Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 12:05:04
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v  (Przeczytany 2785 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Doman1992

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« dnia: Stycznia 18, 2023, 19:10:30 »

Witam, widziałem że kiedyś kolega "Mofeix" robił adaptery na przerobienie instalacji z 6v na 12v, ale nie jest już aktywny na forum od bardzo długiego czasu. Ma ktoś jakieś zdjęcie takie adaptera lub ktoś to robi aktalnie?, z góry dziękuję i pozdrawiam
Zapisane

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
    • Honda VT700c oraz Jawa 350
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 18, 2023, 19:26:56 »

Coś takiego znalazłem w starych zdjęciach:










Nawet ktoś to sprzedaje: https://www.olx.pl/d/oferta/jawa-przejsciowka-z-pradnicy-na-alternator-350-175-250-CID5-IDRXR2M.html

Zapisane
    Status GG
https://hondavt700c.wordpress.com ale też coś o Jawie i Cezecie się znajdzie ;)

killler

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1009
  • :)
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 18, 2023, 19:28:38 »

Sprzedałem ostatnio komuś taki. Ale teraz w dobie Cdi po co kombinować? Jak dla mnie gra nie warta świeczki
Zapisane
    Status GG
Jawa TS 350 638.0 89r.:)
Jawa 350 634.7 Tęczówka + Velorex 562 83r.:)
Cz 350 472.6 86r.:)

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
    • Honda VT700c oraz Jawa 350
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 18, 2023, 19:32:46 »

Klasyczny alternator jest wydajniejszy niż alternator z magnesami stałymi "CDI" jak go nazywacie. Nie obciąża silnika niepotrzebnie. Zaleta alternatora z magnesami stałymi to cena, prosta konstrukcja i niezawodność bo nie ma szczotek.
Zapisane
    Status GG
https://hondavt700c.wordpress.com ale też coś o Jawie i Cezecie się znajdzie ;)

Doman1992

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #4 dnia: Stycznia 18, 2023, 20:31:55 »

Dzięki wielkie, wszystko wiem
Zapisane

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #5 dnia: Stycznia 18, 2023, 20:36:18 »

Mam zamontowane 2 szt. tej przejściówki w Cz 350 od 2014 lub 2015r a w Jawie 634 od jesieni 2022.

Niestety nie mam już możliwości dorobienia.

Od zamontowania w Cezecie praktycznie nie ruszana działa bezawaryjnie z zapłonem od Janka, zdjęta tylko raz w celu dorobienia kolejnej dawno temu.

Moim zdaniem jest to lepsze od cdi, ale trudniejsze w montażu i droższe, bo trzeba jeszcze dokupić zapłon elektroniczny.

Przejściówka wystaje za bardzo i jest problem z zamknięciem oryginalnej pokrywy zapłonu więc trzeba to czymś zdystansować, trzeba też wyciąć przegrodę w pokrywie lub zastosować pokrywę od cezety z alternatorem ( tak mam u siebie) ale i tak trzeba dystans wstawić i dodatkowo środkowy otwór w pokrywie ok 12V jest przesunięty więc śruba nie trafia w karter.
Wymaga to dorobienia dodatkowej blaszki z gwintem żeby można było pokrywę przykręcić.

Dodatkowo trzeba przerobić lub wymienić instalację elektryczną na wersje 12V, kupić alternator prostownik i regulator.

Kupując CDI masz już gotowy zestaw z zapłonem elektronicznym który mieści się pod pokrywą silnika.

Ja zamontowałem niedawno drugi zestaw do Jawy bo miałem praktycznie wszystkie elementy łącznie zapłonem elektronicznym, więc zakup CDI po prostu mi się nie opłacał.

Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

Doman1992

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3
  • Czyżbym nie posiadał motocykla?
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #6 dnia: Stycznia 18, 2023, 21:27:27 »

Mam wszystko co potrzebne, robię Cezete tak zajechaną że i tak wjeżdża nowa instalacja i zapłon od Janka, dzięki za pomoc
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #7 dnia: Stycznia 18, 2023, 21:27:32 »

Ja znowu nie lubię Jawowskiego alternatora.

Mam CZ 175/450 z prądnicą starego typu 6V 45W.

Trochę przejeździłem na Jawie 638 z fabrycznym alternatorem.

W moim przypadku prądnica była dużo bardziej trwała i bezawaryjna.

Na CZ zrobiłem około 5 000km, a na Jawie z alternatorem około 10 000km (w sumie białą Jawą zrobiłem ponad 50 000km)

W 6v CZ nigdy nie miałem problemu z prądem, nawet jak rozładował się akumulator to zapalałem na popych.

Za to w 12V Jawie co chwilę sypała się inna rzecz.

Na dzień dobry nie łączyły styki w prostowniku i słabo ładowało. Wymieniłem prostownik, ale w drugim to samo po jakimś czasie. Wziąłem lutownicę i poprawiłem fabryczne luty, później już to działało normalnie.

2 razy szczotkotrzymacz wyleciał w powietrze. Po solidnym nagrzaniu silnika plastik zmiękł, szczotkotrzymacz się wygiął i wirnik zrobił z niego mięso mielone.

Za drugim razem uszkodził uzwojenie wirnika.

Kontrolka ładowania sterowana przekaźnikiem też nic mądrego nie pokazuje. Możesz jechać bez ładowania, a kontrolka i tak gaśnie jak gdyby nigdy nic. A nieraz jak przekaźnik miał jakieś ała to kontrolka świeciła i ładowało normalnie.
Kiedy był lichy akukulator i dużo stałem w korkach to potrafiło zabraknąć prądu.

Nigdy nie udało mi się zapalić na popych kiedy rozładował się akumulator (do końca miałem układ 6-diodowy, na 9d można).

Podsumowując mogę stwierdzić że najlepszym rozwiązaniem jest założenie CDI na podzespołach że skutera lub Vape.
Drugie miejsce zajmuje prądnica
A alternator na końcu.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Pietras

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 652
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #8 dnia: Stycznia 18, 2023, 22:38:03 »

No to skoro głosowanie to ja głosuje na alternator. Podnoszę deseczkę z numerem 10.   :D
Muczos, wymieniłeś wszelakie problemy, które wystąpiły nie z tego powodu że nie były prądnica prądu stałego lub prądnica z magnesami tylko dlatego że były gówniane.  Szczotki występują też w prądnicy a regulator i cewkomoduł vape kosztują sporo. Wozisz je  w zapasie?
« Ostatnia zmiana: Stycznia 18, 2023, 22:44:40 wysłana przez Pietras »
Zapisane
Jawa to świetny motocykl pod warunkiem że wymieni się z tuzin części na inne, lepsze.
Niektóre oryginalne rozwiązania są śmieszne i należy je poprawic.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #9 dnia: Stycznia 19, 2023, 00:10:00 »

Nie muszę wozić tych rzeczy w zapasie, bo w prądnicy Jawowskiej szczotki są dość duże i szczotkotrzymacz jest na tyle solidny że ciężko go popsuć. :)

W alternatorze jeden szczotkotrzymacz miałem chiński, a drugi oryginalny z bardzo starych zapasów. Oba efektownie wyleciały w powietrze.

Regulator prądnicy pomimo tego że miał ponad 50 lat działał dobrze. Tylko na początku musiałem go wyczyścić z rdzy, nauczyć się jego budowy i ustawić.

Cewkomoduł vape raz mi się spalił. Od tej pory do pozostałych Jaw montuję CDI z chińskich skuterów. Jeszcze nic nie wysiadło, ale w razie czego części kosztują grosze i da się je kupić w każdym sklepie z gratami do skuterów.

Przedstawiłem tu moje zdanie na ten temat które wyrobiłem sobie z punktu widzenia użytkownika motocykla.

Pietras, właśnie ta gównianość wykonania dyskwalifikuje u mnie Jawowski alternator.

Nie mówię tu że wszystkie alternatory są złe. Przecież każdy samochód ma alternator.

Chodziło mi o to że akurat ten konkretny alternator Jawy/CZ jest gówniany.

Np. alternator w MZ jest całkiem spoko, bo jest trochę solidniejszej budowy,  ma mostek prostowniczy 9D, tylko jego słabym ogniwem jest gówniany mechaniczny regulator.

Gdyby tak do Jawy TS założyć mechaniczny regulator z MZ to wyszłoby najgorsze barachło jakie tylko mogłoby powstać   ???
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3375
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #10 dnia: Stycznia 19, 2023, 05:54:44 »



Gdyby tak do Jawy TS założyć mechaniczny regulator z MZ to wyszłoby najgorsze barachło jakie tylko mogłoby powstać   ???

I plecak z ursusa c 360
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
    • Honda VT700c oraz Jawa 350
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #11 dnia: Stycznia 19, 2023, 08:42:27 »

Cytuj
Za to w 12V Jawie co chwilę sypała się inna rzecz.

Na dzień dobry nie łączyły styki w prostowniku i słabo ładowało. Wymieniłem prostownik, ale w drugim to samo po jakimś czasie. Wziąłem lutownicę i poprawiłem fabryczne luty, później już to działało normalnie.

2 razy szczotkotrzymacz wyleciał w powietrze. Po solidnym nagrzaniu silnika plastik zmiękł, szczotkotrzymacz się wygiął i wirnik zrobił z niego mięso mielone.

Za drugim razem uszkodził uzwojenie wirnika.
To już nie wina alternatora tylko osprzetu. Sporo osób kupując zapłon CDI dostaje nowy regulator, wiązkę przewodów i potem zachycelni zachwalają, a tak naprawdę wymienili 80% instalacji... (albo i 100% dopowiedzialnej za ładowanie i zapłon).


Jak się założy dobrej jakości szczotkotrzymacz, zrobi nową istalację, współczesny prostownik 3 fazowy (taka kostka z wyprowadzeniami) i współczesny regulator też wszystko śmiga bezobsługowo przez długi czas.
Zapisane
    Status GG
https://hondavt700c.wordpress.com ale też coś o Jawie i Cezecie się znajdzie ;)

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #12 dnia: Stycznia 19, 2023, 09:14:52 »

A da się kupić dobry szczotkotrzymacz? Mi się nigdy nie udało. Tak jak wyżej napisałem nawet oryginalny wyleciał w powietrze.

Na pewno było to spowodowane tym że mój motor ma ciężkie życie. Szczególnie jak jadę na urlop we 2 osoby z bagażami i wjeżdżam na autostradę.  :D

Szczotkotrzymacze wybuchały właśnie wtedy kiedy jechałem przez kilka godzin ekspresówką na pełnym gazie.

No ale napis Twin Sport na baku do czegoś zobowiązuje. Jakbym chciał jeździć 60 km/h to bym se kupił WSK  :P

Co do instalacji to akurat czeskie kable i konektorki były bardzo dobrej jakości i rzadko wysiadają.
Wystarczy porównać elektrykę Zetora i Ursusa. Bliźniacze sprzęty z tych samych lat, ale w czeskich większość instalacji zawsze działa, a w polskich kable rozlatują się w rękach.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Blenders

  • Laureat "Krzywej Korby" 2012
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1135
  • Bibliotekarz
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #13 dnia: Stycznia 19, 2023, 12:03:51 »

Cytuj
Za to w 12V Jawie co chwilę sypała się inna rzecz.

Na dzień dobry nie łączyły styki w prostowniku i słabo ładowało. Wymieniłem prostownik, ale w drugim to samo po jakimś czasie. Wziąłem lutownicę i poprawiłem fabryczne luty, później już to działało normalnie.

2 razy szczotkotrzymacz wyleciał w powietrze. Po solidnym nagrzaniu silnika plastik zmiękł, szczotkotrzymacz się wygiął i wirnik zrobił z niego mięso mielone.

Za drugim razem uszkodził uzwojenie wirnika.
To już nie wina alternatora tylko osprzetu. Sporo osób kupując zapłon CDI dostaje nowy regulator, wiązkę przewodów i potem zachycelni zachwalają, a tak naprawdę wymienili 80% instalacji... (albo i 100% dopowiedzialnej za ładowanie i zapłon).


Jak się założy dobrej jakości szczotkotrzymacz, zrobi nową istalację, współczesny prostownik 3 fazowy (taka kostka z wyprowadzeniami) i współczesny regulator też wszystko śmiga bezobsługowo przez długi czas.

I właśnie tak mam zrobione, w cezecie 472.5  pod bak nie wejdzie org prostownik no i lubią w nim padać luty. więc mam prostownik z mostka i elektroniczny reg, a także współczesny przekaźnik.

Wszystko jest mniejsze niż org (szczególnie prostownik) i jak sie dobrze pomyśli to mieści się pod jednym boczkiem razem z zaplonem Janka.

Drugi boczek zostaje wolny na narzędzia.

Dodaje zdj z mojego wątku widać tam zamontowany adapter i blaszke z gwintem do montażu pokrywy z cz 12V
« Ostatnia zmiana: Stycznia 19, 2023, 12:12:13 wysłana przez Blenders »
Zapisane
Jawa 350 634-7 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 83r Docieranie
Čz 350 472.5 (12V flansza na Altka i Zapłon Janka) 85r
Čz 180 487.4 (Pełne Vape 12V) 93r
Jawa 638.5
Wsk 125 M06B3 Bąk (Cdi TurboZabytki 12V) 77r

killler

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1009
  • :)
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #14 dnia: Stycznia 19, 2023, 15:44:09 »

Jak zwykle punkt widzenia zależy od punktu siedzenia heh montując CDI do 634 pozbyłem się kłopotliwej instalacji 6v natomiast montując vape do Jawy ts zrobiłem to w celu minimalizacji czynników mogących ulec awarii w trasie tak naprawdę gdy Muczos napisał że wystrzeliło mu na autostradzie szczotkotrzymacz odrazu zamówiłem vape  :P
Co najważniejsze trzeba też podzielić użytkowników na tych co robią konkretne trasy czyli 1000 1500 jadąc na zlot, dalej na takich co jeżdżą w niedzielę koło komina robiąc 50 czy 100 kilometrów oraz na tych co tylko teoretyzuja nad tym czy lepsze jest CDI czy orginalny alternator  ;)
Zarówno ja jak i Muczos zaliczamy się do tych pierwszych także wybór nie był trudny  :)
Tak samo jak z kwestią zapłonów czy to tradycyjne platyny czy bezstykowe z opini 3 jawerow i 1 muzeciarza wynika jasno że najlepszy power jest jednak na platynach a nie na jakichkolwiek elektronikach
« Ostatnia zmiana: Stycznia 19, 2023, 15:46:55 wysłana przez killler »
Zapisane
    Status GG
Jawa TS 350 638.0 89r.:)
Jawa 350 634.7 Tęczówka + Velorex 562 83r.:)
Cz 350 472.6 86r.:)

michal_t

  • elektronik-programista
  • Jawer
  • ***
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 170
  • Cezet 350 / Honda VT700C Wrocław
    • Honda VT700c oraz Jawa 350
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #15 dnia: Stycznia 19, 2023, 21:10:53 »


Cytuj
Co najważniejsze trzeba też podzielić użytkowników na tych co robią konkretne trasy czyli 1000 1500 jadąc na zlot, dalej na takich co jeżdżą w niedzielę koło komina robiąc 50 czy 100 kilometrów oraz na tych co tylko teoretyzuja nad tym czy lepsze jest CDI czy orginalny alternator  ;)
Zarówno ja jak i Muczos zaliczamy się do tych pierwszych także wybór nie był trudny  :)
Tak samo jak z kwestią zapłonów czy to tradycyjne platyny czy bezstykowe z opini 3 jawerow i 1 muzeciarza wynika jasno że najlepszy power jest jednak na platynach a nie na jakichkolwiek elektronikach
Jeśli to był żart to ok - czasami ciężko ocenić.

Jeśli nie, to nie będę się kłócił. Każdy ma prawo do własnego zdania ale że to forum publiczne warto to wyprostować żeby ktoś kto trafi na ten wątek go źle nie zrozumiał. Proste przykłady: samochody ciężarowe które robią długie trasy mają klasyczne alternatory ze szczotkami, a nie alternatory z magnesami stałymi ( zwane przez mechaników "CDI").
Pojazdy wyścigowe i chyba już wszystkie współczesne pojazdy spalinowe mają zapłon elektroniczny żeby miały jak najlepsze osiągi i najmniejsze spalanie.
Zapisane
    Status GG
https://hondavt700c.wordpress.com ale też coś o Jawie i Cezecie się znajdzie ;)

azbescik2

  • Klubowicz
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1225
  • w moich rękach od 99 r
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #16 dnia: Stycznia 19, 2023, 21:27:31 »


Cytuj
Co najważniejsze trzeba też podzielić użytkowników na tych co robią konkretne trasy czyli 1000 1500 jadąc na zlot, dalej na takich co jeżdżą w niedzielę koło komina robiąc 50 czy 100 kilometrów oraz na tych co tylko teoretyzuja nad tym czy lepsze jest CDI czy orginalny alternator  ;)
Zarówno ja jak i Muczos zaliczamy się do tych pierwszych także wybór nie był trudny  :)
Tak samo jak z kwestią zapłonów czy to tradycyjne platyny czy bezstykowe z opini 3 jawerow i 1 muzeciarza wynika jasno że najlepszy power jest jednak na platynach a nie na jakichkolwiek elektronikach
Jeśli to był żart to ok - czasami ciężko ocenić.

Jeśli nie, to nie będę się kłócił. Każdy ma prawo do własnego zdania ale że to forum publiczne warto to wyprostować żeby ktoś kto trafi na ten wątek go źle nie zrozumiał. Proste przykłady: samochody ciężarowe które robią długie trasy mają klasyczne alternatory ze szczotkami, a nie alternatory z magnesami stałymi ( zwane przez mechaników "CDI").
Pojazdy wyścigowe i chyba już wszystkie współczesne pojazdy spalinowe mają zapłon elektroniczny żeby miały jak najlepsze osiągi i najmniejsze spalanie.
wtrącę swoje trzy grosze nazwijmy cdi alternatorem bezszczotkowym otóż taki alternator ma jedną zaletę a mianowicie brakelementow wspolpracojacych i chyba na tym koniec taki alternator powinien być dobierany jak najbliżej mocowo do ilości odbiorników dlaczego ? Ponieważ sama prądnica produkuje prąd zmienny liniowo wraz ze wzrostem prędkości obrotowej woiec regulator może działać tylko i wyłącznie na wytrącaniu jakoś tej Energi zazwyczaj w jakimś stopniu zwiera z masą wytrącając nadmiar prądu z alternatora  a i generuje on non stop takie samo obciążenie.  Klasyczny alternator ma regulacje prądu- napiecia ładowania po przez namagnesowania wirnika i tutaj możemy mieć urządzenie dużo sprawniejsze przy jednej zaroweczce 2 w apstrachujac i nic złego się jie wyrazy bo regulator skoryguje zapotrzebowanie na energię namagnesowaniem wirnika. Co do zaplonu tutaj powiem tylko i wyłącznie swoje spostrzeżenie jeśli w elektronicznym układzie nie ma mapy z wyprzedzeniem zaplonu tylko jest to wartość stała to jeśli nie boli nas zajzenie tam raz na 5 kkm to elektronik nie ma sensu ale to mój punkt widzenia
Zapisane
    Status GG

Tigras

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 410
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #17 dnia: Stycznia 19, 2023, 22:16:11 »

Pracuje z różnymi epokowymi silnikami samochodowymi takimi jak 3.0 CSi z bmw czy też duże V8 chryslera i Forda. Wywalenie przerywaczy z aparatów zapłonowych i zastąpienie ich modułem elektronicznym to niebo a ziemia. Bez porównania lepsza plynniejsza praca silnika, mniej regulacji, wyeliminowane zużycie i konieczność korekt przerwy, mocniejsza iskra brak kondensatora i ominiecie problemu marnej jakości zamienników przerywaczy tak samo jak w jawach i cezetach. W swojej cześce zrobiłem ponad 10000 km na zapłonie od Janka bez zaglądania do zaplonu pomijając eksperymenty z kątem wyprzedzenia. To była jedna z najlepszych inwestycji w ten motocykl.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #18 dnia: Stycznia 20, 2023, 00:54:54 »

Dla ciekawskich podrzucam tu moją pracę inż. której tematem było zbadanie różnic pomiędzy pracą silnika z przerywaczami, pełnym Vape oraz Vape zmodułem w którym można samemu zaprogramować mapę zapłonu.

https://drive.google.com/file/d/16Y5Lr9bFTN-CkdMMTo-lovNF4O2NFPoi/view?usp=drivesdk

Nie jest to idealne i są tu różne błędy, ale to służyło głównie do obrony dyplomu  :D

Na dzień dzisiejszy przeprowadziłbym to badanie trochę inaczej żeby wyeliminować błędy które wtedy popełniłem.

Przede wszystkim hamownia była zbyt dużego kalibru (samochodowa do dużych pojazdów) i nie udało się przeprowadzić pomiaru poniżej 3000obr/min.

Profesor kazał mi mierzyć moc na 4 biegu, Jawa nie miała siły obracać wielką rolką kiedy silnik miał mniej niż 3000obr/min.

Kolejna sprawa to filtr powietrza. Wtedy jeszcze nie znałem filtra MANN C1024 i używałem jakiegoś chińskiego gunwa na którym motor palił 6 litrów I dymił jak zły. Na filtrze MANN ten sam motor zyskał sporo na mocy i spalaniu.

Na platynkach silnik nie był obciążony działaniem alternatora, bo nie miałem czasu żeby od nowa podłączać cały układ ładowania.

Nie jestem też pewny czy moduł PROGCDI działał w 100% prawidłowo.
Kiedy później sprawdziłem jego działanie lampą stroboskopową to coś mi się nie podobało, ale ostatecznie wyrzuciłem go i używam standardowego Vape.

Zresztą na wykresie widać że platyny niby dały największą moc maksymalną, ale na niższych obrotach było słabiej.

Elektronik daje ładniejszy przebieg krzywej momentu obrotowego.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

Maliniasty

  • Murarz, piekarz, akrobata, z zamiłowania mechanik.
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 3375
  • Panie... a kto to poskłada...
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #19 dnia: Stycznia 20, 2023, 11:37:11 »

Dla ciekawskich podrzucam tu moją pracę inż. której tematem było zbadanie różnic pomiędzy pracą silnika z przerywaczami, pełnym Vape oraz Vape zmodułem w którym można samemu zaprogramować mapę zapłonu.

https://drive.google.com/file/d/16Y5Lr9bFTN-CkdMMTo-lovNF4O2NFPoi/view?usp=drivesdk

Nie jest to idealne i są tu różne błędy, ale to służyło głównie do obrony dyplomu  :D

Na dzień dzisiejszy przeprowadziłbym to badanie trochę inaczej żeby wyeliminować błędy które wtedy popełniłem.

Przede wszystkim hamownia była zbyt dużego kalibru (samochodowa do dużych pojazdów) i nie udało się przeprowadzić pomiaru poniżej 3000obr/min.

Profesor kazał mi mierzyć moc na 4 biegu, Jawa nie miała siły obracać wielką rolką kiedy silnik miał mniej niż 3000obr/min.

Kolejna sprawa to filtr powietrza. Wtedy jeszcze nie znałem filtra MANN C1024 i używałem jakiegoś chińskiego gunwa na którym motor palił 6 litrów I dymił jak zły. Na filtrze MANN ten sam motor zyskał sporo na mocy i spalaniu.

Na platynkach silnik nie był obciążony działaniem alternatora, bo nie miałem czasu żeby od nowa podłączać cały układ ładowania.

Nie jestem też pewny czy moduł PROGCDI działał w 100% prawidłowo.
Kiedy później sprawdziłem jego działanie lampą stroboskopową to coś mi się nie podobało, ale ostatecznie wyrzuciłem go i używam standardowego Vape.

Zresztą na wykresie widać że platyny niby dały największą moc maksymalną, ale na niższych obrotach było słabiej.

Elektronik daje ładniejszy przebieg krzywej momentu obrotowego.
Aż mi się przypomniały młodzieńcze lata i moja własna wypocona praca  ;D :D
Zapisane
Motocykle wciągają jak woźny flaszkę :)

Tigras

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 410
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #20 dnia: Stycznia 20, 2023, 14:31:41 »

Eee Muczos to Ty kolega po fachu prawie. Ciejawy temat pracy. Szczerze mówiąc jestem zaskoczony faktem ze na przerywaczach charakterystyka mocy wypada ciut lepiej niż na elektroniku wbrew temu co słychać po silniku, jednak bardziej przydaje się moment w codziennej jedzie a tutaj elektronik bierze górę.
Może warto wydzielić z tego osobny temat o rodzajach zaplonu skoro już Muczacz udostępnił nam laboratoryjne dane.

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Cezet 350 Adapter z 6v na 12v
« Odpowiedź #21 dnia: Stycznia 20, 2023, 18:24:52 »

Podsumowując to wszystko mam jeszcze jedno spostrzeżenie.

To co czujemy jadąc motorem nie jest do końca miarodajne. To tzw. badanie organoleptyczne.

Przyjmijmy taką przykładową sytuację.

Mam swój motor z przerywaczami.

Zapalam silnik i rozpedzam się gwałtownie od 0 do 100km/h.

Podnóżki wibrują, słychać różne hałasy z silnika, tłumiki się tarabanią itp itd jak to w Jawie. Wreszcie wskazówka na liczniku pokazuje upragnioną stówkę :D

Później wyrzucam to i montuję elektronika.

Też się rozpedzam od 0 do 100, ale nie jest to już tak spektakularne. Silnik chodzi spokojniej, wydaje się że rozpedza łatwiej. Czyli na chłopski rozum jest mocniejszy, bo nie trzeba go tak męczyć żeby osiągnąć zadaną prędkość.

Ale na wykresach wyszło inaczej  ???


Kiedyś sprawdziliśmy jedną rzecz.

https://youtu.be/WEGZzstCZRQ

Ja zamontowałem do swojej Jawy ten superzapłon PROGCDI i zaprogramowałem mu mapę która wydawała mi się ok, a mój brat miał wtedy w 640 zwykły zapłon na przerywacze.

Wydawało mi się że biała Jawa była mocniejsza od czarnej, bo nie wibrowała tak i nie robiła tyle huku.

Może to słabo widać, ale na samym początku jak startowaliśmy to 640 wyprzedziła moją TS w pizdu ;D

Później Wojtek troszkę ujął gazu, tak żeby biała wyprzedziła czarną i żeby film był poprawny politycznie :)

I w tym momencie doszło do mnie że na oko nie da się ustalić dokładnie czy motor jest mocniejszy czy słabszy.

Da się tylko stwierdzić czy chodzi lepiej czy gorzej, tzn. jak hałasuje, ile pali paliwa, jakie ma wibracje itp itd.

Czarna poszła szybciej, chociaż kiedy siedziałem za kierownicą to wydawało mi się że biała jest szybsza.

No ale miała prawo. Czarna była poskładana dużo lepiej, bo wtedy już miałem większe doświadczenie i wiedziałem co poprawić.

Także tego...
« Ostatnia zmiana: Stycznia 20, 2023, 18:27:38 wysłana przez muczos »
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
3 Odpowiedzi
4432 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 18, 2012, 14:19:56
wysłana przez buczyslaw8
88 Odpowiedzi
32070 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 13, 2020, 15:36:50
wysłana przez Pietras
12 Odpowiedzi
5807 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 27, 2014, 15:37:56
wysłana przez ObeliX-66
6 Odpowiedzi
3419 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 30, 2016, 12:55:05
wysłana przez Tjack
1 Odpowiedzi
1937 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 17, 2018, 12:39:21
wysłana przez Yabaman