Chciałbym się podzielić pewnymi swoimi doświadczeniami, może komuś się przydadzą na forum a nie chciałbym żeby wyszło że się wymądrzam, ale niektóre kwestia co poruszę w ogóle nie występują w remontach motocykli na tym forum, a według mnie są istotne. Jak występują to bardzo rzadko, są to dość istotne elementy remontów silników.
- wybielanie powierzchni - ktoś by mógł to nazwać planowaniem, ale cel wykonywania tej czynności jest zupełnie inny. Wybielanie polega na dokładnym wyrównaniu krawędzi styku poszczególnych elementów silnika: karterów, dekli, pokryw. Zacznijmy od pokrywy sprzęgła, często znalazłem uwage że leci olej, nawet po złożeniu na uszczelkę i silikon, nie zapominajmy o tym że krawęd¼ karteru i pokrywy sprzęgła nie jest idealnie w osi. Dlatego korzystamy z czegoś takiego jak wybielanie, bierzemy mówie o takim pół-profesjonalnym sposobie, płytkę traserska ( idealnie płaska płytka ) nakładamy na nią papier ścierny arkuszu minimum A4 np. 120, i przykładami pokrywę sprzęgła od strony styku do papiery, ruchami okrągłymi likwidujemy wszelkie odchylenia od normy w sensie styku, następnie według uznania bierzemy papiery 300, 500, 1000 i kontrolnie już idealnie wygładzamy krawęd¼. Pó¼niej wystarczy już tylko uszczelka, bez sylikonu, i nie ma prawa cieknąć. Tak samo możemy zrobić z krawędzią karteru od strony sprzęgła, właściwie musimy to wykonać aby całość miała ręce i nogi.
Krawędzi między karterami nigdy nie robię, gdyż pamiętajmy o tym że jest to idealnie wymierzona wartość aby wał był dokładnie ucentrowiony w kadłubie silnika, tzn. aby idealnie leżał . Skutkiem braku takiego ułożenia wału są często dużo szybsze wyrobienie się luzu promieniowego na korbowodach, co czasem powoduje przytarciom tłoka o cylinder nawet przy prawidłowej i solidnej eksploatacji.
- uszczelki silnika - dość znaczna ilość osób podczas składania silnika używa uszczelek kupnych, tzn z takich prostych kompletów uszczelek np. do Jawy 350. Są one wykonane jak najtañszą metodą, liczy się ilość a nie jakość, spójrzcie nawet na cenę, po 8 zł na allegro. Ja nie ujmuje sprzedawcą wykonania, ale panowie przecież sami możecie zrobić sobie taką uszczelkę dużo solidniej. Polecam do tego materiał zwany klingerytem, inaczej polonit ( właściwie polonit to fabryku która wytwarza ten materiał ) Mamy wtedy całą gamę grubości uszczelek, ja osobiści bo wybielaniu powierzchni od strony sprzęgła, wykonałbym solidnie uszczelkę z w/w materiału np. o grubości 0,3 mm. Nie składam jej na żaden sylikon, wystarczy sama uszczelka. Spytacie dlaczego brak sylikonu?? bo płaszczyzny idealnie do siebie przylegają i poprzez wybielanie zlikwidowaliśmy wszystkie nierówności i mikropory. Wiadomo pod głowicę nie polecam wykonywania uszczelek, myślę że całkiem solidne możemy dostać na naszym rynku, od ludzi którzy się w tym specjalizują.
Jeżeli w oryginale nie było uszczelki między karterami to nie dajemy uszczelki, nie raz się z tym spotkałem i założenie takiej uszczelki nie raz utrudnia centralne położenie wału między dwoma karterami.
Dodatkowo ludzie też używają lakieru bezbarwnego na uszczelkę. Lakier po rozgrzaniu silnika wypełnia wszystkie nierówności i mikropory, sam tego nie stosowałem, ale według informacji się sprawdza.
Dodatkowo niektórzy używają jako materiał na uszczelkę : preszpan i gambit.
- simmeringi - uszczelniacze - dość często sugerujemy się tym że idziemy do sklepu, prosimy simmering a sprzedawca daje nam najtañszy MADE IN POLAND i mówi że wystarczy. Niestety te simmery nie spełnią swojej roli na dłuższy czas, pó¼niej często ludzie się dziwią a to czemu łapie lewe powietrze jak nowy simmering i po 1000km już widać takowy efekt. Zacznijmy od tego , że simmeringi są wytworzone z poszczególnych materiałów, każdy materiał ma często swoje oznaczenie wybite :
1. Kauczuk Nitrylowy /NBR/ o twardości 70,77*Sh odporność na media:/oleje i smary mineralne,oleje pochodzenia roślinnego i zwierzęcego,węglowodory alifatyczne,niepalne ciecze hydrauliczne typu HSA I HSB, woda do 100*C, rozcięczone roztwory kwasów i zasad.
2. Kauczuk Akrylowy /ACM/ o twardości 80*Sh odporność na media: /oleje silnikowe,przekładniowe, węglowodory alifatyczne i aromatyczne,oleje hydrauliczne.
3. Kauczuk Silikonowy /MVQ/ o twardości 75*Sh odporność na media: /oleje i smary mineralne, rozcięczone roztwory soli, alkohole, woda do 100*C.
4. Kauczuk Fluorowy /FPM/ o twardości 80*Sh odporność na media: /oleje i smary mineralne, węglowodory alifatyczne i aromatyczne, trudnopalne ciecze hydrauliczne typu HSC,HSD, oleje syntetyczne.
Przy zakupie a właściwie wyborze zwróćmy uwagę na zastosowanie takiego simmeringa, czyli na środowisko pracy. Czy pracuje w wysokich temperaturach, w rozgrzanym oleju? Na co jest odporny?? To są dość istotne odpowiedzi, więc zastanówcie. Ja osobiście używam simmeringów jednej firmy, wszystkie motoryzacyjne ( z góry mają założone odporności na temperaturę i środki chemiczne ). Do wyboru mamy simmeringi kierunkowe, czyli np. w lewo, w prawo, obydwie strony. Obydwie strony polecam zakładać na uszczelnienie czopów wału korbowych ( zależy od silnika ) , tam występuję ruch przeważnie w jednym kierunku , ale niekiedy są ruchy wsteczne wału (minimalne ale zawsze ) . Pozatym dodatkowo istnieją simmeringi jedno i dwu-wargowe. Nie raz spotkałem się z simmeringiem dwu-wargowym z dodatkową wargą zewnętrzną. Polecam firmę CONTECH i jej szczególnie szeroki wybór.
Mam jeszcze kilka pomijanych elementów do opisania, dzielę się swoim doświadczeniem, może komuś to pomoże, sam dochodziłem do wielu rzeczy, po prostu <cheers> nowy Jawer może mieć łątwiej.