Wolna Strefa Jawa - CZ

  • Marca 20, 2025, 01:30:52
  • Witamy, Gość
Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Autor Wątek: Główka ramy!!!  (Przeczytany 12120 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

yaarooo

  • Gość
Główka ramy!!!
« dnia: Sierpnia 23, 2006, 23:00:38 »

Niby błachostka, ale jednak zapytam...

Przy skręcaniu kierownica zacina mi się i blokuje dokladnie na środku [tak nią dziwnie szarpie], a powinna raczej chodzić płynnie. Myślę że zardzewiało [czy coś] łożysko na główce ramy, albo jest tam za mocno skręcone.

co trzeba zrobić żeby się do niego dostać. Odkręciłem stacyjkę i znalazłem tam nakrętkę, trzyma ona chyba górną półkę - co ja mam tam dalej rozkręcać?  :)


Nie jest to opisane zbyt dokladnie i szczegolowo, ale chyba da rade zrozumiec  :D
Jak coś wiecie na ten temat to pomozcie...
Zapisane

nerlst

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpnia 23, 2006, 23:09:04 »

Typowy objaw za mocno przykręconej nakrętki od główki ramy, a w gorszym przypadku poszły łożyska w główce ramy.


pzdr
Zapisane

cezet175

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpnia 23, 2006, 23:11:22 »

orginalnie jawa ma takie miejsce w ktorym kierownic staje prosto taki jakby zabek bo moj tata mial nowke jawe i miala wlasnie taki uskok na srodku 
Zapisane

WhitePower

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpnia 23, 2006, 23:14:45 »

na dolnej i gornej polce masz poukladane kulki, jezeli masz za malo albo za duzo kulek to tak sie dzieje, przynajmniej ja tak mialem, jezeli od nowosci zawieszenie nie bylo ruszane to podejrzewam ze wystarczy przeczyscic, nasmarowac i dokrecic z odpowiednia sila (nie za slabo i nie za mocno - na wyczucie)
Zapisane

yaarooo

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpnia 23, 2006, 23:18:07 »

zawieszenie nie bylo jeszcze rozbierane.

ale jak ja mam sie dostac do tych kulek???
Zapisane

WhitePower

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpnia 23, 2006, 23:22:30 »

hmmmm wiec tak jak juz sciagniesz stacyjke, odbezpieczasz nakretke gornej polki, sciagasz gorna polke i tam bedzie nastepna nakretka taka z wycieciami, sprobuj tak jak nerlst napisal poluzowac ta nakretke i sprawdz czy dalejs ie blokuje, jezeli powstana luzy na zawieszeniu a blokowanie nie mini bedziesz musial rozkrecic te polki do konca, jezeli bedziesz odkrecal te polki to radze najpierw odkrecic lagi, pilnuj zeby ci sie kulki nie posypaly, jak dobrze sciagniesz dolna polke to kulki zostana na dolnej polce i na gornej glowce ramy
Zapisane

nerlst

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpnia 23, 2006, 23:22:40 »

cezet175 to w Jawie Twojego taty była pewnie fabrycznie za mocno przykręcona nakrętka od główki ramy bo mój wujek też miał zaszczyt posiadac Jawe prosto z salonu (GSu ;) ) i napewno takiego "przeskakiwania" kierownicy na środku nie miał. Zresztą w książce serv od WSK 125 taki zatrzymywanie się kierownicy na środku jest opisywane jako defekt i przyczyną właśnie może być ¼le przykręcona nakrętka lub coś nie tak z łożyskami.


pzdr
Zapisane

Johnny

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 789
  • JAWA TS350 '90 WSK 125 M06B3 '77
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpnia 24, 2006, 00:43:56 »

Zacinanie się kierownicy na środku nie musi oznaczać ¼le dokręconej nakrtki - najczęściej jest tak, że pod wpływem ekspoatacji (najczęściej je¼dzi się z kierownicą na wprost) kulki lóżysk wybijają rowek w misce(miskach) łożyska. Dlatego odczuwasz zaciecię w położeniu środkowym. Polecam rozebranie całości i dokładne oględziny części składowych łożyskowania.
Zapisane

AndrewS

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1579
  • Jawa 350 88r
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpnia 24, 2006, 01:09:09 »

o kurde to ja mam podbnie, z tym ze u mnie jest to delikatnie wyczuwalne, przydaje to sie jak chce ustawic kierwonice na wprost i wtedy ona sie nie skreca na boki tylko grzecznie stoi
Zapisane
Pozdrawiam Andrzej
Jawa 350
FSO 125p 1.4 16V MPI
Rover 800
Puławy

yaarooo

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpnia 24, 2006, 23:09:32 »

dzisiaj to rozebralem. pięknie mi się wszystko rozsypało na ziemię  :) ale pozbierałem...

ile tam powinno być tych kulek???

według mnie to do oporu, tak aby więcej nie można było wcisnąć... jak tak to u mnie niestety brakuje troche [jeszcze przed rozebraniem  :D]
Zapisane

brokacik

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpnia 25, 2006, 00:49:08 »

ja u siebie jak rozbiralem to mialem do oporu moze nie tak zeby wbijac je mlotkiem na miejsce ale luzno wchodzily i nie bylo przerw :)
Zapisane

yaarooo

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpnia 25, 2006, 21:17:05 »

zrobiłem to juz :) chodzi elegancko bez rzadnych zacięć. nie dość że brakowało śrutów to było za mocno skręcone...
Zapisane

Piotrex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1155
  • Mustang EBE
Główka ramy?
« Odpowiedź #12 dnia: Maja 04, 2010, 11:48:05 »

Ponieważ mój problem dotyczy chyba główki ramy, więc dalej pociągnę ten temat.


Jest tak że gdy chamuję to mam drgania w kierownicy a przy pochyleniu np. na rondzie "ucieka"  mi przednie koło i trudno utrzymac równowagę. Ponieważ nie ma wyczuwalnych luzów zwracam się z pytaniem:
czy żeby luzy w główce ramy były wyczuwalne muszę wyjąć koło i zdemontować lagi (wtedy będzie bez opciążeñ) czy waszym zdaniem problem jest inny?
Zapisane

Lukass102

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #13 dnia: Maja 04, 2010, 11:56:24 »

Luz na główce ramy wyczujesz razem z kołem i zawieszeniem. Jeżeli nie ma, to może łożyska w przednim kole mają luz?
Zapisane

Ciechu

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #14 dnia: Maja 04, 2010, 13:20:52 »

Jeżeli luz jest duży to przy hamowaniu przednim hamulcem sztyca wyczuwalnie porusza się w główce i hałąsuje ale to już jest stan skrajny. Ogólnie widelec teleskopowy i koło ważą sporo i na pewno łatwiej wyczuć luzy po ich demontażu. Aczkolwiek nawet z tak dużą masą bezwładną można to zbadać. Jest jeszcze druga sprawa. Luzy mogą istnieć także w zawieszeniu i szarpiąc za koło możesz nie sprecyzować gdzie są większe.

Delikatny opór w zerowym położeniu kierownicy to szkopuł a nie normalny stan. Wystarczy spojrzeć na konstrukcję łożyskowania główki i widać że taki stan nie ma racji bytu. Jeśli w nowym motocyklu kierownica blokuje się przy skręcaniu to miski są przekoszone lub całość za mocno skręcona. Po jakiejś naprawie czy wymianie łożyska w domowych warunkach lepiej skręcać całość ze zdemontowanymi lagami aby już na starcie nie wprowadzać przekoszenia spowodowanego dużą masą widelca.

Takie blokowanie się układu w zerowym kącie zdecydowanie pogarsza kierowalność. Podczas jazdy na wprost zawieszenie skręca się w obrębie bardzo małych kątów nieustannie. Pokonaniu długiego łagodnego łuku z blokującym się przodem jest bardzo nieprzyjemne.

Odnośnie kulek, to w rowerowym koszyk kosztuje około 2 złote. Ze 3 koszyki wystarczają na dwa łożyska główki. Te kulki to prawdopodobnie 1/4 cala.
« Ostatnia zmiana: Maja 04, 2010, 13:33:41 wysłana przez Ciechu »
Zapisane

Piotrex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1155
  • Mustang EBE
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #15 dnia: Maja 05, 2010, 07:39:55 »

jak wspomniałem wczesniej nie ma wyczuwalnego luzu, na kole również. nie ma oporów przy skręcaniu kierownicą, nic nie blokuje. poczytawszy troszke na forum dochodzę do wniosku że to może być wina oleju w lagach, ponieważ podczas chamowania przód siada niemal do koñca (nurkuje). chyba jednak pójdę w tym kierunku.

 dziękuję za porady <worship>
Zapisane

Ciechu

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #16 dnia: Maja 05, 2010, 12:47:34 »

podczas chamowania przód siada niemal do koñca (nurkuje).
Pochyl się w takim razie nad sprężynami a nie nad olejem. Olej nie ma nic do sprężystości widelca. Jeśli przód jest miękki jak stara kanapa i ugina się niemal do koñca to znaczy że sprężyny są wylatane.
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #17 dnia: Maja 06, 2010, 21:43:11 »

A wie ktoś może ile kulek i jaki rozmiar idzie do obu łożysk główki ramy w CZ 175 typ 450? Bo wydaje mi się, że chyba kilka się zgubiło, a w żadnej książce nie pisze ile.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

dawidtysler209

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #18 dnia: Maja 06, 2010, 22:02:54 »

Ktoś pisał, że kulki mają ćwierc cala - czy coś takiego, ale najlepiej id¼ do rowerowego sklepu i kup z3 koszyki z łożyskami, z nich na spokojnie powinno dać na górne, i dolne łożyskowanie ramy.

Ile jest sztuk, to ciężko powiedzieć - włóż kulki na oko.
Zapisane

tormentor

  • 638
  • Młodszy Jawer
  • **
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 70
  • Motur jest wieczny
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #19 dnia: Maja 20, 2010, 10:00:40 »

Mi w TS weszło po 20 na dol i 20 na górę
kulki 6,5 mm 20 sztuk za 9 zł
brakowało po 2 i 1 w każdym łożysku, poza kulkami żadnych braków czy zużycia
luzu i  blokowania na wprost nie ma i nie było
pozdro
Zapisane

Piotrex

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1155
  • Mustang EBE
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #20 dnia: Lipca 27, 2010, 12:40:57 »

Przypomniało mi się że nie napisałem co pomogło na mój problem, ano wymiana oleju i po kłopocie ,dosyć szybko się zużył bo po dwóch latach.
Zapisane

muczos

  • Jawer Weteran
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1843
  • Dyn dyn dyn buuuu...
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #21 dnia: Lipca 30, 2010, 21:43:51 »

Zrobiłem przód w czesi i na ob łożyska poszło mi 6 wianków z roweru po 7 kulek, chyba tylko 3 zostały.
Zapisane
Żyj tak, żebyś na stare lata mógł powiedzieć:

"Kuurła, kiedyś to było..."

mikes

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #22 dnia: Lipca 31, 2010, 04:28:43 »

U mnie w TS-ce też jest tak, że kierownica jest na wprost, i przy skręcaniu w prawo/lewo jest wyczuwalny taki jakby przeskok  <blink> nie wiem jak to wytłumaczyć, coś jak otwieranie drzwi w nowym samochodzie - otwierają się ale w jednym miejscu coś przytrzymuje, przeskakują i otwierają się do koñca :P  mi się wydaje że to jest zrobione specjalnie  <lookaround> jadąc na wprost można śmiało puscić kierownicę bo kierownica pewnie stoi na środku... czy jednak się mylę??? czy kierownica powinna lu¼no skręcać prawp/lewo bez przeskoków???
Zapisane

Lukass102

  • Gość
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #23 dnia: Lipca 31, 2010, 07:25:50 »

Przeskoku nie powinno być i już. Jak jedziesz prosto to przednie koło prosto nie jedzie, a wężykuje - dlatego jedziesz prosto. Siłą rzeczy nie można temu przeszkadzać blokując kiere na sztywno bo będzie babuch  :]
Zapisane

WujoWojtas

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 368
  • Jawer
    • Poduszki dla dzieci
Odp: Główka ramy!!!
« Odpowiedź #24 dnia: Lipca 31, 2010, 08:18:15 »

Również mam wyczuwalne blokowanie na wprost, jednakże mi osobiście zupełnie nie przeszkadza to w je¼dzie...
Przyzwyczaiłem się i już.

Blokowanie nie jest na tyle silne, by spowodować jakiś wypadek itd, jazda jest swobodna, także ja nic tam nie mam zamiaru na razie ruszać ;)
Zapisane
 


Podobne Tematy

  Temat / Zaczęty przez Odpowiedzi Ostatnia wiadomość
Wzmocnienie ramy

Zaczęty przez Wódz Eksploatacja

4 Odpowiedzi
4605 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Stycznia 28, 2007, 10:51:02
wysłana przez jacu
8 Odpowiedzi
4791 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Sierpnia 31, 2009, 15:15:11
wysłana przez Crick
Pytanie odnośnie ramy od Jawy.

Zaczęty przez krecik0724 Mechanika

3 Odpowiedzi
3360 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 11, 2009, 18:51:37
wysłana przez gringo
RAMY

Zaczęty przez napson Mechanika

5 Odpowiedzi
4888 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Lipca 12, 2019, 23:33:38
wysłana przez Bartson2
Cz 350 łożyska główki ramy

Zaczęty przez kamil111-16 Mechanika

16 Odpowiedzi
10834 Wyświetleń
Ostatnia wiadomość Grudnia 09, 2010, 11:24:02
wysłana przez kamil111-16