Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 10:14:38
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)  (Przeczytany 9473 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152

Witam. Mam kilka pytań.


1. Jaki olej zastosować do Jawy 250 i w jakim stosunku? :P (dokładna marka oleju itd jaki polecacie). Obecnie leje orlen w stosunku takim jak w instrukcji i jest za bogata :P 


2. Powiedzcie mi, jak "bezpiecznie" jeździć Jawką, zeby jej nie przegrzewać? :P Chłodzenie to po prostu powietrze dmuchane podczas jazdy. Jaką predkość w trasie utrzymywać, przez ile mniej więcej czasu? :P


3. Mam czasem tak, że po 40 minutach jazdy (jeżdże od konca drogi, do końca bo jeszcze blach nie mam) motor podczas jazdy schodzi z obrotów i gaśnie... Potem za 5 razem odpala, i od czasu od czasu tak potrafi zgasnąć, czy to mogą być objawy przegrzania? :P
             
                                                                                                 Pozdrawiam :)
« Ostatnia zmiana: Czerwca 11, 2015, 22:28:37 wysłana przez michalnet123 »
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

yuzik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 148
  • cz 175/450, jawa 350/638
Odp: Jawa 250 typ 353. Jaki olej i w jakim stosunku/zagrzewanie się motoru.
« Odpowiedź #1 dnia: Maja 29, 2015, 20:46:15 »

Ad1. Moto na dotarciu, czy już w trakcie normalnej ekspolatacji?

-jeśli na dotarciu, to nawet 1:30 jest dobrze. Ma i musi kopcić.
-jeśli chodzi o normalną eksploatację 1:45 1:50 gdzieś w tej okolicy cirko.

Producent oleju ma drugorzędne znaczenie. Normy spełniają (chyba) wszystkie obecne na rynku oleje do dwusuwa. Jedni leją full mineral jak mixol, inni poziomkę z orlenu, jeszcze inni castrola i inne wynalazki. Prawda jest taka, że każdy olej jest lepszy niż jego brak. Co prawda po syntetykach silnik i cały układ wydechowy jest mniej zasyfiony, ze względu na właściwości czyszczące. Z tego samego powodu jeżeli jeździsz na mixolu przez długi czas, nie powinno się zmieniać na syntetyk, bo "wyczyści" skrzynie korbową i istniej ryzyko, że łożyska dostaną po dupie.

Ad.2  Prawidłowo dotarty silnik nie powinien mieć problemów nawet w upały z przegrzewaniem się, czy jakimiś cudami. Nie piłuj na maksymalnych obrotach, i używaj  możliwie wysokiego biegu, a nie będziesz miał niespodzianek. Gdy skwar na zewnątrz, można kapnąć ciut więcej smarowidła do paliwa.Będzie kopcić bardziej, ale chyba warto, żeby ciut bogaciej miał silnik w cięższych warunkach.

Ad .3 Tak, mogą to być objawy przegrzania, możliwe że łapie Ci tłok i po ostygnięciu wraca do normy. Chcesz mieć pewność zaopatrz się w pirometr i zmierz temperaturę cylindra w momencie kiedy słabnie. temperatura koło 100 i trochę ponad jest oki. Ewentualnie zdejmij cylinder i zerknij czy nie ma przytarć na gładzi i tłoku.
Zapisane

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353. Jaki olej i w jakim stosunku/zagrzewanie się motoru.
« Odpowiedź #2 dnia: Maja 30, 2015, 09:10:57 »

Silnik po remoncie, ale nie było żadnego szlifu itd wiec docierać jakoś długo nie trzeba a przejechałem juz z ponad 60 km. Mierzyłem jeszcze z termometrem na podczerwień to maks temp była 104.. Obstawiam ze moze gdzies elektryka odcina zapłon... Chociaż jest tez tak ze jak czuje ze słabnie, to na wolnych uda mi sie ją podtrzymać, jak dam gaz to gaśnie... Mógłbym teraz zacząć używać Castrola full syntetyk? :p
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

yuzik

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 148
  • cz 175/450, jawa 350/638
Odp: Jawa 250 typ 353. Jaki olej i w jakim stosunku/zagrzewanie się motoru.
« Odpowiedź #3 dnia: Maja 30, 2015, 13:25:31 »

Mas uszczelkę między karterami a gaźnikiem? Taką czarną, grubą na ok 5 mm? Wbrew pozorom jest bardzo ważna bo izoluje temperaturę silnika od samego gaźnika. Podmień cewkę, kondensator i świecę, najlepiej z jakiegoś działającego moto. Wykluczysz uszkodzenie ww częsci, a nie będziesz musiał kupować niepotrzebnie. Ważne, żeby przełożyć cały zestaw. Odpal silnik na wolnych obrotach i popsikaj plakiem (takim do tapicerki) w okolice łączenia gaźnika z karterami, odkręć pokrywę od prądnicy, psiknij w okolice simeringu na wale, oraz na łaczenie cylinder-kartery. Wzrost obrotów może świadczyć o nieszczelności. Nie ma sensu lać oleju za 50 zl litr. Kup sobie syntetyk z orlenu i będziesz zadowolony, jak już wspominałem olej ma w knedlach drugorzędne znaczenie. To nie są mega wysilone, ani kręcące po 15 tys obrotów silniki.
Zapisane

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwca 11, 2015, 22:34:19 »

Witam. Piszę tu, bo nie chce robić kolejnego tematu. Mam kolejny problem z Jawą.. brak ładowania. Zmierzyłem i go po prostu nie ma. Chociaż aku jest naładowany od 3 tyg i jeszcze nie padł, to na drugiej pozycji w stacyjnie nie dam rady zatrąbić, nawet na wysokich obrotach...


2. Już kiedyś wspominałem, że Jawa mi klekocze, nawet wstawiałem filmik. Czy po regeneracji wału i wymianie pierścieni, trzeba robić szlif? Bo nie był On robiony a niektórzy mówią tak, inni tak i sam w końcu nie wiem..


3. W jakim czasie rozpędzę tą Jawę do 100 km/h? Bo dzisiaj wyjechałem wreszcie na normalną drogę i coś tak jakby wolno się rozpędzała...


4. Mając do wyboru dwa oleje: castrol 1power racing to silników wysokoobrotowych(pełen syntetyk), a orlen maliniak półsyntetyk, to który lepiej wlać? Słyszałem, że pełen syntetyk mi wyczyści wszystko z syfu, chociaż te silniki trochę ten syf lubią (moze i się myle) i, że na takich lepszych olejach silnik też może dzwonić..
                                                                                                    Pozdrawiam :)
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

Jawolotmen

  • Człowiek Depresja
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 562
  • CZ 472.6/GSX400F
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwca 11, 2015, 23:46:29 »

Jeżeli silnik ma przebieg już jakiś zrobiony większy to lej czerwonkę orlenowską. Chyba, że remontowałeś to lej to co twoje fantazje ci podpowiedzą. Jak po dotarciu przejdziesz na coś innego to nie będzie negatywnego efektu.

Uważam, że na dotarcie lepiej zalać coś gorszego, bo nie zostanie ono opóźnione. W samochodach nowych lało się najpierw mineralny a po dotarciu syntetyk.
Zapisane
"Można mieć depresje i siedzieć w domu. Można też mieć depresję i jeździć cezetą"

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwca 14, 2015, 13:14:48 »

Stosunek 1:30 bedzie ok? :p Mysle, ze teraz będe lał tego orlena maliniaka a jak pierścienie sie dotrą to kupie Orlen platinium pół syntetyk :)
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwca 14, 2015, 14:25:58 »

Bez przesady z tym olejem, lej do kivaćki 1:40 i to jest jedyna optymalna dawka oleju, nie zatrzesz i nie zawalisz nagarem rowków pierścieni. Pamiętaj że nadmiar oleju jest tak samo szkodliwy jak jego niedobór.
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwca 15, 2015, 17:33:24 »

Mam jeszcze dwa problemy..


1. Klekotanie.. po dłuższej obserwacji, zauważyłem, że raz ono jest... raz nie ma.... co to może być? ;p


2. Brak ładowania... wydaje mi się, że trzeba przeczyścić te szczotki itd, albo je wymienić. Kontrolka ładowania gaśnie w czasie jazdy, ale po zmroku widać, że trochę się żarzy... Powiedzcie mi, jak te wszystkie szczotki wyczyścic, bo szukam i nie mogę znaleźć.. Jest to jakieś skomplikowane? :P
                                                                                                               Pozdrawiam :)
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwca 15, 2015, 18:35:12 »

Pierwszy raz słyszę o czyszczeniu szczotek  ???
Jaki masz układ ładowania? Oryginalny z regulatorem na prądnicy czy od Cz 350 z minusem na masie?
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwca 15, 2015, 18:38:53 »

no to pewnie coś mi się pokręciło, ale słyszałem, że po 30 latach coś w tej prądnicy trzeba przeczyścić  ;)


Układ ładowania oryginalny :)
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Online Online
  • Wiadomości: 1225
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwca 15, 2015, 19:34:38 »

może działki komutatora wyczyścić to to po czym szczotki chodzą
Zapisane
    Status GG

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpnia 29, 2015, 16:46:22 »

Witam. Problem z ładowaniem nadal nie rozwiązany. Wyjąłem prądnice. Wrzucam jej fotki i wirnika. Oceńcie, czy moze cos jest bardziej zużyte i dlatego nie ładuje.
Pozdrawiam :)
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 29, 2015, 16:48:00 wysłana przez michalnet123 »
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

TOMMI

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 301
  • Czym jest człowiek bez pasji ?!
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpnia 29, 2015, 18:20:04 »

Długo by opisywać , ogółem wszystkie styki muszą być idealnie czyste gdy to zrobisz to najlepiej dzwoń przez tel ci podam co gdzie podpiąć 785 543 428 A jeszcze dodam że ten wirnik jest uderzony i to mocno  :o
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 29, 2015, 18:22:10 wysłana przez TOMMI »
Zapisane
JAWA 634.7 81r  MZ TS 250 77r .JAWA 353.04 57r. JAWA 6

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpnia 29, 2015, 18:30:11 »

Czyli wszystkie kable, druty, musza byc czyściutkie? Można to przemyć benzyna? Chodzi Ci o podłączenie tych 3 kabelków? Bo wiem jak to ma byc podłączone ;)

Jak to uderzony? :o Powiem szczerze, ze nie widzę tego..
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

TOMMI

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 301
  • Czym jest człowiek bez pasji ?!
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpnia 29, 2015, 18:35:36 »

chodzi o styki na regulatorze muszą być przetarte najlepiej drobno ziarnistym papierem  , na tym zdjęciu widać poprzestawiane cele http://www.jawacz.pl/index.php?action=dlattach;topic=29317.0;attach=43350;image a do tego tam jest taka malutka śrubka od regulacji najlepiej zapsikać WD40 by jej nie ukręcić
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 29, 2015, 18:38:18 wysłana przez TOMMI »
Zapisane
JAWA 634.7 81r  MZ TS 250 77r .JAWA 353.04 57r. JAWA 6

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpnia 29, 2015, 18:44:21 »

Te poprzestawiane cele mogą w czymś przeszkadzać? Od czego to mogło sie zdarzyć? Nie przypominam sobie, zeby mi to jakos upadło czy cos
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

TOMMI

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 301
  • Czym jest człowiek bez pasji ?!
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpnia 29, 2015, 18:47:51 »

wygląda że to się ze statorem zderzyło a czy może przeszkadzać tego nie wiem , są na forum sposoby na sprawdzenie wirnika ale ja tego nie znam

Zapisane
JAWA 634.7 81r  MZ TS 250 77r .JAWA 353.04 57r. JAWA 6

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpnia 29, 2015, 19:05:56 »

Czy jest możliwość sprawdzenia wirnika, bez ściągania go z silnika?
Znalazłem w innym temacie taki rysunek. Podobno jak swieci to znaczy, ze uszkodzony.
Mogę zamiast aku użyć baterii?
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

TOMMI

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 301
  • Czym jest człowiek bez pasji ?!
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpnia 29, 2015, 19:15:24 »

Popatrz na innym forum JAWA 250
Zapisane
JAWA 634.7 81r  MZ TS 250 77r .JAWA 353.04 57r. JAWA 6

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #20 dnia: Września 10, 2015, 22:12:16 »

Witam.sytuacja z moja Jawą zmienia się z dnia na dzien.. Mianowicie:
Udało mi się wczesniej naprawić ładowanie. Wyczyściłem styki przerywacza i ładowanie jakos wróciło. Nie mierzyłem dokładnie ile, ale bylo. Następnie przestawił się zapłon, padł kondensator. Wyregulowalem, kondensator wymieniłem. Jednakże teraz padła świeca(podobno padają jak jest zle ładowanie). Iskra to była jakaś mała kropka gdzies z boku. Znalazłem jakaś stara, założyłem, odpalił, ale chodził troche nierówno(pewnie wina świecy).
Chciałem wczoraj zmierzyć ładowanie. Gdy przykładam miernik na zgaszonym silniku to pokazuje ok 6.5V. A jak odpalę silnik jest 0.00....
Ponadto lampka od ładowania swieci mocniej jak daje gazu a powinna gasnąć... Niewiem czemu tak jest...(jak przed chwila jeździłem to podczas jazdy lekko świeciła a gdy motor stał to gasła)
Drugim problemem jest klekotanie silnika. Moto klekocze na niskich obrotach. Jak sa wyższe słabnie. Mam tłok z 3 pierścieniami, ktory dziadek kiedyś dorobił. Pierścienie nowe. Wiem, że taka ocena jest nie precyzyjna, ale daje fotki przez okna wydechowe, może ocenicie czy dobrze to wyglada. Wał był regenerowany.
A i jeszcze jedno. Kiedys jak lałem za bogata mieszankę to po jeździe puchł mi tłok i motor gasł. Czy powinienem teraz dać cylinder do szlifu? Kompresja jest dobra :D
Będe bardzo wdzięczny za porady w sprawie tego ładowania i klekotania
Pozdrawiam ;)


Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

marian

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 882
  • Jawa 638.0 Ogar 200
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #21 dnia: Września 10, 2015, 22:50:33 »

Jeśli masz multimetr elektroniczny to może głupieć od zakłóceń.
Co do klekotania to może być wiele przyczyn.
Co rozumiesz przez pojęcie "za bogata mieszanka" jeśli dużo oleju dodawałeś to tym lesze smarowanie i nie powinien tłok puchnąć.
Ogólnie takie silniki ,w których ktoś kiedyś coś najczęściej nadają się do generalnego remontu.
Zapisane
Jeśli coś ma być zrobione dobrze,zrób to sam.

michalnet123

  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 152
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #22 dnia: Września 11, 2015, 13:39:23 »

Da się jakos te zakłócenia osłabić?
W silniku sa nowe łożyska, nowe tarcze sprzęgła, nowe pierścienie
Zapisane
Jawa 250 353 1962. Pannonia 250 TLF deLuxe 1960. Wfm Osa M52 1960

TOMMI

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 301
  • Czym jest człowiek bez pasji ?!
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #23 dnia: Września 11, 2015, 16:16:27 »

Wszystko nowe a tłok nie dosyć że stary to jeszcze kombinowany , a dodam że wał robiłeś u P. Marka mój  wał robiony u niego też tłukł nawet film nagrałem jaki miał luz po przebiegu 8 km i po około 200km ucichło i tak jest do dziś
Zapisane
JAWA 634.7 81r  MZ TS 250 77r .JAWA 353.04 57r. JAWA 6

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3600
  • Smoczyciel
Odp: Jawa 250 typ 353.. troszkę z nią kłopotów (zmiana tematu)
« Odpowiedź #24 dnia: Września 11, 2015, 20:32:16 »

Trochę nie rozumiem. Skąd masz pewność że tłok jest dobry? Jak się robi remont silnika, robisz wał, zmieniasz łożyska to trzeba też zrobić szlif i dać nowy tłok... Trochę to nie po mojemu... Ale nie mój cyrk, nie moje małpy. Wiem, że jak się robi szlif a wał jest "jeszcze dobry" to pada po bardzo krótkim czasie tak samo jest na odwrót. Gdy zrobisz wał to góra też szybko padnie, mimo że wydawała się dobra...
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)
www.facebook.com/motorozzy
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
zmiana biegów

Zaczęty przez leon Eksploatacja

2 Odpowiedzi
4262 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 02, 2012, 21:59:36
wysłana przez Paweł_1991
Zmiana silnika

Zaczęty przez dodek « 1 2 3 4 » Na każdy temat

84 Odpowiedzi
38375 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 20, 2014, 22:42:16
wysłana przez sagajev85
3 Odpowiedzi
2254 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Września 18, 2014, 23:59:56
wysłana przez Zysiu
15 Odpowiedzi
6033 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 04, 2015, 19:30:02
wysłana przez agresor
1 Odpowiedzi
4218 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 30, 2017, 22:19:27
wysłana przez gustaw