Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 11:15:21
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Prawa tulejka wału 638  (Przeczytany 6151 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Prawa tulejka wału 638
« dnia: Marca 11, 2015, 17:48:18 »

Witam
Czy tulejkę wału można obracać palcami,czy nie powinno tak być?
Mam wał po regeneracji,nowe końcówki,nowe łożyska,uszczelniacze,a tulejkę palcami wyjąłem....

Drugie pytanie - po co właściwie ta tulejka jest? Czy po zmianie uszczelniacza na taki,który uszczelnia wał bez tulejki skrócę żywotność silnika?
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3600
  • Smoczyciel
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 11, 2015, 18:02:30 »

Mówisz o tulejce ustalającej od strony alternatora?
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)
www.facebook.com/motorozzy

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 11, 2015, 18:12:15 »

Tak,dopiero teraz zauważyłem,że można mieć wątpliwości po przeczytaniu moich wypocin:)
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 791
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 11, 2015, 18:23:34 »

Tulejka jest po to, aby simmer nie pracował bezpośrednio po czopie wyrabiając w nim z czasem rowek. Łatwiej i taniej wymienić tulejkę niż wał..
Tulejka nie powinna schodzić palcami, bo silnik może na styku tulejka - czop podsysać powietrze. Zamiast zakładać inny simmer nie lepiej zmierzyć średnicę czopa i dotoczyć tulejkę?
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 11, 2015, 18:27:49 »

Trochę dziwne rozwiązanie(w innych silnikach na wale tego jeszcze nie spotkałem)
Tak czy owak gdy wiem,po co tulejka ta jest to w wolnej chwili poszukam jakieś,która będzie pasować.

Dzięki za informacje
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

simsons50_1986_2

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 271
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 11, 2015, 20:10:43 »

Zrobiłem 5kkm na silniku bez tulejki i nic sie nie działo. po tym przelociie silnik poszedł do quada i dalej działał.
Zapisane
    Status GG

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 698
  • Jawa 638/1 1989
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 11, 2015, 20:13:29 »

Przecież można zamontować sam simering bez tulejki, tylko trzeba dobrać simmer średnicy wału.
Zapisane

Zjawa175

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 11
  • Mz etz 150, jawa 350 TS.
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 11, 2015, 20:21:45 »

Haha simmering rowek w czopie..  :D
Zapisane
    Status GG

TomekTS350

  • Gość
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 11, 2015, 22:11:20 »

W wsce 125 jest tak że simerning śmiga po czopie i nie mam powycieranych rowków w czopach.
Zapisane

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 791
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 11, 2015, 22:14:49 »

W sumie to nie spotkałem się z wytartym rowkiem na czopie w silniku o przebiegu mniejszym niż 200 tyś. Ale to jedyne sensowne wytłumaczenie zastosowania tulejki
Zapisane

second

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 777
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 11, 2015, 22:19:18 »

Wyżłobienie rowka przez wargę uszczelniacza to żadna nowość. Widziałem to na niejednej flanszy wałka ataku. Zdarzało się też wymienić tulejkę koła pasowego w C 330 z tego powodu. Ale to w większych pojazdach. W motocyklach z tym się nie spotkałem.
Zapisane
To ma być taka fikcja żeby wszyscy uwierzyli a fikcja musi być prawdopodobna żeby stała się prawdą...

TomekTS350

  • Gość
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #11 dnia: Marca 11, 2015, 23:02:22 »

Przy remoncie swojej jawy kupiłem tulejkę na wał korbowy pod wirnik, i była ona luźna mimo że nowe czopy dostał wał. Dałem na czop i tulejkę klej do gwintów taki czerwony mocny że ch.j :) ob kręciłem parę razy żeby klej ładnie się rozszedł i jak złapało to amen. Mam tam 100% szczelności teraz.
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #12 dnia: Marca 12, 2015, 08:53:32 »

Chyba zamontuje simering większy:)
Ktoś pamięta jaki powinien być wymiar takiego simeringu,aby bez tulejki uszczelnił?
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

darol73

  • Treasurer JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 782
  • jawa 350 TS
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #13 dnia: Marca 12, 2015, 12:21:22 »

kurcze, moja ts-ka którą mam od nowości prosto ze sklepu z luźną tulejką bo ściągałem ją w palcach i taką założyłem i jeżdżę dalej i nic się nie dzieje.Nasuwa mi się jedno pytanie czy czasami udoskonalania które ktoś robi a nad fabrycznymi rozwiązaniami siedzieli uważam mądrzejsi ludzie od nie jednego z nas nie są przerostem formy nad treścią.
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #14 dnia: Marca 12, 2015, 12:32:06 »

Darol73 - zdaje sobie z tego sprawę,że nie przypadkowo ktoś zaprojektował,wyprodukował i zamontował tulejkę. Nigdy w żadnym silniku nie montuje się niczego,co nie ma żadnego zastosowania,zwłaszcza na wale korbowym. Trzeba też pamiętać,że w tamtych czasach montowano to,co było. Jeśli Czesi nie mieli łatwego dostępu do takich simeringów,aby wał pokryć bez tulejki - sam bym coś takiego wykombinował:)

Swoją drogą - owa tulejka z tego,co podpatrzyłem ma chyba za zadanie nie dopuścić do tego,aby koło magnesowe "za daleko" weszło na wał,co przy "zdrowych" komponentach nie jest możliwe:)
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

darol73

  • Treasurer JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 782
  • jawa 350 TS
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #15 dnia: Marca 12, 2015, 12:52:13 »

przypuszczam, że dobór akurat uszczelniacza do średnicy wału czy też do tulejki nie był problemem dla czechów, niewątpliwie przyczyna założenia tulejki jakaś była ,bardziej realne wytłumaczenie jest to o którym piszesz ,chodzi o głębokość osadzenia, tylko po co kombinować kiedy takie rozwiązanie zdaje egzamin bynajmniej u mnie.
Zapisane

darol73

  • Treasurer JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 782
  • jawa 350 TS
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #16 dnia: Marca 12, 2015, 12:53:36 »

oczywiście jak mnie zawiedzie to też będę kombinował
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #17 dnia: Marca 12, 2015, 13:34:31 »

Tylko dlaczego ta tulejka występuje tylko w 350? W 175 ani 50 tego nie ma.
A może ta tulejka jest po to żeby zabezpieczać kołek ustalający wirnika przed wypadnięciem?
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #18 dnia: Marca 12, 2015, 14:41:55 »

Ja jeżdżę bez tego kołka i tyż nie widzę różnicy.
Tak się zastanawiam,czy owa tulejka nie ma za zadania "wyważyć" lub "dociążyć" prawej strony wału? Czechom może zabrakło gdzieś kilka gramów?:P
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

second

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 777
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #19 dnia: Marca 12, 2015, 15:08:20 »

Ja jeżdżę bez tego kołka i tyż nie widzę różnicy.
Tak się zastanawiam,czy owa tulejka nie ma za zadania "wyważyć" lub "dociążyć" prawej strony wału? Czechom może zabrakło gdzieś kilka gramów? :P

A może to tylko taki dodatek, po wymontowaniu którego Jawa cyka sobie w najlepsze?
Mało to zbędnych dodatków (wydatków) zdarza się w motoryzacji?
Zapisane
To ma być taka fikcja żeby wszyscy uwierzyli a fikcja musi być prawdopodobna żeby stała się prawdą...

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #20 dnia: Marca 12, 2015, 15:50:05 »

Ja jeżdżę bez tego kołka i tyż nie widzę różnicy.
Tak się zastanawiam,czy owa tulejka nie ma za zadania "wyważyć" lub "dociążyć" prawej strony wału? Czechom może zabrakło gdzieś kilka gramów?:P


Ty masz zapłon Sovek? Taki zapłon nie potrzebuje kołka, ale przy oryginalnych przerywaczach i krzywce ustawienie zapłonu bez kołka ustalającego sprawiałoby kłopoty już przy montażu motocykla w fabryce. Pepo czy inny Honzik musiałby kręcić wirnikiem na wale i szukać odpowiedniej pozycji w której będzie się dało ustawić zapłon płytką. To wymaga czasu, dokładności i doświadczenia. A tak to tylko składacz włada wirnik na czop z kołkiem, dorzuca krzywkę i przykręca śrubkę :)

 Co do wyważenia to prawa strona jest wystarczająco ciężka, przecież wirnik swoje waży. Zresztą co to ma za znaczenie? W samochodach jest 1 koło zamachowe na końcu wału, zamiast 2 mniejszych i nie ma z tego powodu żadnych kłopotów :)
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #21 dnia: Marca 12, 2015, 22:40:14 »

Mam soveka,ale zanim go miałem to również jeździłem bez kołka na platynkach. Wystarczy mniej więcej trafić "dziurką" na czopie do wcięcia na kole magnesowym:)

Co do silników w samochodach - owszem,racja,ale z drugiej strony mamy rozrząd,który również ma swoją masę wirującą. Do tego alternator,pompa wody,wspomaganko,klimka i zapewne masy wirujące się równoważą:)

Chyba że mówimy o kilku samochodach na świecie z silnikiem 2T
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 882
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #22 dnia: Marca 13, 2015, 09:22:58 »

Raczej nie jest do ustalania głębokości osadzenia bo tam jest stożek i to na nim osiada wirnik.Może pan Marek by się wypowiedział.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #23 dnia: Marca 13, 2015, 09:46:31 »

Owa tulejka ma się zakładać i zdejmować bez użycia siły. Według mnie jest ona po to żeby simmering nie charatał rowka na czopie oraz zabezpiecza kołek wału. Pomiędzy tuleją a wirnikiem ma być podkładka falista która dociska tuleję.
Zapisane

Dragon on the Blue Sky

  • Tańczący z dwusuwami
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1044
  • Jawa 350 TS '88+Velorex 562, Ogar 200 '88
    • www.Greg92.pl
Odp: Prawa tulejka wału 638
« Odpowiedź #24 dnia: Marca 13, 2015, 12:26:35 »

Marian - tak,sprawdza się to w przypadku,gdy mamy w dobrym stanie końcówkę wału:)

Lopez - tulejka,która bez siły się zakładała powodowała nieszczelność - wystarczyła chwila pracy na luzie na postoju i już cały uszczelniacz upierdzielony. Tulejka,która ciasno weszła wszystko uszczelniła.
Co do podkładki falistej - w moim przypadku podkładka pękła przy dokręcaniu,musiałem wszystko demontować,aby resztki wydobyć. Podkładka była założona poprawnie,podejrzewam zmęczenie materiału.
Zapisane
Poszukuje przyczepki Pav oraz zamka siedzenia do Velorexa 562
"Klasyk jest jak pies... Kiedyś zdechnie" J. Clarkson
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
6 Odpowiedzi
3577 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 08, 2011, 21:17:08
wysłana przez Strażak
10 Odpowiedzi
4665 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 21, 2012, 17:05:45
wysłana przez Kurzyn
3 Odpowiedzi
3362 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 14, 2013, 20:36:28
wysłana przez von_Majzel
8 Odpowiedzi
4050 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 10, 2013, 17:51:01
wysłana przez Krycha
3 Odpowiedzi
2991 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 08, 2017, 21:23:58
wysłana przez marian