Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 17, 2025, 12:01:15
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Ładowanie Jawa 634 6V  (Przeczytany 8804 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

korczi

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 969
Ładowanie Jawa 634 6V
« dnia: Sierpnia 01, 2010, 12:56:37 »

Witam. Z ładowaniem w mojej Jawie problem był zawsze, a dokładniej od wyciągnięcia ze stodoły, w której stała ładnych kilka lat go nie było i nie ma do tej pory. Silnik przeszedł remont i po poskładaniu wszystkiego do kupy zaczęły się poszukiwania prądu. W między czasie zakupiłem kompletną prądnice od Jawsima wyciągniętą z działającego moto, a więc i tutaj nie powinno być z tym problemów- a jednak są. Co by nie robić akumulator nie jest ładowany no i nie gaśnie kontrolka. Do tej pory sprawdziłem już wszystkie kable na możliwość przebicia, czy jakiegoś innego defektu ale nawet po podłączeniu obejść innymi nowymi kablami nic to nie zmieniło. Odłączyłem także stacyjkę i spiąłem wszystko na krótko ale również nic z tego. Następnie zacząłem kombinować z regulatorem napięcia ale też niewiele to zmieniło. Mam dwa regle mój stary i ten od Jawsima i na obydwu jest to samo. Po włączeniu stacyjki zapala się kontrolka, zwieram prawy styk regulatora- kontrolka gaśnie ale przygasa też kontrolka luzu i światła i potrafi spalić się bezpiecznik na aku, a więc mamy zwarcie. Na obydwu reglach jest tak samo. Kombinowałem z nimi już różne opcje ale to nic nie dało. Dalej przyjrzałem się samej prądnicy i jako, że nie miałem miernika, który został w wawie i dopiero wczoraj miałem możliwość pomiarów po wizualnej ocenie wydało mi się, że szczotki dość mocno się ruszają kiedy silnik jest odpalony i może przyczyną jest krzywy wał. Jednak po zdjęciu prądnicy i ponownym montażu w miejsce szczotki włożyłem miernik zegarowy i bicie na wirniku okazało się w granicy 0,5mm czyli niewielkie. Wczoraj udało mi się zmierzyć co daje prądnica, no i okazało się że coś tam daje (nie pamiętam dokładnie ile wskazywał miernik ale mogę to bez problemu jutro pomierzyć jeśli trzeba będzie i wszystko dokładnie podać) ale na aku jest tak samo jak przy zgaszonym silniku a i światła przy zwiększeniu obrotów nie świecą wcale mocniej. Co ciekawe wirnik z jednej strony z brzegu wydaje się troszkę przypalony tak jakby obcierał o stojan ale na stojanie nie widać żadnych śladów. Chyba opisałem wszystko, ja już nie mam pomysłów co ewentualnie sprawdzić czy zrobić żeby to ruszyć. A jeszcze napisze, że regiel mam podpięty do masy na obudowie więc to też nie jest przyczyną. Może ktoś ma jakiś pomysł co zmierzyć, sprawdzić czy gdzie jeszcze szukać przyczyny.
« Ostatnia zmiana: Listopada 07, 2012, 11:09:19 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime- Burt Munro
Jawa 634/12V 84'
Yamaha YZF 600 Thundercat 98'

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 01, 2010, 13:02:56 »

Zrób wał i próbuj dalej.
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

korczi

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 969
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 01, 2010, 13:16:06 »

A czytałeś? Silnik jest po remoncie- wał był robiony i nie ma nawet minimetra luzu więc według ciebie to jest problemem?
Zapisane
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime- Burt Munro
Jawa 634/12V 84'
Yamaha YZF 600 Thundercat 98'

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 01, 2010, 13:45:31 »

"Jednak po zdjęciu prądnicy i ponownym montażu w miejsce szczotki włożyłem miernik zegarowy i bicie na wirniku okazało się w granicy 0,5mm czyli niewielkie." Tam chyba nie powinno być bicia. Ale niech wypowie sie ktoś bardziej doświadczony.
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

korczi

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 969
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 01, 2010, 16:31:50 »

No ok możesz mieć rację ale tyle to ja wiedziałem zanim napisałem na forum, że jest tam to lekkie bicie i że może być to związane z tym ale nie chce rozbierać ponownie silnika jeżeli to nie jest to i ładować znowu pieniędzy w coś co być może powinno działać i może ktoś da jakąś mądrą rade za co się złapać i co jeszcze sprawdzić bo może jest inna przyczyna braku ładowania, a to jest zupełnie bez znaczenia. Swoją drogą może i ten wał ma bicie ale mi się wydaje, że pół minimetra nie powinno robić aż takiej różnicy, no i z zapłonem nie ma żadnego problemu.
Zapisane
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime- Burt Munro
Jawa 634/12V 84'
Yamaha YZF 600 Thundercat 98'

Mofeix

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 881
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 01, 2010, 17:03:14 »

W sumie u mnie w silniku 632 jak sprawdzaliśmy z Nightwish'em  to miałem spory luz na łożysku a ładowanie mam eleganckie.
Zapisane
    Status GG
Jawa 350 634 12V 1983r -Była
Vectra A GT 1994-Była
Kawasaki GPZ 500 1990r-Była
E30 Touring 325- Jest!

GROM

  • Gość
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 01, 2010, 17:33:50 »

Zrób zdjęcia okablowania na prądnicy i na regulatorze.
A i jeszcze jedno zwieraj dalej te styki, tam zwarcia nie ma po prostu puszczasz sobie prąd z akumulatora na wirnik , brawo! Ciekawe czy ten wirnik jeszcze jest sprawny.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 01, 2010, 18:09:38 wysłana przez GROM »
Zapisane

korczi

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 969
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 01, 2010, 18:15:44 »

Podłączone jest wszystko według schematu. A co do zwierania to zaproponował je Jawsim aby sprawdzić regulator- po zwarciu styku powinna gasnąc kontrolka. Ja się na elektryce zupełnie nie znam. Fotki:


Zapisane
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime- Burt Munro
Jawa 634/12V 84'
Yamaha YZF 600 Thundercat 98'

GROM

  • Gość
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpnia 01, 2010, 18:31:45 »

Hm wygląda ok ale... brakuje mi jednej rzeczy, przewodu masy z prądnicy do regulatora. Przy prądnicy jest on przykręcony do śrubki na tym brązowym czymś, Jest to pierwsza śrubka patrząc na prądnicę tak jak na zdjęciach, przewód poprowad¼ do masy regulatora z niego do minusa akumulatora jeśli go nie ma.
Tych styków nie zwieraj , pół biedy jak to będzie lewy styk , z prawym gorzej szczęście że masz bezpiecznik ( nie każdy go ma) bywa tak że ten styk się zespawa pod nadmiarem prądu a potem , potem to się tylko przewody fajczą i dzieci mają poparzone palce bo te przewody jakoś trzeba zerwać co by cały motocykl nie spłonął.

Czerwony przewód z regulatora jest podpięty do plusa akumulatora bezpośrednio?
Zapisane

korczi

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 969
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpnia 01, 2010, 18:40:50 »

Chodzi o przewód podpięty na prądnicy pod styk M? Ten biały kabelek? Jakość fotek jest średnia bo robione aparatem ale jest on podpięty do regulatora również pod M. Jeśli chodzi o inny to nie do koñca ogarnąłem o który. Piszesz pierwszy patrząc na fotkę ale pierwszy z lewej tak? Masę do obudowy regulatora mam pociągniętą bezpośrednio z aku na fotce nie widać bo regiel jest odkręcony. A czerwony przewód tak jest podpięty do plusa tzn. plus od aku idzie tym czarnym kabelkiem z prawej strony, a czerwony leci do stacyjki tak samo jak niebieski.
Zapisane
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime- Burt Munro
Jawa 634/12V 84'
Yamaha YZF 600 Thundercat 98'

GROM

  • Gość
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpnia 01, 2010, 18:45:37 »

Chodzi o przewód podpięty na prądnicy pod styk M? Ten biały kabelek? Jakość fotek jest średnia bo robione aparatem ale jest on podpięty do regulatora również pod M. Jeśli chodzi o inny to nie do koñca ogarnąłem o który. Piszesz pierwszy patrząc na fotkę ale pierwszy z lewej tak? Masę do obudowy regulatora mam pociągniętą bezpośrednio z aku na fotce nie widać bo regiel jest odkręcony. A czerwony przewód tak jest podpięty do plusa tzn. plus od aku idzie tym czarnym kabelkiem z prawej strony, a czerwony leci do stacyjki tak samo jak niebieski.
Nie chodzi mi o przewód o oznaczeniu "M" , po prostu brakuje ci przewodu , ma on być wpięty na prądnicy (zdjęcie niżej) i do masy regulatora. Zobacz także czy po włożeniu kluczyka na czerwonym przewodzie masz napięcie 6V z akumulatora, najlepiej miernikiem. Chod¼ pali ci bezpiecznik po naciśnięciu styku ale warto sprawdzić.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 01, 2010, 18:49:20 wysłana przez GROM »
Zapisane

korczi

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 969
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpnia 01, 2010, 18:55:00 »

Ok już pojąłem o co chodzi. A co do czerwonego przewodu to podłączałem wszystko pomijając go tzn. odłączyłem go od stacyjki i regulatora i do regulatora wpiąłem inny nowy kabel i po podłączeniu z pominięciem stacyjki do przewodu bodaj niebieskiego w tej chwili nie pamiętam, ale robiłem to kierując się schematem, bo o ile pamiętam ten przewód daje prąd na niebieski kabelek który idzie do żarówki od ładowania, luzu i przerywacz kierunków. Jutro poprowadzę ten kabel z prądnicy. I jeszcze raz dla pewności na prądnicy do tej śruby go daje a dalej do regulatora na obudowę tam gdzie mam przewód z masą od aku zgadza się czy ¼le zrozumiałem?
Zapisane
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime- Burt Munro
Jawa 634/12V 84'
Yamaha YZF 600 Thundercat 98'

GROM

  • Gość
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpnia 01, 2010, 19:00:21 »

Hm.. nie wiem czy cię dobrze zrozumiałem z tym czerwonym , ale mniejsza o to możesz go podłączyć bezpośrednio do plusa akumulatora oczywiście poprzez bezpiecznik, tylko na czas testów. Na tym przewodzie oryginalnie  ma być napięcie akumulatora czyli coś około 6V (zależy od stanu akumulatora) . Z przewodem masowym dobrze zrozumiałeś , jeśli nie będziesz nadal pewny czy dobrze to zrobiłeś  zrób fotki.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 01, 2010, 19:02:20 wysłana przez GROM »
Zapisane

korczi

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 969
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpnia 01, 2010, 19:22:56 »

Z tym czerwonym zrobiłem tak: odłączyłem go zupełnie i zastąpiłem innym przewodem, który zamiast do stacyjki podłączyłem bezpośrednio do odbiorników czyli niebieskie przewody ze styku 54 w stacyjce które też odpiąłem dla wykluczenia problemów z kablem i stacyjką. Niebieskie przewody idą jeden do przerywacza kierunków, drugi kontrolka ładowania i luzu. Nie wiem czy jest na pewno 6V- sprawdzę jutro dokładny pomiar- ale na pewno napięcie jest- działa przerywacz kierunków który też pobiera prąd z tego przewodu. A ten kabel o którym mówisz, że go nie ma- nie było go z tego co pamiętam wcześniej podłączonego ani też nie ma go na schemacie więc go nie podłączałem ale sprawdzę i to- każdy nowy pomysł jest dobry.
Zapisane
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime- Burt Munro
Jawa 634/12V 84'
Yamaha YZF 600 Thundercat 98'

jacu

  • Starszy Jawer
  • ****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 365
  • jawa
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpnia 01, 2010, 21:43:33 »

Ten styk można zewrzeć ale tylko jak prądnica daje prąd i jest wkręcona na wyższe obroty.
Inaczej prąd płynie od akumulatora do prądnicy, a nie odwrotnie, i mamy problem.
Ale nie polecam tego robić chyba że w sytuacjach awaryjnych, np brak ładowania w trasie spowodowany awarią regulatora.
Inaczej, tak jak napisał Grom, może coś spłonąć.

Zapisane

korczi

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 969
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpnia 02, 2010, 12:46:30 »

Działa <thumbup> Dzięki wielkie Grom za pomoc sto lat bym przy tym siedział i bym nie doszedł o co chodzi. Pomogło puszczenie tego kabla od prądnicy do regulatora.
Zapisane
You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime- Burt Munro
Jawa 634/12V 84'
Yamaha YZF 600 Thundercat 98'

Jawsim

  • Gość
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpnia 02, 2010, 15:37:10 »

Wiesz Gromie miałem napisać "po co tam masa skoro stojan jest dokręcony do silnika, silnik jest w ramie bez żadnych gum a masa jest przykręcona do ramy..." w oryginale nie było tam żadnego przewodu. Nie ma go na żadnym schemacie i nie widziałem go w żadnym silniku- sprzedałem chłopakowi regler i kpl prądnicę od mojego żeliwniaka który tez go nie miał a ładowanie było doskonałe. Bo zawsze tylko widywałem te dwa przewody-biały i niebieski. I moja uwaga miała by sens, gdyby nie pewien mały detal. Jeśli na przykład rama jest pomalowana, to nie bedzie dobrej masy na uchwytach silnika. No dobra- są wydechy,ale one nie zawsze mają masę. Bo nagar przy tylnych uchwytach...izolujące podkładki uszczelniające pod wieszakami. Wychodzi kolejny raz,ze stara elektryczna prawda ,że jak ma się zrobić zwarcie to nawet zaolejony i skorodowany styk wystarczy- ale jak ma coś działać to za lekko dokręcona śrubka to uniemożliwi. W sumie bardzo to dobre rozwiązanie co poradził Grom , by w knedlu doprowadzić jeden przewód masowy w okolicę elektrowni. W 6V pod śrubkę kostki stykowej a w 12V na przykład pod śrubke mocującą kondensatory.Wszystkie silniki "zachodnie" mają masę przykręconą do bloku nawet jak silnik nie jest w silentblockach. Na bank nie zaszkodzi.
Zapisane

GROM

  • Gość
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpnia 02, 2010, 20:58:15 »

Wiesz jawsim czasem przebłyski mam inteligencji.
I teraz mam kolejny przebłysk  :D
W 12 V dodatkowy przewód masowy nic nie da bo...
napięcie , którym ładowany jest akumulator to napięcie między fazowe , poza tym do wirnika jest doprowadzona masa z regulatora  (do  szczotek) w każdym bąd¼ razie dodatkowa masa nic nie da przy tym alternatorze , natomiast w prądnicach typu Vape i nowszych pseudo japoñskich jak najbardziej.
Zapisane

Jawsim

  • Gość
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpnia 02, 2010, 21:22:48 »

Dalej się boczysz za ten silikon  <lookaround> ?
Wiesz w 6V ten przewód prądnica- regler ma kolejny powód do egzystencji- regler jest przykręcony do plastiku. Niby mase ma dodaną pod śrubkę obudowy,ale... ;)
A co do 12V- to w 6V też niby masa jest podana do zacisku M z regla i co? Dobra masa nie jest zła.
Zapisane

GROM

  • Gość
Odp: £adowanie Jawa 634
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpnia 02, 2010, 21:55:08 »

Nie nie boczę się, to trochę że tak powiem... zmęczenie, stąd też i ten może dziwaczny humor, ale mniejsza o to.
Jawsim zacisk "M" to tylko masa regulacyjna nie ma ona związku z masą prądnicy na wyjściu , po prosty regulator musi mierzyć napięcie prądnicy  względem jej masy(minusa ) prądnicy i tego nie przeskoczysz. Można powiedzieć że to dwa różne obwody.
Uwierz w typowym jawoskim alternatorze dodatkowa masa nie ma zupełnie sensu. Masa/ minus z alternatora pojawia się dopiero po prostowniku, a napięcie po prostowniku to napięcie między fazowe , a nie napięcie względem masy alternatora.


Poprawiłem nazwę tematu - Rozztocz
« Ostatnia zmiana: Listopada 07, 2012, 11:09:50 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane

rynna74

  • Świeżak
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1
  • Przekręcam manete :)
Odp: Ładowanie Jawa 634 6V
« Odpowiedź #20 dnia: Listopada 07, 2013, 22:03:47 »

Miałem ten sam problem, i dodałem przewód na prądnicy jest ok, dzięki.
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
13 Odpowiedzi
8018 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Marca 20, 2006, 07:53:15
wysłana przez andy250
Ładowanie Jawa 350 12V

Zaczęty przez fizyk0 « 1 2 » Elektryka

40 Odpowiedzi
14730 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 12, 2007, 17:35:46
wysłana przez Brein
ładowanie jawa ts 350

Zaczęty przez connect « 1 2 » Elektryka

25 Odpowiedzi
10920 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 06, 2008, 20:11:25
wysłana przez connect
24 Odpowiedzi
11605 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Kwietnia 13, 2011, 23:58:18
wysłana przez Strażak
23 Odpowiedzi
14454 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 25, 2022, 13:19:58
wysłana przez Bimberpołudnie