS 638,
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 22, 2014, 10:15:48 »

Jawolotmen, a miałeś uszczelkę i silikon czy samą uszczelkę?
 
Zapisane

nife

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 35
  • CZ 175/487 JAWA 638 TS Velorex
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 22, 2014, 11:28:43 »

U mnie i silikon i uszczelka  :(
Zapisane

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 562
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 22, 2014, 16:28:15 »

Miałem silikon + uszczelkę grubości 2mm, bo mniej sie nie dało. Do tego silikonu to było chyba wlepione ze 2 tuby i to duże tuby. Mój silnik jest przykładem jak nie robić silnika. Teraz zostaje mi tylko się cieszyć(mam nadzieję) duzym przebiegiem bez awarii.
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

madras30

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 66
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 22, 2014, 19:03:00 »

2 mm ?....  bez komentarza

u mnie była z kalki technicznej (0.06mm na mikrometrze)
« Ostatnia zmiana: Lutego 22, 2014, 19:04:54 wysłana przez madras30 »
Zapisane
3.5 (38) TS

j@wa

  • Kudłaty durnowaty reperuje stare graty
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1840
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 22, 2014, 19:25:17 »

W poniedziałek ludzie zabrali swoją CZ z remontu skrzyni. Wyskakiwały biegi 2 i 4. Wytarte sprzęgła kłowe przesuwek. Powód , uszczelka między karterami grubości około 1mm.

Zapisane
Jawa 638.0 '87r
Jawa 638.5 Velorex 562 '86r

I coś tam jeszcze.

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 22, 2014, 20:35:42 »

Cytuj
Papierowa uszczelka raczej nie zaszkodzi skrzyni, jak olej nie leci to jest Ok


Jak nie miałeś silnika na uszczelce to nie pisz, bo przez taki bajer miałem pół skrzyni do wymiany i nagminnie wypadające biegi. Uszczelce mówię nie, jakby jakiś pacan nie dał uszczelki to pewnie skrzynia nadal nadawałaby się do użycia. Z uszczelką wałek główny dostaje luzu co wpływa i również na zmienne położenie kosza sprzęgłowego podczas pracy.


Ogólnie pojeździ na tym, potem trzeba wydać $$ na skrzynię. Najbardziej przy tym ucierpi wałek zdawczy i współpracujące z nim kółko 16z. Pierwszy bieg też będzie zgrzytać przy wrzucaniu, bo już jego pasowanie się zmienia. Weź sobie skrzynię w łapy i zobacz jak ma kółko 24z nachodzić na wałek pośredni. Teraz je minimalnie odsuń, lata na boki? Jak już lata na boki w karterach i chcesz na to nasunąć kółko z 16 to najpierw skrzywi Ci wodzik i zacznie niszczyć krawędź kłów kółka 16z.


Ja przestrzegam przed rozwiązaniem pt. uszczelka jak i kompletami do 638 z uszczelką między kartery. Miałem zniszczoną skrzynię, niech chociaż inni się uratują przed tym. Pisanie, że nic się nie stanie jest błędne. Najlepsze wytłumaczenie jest takie: weź sobie kompletną skrzynię w ręce, zobaczysz o co mi chodzi.

Zwiększa się luz wałka głównego?? Przecież wałek główny z zamontowanym sprzęgłem się nie przemieszcza. Przy uszczelce 2mm wałek zdawczy odsuwa się od koła zębatego które się z nim sprzęga o właśnie 2mm.

2mm to GRUBA przesada i tym sobie załatwiłeś skrzynię.
Uszczelka z gręgielitu czy tam krigielitu 0.4mm zapewne by nie zaszkodziła.
Zapisane

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 562
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 22, 2014, 23:59:52 »

Nie ja ten silnik składałem, więc mnie nie obwiniaj. Kupiłem CZ w takim stanie, a nie innym. Ktoś tak wspaniale zrobił silnik, że zmienił łożyska po bokach wału i nie wiem co jeszcze zrobił.


Wiem, brzmi to dziwnie, ale na takim luzie mogłem ciągnąć kosz przód-tył.


Ja zrobiłem silnik tak jak powinien być, bez uszczelki. A skrzynia i labirynt już były dobite, przed remontem odpalała ledwo na pycha, bardzo rzadko z kopniaka. Na sam koniec po długim bieganiu ją odpaliłem, 4-bieg wypadł z 8 razy jak nie więcej. Ze względu na labirynt połowiłem.


Historia tego silnika jest długa po tym co zobaczyłem, a moje śmieszne 883 km przebiegu do remontu... Wiedziałem co kupuję i to było więcej niż pewne, że silnik nadaje się tylko na rzucenie na stół.


Naprawdę nie lubię być obwiniany czyimś partactwem, bo ten motocykl miał na pewno 3 właścicieli przede mną i nie wiem, który w nim tyle grzebał, a który w ogóle nic nie zrobił.
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #18 dnia: Lutego 23, 2014, 01:45:59 »

W takim razie nie urażaj się. Uszczelka 2mm to gruba przesada i mgła spowodować owe uszkodzenia. Zwykła uszczelka(papierowa, które są w sprzedarzy) takich szkód by nie wyrządziły.

Skrzynia jawy jest na prawdę idioto odporna w porównaniu ze skrzynią konkurencyjną MZ, co nie znaczy że jest zła.
Zapisane

Pawand

  • member JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 879
  • Jawa 350 TS 638,
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #19 dnia: Lutego 23, 2014, 16:19:13 »

Właśnie dlatego zapytałem jak naprawdę wyglądała uszczelka Jawolotmena. Każdy kto choć raz składał silnik wie, że te 0,2-0,4mm między karterami nie powinny zaszkodzić tym bardziej, że jak daje się silikon to też nie 0,0000 tylko właśnie porównywalną grubość. Papierowa uszczelka z kompletu nasączona olejem czy  sam silikon  - grubości są podobne.
Jak ktoś chce za dobrze i wali kartonową uszczelkę z dwóch stron smarowaną silikonem (bo będzie Panie szczelniejszy) to potem użytkownik może się zdziwić.
Nife, jak Ci gdzieś ta uszczelka wystaje to spróbuj ją złapać suwmiarką i popatrz ile tam jest.
Złóż porządnie sprzęgło, wymień oring i poreguluj wszystko. Jak biegi nie będą wyskakiwać, nie będzie żadnych niepokojących dźwięków to jeździj.
 
Zapisane

nife

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 35
  • CZ 175/487 JAWA 638 TS Velorex
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #20 dnia: Lutego 23, 2014, 16:40:22 »

Wystaje w jednym miejscu Mam śrubę mikrometryczną to spròbuje złapać wymiar. Myślę, że to standardowa uszczelka, którą można kupić. Dzwoniłem do poprzedniego właściciela i zapewniał, że skrzynia działała Nie ma co teraz kłamać ponieważ moto mu już nie oddam  :D Jutro idę do warsztatu to dam znać może nawet fotę zrobie  We wtorek mam dostać zestaw naprawczy gaźnika i brakującą przekładkę sprzęgła. Pogoda dopisuje to testy będą możliwe do wykonania. Chciałbym nią polecieć na letni zlot bo CZ 175 będzie ciężko  ;D

Nie wytrzymałem i poszedłem zrobić pomiar. Oderwałem kawałek uszczelki śruba pokazaĺa 0,2 mm suwmiarka zaś 0,15 mm. Zakładając silikon który prawie cały wylazł na boki to myślę, że grubość całkowita to 0,2-0,25mm










« Ostatnia zmiana: Lutego 23, 2014, 18:22:35 wysłana przez nife »
Zapisane

Pawand

  • member JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 879
  • Jawa 350 TS 638,
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #21 dnia: Lutego 23, 2014, 23:42:00 »

No i gitara. Daj znać jak odpalisz :)
 
Zapisane

nife

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 35
  • CZ 175/487 JAWA 638 TS Velorex
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #22 dnia: Marca 13, 2014, 08:32:34 »

Długo nie pisałem ale musiałem czekać na części.
Wczoraj poskładałem wszystko do kupy. Mam tylko problem z gaźnikiem. Czy puszka filtra jest jakoś przymocowana? U mnie było to luźno. Jak wyjąłem gaźnik to puszka też wylazła. Teraz po montażu jest trochę krzywy gaźnik (opada w stronę puszki filtra) ponieważ ta puszka go ciągnie. Mam też problem z zaworem iglicowym ponieważ raz działa raz się zacina. Dzisiaj zostały tylko regulację i próbne odpalenie. W gaźniku była też sztukowana śrubka od obrotów wymieniłem na śrubkę z gaźnika CZ i teraz nie wiem czy są takie same. Wkręcić się wkręciła ale obawiam się, że nie będzie dobrej regulacji.
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 13, 2014, 08:57:25 »

Długo nie pisałem ale musiałem czekać na części.
Wczoraj poskładałem wszystko do kupy. Mam tylko problem z gaźnikiem. Czy puszka filtra jest jakoś przymocowana? U mnie było to luźno. Jak wyjąłem gaźnik to puszka też wylazła. Teraz po montażu jest trochę krzywy gaźnik (opada w stronę puszki filtra) ponieważ ta puszka go ciągnie. Mam też problem z zaworem iglicowym ponieważ raz działa raz się zacina. Dzisiaj zostały tylko regulację i próbne odpalenie. W gaźniku była też sztukowana śrubka od obrotów wymieniłem na śrubkę z gaźnika CZ i teraz nie wiem czy są takie same. Wkręcić się wkręciła ale obawiam się, że nie będzie dobrej regulacji.

Puszka airboxu jest skręcona wraz ze schowkiem akumulatora wkrętem 5x50 ( od strony schowka należy dać podkładkę),w ramie jest taka jakby przelotka przez którą ten wkręt przechodzi trzymając wszystko w w 'kupie".

kielek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 256
Odp: Jawa 638 TS uszczelka między karterami
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 13, 2014, 12:13:30 »

Moja 638 przez poprzedniego właściciela też została złożona z uszczelką między karterami. Puki co miałem czas tylko raz się nią przejechać na traskę 150km i skrzynia działa jak nabardziej poprawnie. Za to góra silnika kwalifikuje się do rozbiórki :( .
« Ostatnia zmiana: Marca 13, 2014, 12:18:40 wysłana przez kielek »
Zapisane
Yamaha XTZ660 Tenere
ČZ 472.5 custom ;)
WSK m06-64 wiecznie remontu czekająca
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
9 Odpowiedzi
5435 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 28, 2012, 16:30:40
wysłana przez daniel89_lb
7 Odpowiedzi
12309 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 05, 2013, 15:17:16
wysłana przez Karolek
54 Odpowiedzi
16612 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 31, 2014, 07:37:27
wysłana przez Reprint
17 Odpowiedzi
6667 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 28, 2015, 16:03:56
wysłana przez Dragon on the Blue Sky
7 Odpowiedzi
3318 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 07, 2018, 08:44:24
wysłana przez 4motor