Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 21, 2025, 00:38:20
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: piąty bieg !?!?!  (Przeczytany 14336 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Janos

  • Gość
piąty bieg !?!?!
« dnia: Stycznia 03, 2008, 14:11:09 »

Czytałem sobie ostatnio artykuł o TS-ce i trafiłem na coś dla mnie nieznanego  <eek> - "Motocykl Czechosłowackiego producenta - dalsza kontynuacja JAWA CZ 350. Motocykl był znacznie zmodernizowany zastosowano nowy typ silnika (wyposażony w piąty bieg, zablokowany mosiężną tuleją), który okazał się na tyle niezawodny, iż do dzisiaj jest sercem dalszej kontynuacji popularnej TS-ki". O co chodzi z tym 5 biegiem  <blink> ? czy ktoś jest w stanie to wytłumaczyć ??
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 03, 2008, 14:46:37 »

Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 03, 2008, 15:01:46 »

jawa ma przecież pięć- 5 biegów. 1 N 2 3 4 . a tak na serio to bzdura i tyle.
Zapisane

cypis.z

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 03, 2008, 15:08:16 »

JA też sądzę że to po prostu błąd  :-/ a szkoda
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 03, 2008, 15:22:59 »

czemu szkoda? ja naprawdę już się gubię. sam robiłem ten błąd. skoro jawa na  1 myka od zera do np 30 km/h , na 2 od 20 do 60 km/h, na 3 od 30 do 90, na 4 od 40-50 do v maksa to po kiego ten piąty bieg? MZ ma 5 biegów jakoś nieszczególnie lepiej śmiga i pali podobnie. moja JAWA parę razy dała po dupie MZ 251 kumpla, a nawet nie doszedłem do 4 a on leciał na 4 i juz planował 5.sam do niedawna miałem dziwne jazdy. o ile np. montaż hamulca tarczowego jest ważny dla bezpieczeñstwa to nie rozumiem po co robić sobie robotę niepotrzebną. te kombinacje z dozownikiem,rozrusznikiem,chłodzeniem- niedawno widziałem jawę z cylindrami oplecionymi miedzianymi rurkami 5mm z chłodnicą itp. Jawa to jawa. chciałem mieć coś innego-kupiłem coś innego bo moim zdaniem moje przeróbki już zabrnęły za daleko. ktoś zakłada jakieś dwa ga¼niki-podciśnieniowe od 4T nie wiedząc,że 4T ma podciśnienie na dolocie sporo większe i w sumie to nic nie daje. jak już to dwa ga¼niki razem z dyszami od cz 175 i po kłopocie, bo jawa ma jeden garnek właśnie 175. czasem po prostu przeróbki kosztują więcej niż są de facto warte.
Zapisane

Mienki

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2082
  • Jawa Tramp
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 03, 2008, 15:34:28 »

¦wiete słowa Jawsim... <worship> <worship> <worship>
Swoja droga piaty bieg niestanowi nic innego jak tzw. nad bieg zeby silnikowi sie lzej pracowało jak juz jedziemy te 100km/h a wyprzedzic na nim czy cos to niezbyt da rade, to po co on w jawie??? 4 bieg jest o tyle dobry z3e jawa ma na nim niezle przyspieszenie i silniczek jak sie jedzie na te 3500tys obrotow chodzi bardzo ładnie i leciutko?

p.s. w ifie bk 350 ktora ma tez po 175 cm na tlok ida dwa gazniki z ms ts 250 standardowo...
Zapisane
http://mienki1987.blogspot.com/

_________________________________________________________________

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 03, 2008, 16:09:07 »

JAWA ma 6 biegów 1 N 2 3 N 4 chyba ze policzymy jako jeden luz :D Nie wiem po co 5 :/ 150 - 160 Km/h wystarczy :D chyba żę ktoś chce bić rekordy prędkości jawcią.  :>
Zapisane

Xargo1

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 706
  • Budyñ śmierdzi...
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 03, 2008, 16:16:27 »

Ja również nie wierzę w pogłoski o 5 biegu, bo nawet konstrukcja skrzyni to wyklucza. Jednak parę lat temu słyszałem o 5-biegowej jawie od dwóch nieznanych sobie osób. Jak dla mnie jest to co najmniej dziwne. Jednak rozwiązanie 5 biegowej skrzyni zbudowanej od podstaw (a nie dodanie dodatkowej zębatki) przyniosło by sporo korzyści jawie. M. in. przyśpieszenia oraz zmniejszenia zużycia paliwa. Wtedy porównanie przyśpieszenia MZ do Jawy nie miało by sensu, bo MZ jest przecież sporo słabsza (ma tylko 21KM, a nie 27 jak w jawie). Ale to jest tylko takie gdybanie....
Zapisane

WhitePower

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 03, 2008, 16:24:14 »

moglo by byc nawet 6 biegów :) zrobic krotsze biegi i napewno poprawiło by to osiagi jawulca :D
Zapisane

von_Majzel

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 03, 2008, 19:52:58 »

Ja kiedys (ze dwa lata temu) slyszalem od goscia od ktorego czesci kupowalem ze "oni kiedys robili piaty bieg do Jaw , montowali trzeci walek w skrzyni" ... Jak to mialo by byc zrealizowane nie mam pojecia .
Nie slyszalem , ani nie widzialem 5-biegowych Jaw . (za wyjatkiem wspolczesnych 4T , ale tam silnik juz nie jest made in Czehoslovakia)

Natomiast 5 biegow to jest wiekszy komfort , zwlaszcza przy jezdzie po gorkach (ja z podhala jestem  :) ) Bo jak 4-ka nie daje rady to pasuje zredukowac , ale 3-ka jest troche za wolna i silnik ma duzy nadmiar mocy a za mala predkosc na 3-ce (no bez odkrecania na full , tak przy 3500-4500 obr/min) . Mimo wszystko , w MZ 250ccm jest 5 biegow , ale tam silnik jest 1-cylindrowy , i przez to mniej elastyczny , zakres uzytecznych predkosci obrotowych jest mniejszy niz w 2-cyl jawie 350 (juz nie wspominajac o roznicach w masie walu korbowego) . I chyba dlatego Jawa ma 4 biegi , bo one sa "dlugie" , bo moga byc "dlugie" w takim silniku .

Jak bym mogl zmienic przelozenia w swojej Jawie to :

Ja bym chcial zeby w wariancie 4 biegowym 1 2 i 3 byly troche inaczej zestopniowane , znaczy zeby byly "wyzej" a 4-ka bez zmian (z duza zebatka 18 z) . Zeby 1 byla tak jakby pomiedzy obecna 1 i 2 , zeby 2-ka byla tak jak teraz 3 , a 3-ka pomiedzy obecne 3 a 4 . Zeby redukcja z 4 na 3 przy 80-90 km/h przed wzniesieniem miala sens . (teraz redukuje przy ok 60 km/h)

(czytalem tutaj na forum o walkach posrednich 12 i 13 zebow na kole zebatym niech mi ktos napisze czy je sie da normalnie wymieniac i zastosowac w silniku 638 , nie wiem jaki ja mam obecnie jak sprawdze na wiosne to bede myslal nad takimi zmianami , jesli teraz mam 12z to po wymianie na 13z powinno byc (czesciowo) tak jak pisalem powyzej znaczy 1 2 i 3 dluzsze a 4 bez zmian)

Jakbym do dyspozycji mial 5 biegow , to 4-ka bylaby najlepsza taka jak 4-ka w normalnych Jawach , tylko z mala zebatka (16 lub 17 z) zeby na niej przyspieszenia nie brakowalo . A 5-tka moze byc "wysoka i zamulona" zeby jechac spokojnie i malo palic .

Hehe , nawet teraz mi czasem piatki brakuje , ale jak jezdze po miescie , czasem jak jade na 4-ce przy 40-50 km/h jeszcze "wrzucam wyzszy bieg" ... ktorego nie ma ... :]
Zapisane

Batman

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 03, 2008, 20:20:50 »

Panowie a po co jest ten luz między 3 a 4? ¯eby, przy szybkiej je¼dzie nie trza było tyle wajchować aby dać chwilę odetchnąć silniczkowi?
A pytam się dlatego, że dopiero zaczynam przygodę z Jawą
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 03, 2008, 20:36:35 »

pomiędzy 3 i 4 NIE MA LUZU konstrukcyjnego <mur>. po prostu czasem ¼le wbijemy 4 i nie wskoczy nam ona jak trzeba a 3 już wyskoczy i stąd to wrażenie.
Zapisane

Batman

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 03, 2008, 20:40:35 »

pomiędzy 3 i 4 NIE MA LUZU konstrukcyjnego <mur>. po prostu czasem ¼le wbijemy 4 i nie wskoczy nam ona jak trzeba a 3 już wyskoczy i stąd to wrażenie.

No ale w serwisówce wyra¼nie jest napisane 1 N 2 3 N 4. No przynajmniej w mojej książce...

Cycat <lol>
"Należy zwrócić uwagę, że między I a II i III a IV biegiem znajduje się położenie neutralne. ¯arówka kontrolna na tablicy rozdzielczej świeci się tylko przy włączonym położeniu neutralnym między I a II biegiem (oczywiście przy włączonym kluczyku stacyjki). Oba położenia neutralne włączają się przez naciśnięcie d¼wigni do połowy jej ruchu. "
« Ostatnia zmiana: Stycznia 03, 2008, 20:43:38 wysłana przez Batman »
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 03, 2008, 20:42:18 »

moja naklejka na baku tez na 2 luzy
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 03, 2008, 20:46:26 »

głupota bo według schematu kinematycznego luz jest między 1 a 2. też tak kiedyś myślałem. ale gdy skrzynia jest nowa-ja mam wszystkie nowe bebechy-to nie możliwe jest znalezienie tego luzu, choć niby jest
ps. na naklejce jest,żeby je¼dzić w kasku a każdemu udało się ujechać bez niego.
ps2. na naklejce jest 1 N 2 3 - 4 a nie 1 N 2 3 N 4
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 03, 2008, 20:48:03 »

ja mam 1N 2 3 - 4
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 03, 2008, 20:51:39 »

sorki za podpiskę ale może to być spowodowane tym,że ta skrzynia opiera się na konstrukcjach z lat 60 a wtedy luz był właśnie pomiędzy dzisiejszą 3 i 4 ówcześnie w tym miejscu była 1 i 2 -chodzi mi o położenie d¼wigni- u samej góry 1 ( dzisiaj 4 ) potem do dołu kolejno luz N bieg 2, 3 i 4. innego rozsądnego wyjścia nie widzę. zmieniono kolejność zazębianych kół zębatych nie zmieniając schematu kinematycznego mechanizmy przełączania.
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 03, 2008, 20:56:42 »

co tu gadać mamy 4 biegi 3 luzy i 7stopniową skrzynie biegów <thumbup> <lol>
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

von_Majzel

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 03, 2008, 20:57:40 »

Hmmm , u mnie jest luz miedzy 3 a 4 i korzystam z niego jak zjezdzam z gorek ... nawet na "motylu" jest wciecie na kulke zeby go wrzucic "pomiedzy biegami" . Jest tam 6 wciec - 1-N-2-3-?-4 ... wiec chyba luz tam jest planowo .
Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 03, 2008, 21:12:29 »

http://www.allegro.pl/item287256783_naklejki_komplet_naklejek_jawa_350ts.html
jest i ta magiczna kreska miedzy 3a 4 chciałbym zwrócić uwagę że naklejki są made in czechołowakia a nie Czech republic
« Ostatnia zmiana: Stycznia 03, 2008, 21:22:35 wysłana przez gustaw »
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

MarcinS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 506
  • Yamaha Virago 535 '93
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 03, 2008, 21:17:41 »

W "żółtej książeczce" też pisze o luzie pomiędzy 3 i 4, choć w tej książeczce pisze dużo "różnych" rzeczy.
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 03, 2008, 21:22:09 »

a z resztą. po prostu to dziwne,że jawa ma takie cóś. jakoś inne moto nie mają i jeżdżą, no ale wszak JAWA jest jedyna w swoim rodzaju! jakby się głębiej zastanowić to chyba tylko knedelek ma dwa luzy!
Zapisane

WhitePower

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #22 dnia: Stycznia 03, 2008, 21:36:45 »

o ja pier.... tyle lat jawami jezdze i ciagle myslalem ze jawa ma luz pomiedzy kazdym biegiem  <eek> <eek> <eek> wiem ze na bank pomiedzy 3 a 4 jest luz ale ja bylem przekonany ze miedzy 2 a 3 tez hehehe jak ja moglem tego nigdy nie sprawdzic, jakos nie zwazałem na to nigdy uwagi
Zapisane

£opian

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #23 dnia: Stycznia 03, 2008, 21:41:39 »

JA w TS i w CZ tez mam i tego się trzymam :) nawet na zbiorniku na naklejce są zaznaczone dwa luzy :)
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: piąty bieg !?!?!
« Odpowiedź #24 dnia: Stycznia 03, 2008, 21:52:33 »

dobra jawa ma dwa luzy miedzy 1-2  i 3-4. co dalej uważam za niepotrzebne bo tylko komplikuje zmianę biegów. nie dosyć,że jawa ma d¼wignię długą jak cholera i skok jej jest iście Małyszowy to na dodatek trzeba się pilnować,żeby przy wyprzedzaniu TIRa nie wskoczyć na ten drugi luz zamiast 4 biegu :-/ kto pojeżdził innymi sprzętami o klasycznych minid¼wigienkach i krótkim precyzyjnym skokiem ich to wie,że to żadna rewelacja.
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
19 Odpowiedzi
5143 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 01, 2015, 22:09:43
wysłana przez mark
7 Odpowiedzi
3931 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 03, 2015, 19:55:21
wysłana przez Danio12
11 Odpowiedzi
3693 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 11, 2015, 19:08:31
wysłana przez azbescik2
6 Odpowiedzi
2631 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 01, 2015, 13:50:11
wysłana przez michalnet123
3 Odpowiedzi
2445 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 26, 2017, 18:45:30
wysłana przez j@wa