Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 10:21:47
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: opcje zapłonu elektronicznego DIY  (Przeczytany 6781 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Maxitronik

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Jawa TS 350
opcje zapłonu elektronicznego DIY
« dnia: Marca 20, 2015, 20:43:58 »

Witam kolegów.
Moja Jawa już coraz bliżej całości, wiec z braku zagospodarowania czasu zaczynam studiować temat elektronicznego zapłonu. Tak na wstępie zaznaczę, że stać mnie na fabryczny, lecz nie chcę go kupować i nie, nie mam problemów z platynkami.Jak kjuz pisałem w dziale powitalni w mojej rodzinie to już trzecia TS350, więc z jej kaprysami i typowymi usterkami jestem w miarę obeznany. Nie jestem jakimś maniakiem przeróbek dla samych przeróbek, w poprzednich 2 motocyklach przerabiałem prostownik na 9 diod oraz samodzielnie budowałem regulator napięcia ze schematu EDW czy RE. Pamietam także, że kolega na MZ wstawiał zapłon elektroniczny z trabanta, wywalając platynki i wstawiając czujnik halla, dziś zapewne operacja nie opłacalna, lecz przed rokiem 2000 oryginalny moduł kosztował krocie, a zdobyć go graniczyło z cudem. Ale do rzeczy - poczytałem troche w necie o wstawianiu do Jawy modułów zapłonowych z VW Golfa, Trabanta czy Samary. Ponieważ trochę w życiu przepracowałem na warsztacie mechanicznym to pamietam, że modół z VW Golf II pasowal do SEATA, Łady Nivy i AUDI, więc można by rzec, że był w miarę uniwersalny. Przeglądam także artykuły o Soveku, i też wygląda mi na pomysł z lat 90... doczynienia z nim nie miałem, ale z wyglądu przypomina ten z lady, a jeśli tak to można by wstawić cewkę niskooporową, np z 126p(elegant) lub Bosch polonez i np. impulsator od jakiegoś skutera z CHRL.
Jeśli oczywiście idę dobrą drogą, bo fachowe informacje w cenie i nieraz na forach zauważyłem trochę mydlenia oczu, wiec może coś źle rozumiem.
Czy ktoś z kolegów wie jaki dokładnie rodzaj sygnału jest potrzebny do wyzwolenia modułu w przypadku soveka? W MZ kiedy bawiliśmy się zapłonem trabanta to sygnałem był TTL o amplitudzie 4,6 do 5Vpp. Oscyloskop w domu nadal mam, amatorsko interesuję się elektroniką, wiec może uda się coś wspólnie wydukać z pożytkiem dla innych.
Chętnych do dyskusji zapraszam
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #1 dnia: Marca 20, 2015, 20:51:45 »

Ja u siebie mam zapłon opisany tu http://www.gumpal.republika.pl/
Czyli cewka  z CC
Czujnik oryginał Vape
Moduł GL-118 FSO 125p Polonez

Polecam
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

Maxitronik

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Jawa TS 350
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #2 dnia: Marca 20, 2015, 20:55:52 »

Cewka CC i elegant to jest to samo, wiec tu idę w dobrym kierunku. GL z poloneza jakiego rodzaju sygnału wyzwolenia potrzebuje?
GL118 i 188 siedziały w polonezach z układem abimex, więc z tego co pamiętam to wyprzedzenie zapłonu było uzyskiwane podciśnieniowo- mam rację czy się mylę?
« Ostatnia zmiana: Marca 20, 2015, 21:06:12 wysłana przez Maxitronik »
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #3 dnia: Marca 20, 2015, 21:39:19 »

GL-118 był w 125p, a w nim napewno abimexa nie było, abimex był z wtryskiem
GL-118 współpracuje z magnetoidukcyjnym czujnikiem bezstykowym halla
ten moduł może pracować z przerywaczem, ale wtedy trzeba podciągnąć rezystorem plus zasilania (nie testowałem tego)
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #4 dnia: Marca 20, 2015, 21:51:52 »

No prawie trafiłeś, sovek nie jest wykonany w takiej samej technice (chodzi o budowę elementów). Po za tym to prawie że to samo, sterownik tranzystora mocy ale przed tym jest jeszcze uP.
Co do poziomu sygnałów - wystarczy spojrzeć na rodzaj czujnika, masz tam optykę (hallotrony tak samo). Wartości napięć są tu i tak najmniej istotne bo nie podajesz ich z zewnątrz.
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

Maxitronik

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Jawa TS 350
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #5 dnia: Marca 20, 2015, 21:56:36 »

Jasne, dzięki za info.
Na chwilę wracając do TELPODA GL188 , jeśli to moduł ze 125p, to zakładam, że ma stały kąt wyprzedzenia, bo tam na aparacie było montowany przyspieszacz podciśnieniowy?
Zapisane

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #6 dnia: Marca 20, 2015, 22:03:08 »

Tak, 118 jest stało kątowy, na jednym czujniku.
W takim razie musieli mechanicznie rozwiązać dynamiczne wyprzedzenie zapłonu.
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

Maxitronik

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Jawa TS 350
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #7 dnia: Marca 20, 2015, 23:05:10 »

Wnioskuję, że moduły z Samary i VW Golfa ipt także są stałokątowe?
Zapisane

Szymon_1998

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 52
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #8 dnia: Marca 20, 2015, 23:06:54 »

Moduł od golfa ma zmienny kąt.
Zapisane

SofCHJanek

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 295
  • eMZeciarz
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #9 dnia: Marca 21, 2015, 09:16:48 »

Tak, dokładnie mają stały kąt. To tylko układy sterowników cewek, mają tam różne "systemy" typu kontrola czasu ładowania cewki itp. ale zmiennej realizacji zapłonu nie ma. Wystarczy się zresztą zastanowić, jest tylko jeden czujnik...
Zmienny kąt był realizowany mechanicznie: regulator odśrodkowy + podciśnieniowy, elektronicznie był dopiero w np. w golfie III ale tam jest już ECU.
« Ostatnia zmiana: Marca 21, 2015, 09:21:40 wysłana przez SofCHJanek »
Zapisane
Wykonuję różną elektronikę pojazdową.
Układy zapłonowe, regulatory, instalacje itd.
Masz pytania? Pisz!


SofCHJanek@wp.pl / gg: 9740097
MZ ES 250/2 '72
Jawa 356 '58
http://www.youtube.com/user/sofchjanek

Maxitronik

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Jawa TS 350
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #10 dnia: Marca 21, 2015, 12:37:37 »

Moduł od golfa ma zmienny kąt.
A może to kolega podeprzeć jakimś materiałem, gdyż nie wydaje mi się, aby sensowne było stosowania przyspieszacza podciśnieniowego skoro jest elektroniczny?

Wróciłem do domu po obejściu kilku sklepów i czujniki już mam. Zainwestowałem 40zł i mam 2  od Lady.
« Ostatnia zmiana: Marca 21, 2015, 19:41:19 wysłana przez Maxitronik »
Zapisane

Maxitronik

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 7
  • Jawa TS 350
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 10, 2015, 21:42:14 »

Zastanawiam się nad wstawieniem modułów zapłonowych ze Skody Favirit, gdyż nowe kosztują około 25zł. I tu mam Pytanie, czy moduł skody był pod czujnik halla czy pod platynki, gdyż nie chcę kupić, dopóki jestem niepewny?
Zapisane

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: opcje zapłonu elektronicznego DIY
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 10, 2015, 21:46:46 »

Zastanawiam się nad wstawieniem modułów zapłonowych ze Skody Favirit, gdyż nowe kosztują około 25zł. I tu mam Pytanie, czy moduł skody był pod czujnik halla czy pod platynki, gdyż nie chcę kupić, dopóki jestem niepewny?

O modułach favorit dużo masz tutaj.

http://www.jawacz.pl/modyfikacje-usprawnienia/jawa-350-634-6-i-12-volt-modul-elektroniczny-tani-%28100dziala-%29czyli-zrob-to-sam/
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
1 Odpowiedzi
4900 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 29, 2008, 23:48:25
wysłana przez _Wujek samo Zło_
4 Odpowiedzi
5107 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 10, 2011, 19:05:17
wysłana przez elkinio
4 Odpowiedzi
3861 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 24, 2013, 11:08:30
wysłana przez Paweł.M
10 Odpowiedzi
7925 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 12, 2021, 21:36:58
wysłana przez Człowieklasu
1 Odpowiedzi
2144 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 08, 2018, 22:37:23
wysłana przez WujoWojtas