Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 19, 2025, 21:52:29
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: piąty bieg !?!?!  (Przeczytany 14331 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #25 dnia: Stycznia 03, 2008, 21:56:25 »

Popieram że ten drugi luz nie potrzebny :) ale to musimy się przyczepić do konstruktorów naszej CZECHOS£OWACKIEJ MY¦LI TECHNICZNEJ :)
Zapisane

MarcinS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 506
  • Yamaha Virago 535 '93
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #26 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:03:24 »

Hmm wcześniej duuuużo się naje¼dziłem Jawką Mustangiem i tam jest luz pomiędzy 1 i 2 i pomiędzy 2 a 3 i często z tego korzystałem np. przy je¼dzie z długiej górki. Zbijałem z 3 na luz i się kulałem, a silnik pyrkał na jałowych obrotach. Jak jawka zwolniła już na płaskim to z powrotem 3 i jazda. Może po to ten luz jest ?
Zapisane

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #27 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:08:57 »

Możliwe !! Nie mówię że nie !! Ale jak jest to niech sobie zostanie jak mu jest dobrze :) mi nie przeszkadza !!
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #28 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:12:19 »

zasadniczo nie powinno się kulać na luzie tylko na jakimś biegu zawsze jechać, najlepiej na procy- tak nazywam bieg na którym zawsze można wystrzelić. wiem,że tak się czasem robi,ale chodzi o to,że biegi są po to,zeby płynnie zwiększać lub zmniejszać prędkość jazdy względem obrotów silnika. dlatego najzdrowsze dla silnika i skrzyni jest szybkie zmienianie biegów bez wytracania prędkości silnika względem przekładni-chodzi o to,zeby nie było dużych różnic w prędkościach obrotowych.no i jeśli kulamy się Jawą na tym drugim luzie (między 3 i 4) z prędkością około 70 i mamy około 1100 obr/min i nagle wbijemy jej 3 lub 4 bieg to krótko mówiąc jesteśmy niemili dla skrzyni i sprzęgła. a to,że coś tam się komuś uda nie jest=że tak trzeba.serio <hammer>
Zapisane

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #29 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:16:36 »

Robie się coraz bardziej ciemny  :-/ więc trzeba zacząć je¼dzić na biegu a luz pozostawić na postój :)
Zapisane

MarcinS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 506
  • Yamaha Virago 535 '93
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #30 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:18:02 »

Ja też się nie upieram, że po to on jest. To tylko taka moja hipoteza. Co do zmiany z takiego luzu na bieg to robiłem to tak ,że przed puszczeniem sprzęgła wkręcałem silnik na wyższe obroty, żeby właśnie nie było tak dużej różnicy prędkości obrotowej i nie szarpało.
Ale po co ten luz jest w rzeczywistości to wiedza chyba tylko czechosłowaccy konstruktorzy  :)
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #31 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:21:40 »

żeby było jasne- nic nikomu nie narzucam.  <cheers> ale potem niech się tacy LUZACY nie dziwią,że skrzynia wyje nawet na 4 i wodziki są wyjechane lub krzywe-nawet pękają. słusznie MarcinS taka przegazówka zmniejsza ból skrzyni.
PS a czechosłowaccy konstruktorzy penie sami nie wiedzą- zrobili to dla jaj <scared>
Zapisane

Batman

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #32 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:23:48 »

Ale po co ten luz jest w rzeczywistości to wiedza chyba tylko czechosłowaccy konstruktorzy  :)

I to jest chyba najlepsza puenta mojego pytania... :)
Zapisane

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #33 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:26:20 »

Dobre Jawsim :) jeśli robie redukcje na luz i pó¼niej mam wbić bieg to tez podniose trochę obroty :) żeby nie było już miałem przypadki ze skrzynia do remontu :) ale ogólnie używam luz :)
Zapisane

MarcinS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 506
  • Yamaha Virago 535 '93
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #34 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:31:38 »

Tak przy okazji, ma może ktoś wykres charakterystyki zewnętrznej silnika Jawy (moc i moment),bo jako projekt na polibudzie mam dobór przełożeñ skrzyni biegów i może spróbowałbym zrobić to dla Jawy  :)
Zapisane

WhitePower

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #35 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:33:59 »

generalnie rzecz biorąc to ja tez tego luzu miedzy 3 a 4 nigdy nie uzywałem a to wlasnie z tego wzgledu ze przy toczeniu sie sprzeta przykladowo z gorki i potem ponownym wrzuceniu biegu skrzynia dziwnie sie zachowywała i tak jak pisał Jawsim szkodzi jej to napewno


i chyba wiem czemu myslalem ze luz jest pomiedzy kazdym biegiem... a to dlatego ze wlasnie kiedys mialem jawke 50 i tam byl luz pomiedzy kazdym biegiem tak jak napisał Marcin S a w jawie nigdy nie mialem potrzeby wrzucania luzow (poza luzem 1-2) i pewnie dlatego nie wiedzialem ze ich tam nie ma

dobra koncze bo ostro zakreciłem :P
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #36 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:38:26 »

no zakręciłeś ale jestem na kacu to skumałem <punk>
Zapisane

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #37 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:38:49 »

Jest dobrze wszystko kumam :D  <punk> <beer>  jeśli kumam to nie zamotałeś  :):) ale czuje że trzeba na nowo uczyć się je¼dzić :D
« Ostatnia zmiana: Stycznia 03, 2008, 22:40:40 wysłana przez £opian »
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #38 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:40:25 »

Przy toczeniu sie z gorki na luzie nalezy zrobic przegazowke PRZED wrzuceniem biegu i najlepiej PRZED wcisnieciem sprzegla ... wtedy nic nie szczla ani nie lupie przy wrzucaniu (to jest tkzw. miedzygaz) ... wtedy to nie szkodzi skrzyni . (przegazowke oczywiscie do odpowiednich obrotow , podobnych na jakich silnik krecil by sie gdyby byl na biegu) .
Zapisane

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #39 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:41:40 »

aha mniej więcej tak robie :) ale nie zawsze :( nie robie przed wrzuceniem tylko przy puszczeniu sprzęgła.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 03, 2008, 22:43:27 wysłana przez £opian »
Zapisane

wysoki33

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #40 dnia: Stycznia 03, 2008, 22:54:54 »

Panowie, mam rozumieć, że skoro nie wyrzucacie na luz z górki to jedziecie na biegu bez gazu? Pamiętam jak dawno temu była dyskusja o hamowaniu silnikiem w 2T i tam mądrzejsi ode mnie mówili, że NIE WOLNO tak robić, ponieważ 2T jest smarowane mieszanką, której w tym momencie nie dostaje. Jak to w koñcu jest? Ja osobiście jestem "luzowcem" i używam ww przegazówki. Jak dotąd nie zajechałem skrzyni, ale to może tylko dlatego, że tamten sezon skoñczyłem z ok 6000 km przebiegu.
Zapisane

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #41 dnia: Stycznia 03, 2008, 23:00:25 »

Ja osobiście jestem luzowcem !! nie mule z góry na biegu ( nieraz ) wybijam na luz zjadę z góry przygazówka bieg i dzida. Staram sie nie hamować silnikiem , łożyska dostają najbardziej z tego co wiem.
Zapisane

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #42 dnia: Stycznia 03, 2008, 23:04:26 »

tak wsumie to już  <offtopic> leciutko :-/
Zapisane

WhitePower

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #43 dnia: Stycznia 03, 2008, 23:05:44 »

Cytuj
Panowie, mam rozumieć, że skoro nie wyrzucacie na luz z górki to jedziecie na biegu bez gazu? Pamiętam jak dawno temu była dyskusja o hamowaniu silnikiem w 2T i tam mądrzejsi ode mnie mówili, że NIE WOLNO tak robić, ponieważ 2T jest smarowane mieszanką, której w tym momencie nie dostaje. Jak to w koñcu jest? Ja osobiście jestem "luzowcem" i używam ww przegazówki. Jak dotąd nie zajechałem skrzyni, ale to może tylko dlatego, że tamten sezon skoñczyłem z ok 6000 km przebiegu.

bylo tez napisane ze mozna wyłaczyc zapłon na przełaczniku i co jakis czas robic jawie przegazowke (na wylaczonym silniku) wtedy jawa dostaje wiecej mieszanki a co za tym idzie oleju
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #44 dnia: Stycznia 03, 2008, 23:06:31 »

Gwoli wyjasnienia offtopa :

Ja czytalem (w starym czasopismie Motor bodajze) ze hamowanie silnikiem 2T moze spowodowac zatarcie , ale tylko przy dluuugich hamowaniach . Tam rowniez bylo napisane ze trzeba robic przegazowki co jakis czas (1km ? 1 minuta ? nie pamietam dokladnie) zeby przesmarowac silnik . Z drugiej strony nawet jak sie jedzie z gorki i hamuje silnikiem to on zasysa troche powietrza i troche paliwa , bo przepustnica jest przymknieta maxymalnie , ale paliwo plynie z dyszy wolnych obrotow ...

- - - - -

Edit : Lukasz mnie wyprzedzil =D Ale ja balbym sie wylaczyc zaplon ... po wlaczeniu go samochod za nami moglby zostac przebity ... wkladami z tlumikow xD
O wylaczaniu zaplonu czytalem w instrukcji do Jawki 50 , ale w celu chlodzenia silnika , ze z gorki wylaczamy zaplon i otwieramy gaz na full i tak jedziemy ...
« Ostatnia zmiana: Stycznia 03, 2008, 23:14:19 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

WhitePower

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #45 dnia: Stycznia 03, 2008, 23:12:45 »

a  moja franca nigdy nie chciała strzelac z tłumików :/  moze to i dobrze? mniej ofiar na ulicy  :P
Zapisane

Schiso

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #46 dnia: Stycznia 04, 2008, 00:24:09 »

Ja jestem za jechaniem na biegu. Brat jechał z dziadkiem ESem do lasu bez hamulcy. Wracają takim zawalonym balami i było tak na maxa z górki a w esie jest nieco skrzynia walnięta i są 3 biegi (1,2,r), jadą z górki wrzuca luz i tak pędzą coraz szybciej. Prubuje zachamować biegiem a tu biegu nijak nie idzie wrzucić. Dziadel mówi: trzymaj się tylko kierownicy!  <lol> <lol>. Jak brat mówił to wchodzili na takim łuku zapakowanym transportem z 60km/h :D
Tak więc wole jechać z górki na biegu, mam dodatkowy uraz do hamulca tylnego jak parę razy mi pękła linka w dość niemiłym momencie. A i wątpie abyśmy wyczuli aż obroty silnika będą takie jak prędkość to zawsze ucierpi skrzynia jak nie w jedną to w druga stronę.
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #47 dnia: Stycznia 04, 2008, 00:40:13 »

Wedlug wielu teorii motocyklem powinno sie jezdzic zawsze na biegu (samochodem rowniez) . Ale czasami jest duzo oszczedniej zjechac na luzie niz trzymac silnik na obrotach , jak rowniez silnik jest bardziej chlodzony . Oczywiscie nie zawsze i nie z kazdej gorki mozna zjechac na luzie . Jak jest za stromo , to trzeba na biegu , jak sie jedzie w kolumnie pojazdow tez trzeba , w dwie osoby tez lepiej jechac na biegu , wlasnie ze wzgledu na hamowanie , jak jest mokro to tez trzeba na biegu ... No i takie gorki gdzie mozna jechac na luzie trzeba dokladnie znac . Motor na luzie zachowuje sie troche inaczej niz na biegu .
Ja dosyc czesto jezdze w lecie "zakopianką" Z Nowego Targu do Krakowa , i z powrotem (na studia) i górek mam tutaj pod dostatkiem ... Jak jest 10 kilometrow z górki tak ze motor nie zwalnia na luzie i w miare prosta droga z dobra widocznoscia to az zal wypalac te pol litra paliwa i grzac silnik kiedy nie daje on zadnej mocy a hamowac nie potrzeba . Ale jak sa zjazdy bardzo plaskie to nie ma sensu wrzucac luzu na 300 metrow a potem jak zwolni sam do 60-70 to znowu bieg . Albo jak jest stromy zjazd na wjezdzie do Nowego Targu albo serpentyny przy Chabówce to trzeba tam hamowac silnikiem zawsze i na luzie sie nie da , a szkoda zdzierac i przegrzewac hamulce takimi dlugimi i intensywnymi hamowaniami z gorki .

Co do wrzucania biegu , to tutaj sie nie zgodze , jak ruszamy i wbijamy bieg to obroty silnika sa 1000-1500 a skrzyni 0 , i skrzynia zyje mimo to . Jesli sie ma choc troche wyczucia gazu i sprzegla da sie z miedzygazem wrzucic bieg przy jezdzie na luzie w miare plynnie bez łupniecia w skrzyni i bez szarpniecia silnikiem .
« Ostatnia zmiana: Stycznia 04, 2008, 00:55:29 wysłana przez von_Majzel »
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #48 dnia: Stycznia 04, 2008, 00:55:25 »

Ale sie narobiło ... <scared>    <offtopic>
A miało być tak pięknie... o piątym biegu  <lol>
Mam nadzieje że nie wchodzą tu i nie czytają tego  motocykliści innych marek.
Bo co by sobie pomyśleli czytając co niektóre wypowiedzi  <sadwalk>

Np. że Jawerzy nie wiedzą co to przegazówka przy zmianie biegów?
Wszak to podstawa jazdy na motocyklu i to na każdym motocyklu Jawie WSK MZcie a nawet najnowszej japoonii czy HD
Jeśli ktoś ma wątpliwości to zawsze może sobie poczytać na innych bardziej "wypaśnych" forach albo jeśli ktoś nie lubi forumowych wypocin to zawsze można poczytać literaturę fachową w stylu "Motocyklista doskonały" ect...

A co do skrzyñ biegów to od lat 50 XX wieku Czesi robili 4-stopniowe skrzynie biegów z tymi jak to nazywamy "dwoma luzami"  i jest to fakt nie podlegający dyskusji.
"Czechosłowacja" to bardzo górzysty kraj więc domyślam się skąd ten pomysł z tym drugim luzem. Ale o tym poniżej.

Jeśli ktoś umie korzystać z tego luzu między 3 a 4 to korzysta...  no chyba że je¼dzi tylko wkoło stodoły lub do sklepu po piwo, ew. non stop "pałer" to po co mu jakiś tam drugi luz?

Dopiero doceni ten czeski patent  <thumbup>  jak przyjdzie mu "robić"w trasie kilku lub kilkunastokilometrowe albo i dłuższe zjazdy  <blink>
Silnik sie nie grzeje, paliwko  i natura oszczędza,  cisza itd...
Ja doceniam bo jeżdżę przede wszystkim po górach i to nie tylko naszych czy czeskich.

Podróżnicy cóś o tym wiedzą... niech się więc wypowiedzą  <yes>
« Ostatnia zmiana: Stycznia 04, 2008, 00:58:07 wysłana przez jawol »
Zapisane

madras30

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #49 dnia: Stycznia 04, 2008, 10:07:03 »

może też dorzucę te 3 grosze na temat- zauważcie, że piszemy: ktoś mówił, ktoś słyszał a nie że ktoś ma, ktoś je¼dził takim sprzętem. Jak dotąd tez spotkałem się z pogłoskami! tylko, o tym  5 biegu i owszem jest ale w  rotax-ie a nie w typowych Jawach czy CZ.
Proszę zatem o link czy foto  tej 5tki w 350tkach inaczej rozważania teoretyczne jakoś nie mają sensu za bardzo chyba, iż założy sie osobny temat o też słynnej niewidzialnej 5tce-choć, kto wie? jak nawet nasz Szef sie odnalazł to może i ten słynne wirtualne jak na razie 5 przełożenie też się znajdzie  :>

PS- luzu nie potraktuje jako bieg bo to nie jest przełożenie!

« Ostatnia zmiana: Stycznia 04, 2008, 10:11:01 wysłana przez madras30 »
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
19 Odpowiedzi
5140 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 01, 2015, 22:09:43
wysłana przez mark
7 Odpowiedzi
3927 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 03, 2015, 19:55:21
wysłana przez Danio12
11 Odpowiedzi
3684 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 11, 2015, 19:08:31
wysłana przez azbescik2
6 Odpowiedzi
2629 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 01, 2015, 13:50:11
wysłana przez michalnet123
3 Odpowiedzi
2444 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 26, 2017, 18:45:30
wysłana przez j@wa