Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 11:21:37
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak  (Przeczytany 15340 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 882
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #25 dnia: Marca 22, 2015, 17:01:48 »

Według T.Sałka dla tej średnicy luz powinien być 0,06
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #26 dnia: Marca 22, 2015, 17:23:46 »

Panowie a według ksiąg Czeskich powinno być dla żeliwa 0,13mm. luzu montażowego. czyli aż 13 setek.
To moim zdaniem jest za dużo, ale zmierzając do ścieżki właściwej dla tematu jak kolega ma 0,06 To może mu się zacierać po 4 kilometrach.
Nie chodzi Mi Panie Bimberpołudnie o to, że Pan coś tu tworzy nowe teorie tylko, że to żeliwo i dwa cylindry bardzo blisko siebie grzeją się dość mocno i jeszcze nie znają po prostu tej Pana zasady i się zacierają.
I najwyraźniej muszę zrobić wykład swoim cylindrom, to już będą wiedziały jak się mają zachowywać po szlifie na 0,06mm ;)
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 791
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #27 dnia: Marca 22, 2015, 17:29:12 »

Czyli idąc w myśl tej zasady, tłok w silniczku nożyc do żywopłotu miał by luz 0.025. Dodajmy do tego 10 tyś. obrotów i mamy kataklizm.
Coś nie bardzo.
W tego typu sprzętach szlifów się nie robi, ponieważ one maja cylindry bez tulei - przeważnie aluminiowe z warstwą nicasilu, lub chromu. Z resztą to silniki z chłodzeniem wymuszonym wentylatorem.

A używanie tłoków samochodowych do powietrzniaka też nie jest mądre.
Może mądre nie jest, ale skoro działa i to lepiej niż fabryczne oryginały przeznaczone do tego silnika, to nie wiem co w tym niemądrego. Sam teraz ujeżdżam Dniepra z silnikiem K750 zrobionym na tłokach poloneza.  Nie jestem jedyny, bo w tym kraju tego typu mix jest cholernie polularny. Nic - kompletnie nic sie nie dzieje.
Nie wmówisz mi, że urwanie korby w Junaku to wina samochodowego tłoka.
Wg mnie to tylko różnica masy pomiędzy tłokiem fiata (płaskie denko zero kompresji i dwa razy za ciężki nieprzelotowy sworzeń) a junakowym.
Zapisane

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #28 dnia: Marca 22, 2015, 17:41:05 »

No to ładnie sobie dzisiaj postów nastukaliśmy ;D
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 782
  • Ile to już lat ?
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #29 dnia: Marca 22, 2015, 17:45:33 »

luz jest taki jak napisalem . ale teraz pytam czy to jest luz na strone czy na calosc ? szukam rozwiazania mojego problemu i z tad te pytania a czy moze byc wiekszy luz niz te 0.06 ?
A może przyczyną zacierania nie jest luz pomiędzy tłokami a tulejami?Może mieszanka zbyt uboga, pisałeś że iglicy nie ruszałeś? Może jeszcze jakaś inna przyczyna?
Zapisane

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #30 dnia: Marca 22, 2015, 17:47:06 »

luz jest taki jak napisalem . ale teraz pytam czy to jest luz na strone czy na calosc ? szukam rozwiazania mojego problemu i z tad te pytania a czy moze byc wiekszy luz niz te 0.06 ?
A może przyczyną zacierania nie jest luz pomiędzy tłokami a tulejami?Może mieszanka zbyt uboga, pisałeś że iglicy nie ruszałeś? Może jeszcze jakaś inna przyczyna?

No własnie regulowałeś gaźnik na dotarcie ?

Jest to opisane w instrukcji obsługi motocykla.
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

Bimberpołudnie

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 791
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #31 dnia: Marca 22, 2015, 17:53:39 »

Szczerze mówiąc, to skoro silnika nie blokuje - zaczyna się tylko ciężej kręcić -co od razu wyłapujesz i gasisz - nie darłbym go, tylko podniósł iglicę i delikatnie docierał dalej.
Zapisane

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #32 dnia: Marca 22, 2015, 19:29:32 »

Bo z tłokami do żeliwniaka drodzy Koledzy to jest tak ,że to co jest obecnie dostępne na rynku ,to z reguły  ni jak sie ma do dawnej socjalistycznej produkcji . Ja się na tym nie znam -z góry zaznaczam ;) - ale swoje trzy grosze wtrącę :)
Marek-szlifierz mówił mi zawsze ,że żeliwniak na dawnych tłokach był pasowany na 0,06mm w którym miejscu na tłoku wymiar był -jest bazą nie wiem więc mnie nie pytajcie. ;) 

Czeron w jakiej instrukcji jest 0,13mm?

Obecne tłoki to rosyjska ruletka ,niestety. Jak weźmiecie taki tłok i go zwymiarujecie, to sie okazuje ,że niewiele on ma wspólnego z fabryczną specyfikacja tzn. rodzaj amelinium ,owalizacją no i dosyć istotnym szczegółem jakim sezonowanie- odprężenie tłoka.
Znalezienie dwóch chociaż podobnych wymiarami i reakcją na zmiany temperatury ,to kolejna ruletka :(
Robienie szlifu na z góry określony luz to kolejna ruletka.
Wiem ,że Marek poddaje takie tłoki różnistym czarom-pomiarom i bywa ,że musi wyrzucić czytaj zwrócić je sprzedającemu.

A teraz......
Ameliniak na dobrej jakości tłokach z twardego oryginalnego czechosłowackiego amelinium i z odpowiednia owalizacją tłoka robiony jest przez Marka na 0,03mm .
Obecnie z tłokami z Czech jest problem,nie wspominając o tych z Czechosłowacji niestety .
Ponoć nie opłaca sie im robić tłoków ? Dlaczego ? a o to to już trzeba się Czechów spytać ;)
Almot kiedyś zrobił partię dobrych tłoków z odpowiednią owalizacją i jakością amelinium ,ale teraz ponoć im się też to nie opłaca :( jakaś tragedia :(
Reasumując.
To czy tłoki się zacierają czy nie, to baaardzo złożony problem a teoria kol. Bimberpołudnie ,to takie trochę pobożne życzenia domorosłych szlifierzy ;) a nóż widelec się uda ,czasami tak więc zasada funkcjonuje w niektórych kręgach ;)
Ktoś wyżej w poście  słusznie stwierdził ,że luzy pasowań powinien ustalić producent tłoka a wynika on z tego wszystkiego i nie tylko z tego o czym wyżej napisałem :)
Problem więc w tym ,że kolega który temat uruchomił powinien się udać z cylindrami do tego który szlif wykonał i tam poprosić o diagnozę .
Zakładam ,że wszystkich formalności tzn zaleceń fabrycznych dotyczących ustawień silnika
dokonał i wziął pod uwagę to ,że nie ma już w sprzedaży paliwa z ołowiem ,bo o środowisko trza dbać ;)

« Ostatnia zmiana: Marca 22, 2015, 19:37:13 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #33 dnia: Marca 22, 2015, 19:37:17 »

Panie Marku tutaj:




I nikt na razie oprócz gdybania nie podał nic innego, że w silniku 634 lub 632 powinien być inny luz montażowy. Proszę jak macie taką wiedzę to przedstawcie to tutaj i ja chętnie z tego skorzystam
« Ostatnia zmiana: Marca 22, 2015, 19:40:50 wysłana przez czeron »
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #34 dnia: Marca 22, 2015, 19:39:18 »

Ok ,ale w którym miejscu ,bo ja nie mam tej instrukci fizycznie a nie chcę szukać  :) ?

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #35 dnia: Marca 22, 2015, 19:41:53 »

Kilka postów wyżej ma Pan tabele z których wynika to jednoznacznie
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #36 dnia: Marca 22, 2015, 19:45:11 »

Ok ,ale w którym miejscu ,bo ja nie mam tej instrukci fizycznie a nie chcę szukać  :) ?

Jakby co to fragment instrukcji montażowej cezet 472.5

tą i inne można znaleźć tutaj
http://www.jawacz.pl/biblioteka/cezet-350-seria-472-x-instrukcje-obslugi-katalogi-czesci-instrukcje-montazowe/
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

Lopez

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 625
    • Mechanika Pojazdowa
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #37 dnia: Marca 22, 2015, 19:47:15 »

Markoltent10- kilka postów wcześniej Czeron wrzucił dwie strony z tej serwisówki gdzie są wymiary cylindra i tłoka. Z matematyki można wyliczyć luz 0,13mm.
Ale jest jedno ALE. Jest tam też napisane, że pomiaru dokonujemy 43mm od dolnej krawędzi tłoka, czyli gdzieś w połowie wysokości, a jak wiadomo tłok jest stożkiem i są różne średnice na dole i na górze.
Wydaje mi się, że gdyby w miejscu płaszcza tłoka(na dole) był luz 0,13mm to dzwoniło by to na potęgę.
Zapisane

Karolek

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 698
  • Jawa 638/1 1989
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #38 dnia: Marca 22, 2015, 19:47:37 »

Obliczając 58.00-57.87=0.13 tyle wychodzi luzu.
Zapisane

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #39 dnia: Marca 22, 2015, 19:52:45 »

Kilka postów wyżej ma Pan tabele z których wynika to jednoznacznie


Chciało by się powiedzieć ...oj Czeron,Czeron ;)
Ja wiem ,że to łatwe nie jest ,ale... to jest luz  klasyfikacyjny- selekcyjny mierzony w górnej części tłoka  i cylindra (takie ułatwienie)! To nie jest luz z jakim ma byś spasowany tłok z cylindrem ;) To nie w tym miejscu sie mierzy :) ;)
« Ostatnia zmiana: Marca 22, 2015, 19:54:23 wysłana przez Markoltent10 »
Zapisane

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #40 dnia: Marca 22, 2015, 19:52:58 »

Ja miałem kiedyś luz w okolicach 0,09 i też zatarłem almoty
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #41 dnia: Marca 22, 2015, 19:56:49 »

Ja miałem kiedyś luz w okolicach 0,09 i też zatarłem almoty


Almoty to nie jest niestety produkt którego można być pewnym zwłaszcza ,że pewnie były z miękkiego amelinium :( ?

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #42 dnia: Marca 22, 2015, 19:56:58 »

Jak żyję nie widziałem nic innego odnośnie tolerancji pasowana.
A to że tłok powinien być beczułkowaty to wiem.


Pokażcie mi gdzie jest napisane, że ma być 0,6 w silniku 634 lub 632.
PROSZĘ PROSZĘ, PROSZĘ
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #43 dnia: Marca 22, 2015, 20:02:53 »

 Ja Czeron ,jak już mówiłem nie  znam się na tym i tylko powtarzam informacje które zapodał mi kol. Marek . Skąd On to wie nie wiem  ,ale jakoś dziwnie mu wierzę. Może wynika to z jego wiedzy praktycznej a może w tajemnych zasobach  serwisówek nie dla szarego użytkownika to wyczytał? Naprawdę nie wiem ,ale wierz mi ,że zapytam . Postaram się zaspokoić Twoją ciekawość ;)

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #44 dnia: Marca 22, 2015, 20:05:39 »

Może zakończmy temat pasowości i jakości a rozwiążmy problem kolegi.
Do założyciela wątku, nie zatkałeś czasem smarowania łożyska środkowego wału? na sylikonem? może za dużo dałeś i poleciało tam gdzie nie powinno
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #45 dnia: Marca 22, 2015, 20:09:15 »

Może zakończmy temat pasowości i jakości a rozwiążmy problem kolegi.
Do założyciela wątku, nie zatkałeś czasem smarowania łożyska środkowego wału? na sylikonem? może za dużo dałeś i poleciało tam gdzie nie powinno


A jaki to ma związek z postem zaczynającym wątek ?

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 782
  • Ile to już lat ?
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #46 dnia: Marca 22, 2015, 20:09:28 »

Kilkanaście lat temu koledze złapało oryginalne czechosłowackie tłoki w momencie  kiedy po dotarciu opuścił iglicę o jedno nacięcie ,dlatego moim skromnym zdaniem u kolegi który rozpoczął temat może być podobnie.Do tej pory nie wiemy w jakim położeniu była iglica w gaźniku .
Zapisane

Szymon_1998

  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 52
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #47 dnia: Marca 22, 2015, 20:11:26 »

Średnicę, pod którą pasuje się tłok do cylindra mierzy się 8mm od dolnej krawędzi tłoka. ;)
Zapisane

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #48 dnia: Marca 22, 2015, 20:12:49 »

Ja Czeron ,jak już mówiłem nie  znam się na tym i tylko powtarzam informacje które zapodał mi kol. Marek . Skąd On to wie nie wiem  ,ale jakoś dziwnie mu wierzę.


Kończąc temat. Ja jestem za teorją pasowania na 0,06. bo 0,13 to już pomału nadaje się na następny szlif tylko proszę Was- gdzie to jest napisane.
Absolutnie nie podejmuję się dyskusji z wami Markami na temat mechaniki. Ja też całkowicie zawierzam Markowi M.  ;D
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Markoltent10

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 319
    • Strona firmowa
Odp: Puchna tloki jawa 35o zeliwniak
« Odpowiedź #49 dnia: Marca 22, 2015, 20:14:38 »

Ja Czeron ,jak już mówiłem nie  znam się na tym i tylko powtarzam informacje które zapodał mi kol. Marek . Skąd On to wie nie wiem  ,ale jakoś dziwnie mu wierzę.


Kończąc temat. Ja jestem za teorją pasowania na 0,06. bo 0,13 to już pomału nadaje się na następny szlif tylko proszę Was- gdzie to jest napisane.
Absolutnie nie podejmuję się dyskusji z wami Markami na temat mechaniki. Ja też całkowicie zawierzam Markowi M.  ;D


Jak już pisałem wcześniej zapytam i odpowiem  8) ;)
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
3 Odpowiedzi
2871 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 30, 2014, 21:50:51
wysłana przez maciuborek
6 Odpowiedzi
3051 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 11, 2014, 16:50:43
wysłana przez azbescik2
39 Odpowiedzi
10133 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 17, 2015, 10:24:47
wysłana przez andree
21 Odpowiedzi
7158 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 17, 2016, 19:44:29
wysłana przez Marcin29844
12 Odpowiedzi
1709 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 07, 2022, 21:17:16
wysłana przez Matus89