Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 10:39:33
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Ukruszona tuleja cylindra  (Przeczytany 11307 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Valmico

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 16
  • CZ 350 typ 472.6
Ukruszona tuleja cylindra
« dnia: Lutego 11, 2015, 20:15:44 »

Silnik niby rozebrany od miesiąca, a dopiero dzisiaj zauważyłem, że w jednym cylindrze jest ułamany dość spory kawałek tulei. W piątek jadę zawieźć wszystko do Poznania, ale teraz zwątpiłem :( Czy z takim uszkodzeniem jak na zdjęciu silnik będzie pracował poprawnie?
Zapisane

second

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 777
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #1 dnia: Lutego 11, 2015, 20:24:48 »

Trzeba się cieszyć - będziesz miał nowy garnek  ;)
Zapisane
To ma być taka fikcja żeby wszyscy uwierzyli a fikcja musi być prawdopodobna żeby stała się prawdą...

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #2 dnia: Lutego 11, 2015, 20:28:22 »

Niestety to jest jego koniec :( cylindra znaczy się    ;)

Valmico

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 16
  • CZ 350 typ 472.6
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #3 dnia: Lutego 11, 2015, 20:31:08 »

Trzeba się cieszyć - będziesz miał nowy garnek  ;)
Dzięki, naprawdę pocieszające  :P
Niestety to jest jego koniec :( cylindra znaczy się    ;)
No cóż... zdaje się, że w piątek zawiozę Panu tylko wał :P

W TS cylinder można wymienić jeden? czy też idą parami?
Zapisane

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 698
  • Jawa 638/1 1989
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #4 dnia: Lutego 11, 2015, 20:34:56 »

Cylindry wymieniać najlepiej parami.
Zapisane

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #5 dnia: Lutego 11, 2015, 20:41:38 »

Raczej parami chyba , że  znajdzie się taki pasujący wysokościami kanałów a to bywa kłopotliwe.

Szymon_1998

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 52
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #6 dnia: Lutego 11, 2015, 21:05:39 »

Nic nie trzeba wyrzucać.Fazę zrobić pilnikiem,żeby nie było ostrej krawędzi, szlif zrobić i dalej można śmigać, w niczym to nie przeszkadza. A co do okien w cylindrach jawy to nawet jeśli są od pary to do ideału im brakuje... :P
Zapisane

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #7 dnia: Lutego 11, 2015, 21:21:06 »

Nie no ogólnie nic nie trzeba , ale można. Myślę,  że  ta tuleja w jakimś  konkretnym celu była taka długa , gdyby tak nie było to nikt by się nie bawił  w wycinanki Szymon.. :(

second

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 777
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #8 dnia: Lutego 11, 2015, 21:29:31 »

Znam faceta, który ma wszystkie zęby ukruszone i żyje... A nawet ich nie fazował  ;)
Zapisane
To ma być taka fikcja żeby wszyscy uwierzyli a fikcja musi być prawdopodobna żeby stała się prawdą...

Szymon_1998

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 52
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #9 dnia: Lutego 11, 2015, 21:30:36 »

Drogi Marku, widziałem sporo cylindrów z wyłamanymi nóżkami tuleji i w niczym to nie przeszkadzało podczas pracy silnika.Rozumiem, gdyby całkiem była wyłamana dolna część to wtedy do wyrzucenia cylinder, ale jeśli tylko kawałeczek to można śmiało zakładać i dalej jeździć.Pierścienie w tej części nie pracują, cylinder również nie zmieni swojego położenia w karterach,bo jest wyłamana tylko malutka część tuleji, więc w niczym to nie przeszkadza. ;)
Zapisane

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #10 dnia: Lutego 11, 2015, 21:36:14 »

No jasne , ja jak zwykle przesadzam , ale to przecież  normalne i nie powinno nikogo dziwić :) ;) Się w końcu na tym nie znam no nie?  Ja wały naprawiam a nie cylki.  Sorki już się nie odzywam :( przynajmniej w tym temacie :)
« Ostatnia zmiana: Lutego 11, 2015, 21:42:31 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

Mienki

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2082
  • Jawa Tramp
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #11 dnia: Lutego 11, 2015, 21:55:01 »

Ułamanie z czegos powstało - uderzenie- skoro kawałek sie ukruszył w tulei mogą być mikropękniecia których gołym okiem nie widac i które mogą sie dalej posuwac i skutkować np. pęknięciem całej tuleji. Wiec Markoltent ma rację, co prawda Szymon też jej trochę ma bo nie jest powiedziane ze na pewno pęknie ale chyba lepiej kupić nowy cylinder
Zapisane
http://mienki1987.blogspot.com/

_________________________________________________________________

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 791
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #12 dnia: Lutego 11, 2015, 22:35:56 »

Spokojnie możesz dać do szlifu inny cylinder - i tak będą szlifowane, więc wszystko będzie w porządku
Zapisane

miro

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 8
  • CZ 175 477 sport 72r., 2x CZ 175 487.0 86r.
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #13 dnia: Lutego 11, 2015, 22:49:22 »

ee panie ja w nie  jednym silniku miałem ukruszoną całą jedną strone do samego aluminium i bez różnicy to jeździło
Zapisane

Valmico

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 16
  • CZ 350 typ 472.6
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #14 dnia: Lutego 12, 2015, 00:12:22 »

No i nie ma jednoznacznej odpowiedzi  :P

Jak wygląda kwestia pasowania cylindrów z "resztą" silnika? Teoretycznie ten silnik działał, czy można tak bezkarnie podmienić cylindry na inne (zakładam wymianę na cylki używane, oczywiście dam do regeneracji)?

Raczej parami chyba , że  znajdzie się taki pasujący wysokościami kanałów a to bywa kłopotliwe.
Zaintrygowała mnie ta wysokość kanałów, zakładając, że faktycznie się różni: w jednym silniku mamy pewną wysokość "A", w drugim inną, nazwijmy ją "B". To skoro obydwa silniki działają co złego się stanie? Tak na chłopski rozum to i jeden cylinder będzie działał i drugi też, ot z dwoma nieco odmiennymi charakterystykami. Nierównomierny gang z wydechów?  :D
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #15 dnia: Lutego 12, 2015, 03:39:13 »

Nierównomierny gang z wydechów?  :D


Nie , nierownomiernie obciazony wal korbowy . Wal ma kolo zdawcze z lewej strony , nie na srodku walu , tylko na koncu . Moment obrotowy powodowny przez lewa korbe ma "blisko" do wyjscia i idzie tylko przez jeden (lewy) czop . A moment z  prawego gara powoduje naprezenia skrecajace lewego czopa , czopa lewej korby i srodkowego czopa . Teoretycznie prawy moglby byc slabszy lub rowny lewemu ale , najlepeiej zeby byl rowny , bo wtedy silnik bedzie wywazony . Tylko , to zalezy na jakich obrotach tak bedzie a na jakich nie jesli cylindry nie beda dzialac rowno . W tych twinach trzeba bardzo bardzo bardzo dbac o symetrie obu cylindrow . Bez tego kawalka masz inny przeplyw mieszanki przez kanal pluczacy obok .


Ja sprawdzilbym inny cylinder i ten co masz dobry katomierzem silnikowym zanim dawalbym je do szlifu . Jak beda male roznice to mozna troche wyrownac , ale nie wszytko sie da i tez takie same nie beda . Najelpszy bylby komplet z jednego silnika , ale to tez nie zawsze sie da zdobyc w normalnych pieniadzach , wiec jednak rozwazylbym wymiane tylko jednego garnka . Niestety polacy sa biedni , jakbysmy normalnie zarabiali to proste ze oba gary trzeba wymienic .
« Ostatnia zmiana: Lutego 12, 2015, 04:02:05 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 791
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #16 dnia: Lutego 12, 2015, 10:03:31 »

Wy na prawdę wierzycie, że fabryka dobierała cylindry do silników kierując się kątami otwarcia okien?. Wg mnie gdyby tak było cylindry miałyby swoje oznaczenia, podobnie jak grupy selekcyjne tłoków czy sworzni. Ponieważ nie mają, to jak sobie wyobrażacie parowanie takich cylindrów? Siedzi pepik w hali i mierzy - zmierzył pierwszy cylinder - odkłada na bok, zmierzył kolejny i jeszcze jeden, już nie pamięta ile miał pierwszy i zabawa od nowa.  Wg mnie fabryka zakładała, że wszystkie cylindry są równe i montowała jak leci.
Zapisane

holger RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2416
  • Jawa 639/634
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #17 dnia: Lutego 12, 2015, 10:28:38 »

Silnik niby rozebrany od miesiąca, a dopiero dzisiaj zauważyłem, że w jednym cylindrze jest ułamany dość spory kawałek tulei. W piątek jadę zawieźć wszystko do Poznania, ale teraz zwątpiłem :( Czy z takim uszkodzeniem jak na zdjęciu silnik będzie pracował poprawnie?

Szukaj innego cylindra,ja bym tego do swojego silnika nie założył,co do parowania cylindrów dużo racji ma Bimber,jednak dla pewności i spokoju sumienia warto posłuchać Majzla ;)

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 882
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #18 dnia: Lutego 12, 2015, 11:20:25 »

Kupuj drugi cylinder i rób szlif nie zwracaj uwagi na wysokość kanałów,W żadnym z tych silników z tamtych lat nie bedą równe kanały ani te w jednym cylindrze ani tymbardziej w obu.Jest taka rozbieżność w odlewach i prasowaniach tulei ze zapomnij.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Jajawacz350

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #19 dnia: Lutego 12, 2015, 13:13:22 »

Taki cylinder moze dalej dobrze sluzyc i nejednokrotnie w niejednym silniku sluzy!  Fanatycy zawsze beda Cie przekonywac ze taka usterka wyklucza go z dalszej eksploatacji,ale w to nie wierz!   Pisanie o jakis parowaniach cylindrow to tylmo lekka fantazja- czlowiek nie zna realiow  produkcji seryjnej i rozdzialu zadan w duzym zakladzie produkcyjnym!
Zapisane

miro

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 8
  • CZ 175 477 sport 72r., 2x CZ 175 487.0 86r.
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #20 dnia: Lutego 12, 2015, 15:51:42 »

w 100% popieram kolegę wyżej
Zapisane

Dwumas

  • Kobuz :D
  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 22
  • Po prostu ja :)
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #21 dnia: Lutego 12, 2015, 19:30:02 »

Panowie o co spiny, w 023 miałem 1/4 część tulei uwaloną przy samym odlewie cylindra a silnik pracował BEZ ŻADNEJ RÓŻNICY niż przed tym.
Tak samo miałem też w 223 i zmian żadnych nie zauważyłem.
Zapisane
    Status GG
Przygotowania na wyprawę:
Opony +-
Malowanie proszkowe -
Łańcuch i zębatki +
Polerowane śruby nierdzewne +
Drobiazgi +

Pawand

  • member JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 879
  • Jawa 350 TS 638,
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #22 dnia: Lutego 12, 2015, 21:41:04 »

Jak chcesz jeździć wokół komina to szlifuj, podpiłowuj, albo w ogóle w cholerę wytnij wystające części tulei, bo właściwie po co Ci one skoro i tak, wg kolegów z postów powyżej  będzie jeździło ( a widzieli już, albo mieli w motorach niejeden taki cylinder  :D ). Swoją drogą przypadek może się zdarzyć, ale jak już tak jest w kilku....?




Na poważnie - cylindry powinno się dobierać parami, ale niestety nawet z fabryki wychodziły nie bardzo podobierane. Wysokość okien, a tym samym ich otwarcie lub zamykanie w takim samym momencie obrotu wału dla obu cylindrów jest bardzo ważne. Oczywiście tylko dla tych, którzy chcą jeździć płynnie, nie mieć "dziur" w obrotach, wibracji, spalanie na przyzwoitym poziomie i takie tam pierdoły.
Moim zdaniem powinieneś kupić nowy (inny, nadający się do szlifu) cylinder, a najlepiej skołować dwa lub trzy i skoro dajesz wał do Marka Markoltenta to poprosić jego imiennika od szlifów o sprawdzenie, które z nich będą dla siebie najlepszą parą. Jak masz więcej kasy na remont to Marek Mostowy za dodatkową opłatą ustawia okna na równo. Do tego jednak trzeba podejść dwuetapowo. Najpierw robisz wał i składasz dół silnika, a potem zawodzisz silnik razem z cylindrami do szlifu i wtedy z kątomierzem na wale masz wszystko poustawiane, przepolerowane odpowiednio kanały, zlikwidowane progi zaburzające przepływy i poustawiane wszystko razem w płaszczyźnie.
Mój silnik jest tak właśnie zrobiony. Najechałem nim przez 2 sezony około 15 tys. Kilka osób już go na zlotach słyszało i wiedzą jak chodzi.
Zrobisz jak chcesz.
Zapisane

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 562
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #23 dnia: Lutego 13, 2015, 01:04:57 »

U mnie nie wiem czy fabrycznie, nie znam historii miałem nominały. Lewy grupa selekcyjna A, prawy C. Jak miałem urwane ucho prowadnicy w karterze i zanim się zebrałem, żeby coś z tym zrobić to zrobiłem odbicie obu gładzi według pism Sałka. Oba były identyczne, to samo jeśli chodzi o spasowanie z karterami, oba cylindry nie miały żadnych progów.

Tylko mogę się przyczepić, że zakład z renomą u mnie od lat powojennych spieprzył szlif obu garów. Jak mam to porównać do cylindrów Holgera, gdzie leję syntetyk repsola od początku, a tłoki wyglądają jak po przebiegu 30 tyś... Cóż bywa, jeszcze z ciekawości sprawdzę kompresję na wiosnę, gary mają ok 4000 km.

Nie wiem czy u mnie to jest przypadek czy jak, ale sam się zdziwiłem jak sprawdziłem wykonanie całego silnika. Chyba czesi mieli dobry dzień.
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

renegade88

  • MEMBER JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1055
  • 472.5 i wszystko staje się łatwiejsze
Odp: Ukruszona tuleja cylindra
« Odpowiedź #24 dnia: Lutego 13, 2015, 02:10:16 »

Widzę, że Świeżaki wiedzą wszystko najlepiej, jak się to czyta to mdli na samą myśl :o  Moim zdaniem jak coś robić to porządnie, albo wcale. Jeżeli masz kasę to zrób jak Ci radzi Pawand, dobierz cylindry jak najlepiej. Jak nie masz kasy to chociaż kup inny cylek i oddaj obydwa do szlifu. Tylko nie dawaj cylindrów do szlifu żadnemu specowi od Świeżaka bądź samemu Świeżakowi, bo będzie to wyglądać tak:  https://www.youtube.com/watch?v=PbTQB2o_gR8
« Ostatnia zmiana: Lutego 13, 2015, 02:13:37 wysłana przez renegade88 »
Zapisane
    Status GG
Prawo Jazdy A, B, C+E

Jawa song ---> http://w142.wrzuta.pl/audio/8TLNnSF77xH/jawa_song
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
13 Odpowiedzi
8034 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 18, 2006, 11:34:31
wysłana przez STÓWA
3 Odpowiedzi
4576 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 31, 2013, 17:19:49
wysłana przez Piotrex
1 Odpowiedzi
2635 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 15, 2014, 16:09:44
wysłana przez barti
1 Odpowiedzi
2555 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 09, 2015, 23:24:16
wysłana przez Blenders
3 Odpowiedzi
3455 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 17, 2016, 16:25:37
wysłana przez holger RIP