Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 20, 2025, 10:41:31 *
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Cezet 472.5 wartość bezpiecznika głównego (6V)  (Przeczytany 12717 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Cezet 472.5 wartość bezpiecznika głównego (6V)
« dnia: Sierpnia 19, 2006, 18:26:46 »

Ostatnio moja CZ choruje na "palenie instalacji"...
Wymieniłem część kabli.
Wyczyściłem stacyjke...
I OK.

Po 80 km w trasie zaczęło przepalać bezpieczniki. Mam tam wprawiony główny bezpiecznik taki samochodowy czerwoną 10tke na 12V. Kilka km dalej znów bezpiecznik przepaliłem...

Za słaba ta 10tka? Czy znów szukać zwarcia  <mur>
« Ostatnia zmiana: Listopada 07, 2012, 11:24:02 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

adamnajawie

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 19, 2006, 20:17:34 »

masz 12v czy 6v ? bo gdzieś widziałem że do 12v jest bezpiecznik 15 A.
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 19, 2006, 21:36:31 »

Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

lukasz85

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 19, 2006, 22:48:03 »

Ja założyłem bezpiecznik 8A taki podłużny. Mówie to cz 175. Prądnica ma 6V i 50W. Jest ok myśle że musisz szukać innej przyczyny lub w ostateczności zamontowć bezpiecznik 16A bo wiekszych już nie można.
Zapisane

Brein

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 19, 2006, 23:03:39 »

ja na 12V mam 8A i wszystko gra :)

Naczelny sprawd¼ dokładnie przewody czy nie masz zwarcia. Bardzo prawdopodobne, że gdzieś coś jest nie tak. Może jakiś kabel bez izolacji w wyniku drgañ co jakiś czas styka sie np z masą - a wystarczy, zeby zapinka się zsunęła i pozamiatane :)

U mnie np paliło bezpiecznik też co jakiś czas - bez reguły - szukałem przez dłuższy czas, co się nawkur...ałem to moje, ale w koñcu znalazłem: winny był za lu¼ny zacisk na kablu i przesuwał się stykając co jakiś czas z masą.
« Ostatnia zmiana: Sierpnia 20, 2006, 11:58:32 wysłana przez Brein »
Zapisane

NaczelnyFilozof

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1270
  • Cezet 350 '83 NCC-1701-D USS Enterprise
    • www.e75.prv.pl
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 20, 2006, 11:23:54 »



Naczelny sprawd¼ dokładnie przewody czy nie masz zwarcia. Bardzo prawdopodobne, że gdzieś coś jest nie tak.

No to znów czeka mnie rozbebeszenie deski rozdzielczej... Bo tam były ostatnio upalone niebieskie kable od kontrolek  <mur>
Zapisane
Naczelny Filozof
Cezet 350 '83 [z dwoniącym tłokiem] [bez kilku podkładek] [w kolorze Zielonego Trabanta]

Nick

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 20, 2006, 23:06:50 »

W mojej 350 6V miałem podobne objawy ....paliło bezpieczniki 8A , na 16 A było niby OK. Choć rozładowywało aku.....

Okazało się, że pod bakiem na ramie koło cewek, po przetarciu lakieru robiło lekkie zwarcie do masy.  :>

Pozdrawiam

Nick


Zapisane

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 25, 2006, 15:52:00 »

mi rozłądowywało aku jak mi sie kabel w przedniej lampie przetopił od temperatury bo dotykał do klasza i zwarcie robił   :P
Pozdro
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Płosior

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #8 dnia: Września 02, 2006, 20:11:55 »

powiem wam ze ja też tak "łatałem" instalacje az sie wkur.....  i zrobiłem całą na nowo kupiłem kabelków taka ciekawostka wiecie ze wyszło mi ponad 35 m kabla i ok. 85 konektorków  :)
Zapisane

misiek775

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #9 dnia: Września 04, 2006, 21:46:57 »

Co do bezpiecznikow.

Kazdy kto uczyl sie fizyki w podstawowce wie ze:
Napiecie*natężenie=(sz)moc
Nie wiem czy rozumuje poprawnie ale:
12V *bezpiecznik 10A=120W
6v*bezpiecznik10A=60W
wynika z tego ze jesli bezpiecznik przystosowany do  12v włożymy do 6 to musi być on o większej wartości(nie koniecznie 2 krotnie) natęzenia.
Jesli zle mowie to nie ktoś mnie poprawi.
Zapisane

cezet175

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #10 dnia: Września 04, 2006, 22:03:13 »

bezpiecznik do instalacji 6V pownien byc 15 A takie jest orginalnie
Zapisane

nerlst

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #11 dnia: Września 04, 2006, 22:37:22 »

A ja mam 6V i bezpiecznik 8A od zawsze, tylko raz się spalił jak aku na dołku podskoczył i + z ramą się zetknął. W serv Jawy CZ 350 6V jest napisane, że można stosować bezpieczniki 8A-15A.



pzdr
« Ostatnia zmiana: Września 04, 2006, 22:39:34 wysłana przez nerlst »
Zapisane

misiek775

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #12 dnia: Września 05, 2006, 10:00:37 »

8-15A jezeli stosujemy bezpieczniki przystosowane do 6V, bo jezeli do 12v to musza mocniejcze byc, chyba
Zapisane

Jerry

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 604
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #13 dnia: Września 05, 2006, 17:05:40 »

8-15A jezeli stosujemy bezpieczniki przystosowane do 6V, bo jezeli do 12v to musza mocniejcze byc, chyba
Popieram
Zapisane
JAWA TS 350 89r
BMW K 1200 GT 03r

nerlst

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #14 dnia: Września 05, 2006, 18:17:09 »

A niby to dlaczego do 12V trzeba większe bezpieczniki niż do 6V?



pzdr
Zapisane

Jerry

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 604
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #15 dnia: Września 05, 2006, 18:39:46 »

chodzi o to że jeśli stosujesz bezpiecznik 15A przystosowany do 6V to
dla 12V instalacji będzie on działał przy innym prądzie
Np.
Dla 12V masz bezpiecznik 1 A to moc P=1A * 12V=12W
dla 6V ---->  12W=I *6V --> I=12W/6V=2A

Wniosek 1 A bezp w instalacji 12V przy 6 V bedzie działał przy 2A. i na odwrót

pozdro
Zapisane
JAWA TS 350 89r
BMW K 1200 GT 03r

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #16 dnia: Września 05, 2006, 18:49:37 »

Litość Jerry - rozumiem że ktoś nie jest elektrykiem ale........ tego na fizyce uczą!!

Głównym parametrem bezpiecznika jest jego prąd, zasadniczo (nie wgłębiając się w szczegóły) tylko od niego zależy czy bezpiecznik się przepali czy nie. Napięcie pracy nie ma na to wpływu - znowu nie wnikając w szczegóły. Napięcie pracy ma znaczenie w zastosowaniach "wysokonapięciowych" i energetycznych, w instalacjach elektrycznych pojazdów można ten czynnik śmiało pominąć. Reasumując - jeśli na bezpieczniku napisano 8A to spali się on przy tym prądzie niezależnie czy będzie pracował w instalacji na 6 czy 12V.

Inną kwestią jest to że w instalacji 6V przy tej samej mocy odbiornika płyną większe prądy, co wymusza stosowanie bezpieczników o więszym prądzie znamionowym. Z drygiej jednak strony, w instalacji jawy 6V jest mniej urządzeñ, również prądnica ma mniejszą moc, przez co stosowane są takie same wartości bezpieczników jak w instalacji jawy 12V.
Zapisane

Jerry

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 604
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #17 dnia: Września 05, 2006, 19:31:12 »

zgadzam się że prąd, ale prąd zależy od napięcia a także od rezystancji(prawo Ohma).
Nie jest to tak żę ten cienki "drucik" w bezpieczniku ma określoną nazywając ogólnie "przepustowość". Pod wpływem przepływu prądu nagrzewa się do temperatury zwanej zadziałania (chyba), która jest określona dla pewnej wartości prądu, powyżej której następuje zniszczenie bezpiecznika. Nie możesz powiedzieć że nie zależy to od napięcia bo wtedy pr. Ohma nie miałoby sensu. I=U/R ,gdzie R to rezystancjia drucika (NP. 1 Ohm, wiem że za duzo  :) ) NIe powiesz że I=12/1=6/1 A to to samo? ? Prawda?? Nie chcę sie sprzeczać ale jakieś resztki z wykładów mi w głowie zostały  ;)

ps. Z drugiej strony nikt n ie jest nieomylny  <yes>

 


Zapisane
JAWA TS 350 89r
BMW K 1200 GT 03r

nerlst

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #18 dnia: Września 05, 2006, 19:55:12 »

Tylko się tak zastanawiam co ma piernik do wiatraka? Nie zmienia to faktu, żę w 12V bez problemu można stosować 8A, więc nie rozumiem po co te wywody i obliczenia... Jerry jaki Ty chcesz bezpiecznik do 12V wsadzić? Równie dobrze można wsadzić gwo¼dzia tylko bezpiecznik jest po to, żeby w razie co się spalił bezpiecznik, a nie jakieś podzespoły z instalacji...  ;) Naczelny masz napewno jakieś zwarcie bo nie powinno palić Ci bezp 10A, jak już pisałem u mnie jest 8A inst zaizolowana i nie mam problemów, a motocykl taki jak Twój czyli Jawa CZ 350 6V.



pzdr
« Ostatnia zmiana: Września 05, 2006, 20:02:14 wysłana przez nerlst »
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #19 dnia: Września 05, 2006, 22:49:32 »

Gwoli ścisłości - bo faktycznie dyskusja schodzi na off topic ale myśle że warto parę spraw wyjaśnić.

Zgadzam się z kolegą że prawo Ohma musi być zachowane, należy jednak pamiętać, żę rezystancja drucika w bezpieczniku jest stała, zatem zgodnie z prawem Jula - Lenza ciepło (energia) wydzielana na tym druciku wyraża się wzorem E=R*I^2*t - gdzie R- rezystancja; I^2- kwadrat prądu; t- czas.

Jak widać we wzorze tym nie ma napięcia, wiem że za chwilę usłyszę, że przecież można wzór przedstawić w postaci E= U^2*t/R gdzie U^2- jest kwadratem napięcia. Ale zauważyć należy że mówimy o napięciu nie w instalacji tylko o spadku napięcia na rezystancji drucika w bezpieczniku, a ten spadek zgodnie z prawem Ohma zależy od rezystancji tegoż drucika i płynącego przezeñ prądu - co jest jak wiemy niezależne od napięcia w instalacji pojazdu.

Tak więc mam nadzieję że tym przydługim wywodem rozwiałem wszytskie wątpliwości.
Zapisane

Jerry

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 604
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #20 dnia: Września 06, 2006, 15:25:24 »

Dobra już się nie kłócę  <worship> , do dalszej dyskusji musiałbym kilka książek otworzyć (bo widzę że cos pokręciłem) a szczerze to nie bardzo mam czas


ps A u mnie je¼dzi bezpiecznik 16A

Zapisane
JAWA TS 350 89r
BMW K 1200 GT 03r

gustaw

  • Jawa 354/03 + velorex 561
  • Global Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2236
    • moja stronka
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #21 dnia: Września 15, 2006, 23:11:46 »

ja wypowiem sie tak : jesli by było dobrze to bespiecznika by nie wypieprzało nawet na mniejszym bespieczniku 8 np6  . bespiecznik ma to do siebie ze sie nie psuje od wiekszego przepływu ( chodzi mi o niewielki nadmiar +I- 2A ) tylko od zwarcia zeby tyłka nie urwało podczas zwarcia czy jakiegoś podzespołu . moje zdanie jest takie ze zawrcie kabli musi byc i koniec  <hammer>
Zapisane
Jawa 354/03 + velorex 561, jawa 354/06 , komar 2, Cz 350 6v

Michasm8

  • Gość
Odp: 10 ?
« Odpowiedź #22 dnia: Września 23, 2006, 16:22:25 »

Co do bezpiecznikow.

Kazdy kto uczyl sie fizyki w podstawowce wie ze:
Napiecie*natężenie=(sz)moc
Nie wiem czy rozumuje poprawnie ale:
12V *bezpiecznik 10A=120W
6v*bezpiecznik10A=60W
wynika z tego ze jesli bezpiecznik przystosowany do  12v włożymy do 6 to musi być on o większej wartości(nie koniecznie 2 krotnie) natęzenia.
Jesli zle mowie to nie ktoś mnie poprawi.

To tak do konca nie jest. Owszem, moc to iloczyn pradu i napiecia, ale na odbiorniku. Na bezpieczniku nie ma zbyt duzego spadku napiecia ( i to dobrze) wiec jesli bezpiecznik sie pali, to znaczy ze przeplywa przez niego zbyt duzy prad ( to wszyscy wiemy) Ale czy podlaczymy 10A bezp do instalacji 6V czy tez 12V i puscimy przez niego powiedzmy prad 15 A to sie przepali tu i tu.

On ma stala niewielka opornosc i prad przez niego plynacy daje spadek napiecia, ktory generuje moc.

Chyba, ze ja tez o czyms nie wiem :)
Pozdrawiam

Poprawiłem nazwę tematu - Rozztocz
« Ostatnia zmiana: Listopada 07, 2012, 11:24:31 wysłana przez Rozztocz »
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Świece jaka wartość

Zaczęty przez MaRaS Elektryka

12 Odpowiedzi
6390 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 27, 2008, 21:21:27
wysłana przez tomakbest
3 Odpowiedzi
4440 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Maja 18, 2012, 14:19:56
wysłana przez buczyslaw8
13 Odpowiedzi
5707 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 17, 2012, 13:47:59
wysłana przez andree
12 Odpowiedzi
2648 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Listopada 28, 2018, 15:03:12
wysłana przez motolis
4 Odpowiedzi
744 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Października 23, 2024, 11:59:50
wysłana przez arajs