Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 19, 2025, 22:08:15
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Niedokładne cylindry 638.x  (Przeczytany 4490 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zysiu

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2341
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #25 dnia: Listopada 29, 2017, 05:47:37 »

Właśnie Tomciu rozwiń temat tych cylindrów . To się może przydać potomnym

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #26 dnia: Listopada 29, 2017, 12:11:57 »

Te progi to efekt precyzji pasowania w zakładach jawy.  Tuleji nie da się wcisnąć głębiej niż jest oryginalnie bo od góry opiera się kołnierzem odlewu cylindra. 
Z tego co Pan Marek mówi, to żeby to jakoś swoim sposobem mógł poprawić, musiałby potem zrobić szlif, jako że te cylindry są już po szlifie nie chciałam ich ruszać.
Jedyne co mogę z nimi zrobić to zfazowac te progi od zewnętrznej strony i zeszlifowac "oporniki" w kanałach.
Jak mi się kiedyś uda ubłagać Pawanda do zdjęcia głowicy to wtedy pomierze jego okna i na tej podstawie będę wiedział cóż tam P. Marek zrobił. Póki co okien nie ruszam.
« Ostatnia zmiana: Listopada 29, 2017, 12:13:34 wysłana przez czeron »
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #27 dnia: Listopada 30, 2017, 10:10:02 »

Dzisiaj dostanę od Pawła silnik, do pomiarów. Jak tylko czas pozwoli, to w niedziele będzie coś wiadomo
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Zysiu

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2341
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #28 dnia: Listopada 30, 2017, 10:16:51 »

Rób notatki i fotki . Nie wiadomo kiedy będzie następna taka okazja

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #29 dnia: Listopada 30, 2017, 20:38:19 »

Tuleji nie da się wcisnąć głębiej niż jest oryginalnie bo od góry opiera się kołnierzem odlewu cylindra. 
To dobrze, wraca mi wiara w Czechosłowacką technike.  Czyli odlew cylindra nie zgrywa się z obrabianymi oknami. Trochę pracy pilnikami i powinno dać się wyrównać.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
    • Honda VT700c oraz Jawa 350
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #30 dnia: Listopada 30, 2017, 20:50:48 »

Przyznaję, że nie czytałem całego wątku i nie jestem w temacie. Czy szukacie mapy cylindra dla silnika Jawy 638 ? Jeśli tak to wszystko jest w necie. Jak potrzeba więcej info to mam dokładnie swoje cylindry zmierzone i mogę udzielić informacji.






Progi to normalne w seryjnym cylindrze. Do korekcji okien płuczących polecam "kątnicę"  oraz "rękaw" - sprzęt stomatologiczny. Nie polecam poszerzania okna ssącego(jest maksymalne szerokie, powiększenie powoduje dzwonienie pierścieni).




Pola powierzchni kanałów z analizy oryginalnej mapy:
« Ostatnia zmiana: Listopada 30, 2017, 21:15:53 wysłana przez michal_t »
Zapisane
    Status GG
https://hondavt700c.wordpress.com ale też coś o Jawie i Cezecie się znajdzie ;)

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #31 dnia: Listopada 30, 2017, 21:28:58 »

To narzędzie dentystyczne sprawdzi się świetnie. Rewelacyjny pomysł.  Widzę że kolega podchodzi do sprawy w sposób empiryczny. Może masz ochotę podzielić się trochę doswiadczeniali z portami Jawy. Myślę że są osoby które chętnie posłuchają by się czegoś nauczyć.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
    • Honda VT700c oraz Jawa 350
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #32 dnia: Listopada 30, 2017, 22:02:10 »

Ze zmianą czasów otwarcia okien dopiero zaczynam prace więc nic nie mogę potwierdzić. Moim zdaniem z symulacji wynika, że Jawa 638 ma za krótki czas "blowdown" - czyli gdy po wybuchu mieszanki tłok idzie w dół, otwiera się okno wydechowe, ciśnienie w cylindrze spada i powinno spaść na tyle mocno aby świeża mieszanka mogła bez oporów wlecieć z kanałów płuczących. Gdy czas pomiędzy otwarciem okna wydechowego a otwarciem kanałów płuczących jest zbyt krótki to ciśnienie nie zdąży odpowiednio się obniżyć i napływ świeżej mieszanki jest tłumiony przez ciśnienie zalegających spalin. To może tłumaczyć dlaczego w Jawie kanały płuczące są zabrudzone - spaliny próbują się cofnąć do skrzyni korbowej bo czas wydechu jest za krótki (taka moja teoria).  Piszę tutaj oczywiście w uproszczeniu, bo nie liczy się tylko czas otwarcia okna, a czas otwarcia i pole powierzchni okna (do tego właśnie służą te wykresy w programach).


Porównując mapy cylindrów 2T nowszych silników sytuacja wygląda zupełnie inaczej niż w Jawie. Okna wydechowe mają dłuższy czas otwarcia i mają dużo większe powierzchnie. Obecnie pracuję nad dodaniem dodatkowych okien wydechowych(auxiliary exhaust ports) i wydłużeniem czasu otwarcia. Tak, żeby spaliny nie tłumiły świeżej mieszanki. Oczywiście ma to swoje wady - gdy tłok idzie w górę to część świeżej mieszanki ma łatwiej aby uciec do wydechu. Tutaj już będzie rola zestrojonego tłumika żeby to co ucieknie wepchnąć z powrotem.

Jak by ktoś chciał poczytać to polecam:
http://www.dragonfly75.com/moto/blowdown.html










« Ostatnia zmiana: Grudnia 06, 2017, 19:46:40 wysłana przez michal_t »
Zapisane
    Status GG
https://hondavt700c.wordpress.com ale też coś o Jawie i Cezecie się znajdzie ;)

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #33 dnia: Listopada 30, 2017, 22:20:00 »

Coś w tym jest. Ma to sens a pepiki zapewne zbyt długo się nad tym nie rozwodzili. Znaleziono złoty środek pomiędzy zużyciem paliwa a kosztem projektu i produkcji. To były inne czasy. Ja też myślę że istnieje konfiguracja która pozwoli uzyskać lepszą sprawność. O ile lepszą to mogłoby się okazać po jakichś testach, ale do tego trzeba czasu i wytrwałości no i pieniędzy. Czy będzie Ci się chciało. Czerona zależy przeprosić za offtop.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #34 dnia: Grudnia 03, 2017, 19:10:33 »

Pomierzyłem Pawła cylindry i swoje, w cylindrach Pawła szlifierz wygładził kanały i lekko zmienił okna.
Oglądając wnikliwie kilka par cylindrów, doszedłem do wniosku, że w hucie gdzie były one odlewane musiało być kilka form dla każdego cylindra. Jakość wykonania i dokładność form jest żadna, a kontrola jakości nie istniała, albo mieli po prostu wielką tolerancję graniczącą z ignorancją
Postaram się jeszcze dodać fotki.
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #35 dnia: Grudnia 03, 2017, 19:16:36 »

Moje cylindry
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #36 dnia: Grudnia 03, 2017, 19:18:47 »

Pawła cylindry
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #37 dnia: Grudnia 03, 2017, 19:21:52 »

Jeslir te pomoary to wymiary miedzy górną krawędzią tulei a oknami w tulei to wymiary te nie dotyczą odlewu tylko frezowania tulei. Chyba ze rozumiem to inaczej.
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
    • Honda VT700c oraz Jawa 350
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #38 dnia: Grudnia 03, 2017, 19:52:24 »

Mam 3 komplety cylindrów do 638 i każdy miał takie progi. To normalne w sprzęcie z tej epoki. Niestety nie każdy próg można zlikwidować - jak pisałem wcześniej gdy się spiłuje tuleję aby dorównać do aluminium okno robi się za szerokie i dzwonią pierścienie. Mowa tu o oknie ssącym. W starszych modelach Jawy z tego co widziałem na zdjęciach (nigdy nie miałem), to był zrobiony taki specjalny języczek w oknie ssącym do prowadzenia pierścieni żeby się za mocno nie rozszerzały przy przejściu i nie dzwoniły.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 03, 2017, 19:54:34 wysłana przez michal_t »
Zapisane
    Status GG
https://hondavt700c.wordpress.com ale też coś o Jawie i Cezecie się znajdzie ;)

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #39 dnia: Grudnia 03, 2017, 19:53:46 »

Piotrze, oczywiste jest to co napisałeś. Wspominając o odlewach chciałem powiedzieć, że wiadomo skąd się biorą progi na łączeniu odlew tuleja.
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #40 dnia: Grudnia 03, 2017, 20:14:51 »

Co się da skoryguj, resztę zostaw bo tylko się napsuje. Tak juz z tymi sprzetami musi zostać. Skoro lata jak jest to jak deczko poprawisz to gorzej nie bedzie. :)
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

czeron

  • Potrzymaj no mi te piwo
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1724
  • CEZET 472.6 1986r.
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #41 dnia: Grudnia 03, 2017, 20:32:07 »

Taki mam zamiar, ile się da poprawię
Zapisane
CEZET 472.6
Jawa 638,5
Jawa 638,5
Jawa Choppre 125
Jawa Chopper 125
Romet komar 50
Polonez Caro Plus

Rozztocz

  • vice President JAWA-ČEZET KLUB POLSKA
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3600
  • Smoczyciel
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #42 dnia: Grudnia 03, 2017, 20:44:33 »

Wątek podzieliłem. Gdyby ktoś miał jakieś uwagi lub pomysł na inną nazwę tematu piszczie na priv.
Zapisane
Kilka Jaw, Čezetek i Velorex 562 :)
www.facebook.com/motorozzy

adrianus15

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 36
  • Jawa 350 ts 1989
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #43 dnia: Grudnia 03, 2017, 21:30:31 »

Jest jeszcze jedna rzecz. Tłok w dmp nie odsłania całkiem okien. Ja u sb mam podkładkę pod cylindrami 2mm i tuleje splanowane o również 2 mm. Oprócz tego ssące obniżone o 5mm, ale to wynika z przestrojonych moich cylindrów na 7000.
Zapisane
    Status GG

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
    • Honda VT700c oraz Jawa 350
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #44 dnia: Grudnia 03, 2017, 22:17:01 »

Cytuj
Ja u sb mam podkładkę pod cylindrami 2mm i tuleje splanowane o również 2 mm. Oprócz tego ssące obniżone o 5mm, ale to wynika z przestrojonych moich cylindrów na 7000.
Robiłem takie zmiany kiedyś w Jawie 50. Moc znacząco wzrosła. Później miałem Romet Chart 210 i po tym zabiegu nie było żadnej różnicy. Jakie efekty są u Ciebie odczuwalne po zmianach?
Zapisane
    Status GG
https://hondavt700c.wordpress.com ale też coś o Jawie i Cezecie się znajdzie ;)

adrianus15

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 36
  • Jawa 350 ts 1989
Odp: Niedokładne cylindry 638.x
« Odpowiedź #45 dnia: Grudnia 04, 2017, 19:34:50 »

Mam oprócz tego dołożone po okna płuczące i 2 wydechowe. Jawa dosyć fajnie się zbiera. Jednak ograniczeniem jest pojedyńczy gaźnik, który nie pozwala zestawowi rozwinąć pełnej mocy. Po zmianie na 2 gaźniki dopiero bd mówił jak to się zbiera  ;D

EDIT:

Najlepszym rozwiązaniem według mnie by było dorobienie nowej tuleji i zrobienie od podstaw. Wydechowe można by było podzielić na 2 duże jak to np jest w jawie 634.

Nie pisz posta pod postem!
« Ostatnia zmiana: Grudnia 10, 2017, 21:04:04 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane
    Status GG