Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 09:23:24
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: elektroniczny zapłon  (Przeczytany 15974 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

grzehoo

  • Gość
elektroniczny zapłon
« dnia: Listopada 02, 2005, 12:48:19 »

Witam
rozważam zakup elektronicznego zapłonu do Jawy. Czy może ktoś już testował jakieś moduły zapłonowe ? jakie są najlepsze ?
Zapisane

Demonos

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #1 dnia: Listopada 02, 2005, 13:03:57 »

Generalnie najlepszy, najbardziej niezawodny, to jest czeski VAPE. Jest też najdroższy. Teraz kosztuje coś ok. 360 zeta.
Jeżeli chodzi o Prameti (obecnie Promoto), to ja mam z nim same problemy. Mam 3 moduł i trzeci jest do dupy :(
Choć są tacy, co im dobrze działa.
Niezłą alternatywą (dość tanią) jest moduł digitecha, wykorzystujący przerywacze jako elementy sterujące. W tym przypadku przerywacze służą tylko jako przerwanie obwodu niskiego napięcia i żadna iskra tam nie przeskakuje. Zbędne są kondensatory i nie występuje wypalanie przerywaczy. Na temat tego modułu to może wypowie się MOTOMYSZOR, bo on go używa i chwali sobie.
Niedługo i ja go przetestuję, więc będę mógł coś konkretnie powiedzieć.
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #2 dnia: Listopada 02, 2005, 15:48:24 »

Wedlug informacji uzyskanej w zeszłym tygodniu w JAWA IMPOL u p. Ruszczyka VAPE kosztuje 370 zł bez przesyłki  :'(
Co do PRAMETI to w fazie testów jest jakiś nowy moduł na cewce z cienkolota i na zmodyfikowanym obwodzie nimi sterującym (najparwdopodobniej tranzystory IGBT). Cena tego "cacka" ma wynieś pi razy oko 220 zł (na razie dane szacunkowe).

Co do modułów DIGITECHA to obecnie jestem w fazie konstruowania takiego modułu dla dwóch przerywaczy. Na razie brak czasu nei pozwala mi na zakoñczenie prac  :'(, jak odpalę układzik niezwłocznie się pochwalę  :D. Co do ceny takiej "samoróbki" to wynosi ona (same części) ok. 40zł (za oba gary!!!).
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #3 dnia: Listopada 02, 2005, 16:28:40 »

zajzyj tez na strone kolegi insane http://www.izi.republika.pl/
jak masz ochote zrobic sobie sam podobny zaplon :-)
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

semaj

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #4 dnia: Listopada 02, 2005, 17:47:26 »

Ja mam PRAMETI i mi działa i jestem zadowolony. A co musiałem zrobić żeby działało tak, jak działa - czyli dobrze - opisałem na swojej stronie.

Dla niewtajemniczonych: http://strony.aster.pl/semaj  w dziale tuning.

Serdecznie zapraszam :P
« Ostatnia zmiana: Listopada 02, 2005, 17:49:14 wysłana przez semaj »
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #5 dnia: Listopada 02, 2005, 23:48:35 »

Jedna rzecz mi nie pasuje  ???  a mianowicie:)
Semaj pisze że musiał zmienić świece na cieplejsze bo mieszanka jest uboższa, ok zgoda ale z opisu wynika że zmianie uległ tylko skład mieszanki na wolnych obrotach  :P ale za skład mieszanki w zakresie średnich obrotów odpowiada położenie zapinki iglicy (co prawda skład mieszanki na wolnych obrotach ma lekki wpływ w całym zakresie obrotów ale żeby aż taki :o).
Więc albo to nie jest powód wypalania świec albo ja czegoś nie wiem  :D
Będę wdzięczny za naświetlenie problemu  :)
Zapisane

Demonos

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #6 dnia: Listopada 03, 2005, 11:41:24 »

Hmm, może przegrzewanie elemetów optycznych jest przyczyną, że mi ¼le działa? Ale myślę, że moduł jest walnięty. Mam obecnie ostatnią wersję modułu Dzik-7 (już na jednym mocowaniu, bardzo mały).
Objawy są takie: na początku wszystko gra - motocykl ma świetny dół i wogóle. Ale górny zakres obrotów to porażka - na przerywaczach więcej mocy jest. Poza tym v-max udaje mi się osiągnąć licznikowe 110 (czyli realnie jest to 100 km/h). Próba jazdy z tą prędkością powoduje, że po pewnym czasie (ok. 2 min) moc spada i nie da się już jechać szybciej niż 80 km/h, próba szybszej jazdy powoduje dziwny przyd¼więk pracy silnika i wogóle kicha.
Ale to wszystko jak jest zimno.
Przy temperaturach letnich, rzędu 30 stopni, już po niecałych 10 km oba gary zaczynają przerywać.
Objawy ewidentnego przegrzania. I żadne czary mary, regulacje nic mi nie pomog ły :/
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #7 dnia: Listopada 03, 2005, 19:37:02 »

z opisu wynika że zmianie uległ tylko skład mieszanki na wolnych obrotach  :P ale za skład mieszanki w zakresie średnich obrotów odpowiada położenie zapinki iglicy (co prawda skład mieszanki na wolnych obrotach ma lekki wpływ w całym zakresie obrotów ale żeby aż taki :o).
Johnny, a nie słyszałeś o tym, że złą regulacją ga¼nika można szybko wypalić świece??
Jeśli dobrze rozumiem masz przerywacze, więc ustaw u siebie w ga¼niku śrubkę paliwa wolnych obrotów na 0,5obr(wykręcenie), a nie 1,5 obr (to chyba jakaś różnica jest) i pochwal się ile kilometrów udało Ci się na tym zrobić ;D
Jeśli uda Ci się zrobić 25 km będę pod wrażeniem
- to było lekko złośliwe /sorry:)/ ale ludzie najlepiej uczą się empirycznie :D

Poza tym v-max udaje mi się osiągnąć licznikowe 110 (czyli realnie jest to 100 km/h). Próba jazdy z tą prędkością powoduje, że po pewnym czasie (ok. 2 min) moc spada i nie da się już jechać szybciej niż 80 km/h, próba szybszej jazdy powoduje dziwny przyd¼więk pracy silnika i wogóle kicha.


Ja też na liczniku widziałem max 110 może 115, ale przejeżdżam tak 10 km i nie mam takich komplikacji.

Ale myślę, że moduł jest walnięty
I jesteś przekonany, że wszystkie 3 moduły, które miałeś były walnięte??
« Ostatnia zmiana: Listopada 03, 2005, 19:38:57 wysłana przez semaj »
Zapisane

Demonos

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #8 dnia: Listopada 03, 2005, 19:52:31 »

I jesteś przekonany, że wszystkie 3 moduły, które miałeś były walnięte??

Tak, bo z każdym były inne problemy - w pierwszym padł tzw przerzutnik, czyli układ odpowiadający za przełączanie impulsu pomiędzy cewkami. W rezultacie iskra była tylko na jednej świecy i to w postaci ciągłego łuku - niczym spawarka :D

Drugi moduł działał dobrze przez jakieś 200 km po czym zaczęły się chece - o ile silnik był zimny działał - jak silnik się nagrzał to nie dało się utrzymać wolnych obrotów no i nie zapalał z kopa. Wystarczyło za to popchnąć 1 metr i zakakiwał. Nie raz ruszałem ze świateł biegnąc i pchając moto :D

I dostałęm ten trzeci :/
Zapisane

semaj

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #9 dnia: Listopada 03, 2005, 20:32:13 »

Nie raz ruszałem ze świateł biegnąc i pchając moto :D

 :D haha, świetnie to musiało wyglądać :D


Bajdełej tej maxymalnej prędkości ograniczonej do ok 110 km/h (licznikowego), zastanawiam się czy nie pomogłoby podciągnięcie iglicy o jeden rowek do góry...
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #10 dnia: Listopada 03, 2005, 20:42:09 »

Tak się składa że poprzedni właściciel tak mi wyregulował ga¼nik że śrubka   składu miesznki była wykręcona własnie o 0,5 obrotu  ;) i zrobiłem tak 300 km na iskrach F100 (F95 coś nie bardzo chciały współpracować) i świece wcale nie były wypalone :o. A świece mi padły po wykręceniu tej śrubki o 1,5 obrotu (jedną najpierw zaolejiło, a druga po pewnym czasie się wypaliła) po założeniu NGK problem zniknął :)

Wracając do regulacji gażnika to dalej twierdze, że większy wpływ w tym przypadku ma położenie iglicy przepustnicy niz śrubka wolnych obrotów.

Co do wpływu temperatury na pracę czujników optycznych. Jako że jestem z wykształcenia elektronikiem, myślę że mogę coś na ten temat powiedzieć. Generalnie wszystkie elementy elektroniczne moga pracować do temperatury powiedzmy 150 st Celsjusza (powyżej tego progu dramatycznie maleje żywotność elementu, a przy jeszcze większym zwiększeniu następuje uszkodzenie). Jedynym racjonalnym wytłumaczeniem owych 60 stopni jest to że elementy optoelektroniczne dosyć mocno zmieniają swoje właściwości pod wpływem temperatury. Nie wydaje mi się jednak żeby to miało aż tak duży wpływ na działanie zapłonu. Zresztą (tak mi się wydaje po analizie zdjęć) w oryginalnym VAPE tez są czujniki optyczne  ;D i nie ma takich problemów. Podobny czujnik funkcjonuje w module IZI, którego autor na swojej stronie (patrz wyżej) nie sygnalizuje problemów.
Moim zdaniem ¼ródłem problemów może być zmienna krzywa zapłonowa, gdyż pewnie jest ona dobierana eksperymentalnie przez PROMOTO ::) chociaż nie wiem to lepiej się juz nie wypowiadam w tej kwestii :) Drugą sprawą jest sama konstrukcja układu, ale to już jest pytanie do jego konstruktora ;D
 
Zapisane

Możej

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #11 dnia: Listopada 04, 2005, 18:40:18 »

Co do Prametti.. mam i jak narazie jestem zadowolony z niego :) narazie jednak nie jestem w stanie sprawdzić v max ze względu na docieranie maszyny :)
Zapisane

STÓWA

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 782
  • Ile to już lat ?
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #12 dnia: Listopada 06, 2005, 21:19:28 »

Witam,ja wczoraj wykonałem ostatną chyba jazdę w tym sezonie i postanowiłem sobie przycisnąć.Kiedys jadąc wieczorem zauważyłem że nie moge przekroczyc 130 (na liczniku) ale myslałem że to jakieś chwilowe niedomaganie.Za to wczoraj utwierdziłem sie w przekonaniu że to jest jednak inny problem.4km jechałem 130 km (na liczniku ;))i nie pomogło delikatne dodawanie i ujmowanie gazu.Po prostu wygląda to tak jakby moduł nie potrafił dać tylu impulsów żeby osiągnąć więcej(na konwencjonalnym 140 ).Możliwe że jednak winę za to  ponosi zbyt mocno przyspieszony zapłon (po przekroczeniu 2000 obr ok 8 mm przed GMP widziałem wykres dlatego to piszę ).Czyżby przerywacze były lepsze od elektroniki?
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #13 dnia: Listopada 06, 2005, 23:53:42 »

Jedno jest pewne przerywacze na pewno nie są lepsze od dobrze !! zrobionej elektroniki  ;D Ciekawe czy na oryginalnym VAPE też jest ograniczenie vmax  ???

A teraz co do krzywej zapłonowej zastosowanej w Prameti. Kiedyś takowy wykres pojawił sie na stronie Miilimetra (dodaje go w załączniku). Naniosłem na niego dodatkowo oprócz podziałki kątowej również położenie punktu zapłonu w mm przed GMP (wzór również z niedziałającej już  strony Milimetra- wzór również dołączony w załączniku). We wzorze przyjęto następujące oznaczenia:

X - szukany kąt wyprzedzania zapłonu wyrażony w milimetrach
A - połowa długości skoku tłoka w cylindrze (w mm)
B - długość korbowodu od osi czopa stopki do osi czopa główki (w mm)
Y - znany kąt wyprzedzania cewki elektronicznej wyrażony w stopniach

Na oko wydaje sie że zastosowane wyprzedzenie jest rozsądne (zaprzyja¼niony mechanik opowiadał mi kiedyś że ustawiał zapłony w jawie na 4,5 mm przed GMP i znakomicie chodziła na wysokich obrotach ale dłuższa praca na biegu jałowym była przy takim ustawieniu zabójcza dla silnika), chociaż jak znam życie to krzywa nie jest poparta jakimikolwiek badaniami silnika  :'( i pewnie stąd ograniczenie vmax :)
Zapisane

wujek200

  • Gość
Odp: elektroniczny zap on
« Odpowiedź #14 dnia: Listopada 11, 2005, 10:29:42 »

Czesc .juz kiedys sie wypowiadalem o elektronikach.
Nie sprawdzil sie u mnie zaden ani digitech ani prameti ,najlepiej pracuje na orginalnym ,na przerywaczach(najlepsze osiagi i bezawaryjnosc)tylko ta regolacja
Zapisane

Ziembus

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #15 dnia: Grudnia 07, 2005, 10:25:58 »

Gdzie można to cudo nabyć? Podajcie jakieś stronki www albo coś w podobie.  Szukałem ale nic nie znalazłem no poza jedną stronką http://www.prameti.webpark.pl/jawa/jawa.html i to wsio Zamawiał ktoś z niej bo pisałem z gościem ale kontakt się urwał !!
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #16 dnia: Grudnia 07, 2005, 12:19:03 »

Na poczatku watku zostało podane ze czeski zaplon VAPE mozna nabyc u pana ruszczyka w jawa impolo (namiary w watku sklepy w dziale na kazdy temat). MOTOMYSZOR ma jeszcze digitecha i tez gdzies na forum mozna znalezc link do tej strony- trzeba tylko poszukac :)
Zapisane

antek

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #17 dnia: Kwietnia 04, 2006, 16:00:53 »

Miałem zapłon promoto-dzik 7,troche zabawy z ustawieniem,ładnie zapala,ale silnik ma odczuwalny spadek mocy i się grzeje.Wymienione moduły i po kilku miesiącach walki padł całkowicie.Powrót do płatynek i radość z jazdy wróciła.Prędkość przelotowa w granicach 100km/h bez problemu,natomiast na elektr.promoto jest to prędkość maksymalna.
Zapisane

K2squad

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwca 16, 2006, 10:57:27 »

a ja ide na złom i kupuje moduł zapłonowy z poldzia i ceweczke z maluszka.do tego zamiast platynek orginalny impulsator jawoski(90zł na AG-MOT).za całosć dam 110zł ale moto śmiga jak tralala ponoć i jest niby bez awaryjny z tego co czytałem...
Zapisane

gawron1987

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwca 18, 2006, 21:14:37 »

Witam. To ja mam próśbę do posiadaczy elek. zapłonu : podajcie mi model który w/w jest najleprzy(cena, wydajność, opłacalność) i gdzie takie cudo mogę zdobyć (bo u mnie w Częstochowie nigdzie tego nie ma, a i w ag-mocie szukałem i nie mogłem znaleść. Dzięki
Zapisane

insane

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #20 dnia: Lipca 07, 2006, 08:51:04 »

A teraz co do krzywej zapłonowej zastosowanej w Prameti. Kiedyś takowy wykres pojawił sie na stronie Miilimetra

<ciach>

Na oko wydaje sie że zastosowane wyprzedzenie jest rozsądne (zaprzyja¼niony mechanik opowiadał mi kiedyś że ustawiał zapłony w jawie na 4,5 mm przed GMP i znakomicie chodziła na wysokich obrotach ale dłuższa praca na biegu jałowym była przy takim ustawieniu zabójcza dla silnika)

warto przypomniec watek dot. charakterystyki prameti, ktory byl poruszany na preclach w zamierzchlych czasach, jeszcze przeze mnie (tu masz dwa linki) :

http://groups.google.pl/group/pl.rec.motocykle/browse_frm/thread/2670382d65a46a9e/071e2d3f8f1ef634?tvc=1&q=krzywa+prameti+group%3Apl.rec.motocykle+author%3Ainsane&hl=pl#071e2d3f8f1ef634

http://groups.google.pl/group/pl.rec.motocykle/browse_frm/thread/ce6df7472e0ca581/60550ef5d3cfdf35?tvc=1&q=krzywa+prameti+group%3Apl.rec.motocykle+author%3Ainsane&hl=pl#60550ef5d3cfdf35


Moj komentarz do sensu stosowania dynamicznego wyprzedzenia zaplonu w takim silniku jak w jawie ts czy w CZ brzmi :
przedzial w jakim zmienia sie zaplon w funkcji predkosci obrotowej jest niewielki. Na mm bedzie to od około 2mm@1000rpm do około 3,5mm@6500rpm. Wyzej przedstawiona charakterystyka jest zbyt ostra. Po wielu przejechanych kilometrach na elektronicznym zaplonie, mając możliwość dobierania całej charakterystyki z dynamicznym wyprzedzeniem stwierdzam, ze do pelni szczescia wystarczy :
- bezstykowy czujnik polozenia walu http://izi.republika.pl/czujnik.htm,
- zwykly modul zaplonowy http://izi.republika.pl/kmocy.htm.
Takie zwykle rozwiazanie wiele daje, poniewaz pozbywamy sie mechanicznych elementow (przerywacze), ktore przeciez z biegiem czasu pracy silnika, zuzywaja sie i zaplon trzeba regulowac na nowo. Po za tym przerywacze nie zapewniaja powtarzalnosci. Tej podstawowej i najbardziej wkurzajacej wady zaplonu mechanicznego nie ma zaplon bezstykowy - i tylko do tego piję. Dodawanie dynamicznego wyprzedzenia (np przez sterownik mikroprocesorowy) nie wiele tak na prawde daje.  Wiem co pisze :) A ewentualne zmiany wyprzedzenia, ktore nalezalo by dynamicznie wprowadzac sa na prawde niewielkie. Korzystne zmiany kąta wyprzedzenia będą może w przedziale od około 18 do około 24 stopni OWK i to wszystko, bo wiecej nie trzeba. I tu okazuje sie, ze producent czy kontruktor wiedzial co robi, dajac przerywacze. ZTCW Vape tez nie ma dynamicznego kąta wyprzedzenia - on jest po to, zeby pozbyc sie potrzeby czestej regulacji ciagle rozjezdzajacych sie przerywaczy.

Koszty elementow bez obudowy i radiatorow wyniosa gdzies ze 50pln - czujniki i podwojny moduł. Z reszta ceny elektroniki mozna sobie sprawdzic : http://www.semiconductors.com.pl/
Zapisane

antek

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #21 dnia: Lipca 14, 2006, 11:41:41 »

Dzisiaj zamówiłem zapłon elektr.VAPE u Ruszczyka,całkowity koszt 380zł.Niedługo bedzie zamontowany w mojej ts,
Zapisane

antek

  • Gość
Odp: elektroniczny zapłon
« Odpowiedź #22 dnia: Lipca 19, 2006, 11:58:55 »

Mam zamontowany zapłon eletroniczny VAPE, prosty montaż żadnych regulacji i ładnie pracuje. Standartowy zapłonik trzeba precyzyjnie ustawić dla takich efektów(PODOBNA PRACA- ).Najładniej pracuje na wolnych,równa praca silnika. Na VAPE muszę dodać trochę wiecej gazu przy ruszaniu ,póżniej jest idealnie. Zauważyłam mniejsze wibracje podczas jazdy,widzę co nie co w lusterkach .Polecam VAPE
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
31 Odpowiedzi
22374 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 10, 2006, 10:48:38
wysłana przez asdx21
16 Odpowiedzi
10192 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Czerwca 04, 2015, 01:58:31
wysłana przez Jawolotmen
13 Odpowiedzi
6319 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lutego 27, 2017, 14:58:05
wysłana przez Jelcz626
3 Odpowiedzi
3471 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 04, 2017, 18:39:59
wysłana przez Blenders
3 Odpowiedzi
1852 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 10, 2022, 14:35:18
wysłana przez Rozztocz