Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 16, 2025, 17:31:54
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie  (Przeczytany 8252 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

marek_ghost

  • Gość
CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« dnia: Grudnia 05, 2008, 09:19:05 »

jakieś pół roku temu może troche wcześniej oddałem cylinder do pierwszego szlifu. nic szczególnego - po prostu szlif.
po robocie odebrałem cylinder wraz z nowym tłokiem, założyłem nowe pierścionki (oczywiście kupiłem pierścionki po pierwszym szlifie) i co się okazało ?

jak ją kupiłem śmigała z prędkością max około 125km/h.
wraz z upływem czasu eksploatacji ta prędkość stopniowo malała z czego wywnioskowałem, że należy zrobić właśnie szlif poza tym na cylindrze były delikatne ryski, co tym bardziej kwalifikowało cylinder do zabiegu.

teraz jak pójdzie stówkę to jest święto lasu.

może ktoś potrafi wytłumaczyć dlaczego tak jest ?

oczywiście przed założeniem tłoka po szlifie cylindra sprawdziłem szczelinę jaka występuje między powierzchnią cylindra, a tłokiem i było w porządku.

silnik złożyłem tak jak Bozia przykazała, a jednak je¼dzi wolniej.
myślałem, że po szlifie motor jest odrobinę mocniejszy niż przed no bo w koñcu pojemność się minimalnie powiększa (średnica cylindra po szlifie powiększa się o około 0,2 mm), a tu dupa... <mur>
« Ostatnia zmiana: Grudnia 05, 2008, 09:20:41 wysłana przez marek_ghost »
Zapisane

Xargo1

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 706
  • Budyñ śmierdzi...
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 05, 2008, 10:50:33 »

A o docieraniu to kolega słyszał? Po remoncie wszystko się musi ułożyć, dopasować, uszczelnić. Teraz czeka Cię jakieś 500km w miarę spokojnej jazdy - bez ciągłego piłowania, dojazdów 2 ulice dalej itp. Inaczej twój remont naprawdę na nic się nie zda....
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 05, 2008, 13:44:58 »

Cytat: ghost
jak ją kupiłem śmigała z prędkością max około 125km/h.
wraz z upływem czasu eksploatacji ta prędkość stopniowo malała....
...teraz jak pójdzie stówkę to jest święto lasu.
¦migała z prędkością 125km/h mówisz... hm?? Może właśnie tym ją tym zarżnąłeś??
IMHO Są dwie możliwości:
- po prostu wkręcała się na wyższe obroty - co przy dotartym a nawet "przetartym" silniku jest normalne. (niższe opory tarcia/ toczenia) - poczytaj sobie w necie o zmniejszaniu oporów w silnikach.
- magnes w liczniku stracił "cóś" ze swojej "mocy" i licznik po prostu mniej pokazuje (ta możliwość jest dość prawdopodobna bo 125km/h CZ 175 to dość wyśrubowany wręcz kosmiczny wynik)
Zapisane

marek_ghost

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 05, 2008, 14:02:57 »

o docieraniu nic nie wspominałem, bo to jest chyba oczywiste  :)
a co do tej prędkośći to bez ściemniania tyle szła.

ale to nie znaczy, że cały czas ja męczyłem ile się da.
uwierz, że nie miałbym serca tak katować motocykla - tymbardziej mojej CZE¦KI  <no> być może masz rację z tym oporem silnika. no ale żeby aż w takim stopniu zwalniało motocykl ? <blink>
Zapisane

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 05, 2008, 14:14:32 »

Marek 12okm/h to już dobry wynik jak dla cz 175

Ja na twoim miejscu bym kontrolnie podniósł głowice i zobaczyl ja to tam sie dotarło. Powiedz tak mniej więcej ile km zrobiłeś po szifie- może jeszcze nie dotarła się tak na 100% 


Ja obecnie na warsztacie mam silnik z ts 4 szlif....
ts na tym motorku szła jak głupia we dwóch po piaskowni to tylko w lusterku pióropusz piachu za plecami widziałem.....

jak rozłożyłem silnik za łeb się złapałem- silnik chyba aż nadto dotarty; tłoki takie luzy ze szok tłoki poniżej okien porysowane  a mimo tego szedł jak głupi   
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)

marek_ghost

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 05, 2008, 14:25:54 »

jest dotarta dobrze, bo po zalożeniu zrobiłem ponad 500 km więc niedokładne dotarcie odpada.
teraz sie przyglądnę na weekend, bo poszła mi skrzynia więc silnik będzie rozwalony na części pierwsze.

trochę mnie martwi ta mniejsza moc...w sumie nic złego się nie dzieje, ale wolałbym je¼dzić ze średnią prędkością powiedzmy około 90 km/h a nie 70...

może to nie jest wcale dużo, ale różnica jest odczuwalna   ;)
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 05, 2008, 14:27:18 »

Cytat: Pawel
...ts 4 szlif....  silnik chyba aż nadto dotarty; tłoki takie luzy ze szok tłoki poniżej okien porysowane  a mimo tego szedł jak głupi   
<lol> <lol> <lol>
Coś w tym jest...  <blink>
Wysokoobrotowe silniki = Tylko dwa pierścienie na tłok, lu¼niejsze pasowania tłok/cylinder, większe luzy w łożyskach (C3 itd) .
Ale niestety  coś za coś... ile one palą  <blink>  <lol> <lol> <lol>
Zapisane

marek_ghost

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 05, 2008, 14:35:34 »

no tak, palą więcej, ale zobacz na ich dynamikę  :D

ale nie da się je¼dzić nimi oszczędnie. powiedzmy kawasaki kmx 125 nie wygrzebie się z błota albo nie przyspieszy porządnie przy obrotach mniej więcej 2500 tys/min bo prędzej wypluje tłok ;p a jawa przy tej wartości prędkości obrotowej wału ma takie pierdolnięcie jak stąd do radomia :D

ale nie o tym w tym wątku. niech ktoś mądry mi powie o co chodzi z tą prędkością maksymalna w mojej cześce  :-/
Zapisane

_Wujek samo Zło_

  • Mistrz Zła...
  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1345
  • przekażcie mu że Belzebubik się o niego pytał....
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 05, 2008, 14:44:42 »

Marek a jak złożyłeś cały silnik po remoncie ? 
Może "zbiłeś"/ścisnąłeś/"przekosiłeś"  wał przy składaniu (kiedyś nie powiem co, tak złożyłem że kopnąć było ciężko a odpalało tylko z dobrego popychu w dwie osoby- ale to było dawno i nie wiele osób to pamięta  :> )

Jak rozłożysz silnik to zobacz czy korbowód sobie lużno "lata" jak ciężko to masz odpowiedz. 


Jawol o to chodzi że ten silnik pali jakieś 6-7 litrów i bezproblemowo uruchamia sie go......
Zapisane
"Szukajcie, a znajdziecie. Proście, a będzie wam dane - Kiedyś prosiłem Boga o rower, po latach zrozumiałem, że Bóg nie działa w ten sposób. Ukradłem rower i prosiłem Boga o przebaczenie" ;)

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 05, 2008, 14:54:52 »

Cytat: Pawel
ten silnik pali jakieś 6-7 litrów i bezproblemowo uruchamia sie go....
Noo ?  Dobra niepałowana CZ 175 w 3,5l się zmieści
A to już można poczuć w kieszeni... Choć paliwa tanieją  <blink>
Zapisane

HubertBaran

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 05, 2008, 17:46:50 »

jawol nie obra¼ sie chłopie ale ty chyba nie wiesz po co stosuje sie luz łozyskowy C3;]

Najwidoczniej ¼le dotarty silnik;] Docieranie nie polega na pyrkaniu na wolnych obrotach!

Iglica do samej góry i szalejemy cały czas po róznych obrotach. Dbamy tylko o temperature. Zadnych kosmicznych mieszanek oleju typu 1:20.
Swoje motocykle i nie tylko tak docierałem i pokazuja 12,5 -14 bar spreżenia. Bardzo ważna jest też szczelina miedyz tłokiem a głowicą.
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 05, 2008, 18:03:18 »

Cytat: HubertBaran
Bardzo ważna jest też szczelina miedyz tłokiem a głowicą.
<blink>   <scared>  <eek> 
A o jaką szczelinę chodzi??


Cytat: HubertBaran
jawol nie obra¼ sie chłopie ale ty chyba nie wiesz po co stosuje sie luz łozyskowy C3;]



Kontynuuj, kontynuuj... skoro nie wiem to może czegoś ciekawego się dowiem... przecież w koñcu forum jest od dzielenia się wiedzą.
Zapisane

marek_ghost

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 05, 2008, 21:45:20 »

silnik rozebrany...
korbowód chodzi bardzo ładnie. delikatnie w sensie lekko. bez oporów. nie ma zbyt dużych luzów, praktycznie żadnych.

jeżeli chodzi o szczelinę między tłokiem a głowicą to tez wpadłem na ten pomysł i moim zdaniem jest w porządku. tzn tłok podchodzi idealnie do górnej krawędzi cylindra, bo chyba o to chodzi, prawda ?

tłok nie ma żadnych ewentualnych rys, cylinder też ok. naprawdę mimo, że nie jest to duży problem, ale ręce mi opadają, bo za cholerę nie mogę rozkminić co może być przyczyną tak niskich osiągów prędkości  :'(

myślałem żeby możę ewentualnie jakieś korki wstawić w otwory w przeciwwagach, ale znowu nie chciałbym sprawić żeby cześka dawała z siebie więcej niż mogłaby dawać normalnie.

szkoda, że nie mam starego tłoka. wtedy mógłbym porownać z tym nowym.
kto wie, może akurat okazałoby się coś czego nie można zauważyć w tej chwili...
Zapisane

HubertBaran

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 06, 2008, 10:11:51 »

luz łożyskowy jest stosowany ze względu na niedokładność współosiowosci karterów i dla cichszej pracy. Powiem tylko tyle ze trudniej wytworzyć łozysko z cechowanym luzem np. C3 niż łozysko bez cechy luzu.

To czy łozysko jest szybkoobrotowe zalezy od bezwładności elementów obrotowych.

Chodzi o pomiar szczeliny dzieki której dobieramy odpowiedniej grubosci uszczelke pod głowice.

p.s. Jawa sporo ciszej pracuje na łozyskach C4 z koszyckiem z tworzywa ;)
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #14 dnia: Grudnia 06, 2008, 13:13:48 »

Cytat: HubertBaran
luz łożyskowy jest stosowany ze względu na niedokładność współosiowosci karterów i dla cichszej pracy


Cytat: HubertBaran
To czy łozysko jest szybkoobrotowe zalezy od bezwładności elementów obrotowych.

Aaa... tego akurat  nie wiedziałem  <blink>
Możesz podać  jakieś ¼ródła które podaje takie ciekawe informacje?
Z wielka chęcią rozszerzę moją ułomną wiedzę...

Moim skromnym zdaniem luz C3 (itd. czyli C4,C5) stosuje sie  z powodu luzów pomontażowych (luzy w łożysku przed zamontowaniem są większe  niż po zamontowaniu),  a przede wszystkim z powodu wpływu warunków termicznych na pracę (luzy) łożyska.

Tu zacytuję (na poparcie mojej skromnej wiedzy) :

"Wartości luzów normalnych są tak ustalone, że przy zalecanych ogólnie pasowaniach i w normalnych warunkach pracy łożysko będzie miało odpowiedni luz roboczy. Warunki pracy odbiegające od normalnych, związane z temperaturą lub charakterem pasowañ wymagają doboru innych wartości luzów"

Cytat: HubertBaran
pomiar szczeliny dzieki której dobieramy odpowiedniej grubosci uszczelke pod głowice
W jaki sposób i po co w Jawie lub CZ mierzy się tą szczelinę??
Wydaje mi się że "ten układ" cylinder(tłok)/głowica jest ustalony fabrycznie i standardowa aluminiowa podkładka o grubości 0,45mm nie wymagają ingerencji.
Spotkał się ktoś z innymi fabrycznymi grubościami tych podkładek???
No chyba, że do silnika "dopadł" jakiś "wiejsko/miejski" tjuner...  <hammer> <hammer>
Zapisane

HubertBaran

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #15 dnia: Grudnia 06, 2008, 13:53:31 »

jawol, niezła dyskusja;)

Swoja wiedze podpieram o ksiazke "tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe". Jest prawda to co piszesz opasowaniu ale w tym silniku najwazniejsza jest kwestja wału który ma duzą odchyłke do tego dochodzi nieosiowosc karteru. Przy doborze łożysk trzeba myśleć o wszystkich aspektach a obroty rzedu 6 tys orr/min to nie sa duze;)

Ułomnej wiedzy nie masz bez przesady, ale wały które naprawde kreca sie szybko maja malutkie kulki niewiem czy to zauwazyłes. Najlepsze sa łozyska slizgowe ale musza być spełnione określone warunki pracy w 2T prawie nie do uzyskania.


Szczeline nalezy mierzyć zawsze, pomiaru dokonuje sie prentem cynowym odpowiednio zagnientym. Po kopnieciu mieryzs sie zagniecienie prenta. Jak wiesz tłok tłokowi nie równy, do tego dochodzi kwestja osadzenia cylidra itp. Podkładki różnej grubości teraz w sklepach nie wystepuja wiec trzeba kombinować samemu, ta nie szczesna szczelina bardzo czesto przyczynia sie do złej pracy silnika.
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #16 dnia: Grudnia 06, 2008, 14:13:21 »

Widocznie co Jawa to całkiem inna historia...

W swojej mam łożyska standardowe/normalne (bez większych luzów- no chyba że już sie same zrobiły po tych kkm-ach <lol> <lol> <lol> ) 

A silniczek nadal chodzi (jak to kiedyś określił brat j@wa) bezszelestnie.
Zapisane

HubertBaran

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #17 dnia: Grudnia 06, 2008, 14:19:20 »

Jawol nie przecze, jednak np. włozenie łożysk z luzem C3 do wsk 125 sporo wyciszyło prace silnika;)

Ogulnie silniki jawy pracuja cichutko. W mojej Cz cłychać deczko świst łañcuszka sprzegłowego.
Zapisane

jawol RIP

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2078
  • Jawa 350/638-5 CZ 175/450
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #18 dnia: Grudnia 06, 2008, 14:28:23 »

Cytat: HubertBaran
W mojej Cz cłychać deczko świst łañcuszka sprzegłowego.
I tak ma być!  <thumbup>  <cheers>
Zapisane

HubertBaran

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #19 dnia: Grudnia 06, 2008, 15:10:59 »

No nie powiem ze mi sie to nie podoba;)
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #20 dnia: Grudnia 06, 2008, 20:11:27 »

Wy sobie chłopaki spuszczajta się nad luzem w łożyskach a ja powiem co mi w cymbał uderza- Ceśka jedzie wolniej właśnie przez ten remont- wiem z doświadczenia- bardzo często jest tak,że zajechane,hałaśliwe silniki wkręcaja się wyżej,ale słabiej ciągną z dołu. Dobra kompresja pomaga silnikowi ruszać i przyspieszać w pierwszej fazie... Ale... miałem ci ja raz jawe ts -silnik miał taka kompresję że tłoki latały pod ciężarem samego kopniaka prawie- dzwonił i żłopał jak smok w zbroi spadający po kamiennych schodach. Ale kręcił sie jak durny- ta jawa jak się już rozbujała to była jak stado żołnierzy młodego rocznika wychodzących na pierwszą PJ. A co ją załatwiło? Szlif,nowy wał tłoki i pierścienie- wzrost oporów w silniku. Stare pierścionki miały szczelinę na zamku około1,1mm!! A kop był nieziemski. Po remoncie Jawa spokorniała- silniczek co prawda ucichł,nie emitując d¼więków wojskowej garkuchni ale i osiągi spadły. Ja zanim oddam jakiś cylinder do szlifu to przynajmniej 3-4 razy zmieniam pierścienie. To co,że pod palcem czuć mały próg? Chodziła? Będzie chodzić- pierścionki nieco poprawią spalanie i szmoc,ale nie wyhamują maszynerii... Moja rada- poczekaj-śmigaj-rozrusza się jeszcze.
Zapisane

marek_ghost

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #21 dnia: Grudnia 07, 2008, 13:45:50 »

jawsim, wydaje mi się, że masz rację.
mam nadzieję, że z czasem się "rozrusza"

panowie sobie tutaj ucięli wątek o łożyskach, ale mądrze gadali przynajmniej. od razu człowiek mądrzejszy o tą wiedzę.

dzięki i uważam, że to już wszystko co można było powiedzieć na ten nieszczęsny problem chyba, że ktoś mam coś mądrego do dodania.
po złożeniu bicykla odezwę się na forum i podzielę obserwacją z pierwszej ręki  :D o pracy i osiągach.
Zapisane

HubertBaran

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #22 dnia: Grudnia 08, 2008, 09:29:46 »

Jawsim ja poprostu stosuje lu¼ne pasowanie tłok-cylider przy szlifie i mam świety spokuj;] 0.05.
Zapisane

marek_ghost

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #23 dnia: Grudnia 08, 2008, 16:13:37 »

HubertBaran pozwól, że zapytam. po prostu przy oddawaniu cylindra do szlifu mówisz im jaki luz ma być po szlifie między cylindrem a tłokiem, a oni ci tak robią ?
« Ostatnia zmiana: Grudnia 08, 2008, 16:16:21 wysłana przez marek_ghost »
Zapisane

Wojt@s

  • Gość
Odp: CZ 175 śmiga wolniej po szlifie
« Odpowiedź #24 dnia: Grudnia 08, 2008, 18:36:39 »

Stara zasada mówi 10mm tłoka , to dajemy 0,01 luzu.

Jakie były szczeliny montażowe na zamkach pierścieni u Ciebie??

Jaki olej dorzucasz do mieszanki?? Czy zmieniłeś olej po remoncie czy nie??
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
95 Odpowiedzi
31698 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 18, 2014, 19:52:54
wysłana przez Giemza
14 Odpowiedzi
13592 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 02, 2013, 20:15:28
wysłana przez FIS
24 Odpowiedzi
8596 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 21, 2014, 18:55:51
wysłana przez Jawolotmen
18 Odpowiedzi
5355 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 30, 2015, 08:04:21
wysłana przez mateusz7844
9 Odpowiedzi
2280 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 15, 2021, 20:26:19
wysłana przez azbescik2