Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 16, 2025, 21:26:16
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Prądnica  (Przeczytany 4988 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

patryk669966

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 18
  • Jawa-Cz 175 typ 450
Prądnica
« dnia: Maja 30, 2014, 21:04:37 »

Proszę o pomoc. Mam problem z ładowanie aku jawa-cz 175 typ 450.
Dzisiaj się trochę bawiłem przy jawie i doszedłem do nowych wniosków, dlatego edytuje posta.
Prądnica jakieś napięcie daje ponieważ po odpaleniu  i odpięciu aku motocykl nadal działa. Po wpięciu żarówki (6V 2.4W) tak jak na zdjęciu nr.1 świeciła więc jakieś ładowanie jest.
Gdy na  zgaszonym motocykl sprawdzam napięcie na aku wynosi 6.5V, a gdy odpalę i próbuje sprawdzić to wyskakuje ok 1.3V albo 0V. Dlaczego tak jest? Powinno podawać albo te 6.5V jak nie ma ładowania albo 7-8V jak jest ładowanie?


Sprawdziłem też napięcie na regulatorze. Na zgaszonym zdjęcia 2 i 3, a na odpalonym zdjęcia 4, 5, 6.
 
Moje wnioski są takie,że prądnica daje jakieś napięcie, ale nie takie jak powinna.
Czy jest możliwość naprawienia jej?
Nie za bardzo znam się na elektryce dlatego niektóre moje pytania mogą być bezsensowne.



« Ostatnia zmiana: Maja 31, 2014, 17:20:42 wysłana przez patryk669966 »
Zapisane

patryk669966

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 18
  • Jawa-Cz 175 typ 450
Odp: Prądnica
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwca 02, 2014, 17:06:36 »

Nikt nie jest w stanie mi pomóc?
A jeszcze jedno pytanie kontrolka ładowania (jak jest prawidłowe ładowanie) to powinna się świecić czy nie?
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: Prądnica
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwca 02, 2014, 17:18:29 »

Kontrolka nie powinna się świecić powyżej około 1500 obr . 6V to ciężki temat , instalacja elektryczna musi być dobra i akumulator mocny . Ja bardziej nie pomogę bo mam 638 z alternatorem . Upewnij się że masz + na ramie , bo były różne typy . Ponoć dłuugie (2m) przewody do miernika powodują zmniejszenie zakłóceń i lepsze odczyty .
« Ostatnia zmiana: Czerwca 02, 2014, 17:21:40 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

Człowieklasu

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 131
  • Jawa 350 638.0 '88
Odp: Prądnica
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwca 02, 2014, 18:38:13 »

Kolego dziwne odczyty na mierniku mogą być spowodowane zakłóceniami od układu zapłonowego. Ja tak miałem w TS-ce miernik pokazywał wartości od -4 do 14V. Co prawda mam najtańszy miernik. Po zmierzeniu porządnym miernikiem okazało sie że jest ok.
Zapisane
Była Motorynka, Wsk125 '78, Wsk175 '85, CZ350 472.6 '89, Romet Mińsk typ 400,  jest Jawa 350 638.0 '88, Wsk175 M21W2 KOBUZ '80, Wsk125 M06B1 '70

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Prądnica
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 02, 2014, 21:44:15 »

Ten model prądnicy ma oryginalnie + na ramie. Na moje oko ten miernik głupieje, bo na tym zielonym kablu powinno być napięcie nawet gdy prądnica nie ładuje. Wykombinuj sobie miernik ze wskazówką i wtedy zobacz, ewentualnie przedłóż kable od tego miernika i oddziel go od motocykla jakimś arkuszem blachy, żeby go trochę odizolować od zakłóceń.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

patryk669966

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 18
  • Jawa-Cz 175 typ 450
Odp: Prądnica
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 03, 2014, 17:21:52 »

Zgadza się, te modele mają + na masie. Wiem, że miernik jest nie najlepszej jakości, ale sprawdzałem go na dwóch samochodach i wskazywał poprawnie. Spróbuje jeszcze z długimi przewodami, bo faktycznie może go zakłóca. 
muczos pisze, że napięcie na zielonym kablu (na schemacie złącze 51) powinno być zawsze, a w moim przypadku na zgaszonym silniku napięcie jest takie jak na aku ok 6.5 V a po odpaleniu napięcie na kablu i aku jest ok 0.3 - 1 V.  I tu moja myśl, że może regulator napięcia nie działa właściwie?
A blaszka zaznaczona na zdjęciu ma cały czas pracować, czy tylko po osiągnięciu danego napięcia przełączać się, żeby ładowało aku? Bo u mnie ona cały czas pracuje
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Prądnica
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 03, 2014, 21:48:44 »

Nie powinna "klepać" ale może się trochę ruszać. Najbardziej przy zmianie obrotów. Jeżeli "klepie" to regulator jest źle ustawiony. Na zaprzyjaźnionym forum www.jawa250.fora.pl opisałem kiedyś w miarę dokładnie jak ogarnąć tą elektrownię.

To że miernik działa w samochodzie to wcale nie znaczy że będzie działać przy CZ, bo prosty układ zapłonowy tego motocykla generuje dużo bardziej upierdliwe zakłócenia niż cała elektryka w samochodzie. Ja zawsze używam miernika analogowego, bo przeważnie ani w Simsonach, ani w MZ, ani w knedlach z zapłonami na przerywacz nie da się dobrze zmierzyć napięcia cyfrowym.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

patryk669966

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 18
  • Jawa-Cz 175 typ 450
Odp: Prądnica
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 13, 2014, 17:34:52 »

Moja walka z prądnicą nadal trwa. Po dokładnym wyczyszczenie prądnicy i regulatora postanowiłem zmierzyć jakie napięcie daje sama prądnica, ale na zgaszonym silniku. Obracałem całym wałem za pomocą wiertarki i wyszło mi napięcie 0.3V. Więc wina braku ładowania stoi po stronie prądnicy, a nie regulatora jak wcześniej sądziłem. Jawa długo stała, więc doszedłem do wniosku, że może rozmagnesowała się prądnica. Podpiąłem prąd do szczotek prądnicy ( po wcześniejszym odpięciu kabli od regulatora) i po przekręceniu wału zaczęła się kręcić jako silnik, ale bardzo powoli.  Miałem podpięte dwa akumulatory spięte równolegle (6V 10 Ah) które po około minucie się rozładowały. Sprawdziłem ponownie napięcie jakie daje kręcąc nią wiertarką i wyszło mi 0.8V. Z tego co wiem namagnesowywanie powinno trwać około 15-20 sekund, czy to prawda, czy trzeba dłużej ją namagnesowywać? Czy przyczyna leży może po stronie że jest jakieś przebicie czy coś podobnego i dlatego słabo ładuje i słabo się kręci jako silnik ( wiem że wał, tłok, sprzęgło daje opór, świeca była wykręcona) ?
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Prądnica
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 14, 2014, 09:36:07 »

To nie jest wina rozmagnesowania. Tzw. magnetyzm szczątkowy jest potrzebny tylko żeby "uruchomić" prądnicę, gdy styki wyłącznika samoczynnego się zewrą to prądnica jest wzbudzana prądem z akumulatora i tym który sama wytwarza.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
2 Odpowiedzi
3843 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 16, 2010, 22:55:14
wysłana przez ozzy
16 Odpowiedzi
7836 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 21, 2012, 10:39:25
wysłana przez Marcin_93
31 Odpowiedzi
16452 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 10, 2014, 21:30:50
wysłana przez sagajev85
6 Odpowiedzi
2863 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 24, 2019, 12:47:47
wysłana przez Lukas
Prądnica

Zaczęty przez Kosmal Elektryka

1 Odpowiedzi
1743 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 13, 2021, 14:49:47
wysłana przez Adam112