Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 11:41:06
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Jcek64 Regeneracja zasiarczonego Akumulatora  (Przeczytany 6442 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Jacek64

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 773
  • Jawa TS 350 CZ 175/487.0 Jawa 50 typ 23 Mustang
Jcek64 Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« dnia: Listopada 06, 2014, 19:21:24 »

Sprawdziłem i potwierdzam efekty są akumulator przywiozłem ostatnio z częściami był rozładowany przez dłuższy nie określony czas , jedna cela była zasiarczona więc zastosowałem ładowarkę o niskim natężeniu czyli 400 mA efekty są po 5 krotnym ładowaniu przez 25 godz z początkowego napięcia na zaciskach akumulatora przybyło 1,5 V  ;D . http://www.rezerwa126p.pl/warsztat/warsztat-elektryczny/211-regeneracja-zasiarczanionego-akumulatora 
« Ostatnia zmiana: Listopada 10, 2023, 14:14:59 wysłana przez Jacek64 »
Zapisane

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 06, 2014, 20:36:18 »

Sprawdziłem i potwierdzam efekty są akumulator przywiozłem ostatnio z częściami był rozładowany przez dłuższy nie określony czas , jedna cela była zasiarczona więc zastosowałem ładowarkę o niskim natężeniu czyli 400 mA efekty są po 5 krotnym ładowaniu przez 25 godz z początkowego napięcia na zaciskach akumulatora przybyło 1,5 V  ;D . http://www.rezerwa126p.pl/warsztat/warsztat-elektryczny/211-regeneracja-zasiarczanionego-akumulatora 

Ja miałem 2 szt akumulatorów quand 6v i 12v i nie byłem z nich zadowolony, 12v padł po 2ch sezonach na amen, 6v podobnie a Exide który kupiłem razem z motocyklem działa dalej, ledwie ale działa a jest starszy i nie wiem o ile.
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:36:39 wysłana przez Blenders »
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

Jacek64

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 773
  • Jawa TS 350 CZ 175/487.0 Jawa 50 typ 23 Mustang
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 06, 2014, 20:45:33 »

Blenders darmowemu akumulatorowi nie patrzy się w zęby  ;D a tak na poważnie jak będzie potrzeba kupię nowy, wczoraj skończyłem elektrykę a właściwie to dzisiaj o godzinie zero piętnaście czyli wszystkie kable itd do sprawdzenia będzie jak znalazł  ;D może i do jazdy ? .Ps dziś odpoczywam  ;D .
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:37:02 wysłana przez Blenders »
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 06, 2014, 22:06:34 »

400mA dla samochodwego powiedzmy 40Ah to moze i mało,
ale dla motocyklowego 5-7 Ah to juz nie za bardzo

a BTW własnie mi padła zakupiona w 2007 roku Yuasa
hmm 7 lat, mysle że powinienem jej dać odpocząć  :'(
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:37:59 wysłana przez Blenders »
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

Jacek64

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 773
  • Jawa TS 350 CZ 175/487.0 Jawa 50 typ 23 Mustang
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 06, 2014, 22:10:54 »

Mój ma 13 Ah więc jest akurat  ;D .
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:37:09 wysłana przez Blenders »
Zapisane

Matii-x

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 240
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 06, 2014, 23:52:20 »

jakim prostownikiem go ładujesz ?
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:37:21 wysłana przez Blenders »
Zapisane
JAWA KOPCI, JAWA CZADZI, JAWA NIGDY CIĘ NIE ZDRADZI

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 562
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 07, 2014, 21:08:13 »

Potwierdzam efekty tego sposobu. Dostałem od kolegi akumulator, który miał w simsonie. Miał dobre napięcie, ale przez zasiarczenie jego wydajność prądowa zmalała do tego stopnia, że nie dawał rady zasilić żarówki 4W. Obecnie po 6 dniach cyklicznie po parę godzin na prądzie 300mA mogę podpiąć żarówkę 21W od kierunkowskazu i akumulator pada po ok 1,5 godziny. Tylko pamiętajcie, żeby dolewać wody destylowanej i ograniczyć czas cyklu, bo tak mały akumulator zagrzeje się do ok. 40 stopni, a to niepożądany efekt, bo zacznie odpadać masa czynna z płyt.
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:39:30 wysłana przez Blenders »
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 07, 2014, 22:24:40 »

Tylko pamiętajcie, żeby dolewać wody destylowanej i ograniczyć czas cyklu, bo tak mały akumulator zagrzeje się do ok. 40 stopni, a to niepożądany efekt, bo zacznie odpadać masa czynna z płyt.

A ja dalej uważam że jednak za duży prąd.
Dla aku 50Ah 1/10 pojemności (powiedzmy zalecany tryb normalnego ładowania) to 5A, wiec te 0,3-0,4A to faktycznie jest mało

Dla aku np jak u mnie 5,5Ah 1/10 pojemności  to 550mA,  a zachowując powyższe proporcje to coś koło 0,05A

Zaraz zdenerwujemy któregoś moderatora albo autora wątku  ::)
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:37:31 wysłana przez Blenders »
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

Jacek64

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 773
  • Jawa TS 350 CZ 175/487.0 Jawa 50 typ 23 Mustang
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 07, 2014, 22:35:30 »

Matii-x  zasilacz ma napięcie bez obciążenia 9,5V  400mA podpięty jest pod puszkę ładowarki do wkrętarki z puszki wyprowadziłem przewody z krokodylkami i ładowarka gotowa  ;D dlatego nie muszę podpinać w obieg żarówki tą funkcję spełnia opór na płytce w puszce ładowarki jest i sygnalizacja , czerwona dioda świecąc pokazuje że jest zasilanie a zielona po podłączeniu do rozładowanego akumulatora świeci kiedy akumulator jest naładowany gaśnie ot i cała magia . Dziś skończyłem elektrykę sprawdziłem poprawność wskazań i tu niemiła niespodzianka wszystkie schematy mają błąd nawet te w książkach dostarczanych z motocyklami ale o tym jutro bo nie chcę popełnić błędu wyjaśniając gdzie jest błąd w schematach instalacji elektrycznej do cz 175/487 i nie tylko , nikt najprawdopodobniej nie robił instalacji od podstaw jak ja :(  a wszyscy kopiowali już istniejącą  . Dokładnie opisałem gdzie jest błąd w schematach tu dokładnie opisałem .  http://www.jawacz.pl/nasz-garaz/jacek-64-reaktywacjia-cz178487-decyzja-podjeta-zaczyna-sie-bul/msg242583/#msg242583
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 17:30:32 wysłana przez Jacek64 »
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 07, 2014, 23:08:31 »

ma 13 Ah jest to 1/32 pojemności akumulatora więc jeśli według Ciebie jest to za dużo

No bo 0,4 dla 50Ah (samochodowy był w artku opisany)  to 1/125 pojemnosci, ale skoro się nie grzeje, a głównie o to tu chodzi to EOT
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:39:49 wysłana przez Blenders »
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

Matii-x

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 240
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 08, 2014, 11:52:15 »

A jak zmierzyć ile mój prostownik mojej budowy daję natężenia prądu ? 
Bo zrobiłem dość słabszy prostownik niż ładowanie. Jak go podłączam go na całkiem rozładowanym to na dwa dni. A nic nie gazuje mocno , akumulator się nie grzeje. A po dwóch dniowym ładowaniem akumulator jest sporo mocniejszy
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:39:59 wysłana przez Blenders »
Zapisane
JAWA KOPCI, JAWA CZADZI, JAWA NIGDY CIĘ NIE ZDRADZI

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 08, 2014, 18:51:09 »

Amperomierzem. Nie wiem jak ty zbudowałeś prostownik nie wiedząc podstawowych rzeczy.
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:40:25 wysłana przez Blenders »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 562
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 08, 2014, 19:15:41 »

Tylko pamiętajcie, żeby dolewać wody destylowanej i ograniczyć czas cyklu, bo tak mały akumulator zagrzeje się do ok. 40 stopni, a to niepożądany efekt, bo zacznie odpadać masa czynna z płyt.

A ja dalej uważam że jednak za duży prąd.
Dla aku 50Ah 1/10 pojemności (powiedzmy zalecany tryb normalnego ładowania) to 5A, wiec te 0,3-0,4A to faktycznie jest mało

Dla aku np jak u mnie 5,5Ah 1/10 pojemności  to 550mA,  a zachowując powyższe proporcje to coś koło 0,05A

Zaraz zdenerwujemy któregoś moderatora albo autora wątku  ::)


Hmm, nie wiem jak tobie to wytłumaczyć. O to właśnie chodzi. Robiąc kontrolowane przeładowanie takim prądem wytrąca się siarczan do wody. Proces ten jest bardzo powolny przy prądzie stałym, ale działa.


Jest też inna metoda, czyli ładowanie z wykorzystaniem agresywnej sinusoidy. Tylko ja nie umiem zrobić takiego układu(bo nie jestem elektronikiem), który dał by przebieg 163V co 22 ns. Tak duże "piki" napięcia skutecznie powodują wytrącanie się siarczanu. Mam schematy, jest też gość, który takie układy robił i opisał ich działanie, muszę się w historii dokopać do linka. Zrobienie takiej ładowarki wymaga szerszej wiedzy z elektroniki i posiadania porządnego oscyloskopu i innym zabawek, a ja ich nie mam.


Jest też trochę mniej skuteczny, ale prostszy do wykonania układ z wykorzystaniem świetlówki, kondensatora, naszego akumulatora i autotrafo na 1kV. Tylko w domowych warunkach trudno będzie uzyskać 1kV.


Kiedyś myślałem o takich zabawach, ale uznałem że nie mam co się bawić jak akumulatory yuasy są bardzo żywotne(montujesz do samochodu i zapominasz, w firmowym samochodzie mamy go 9 lat i nie widział nawet prostownika), a do CZ mam 3, które na zmianę podpinam w sezonie. Vartę, exide i quanda.
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:40:38 wysłana przez Blenders »
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 882
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 08, 2014, 19:51:54 »

Najprostszym sposobem jest zrobienie układu jednopołówkowego ;)
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:40:55 wysłana przez Blenders »
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 791
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 08, 2014, 22:07:46 »

Moglibyście na prosty rozum wyjasnić jak zrobić taka małą ąłdowarkę? Mam akumulator, który dłuugo stał - może dałoby się go uratować?
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:38:39 wysłana przez Blenders »
Zapisane

Matii-x

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 240
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #15 dnia: Listopada 08, 2014, 22:56:46 »

Amperomierzem. Nie wiem jak ty zbudowałeś prostownik nie wiedząc podstawowych rzeczy.
Mam amperomierz ale on nie jest aż tak dokładny podaje na naładowanym aku 0.2-0.4A i skacze . 
Chyba remont CZ 175 dochodzi końcowi ?
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:38:32 wysłana przez Blenders »
Zapisane
JAWA KOPCI, JAWA CZADZI, JAWA NIGDY CIĘ NIE ZDRADZI

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #16 dnia: Listopada 09, 2014, 12:33:27 »

Wątek wydzieliłem z tematu Jacka 64
« Ostatnia zmiana: Listopada 09, 2014, 12:38:22 wysłana przez Blenders »
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 882
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Regeneracja zasiarczonego Akumulatora
« Odpowiedź #17 dnia: Listopada 14, 2014, 11:46:48 »

Wtrącę swoje pięć groszy.
Jeśli ktoś potrzebuje tylko naładować sprawny akumulator motocyklowy to polecam prostowniki ze sklepu lub jak napisał kolega Jacek64,może być ładowarka akumulatorków do wkrętarki ale na 12V bo niektóre są na 18V to nie mogą być.z reguły te małe ze sklepów ulegają awarii bo są po prostu za słabe,do motocykla mogą być ale nie do samochodu.Mogą być też nowe ale obowiązuje zasada im cięższy tym lepszy
Ja osobiście nie jestem zwolennikiem takich "zabawek".Jest to robione dla idiotów aby nic nie zepsuli a i tak jak pokazuje życie psują.
Na początek potrzebujemy miernik choćby taki jak na 1 foto.
Następnie polecam kupić prostownik jakiś ciężki Polski lub Ruski na bazarku lub od kogoś może być samoróbka im cięższy tym lepszy.Sam używam dwóch prostowników własnoręcznie wykonanych już kilkanaście lat i działają świetnie(do momentu jak komuś pożyczę)
foto 2 i 3.Prostownik powinien mieć na klemach co najmniej 14,5V do max 16V przy niepodpiętym aku.Większość prostowników ulega awarii przez nie umiejętną obsługę i dlatego powymyślano różne układy w prostownikach aby zrobić je łatwiejszymi w obsłudze bo elektronika czuwa a jest to niepotrzebne do niczego wystarczy przestrzegać kilku zasad:
Nie stykamy "krokodylków" klem prostownika
Uważamy aby nie zamienić biegunów jeśli nie wiemy,który jest który sprawdzamy to miernikiem ustawionym na  zakres DC do 20V,jeśli źle podłączymy przed liczbą z wynikiem pomiaru pokaże się znak (-)
Nie zostawiamy ładowanego akumulatora bez opieki,zaglądamy co jakiś czas do pomieszczenia gdzie on się ładuje(pomieszczenie wentylowane)
I najważniejsze jak spali się bezpiecznik w prostowniku nie drutujemy go tylko wymieniamy.
Taki prostownik podłączamy do akumulatora motocyklowego przez żarówkę np 12V 21W lub dwie takie żarówki lub jedną 12V 45W lub 55 W podłączonych szeregowo tak aby uzyskać prąd ładowania 1/10 pojemności akumulatora czyli przy aku 10A/h będzie to 1A
schemat na rys 4
Odkręcamy korki i co jakiś czas sprawdzamy napięcie na akumulatorze(zdejmujemy klemę) wystarczy ok 4godz ładowania,ale najlepiej około 8.W pełni naładowany aku 6v powinien pokazywać 6,8 V a przy 12V około 13,2-13,5
Przy akumulatorach samochodowych nie potrzeba podłączać żarówek dla obniżenia prądu ale przy bardzo rozładowanym można to zrobić.
Najlepiej jak prostownik tak jak mój ma kilka pozycji na przełączniku reguluje się nim napięcia a tym samym prąd.d.Działa to w ten sposób ze na poz.1 ma np 11V wtedy przy aku rozładowanym do 9-10V prąd będzie np 2A po kilku godz spadnie,przełęcze na poz gdzie już jest np 12,5 V prąd znowu wzrośnie,po kilku godz znowu spadnie i przełączam na kolejną poz i tak dalej.Nowe prostowniki mają już wbudowany układ,który sam to reguluje ale jak ,niektórzy zauważyli nie ruszą całkiem padniętego aku.
Odsiarczanie to żmudny proces nieraz się udaje.Z góry uprzedzam że nie ma gwarancji a efekty mogą być znikome.Mnie osobiście udało się zregenerować akumulator od auta i działa bez problemu zima nie zima.Opiszę jak to powinno wyglądać,jeśli ktoś chce pobawić się w regenerację starego akumulatora.
Wylewamy z aku elektrolit i nalewamy wody destylowanej ładujemy małym prądem nawet 1/20 pojemności,po podłączeniu w szereg żaróweczki lub kilku.Po kilku godz. wylewamy wodę i wlewamy znowu nową porcję i tak ze 3 razy.Dopiero potem nalewamy elektrolitu i ładujemy z kilka godz małym prądem i akumulator powinien działać.Zawsze przy ładowaniu korki powinny być zdjęte a pomieszczenie wentylowane.Przy odłączaniu klem najpierw wyłączyć prostownik z sieci bo jak zaiskrzy przy klemach może wybuchnąć wodór wydzielany podczas ładowania.
Do odsiarczania lepszy jest prąd szarpany,impulsowy,który możemy uzyskać robiąc prostownik jedno połówkowy.Jak ktoś jest zainteresowany budową prostownika to podpowiem jak to zrobić ale cała wiedza jest na forum elektroda.pl.
Najpierw należy posiadać transformator ze starego sprzętu audio lub telewizora albo kuchenki mikrofalowej.Transformator powinien mieć mniej więcej rozmiary 10x10x6cm jak największy byle nie mniej.
« Ostatnia zmiana: Listopada 14, 2014, 13:16:39 wysłana przez marian »
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Ładowarka do akumulatora

Zaczęty przez EWA_21 Elektryka

24 Odpowiedzi
8220 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 14, 2008, 08:48:58
wysłana przez AndrewS
Wymiary akumulatora

Zaczęty przez bakczysaraj Eksploatacja

8 Odpowiedzi
6517 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 11, 2008, 20:01:13
wysłana przez AndrewS
Odpalanie bez akumulatora ?

Zaczęty przez kozak471 Elektryka

15 Odpowiedzi
15563 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 21, 2011, 20:32:26
wysłana przez muczos
6 Odpowiedzi
5080 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 06, 2012, 20:00:50
wysłana przez KaroLGTR
4 Odpowiedzi
2612 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 24, 2017, 16:06:31
wysłana przez elroj